Урок "Всеволод Нестайко - відомий у світі український дитячий письменник. «Тореадори з Васюківки» (фрагменти). Пригодницький, захоплюючий сюжет твору.

Про матеріал
Розробка уроку української літератури для 6 класу. Презентація, буктрейлер. На уроці використано інсценізацію, рольову гру. Учні працюють з роздатковим матеріалом, оціночним листом
Перегляд файлу

1

 

Тема: Всеволод Нестайко - відомий у світі український дитячий письменник. «Тореадори з Васюківки» (фрагменти). Пригодницький, захоплюючий сюжет твору.

ТЛ: повість, пригодницький твір

Мета: ознайомити учнів зі сторінками біографії письменника; пояснити нові відомості з теорії літератури (повість, пригодницький твір); розвивати вміння характеризувати героїв, аналізувати  їхні вчинки,  формувати позитивні риси характеру, виховувати любов до українського слова, вчити цінувати дружбу.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: портрет письменника, буктрейлер до твору, мультимедійна презентація, виставка книг Всеволода Нестайка, роздатковий матеріал, оціночний лист.

ХІД УРОКУ:

Немає нічого кращого в житті за дружбу.

Всеволод Нестайко

Проблемне питання

 - Яким має бути справжній друг?

І. Актуалізація опорних знань

Бесіда

  • Чи маєте ви друзів?
  • Чи мріяли ви коли-небудь разом із другом про незвичайні пригоди?

    Висновок учителя

Людина схильна мріяти. Ми мріємо про своє майбутнє й про те, що бажане, але недосяжне нам зараз…

А чи є, на вашу думку, місце пригодам у повсякденному житті?

Письменник Всеволод Нестайко переконаний, що в пошуках пригод не обов’язково відправлятися в морські подорожі чи шукати екзотичні острови. Варто лише захотіти цього, як це роблять герої його творів – ваші ровесники.

(Перегляд буктрейлера) (Слайд №1)

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Бесіда

  • Кого ви впізнали, переглядаючи буктрейлер?
  • Чи зустрічали ви таких товаришів «з фантазією» у реальному житті?
  • Ось погляньте, це не вони?

(Інсценізація твору)

Ява:

— Ми з тобою, Павлушо, хлопці будь здоров. Точно-точно, без брехні, ми таки хлопці з фантазією. Скажи?

Павлуша:

— З фантазією.

Ява:

- Ти чув, як дід Салимон учора біля сільмагу казав: "Ондо, каже, Ява і Павлуша пішли. От хлопці! Орли! Соколи! Гангстери, а не хлопці! Нема на них буцегарні".

Павлуша:

— Чув. Точно.

Ява:

— Треба, щоб усі про нас так говорили. Треба, щоб слава про нас гриміла на всю Васюківку, як радіо на Перше травня.

Павлуша:

— Треба.

Павлуша:

- І Ява весь час вигадував різні штуки-викаблуки заради нашої слави. Отож ми з ним піймали в лісі пугутькало і випустили в клубі під час лекції на тему "Виховання дітей у сім'ї". Лектор упав з трибуни і вилив собі на голову графин з водою.

А старі дідові підштаники на телевізійну антену над клубом, думаєте, хто повісив? Ми, звичайно.

А то якось влітку Ява сказав:

Ява:

— Давай влаштуємо бій биків.

Павлуша:

— Га?

Ява:

— Ти пам'ятаєш, ми в клубі закордонне кіно дивилися "Тореадор"?

Павлуша:

— Ага... То й що?

Ява:

— Пам'ятаєш, на арені розлючений бик, а тут дядько у капелюсі, з гинджалом, перед ним танцює.

      Павлуша:

— Так-так-так...

Ява:

— А потім — рраз! Бик — беркиць! І оплески.

Павлуша:

— Тоді кращої кандидатури, ніж ваша Контрибуція, і не придумаєш.

