Тема. Всеволод Нестайко. Повість «Дивовижні події в шостому "Б" (фрагмент). Презентація групової роботи.
Мета. Узагальнити вивчене про головних і другорядних героїв, послідовність розвитку подій, особливості характерів героїв твору; визначити ідею та проблематику повісті; розвивати ключові компетентності:
спілкування державною мовою (усно й письмово тлумачити поняття, факти; висловлювати думки, почуття, погляди);
математичну компетентність (виокремлювати головну й другорядну інформацію; установлювати причинно-наслідкові зв’язки; чітко формулювати визначення та будувати гіпотези; формулювати тезу й добирати аргументи; перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (схему, таблицю); компетентності в природничих науках та технологіях (спостерігати, аналізувати; словесно оформлювати результати досліджень; визначати роль природи в житті людини; використовувати сучасні технології);
інформаційно-цифрову компетентність (діяти за алгоритмом, зокрема здійснювати пошукову діяльність та аналіз мовних явищ, застосовувати інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) для створення, пошуку, обробки, інформацією з навчальною метою);
уміння вчитися впродовж життя (читати, використовуючи різні види читання (ознайомлювальне, вибіркове, вивчальне та ін.); здійснювати самооцінювання результатів власної діяльності, рефлексію);
соціальні та громадянські компетентності (співпрацювати з іншими на результат, запобігати конфліктам і розв’язувати їх, досягати розумних компромісів);
підприємливості презентувати власні думки зрозуміло, грамотно, використовуючи доцільні виражальні мовні засоби).
Розмірковувати про цінність кмітливості, сили волі, дружби, здатності працювати в команді, взаємодопомоги, відповідальності.
Очікувані результати: учень(учениця) переказує та інтерпретує зміст художнього тексту; знаходить у художньому тексті відповіді на поставлені запитання; аналізує порушені в художньому тексті проблеми та висловлює власне бачення їх вирішення; наводить кілька аргументів і прикладів на підтвердження власної позиції; характеризує емоційний стан літературних персонажів, їхню поведінку та вчинки.
Хід уроку
Розгляньте зображення. Визначте, що їх об’єднує.
Назвіть автора твору.
Сьогодні ми пригадаємо твір, над яким працювали кілька уроків.
Якщо ви будете активно і вдумливо працювати, то наприкінці уроку ми зможемо відповісти на питання, яке слово пропущено в реченні.
"… Велике це слово - …! Може, найбільше з усіх слів людських. Заради … люди йдуть на тортури, …, навіть життя віддають".
До речі, ці слова сказав герой твору В. Нестайка.
На уроці ми представлятимемо спільну роботу в групах. Ви готували її на дошці miro. Запрошую представити результати роботи в групі.
Орієнтовні відповіді: головні герої – Лесик, Жора, Вася Агашкін.
Педабоги – Прометей Гаврилович (завгосп),
Зевс Парамонович (директор),
Феміда Василівна (бібліотекар),
Гея Петрівна (географія),
Гефест Іванович (трудове навчання),
Аполлон Григорович (фізика),
Гера Андріївна (хімія),
Афродіта Михайлівна (література),
Артеміда Семенівна (біологія),
Арей Степанович (військкерівник).
Трійця бешкетників – Довгий (Андрій Мережко), Злюкін (Казик Люкін), Малявка (Алик Дука).
Орієнтовні відповіді:
втеча від фороракоса чи мастодонта; плазування в багнюці із земноводними; зустріч із мамонтом; неймовірна злива (дощ як із відра); Жору віднесло потоком;
холод і голод; обстріл волохатими мавпами; втеча від шаблезубого тигра; рикання печерного ведмедя.
Орієнтовні відповіді:
визначення маршруту для порятунку Прометея Гавриловича; будівництво плота; подорож по Дніпру і по морю; спроба прогнати хижого орла; Прометей Гаврилович розбиває ланцюги.
Орієнтовні відповіді: фізкультура – сила, спритність, втеча від звірів; географія – орієнтування на місцевості, визначення маршруту для порятунку ПГ; біологія- визначення їстівних та отруйних рослин; визначення видів тварин та потенційної небезпеки; фізика – видобування вогню; література – знання міфології, порятунок ПГ, розвиток уяви; трудове навчання – побудова житла, плота.
Читаючи твір, ми уявляємо описане автором, ставимо себе на місце героїв, розмірковуємо над їхніми словами й учинками.
Поміркуймо разом над прочитаними уривками.
Орієнтовні відповіді: любить справити враження на інших, хоче бути в центрі уваги, щоб його слухали.
Орієнтовні відповіді: любить справити враження на інших, використовує іншомовні слова та сленг, щоб виділитися, здаватися особливим, бути в центрі уваги. Такі слова засмічують наше мовлення. Замість них можна використати українські відповідники: хлопці, друзі; кінець, смерть, погибель, амінь.
Орієнтовні відповіді: тікали від шаблезубого тигра. Використав метафору. Лесик виявляє творчі здібності, уяву, почуття гумору.
Орієнтовні відповіді: в усіх уривках підкреслено важливість знань, навчання і розвитку людини для подальшого життя.
Орієнтовні відповіді: усі прислів’я пов’язані темою дружби. Дружба – це велика цінність. Саме про це писав у своїх творах В. Нестайко.
Чи можете ви тепер відгадати пропущене слово у висловленні героя твору В. Нестайка?
"Дружба! Велике це слово - дружба! Може, найбільше з усіх слів людських. Заради дружби люди йдуть на тортури, … навіть життя віддають".
Які ще важливі питання (проблеми) піднімає автор у повісті?
Заповніть таблицю (колективна робота).
Орієнтовні відповіді:
Ідея твору – утвердження дружби як великої цінності, яка допомагає людини вистояти у складних життєвих обставинах; підкреслення важливості навчання для майбутнього життя.
Проаналізуй, що виражає заголовок повісті – факт чи судження. Поясни.
За допомогою «хмари слів» напиши, що, на твою думку, було дивовижним у повісті.