Ява:

— А чому Контрибуція? Чому не ваша Манька?

Павлуша:

— Бо в нашої Маньки теля і один ріг зламаний. Ти хочеш, щоб з нас сміялися? Тореадори з однорогою коровою! Карикатура. Такого ще ніколи в світі не було.

Ява:

— Можна, звичайно, і Контрибуцію. Але вона трохи психічна.

Павлуша:

— Що значить "психічна"! Скажи краще, що ти просто мами боїшся.

Ява:

— Я — боюсь? От я зараз дам тобі у вухо, і ти побачиш, як я боюсь. Ану забери свої слова назад!

Павлуша:

— Я забираю, але ти все одно боїшся.

Ява:

— Боюсь?

Павлуша:

— Боїшся...

Ява:

— Боюсь?

Павлуша:

— Боїшся...

 

Учитель:

        - Не сваріться, хлопці. Ви ж друзі!

 

- Здогадалися, що це головні герої «Тореадорів з Васюківки». Хто автор цього твору?

- Тож  якою буде тема уроку?

 (Запис у зошитах)

(Слайд №2)

 

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

- Отож сьогодні на уроці ми ознайомимося з життям і творчістю В. НЕСТАЙКА, розкриємо особливості твору, його пригодницький характер; розвиватимемо навички виразного читання, переказу прозового твору; формуватимемо вміння аналізувати поведінку героїв, їхні вчинки, вміння толерантно й аргументовано доводити свою думку; виховуватимемо в себе позитивні риси характеру, активну життєву позицію, оптимістичний світогляд.

ІV. Вивчення нового матеріалу

 1. Ознайомлення з біографією письменника         

Слово вчителя:

  • Опанувати матеріал сьогоднішнього уроку вам допоможе  роздатковий матеріал, що знаходиться на ваших партах. Також ви маєте оціночний лист, у якому, виконавши завдання, виставляєте собі від 0 до 2 балів.

Підсумковий  бал виставляє вчитель, враховуючи активність на уроці.

  • Героїв та їх пригоди, сподіваюся, ви запамʼятаєте.  А щоб дізнатися більше про автора твору, я запросила до нас бібліотекарів.
  • Ваше завдання – записати пропущені відомості ( Вправа  1 в роздатках).

 

      (Доповідь учнів-бібліотекарів, які мали випереджувальне домашнє завдання)

І бібліотекар : Всеволод Нестайко - легендарний дитячий письменник. Це автор, чиї твори увійшли до золотого фонду дитячої літератури. Вони видавалися 136 разів багатьма мовами світу. 1979 року рішенням Міжнародної ради з дитячої та юнацької літератури трилогію "Тореадори з Васюківки" внесено до Особливого почесного списку Ганса Христіана Андерсена як один із найвидатніших творів сучасної дитячої літератури. (Слайд № 3)

ІІ бібліотекар : Народився майбутній письменник 30 січня 1930 року в місті Бердичеві на Житомирщині в родині службовця.  Його тато 1933 року був репресований як колишній січовий стрілець і син уніатського священика. (Слайд № 4)

І бібліотекар : Мати приховувала від Всеволода правду про батька, а потім сказала, що він загинув, виконуючи державне завдання за кордоном. Але маленький хлопчик ще довго сподівався на щасливе повернення свого “засекреченого” тата й не хотів вірити в його загибель.

ІІ бібліотекар: Рятуючись від голоду у 1933 році, мама з двома дітьми переїхала до своєї

сестри в Київ і почала працювати вчителькою. Потім був 1941 рік, два роки окупації,

голоду, страху й нових втрат.

І бібліотекар : Після війни Всеволод Нестайко екстерном склав іспити за дев’ятий клас і закінчив школу зі срібною медаллю. У 1947 році став студентом філологічного факультету Київського університету. Ще навчаючись, почав працювати в журналі “Барвінок”, а 1956 року побачила світ його книжка оповідань для дітей «Шурка і Шурко»  (Слайди № 5-6)

ІІ бібліотекар : Жив і працював у Києві. Вів програму для дітей на Національному радіо України “Радіобайка Всеволода Нестайка”, писав нові твори, захоплюючі, цікаві, ненав’язливо повчальні. 16 серпня 2014 року не стало головного казкаря української літератури. (Слайд № 7)

І бібліотекар: За повість-казку “Незвичайні пригоди у лісовій школі” письменник удостоєний літературної премії імені Лесі України 1982 року. (Слайд № 8)

ІІ бібліотекар:  Кінофільм, створений за повістю “Тореадори з Васюківки”, здобув “Гран-Прі” на Міжнародного кінофестивалі у Мюнхені (Слайд № 9)

І бібліотекар: У 2004 році на Львівському форумі видавців посіла перше місце книга «Тореадори з Васюківки» (видавництво «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА») в новій редакції.

ІІ бібліотекар: А в ще зовсім свіжому рейтингу «Книжки незалежного п'ятнадцятиріччя, які вплинули на український світ», «Тореадорів» визнано однією з семи найкращих книжок у номінації «Дитяче свято».

І бібліотекар: В 2010 році письменника нагородили Орденом князя Ярослава Мудрого, не говорячи вже про багато інших нагород, які письменник отримав за свою працю. А в містечку Дружківка на Донеччині є бібліотека, названа, за рішенням дітлахів, на його честь.
ІІ бібліотекар: Останній його твір "Найновіші пригоди Косі Вуханя та Колька Колючки" вийшов з-під пера в 2009 році. Того ж року казка Нестайка "Дивовижні пригоди в лісовій школі" стала однією з найпопулярніших в Україні.  (Слайд № 10)

І бібліотекар : А як багато ще хотілося б розпитати в автора «Тореадорів».  Саме він навчив нас фантазувати. Тож запрошуємо на інтервʼю!

 

 ( Рольова гра «Інтервʼю з письменником»)

  • Доброго дня Вам, Всеволоде Зіновійовичу!
  • Добридень.
  • Перше своє оповідання Ви написали у 8 років. Про що воно було?
  • Про мисливця, який полював на бенгальських тигрів у Африці. Але я помилився, тому що бенгальські тигри живуть не в Африці, а в Бенгалії, у Індії.
  • Чи здійснилися Ваші дитячі мрії?
  • Ні!.. Бо у дитинстві я мріяв … стати капітаном далекого плавання. Начитався книжок Миколи Трублаїні, таких як “ Лахтак ” і “ Шхуна Колумб “, Джека Лондона, Жюля Верна, Бориса Житкова та інші про море і моряків, і думав: коли виросту, стоятиму на капітанському містку, підставляючи свою руду голову під морський бриз. Мріяли ми разом із моїм сусідою і ровесником Вітасиком Дяченком. І він таки став капітаном, а я ні. Бо виявилося, що я дальтонік, не розрізняю червоного і зеленого кольорів. А існує світлова морська сигналізація, і якщо капітан у тумані чи вночі сплутає червоний і зелений сигнал, може бути катастрофа.
  • А письменником Ви мріяли стати?
  • Трохи мріяв, але не так пристрасно, як моряком. У 4 роки мама прочитала мені оповідання А.Чехова “ Ванька Жуков ”. Я дуже плакав і відтоді на все життя любив Антона Чехова. Це мій найулюбленіший письменник. І Марк Твен, до речі. Без пригод Тома Соєра  я собі свого дитинства не уявляю.
  • Що спонукало написати книжку “ Тореадори з Васюківки ”?
  • А почалося все це з оповідання “ Пригода в кукурудзі ”. Це було написано в 63-му році. Я був тоді в Острі… у художника, який ілюстрував мою першу книжку — у Василя Євдокименка. Він розповів мені про пригоду, яка сталася під Остром, у селі. Там двоє хлопців заблукали в кукурудзі і блукали доти, доки не заговорило в селі радіо ”.
  • Що є для Вас найважливішим?
  • Перш за все, порядність. І своїх читачів учу все життя — що б я не писав, я пишу про добрі стосунки, про чесність, — тобто про все, що включає в себе порядність.

-      Крім родини, яку я дуже люблю, крім товаришів, у мене є ще улюблена моя справа. І я, незважаючи на те, що майже сліпий, і досі пишу казки. Чогось мені хочеться фантазувати… І щоб були щасливі герої.

  • Дякуємо Вам за щирі відповіді, Всеволоде Зіновійовичу.

 

Підсумки

  - Яке враження від розмови з письменником? Що для вас було цікавим, новим, несподіваним?

  -  А які твори В.Нестайка ви вже читали?

Письменника справедливо вважають класиком дитячої літератури. Його книгами й сьогодні зачитуються діти та дорослі з різних країн світу.
 

2. Пошукова робота з теорії літератури   (Слайд № 11)

- Доведіть, що «Тореадори з Васюківки» - пригодницька повість, використавши матеріал з теорії літератури, який є у ваших роздатках.

Учні дають відповіді на питання:

 - Що таке повість? Її особливості.

- Якою буває повість?

- Який твір називається пригодницьким?

- Які ознаки пригодницького твору має повість «Тореадори з Васюківки»?

      Відомості з теорії літератури

 Повість – це великий за обсягом епічний твір, у якому детально розповідається про багато подій із життя дійових осіб.

  Особливості повісті: зображення значної кількості подій із життя одного або кількох головних героїв; розповідний спосіб викладу; тривалий час дії; докладність описів і розповіді про події та персонажів; прозова форма; великий обсяг.

 Повість буває соціальною, соціально-побутовою, історичною, біографічною, автобіографічною, пригодницькою, науково-фантастичною, міфологічною (химерною).

 ПРИГОДНИЦЬКА ПОВІСТЬ – це твір, у якому зображені непередбачені, несподівані події, що трапляються з героями.

Пригодницький твір має складний, заплутаний сюжет, із його героями трапляються цікаві, часом неймовірні пригоди, вони опиняються у складних життєвих ситуаціях, з яких, звичайно, виходять переможцями.

Повість «Тореодори з Васюківки» - пригодницька.

 «Тореадори з Васюківки» - повість-трилогія (складається з трьох книг: «Пригоди Робінзона Кукурузо» (1964), «Незнайомець з 13 квартири» (1966), «Таємниця трьох невідомих» (1970).

 

3. Словникова робота.   ( Слайд № 12)

 - А чи добре ви  знаєте, хто такі тореадори?

(Повідомлення учня)

  • У своїх роздатках ви знайдете пояснення незрозумілих  слів. Прочитайте, хто такий романтик?

Тореадори – це учасники кориди (бою з биками). Корида дуже популярна в Іспанії та в деяких інших країнах.

Буцегарня - приміщення для тимчасового ув’язнення.

Гангстер - бандит.

Баналюки - небилиці.

Реманент - сукупність предметів, необхідних для певної діяльності.

Калабаня (діал.)- величезна калюжа.

Романтик - людина, схильна до мрійливості, ідеалізації людей і життя.

 

3. Робота з текстом.

 - Діти, а чи можна названих друзів вважати романтиками, мрійниками?

От і доведіть  цю думку, посилаючись на текст твору. Знайдіть і прочитайте ті епізоди, де мова йде про мрії Яви та Павлуші.

Уривок 1.(стор.124) « У нас була прекрасна благородна ідея…до …І зняла таки вереск, що причовгав дід. Ну і…»

Уривок 2. (стор.125) « Давай влаштуємо бій биків…»

Уривок 3. (стор.131) «Слухай, - каже Ява, - а давай зробимо підводного човна…до …аби підводний»

- Хлопчики – ваші однолітки. Вони здатні на вигадку, бешкетують, завдають клопотів оточуючим.  Вони мріють, пізнають життя, а ми, читаючи твір,  сміємося і захоплюємося їхніми пригодами, бо у пригодах, у різноманітних приємних і неприємних ситуаціях гартується воля, характер людини і справжня дружба.

4. Характеристика головних героїв

   -  Павлуша,  Ява,  які вони? (запис у роздатках)

веселі                                                  

                                          

 

 

ЯВА І

ПАВЛУША

не люблять вчитися

кмітливі 

неслухняні

розумні

несерйозні

допитливі

добрі

 

дотепні

люблять усе живе

 

- А як характеризує автор своїх персонажів?

- Доберіть декілька прикладів з тексту

- У якому епізоді, на ваш погляд, найвиразніше проявилася дружба Яви та Павлуші? 

 

5. Гра-відпочинок «Словесний футбол»

 - У яку гру грали хлопці на баштані? (У фараона) Ми зараз також визначимо з вами фараона. Це буде той, хто дасть найбільшу кількість правильних відповідей на мої запитання.

  1. До якого класу не дружили Ява і Павлуша? (До четвертого)
  2. Назвіть справжнє прізвище та імʼя  Яви? (Іван Рень)
  3. Як звали колгоспного бугая? (Петька)
  4. Як у хлопців зʼявився рудий песик Собакевич? (Витягли з колодязя)
  5. Що «з присьорбом» хрумкали хлопці? (Кавуни)
  6. Кавуни на баштані смугасті як ...(Тигри)
  7. Яке ім’я у баштанника? (Салимон)
  8. Дід не любив, щоб крали, а любив, щоб… (Просили)
  9. Хто із дівчат, за словами товаришів, задивлявся на Павлушу? (Ганька Гребенючка)
  10. Ким зазвичай був Павлуша у хлоп’ячих іграх? (Ворогом)
  11. Із чого хлопці будували піраміду? (З кавунів)
  12. У який спосіб вирішили вдруге поховати «фараона»? (Стоячи)
  13. Чому «раби» покинули свого «фараона»? (Злякалися діда-баштанника)
  14. Хто з хлопців допоміг Павлуші? ( Ява)
  15. Що зробив Ява, щоб вивільнити товариша з «гробниці»? (Кидав кавуни дідові)
  16. Який висновок зробив Павлуша, звільнившись із «піраміди»? (Немає нічого кращого в житті за дружбу)

V. Узагальнення, систематизація й закріплення знань учнів

Відповідь на проблемне питання. (Робота в групах)

 -  Яким має бути справжній друг? (Слайд №13)

 Ми з вами визначимо риси справжнього друга, працюючи в групах. Вам треба зібрати розрізані слова  і записати їх на окремих аркушах.

 

Метод «Прес»

  1. Я вважаю, що Ява і Павлуша були...
  2. Тому що...
  3. Наприклад, ...
  4. Отже, ...

 

VІ. Домашнє завдання (Слайд № 14)

 

1. Підготувати усний докладний переказ найулюбленішого епізоду повісті. Намалювати до нього ілюстрацію (за бажанням)

2.Скласти асоціативне ґроно або сенкан «Друг» (на вибір)

3. Записати 5 прислів’їв про дружбу

 

VІІ. Підсумки уроку. Оцінювання. (Слайд №15)

 

Вправа «Палітра вражень».

  • Мені найбільше сподобалося…         
  • Хочу подякувати…
  • Я навчився / навчилася…
  • Цікаво було дізнатися…
  • Найбільше вразило…
  • Тепер я вмію…

Слово вчителя

  • А на завершення я б дуже хотіла, щоб ви згадали епіграф уроку. Чого він нас навчає?  - ЦІНУВАТИ  ДРУЖБУ! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
16 лютого 2022
Переглядів
1908
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку