Урок "ВСТУП. Хімія—природнича наука. Речовини та їх перетворення у навколишньому світі. Короткі відомості з історії хімії. "

Про матеріал

МЕТА: ознайомитись з хімією, як наукою та її історичним розвитком, розглянути поняття речовин та їх властивостей, осмислити їх перетворення, розширити погляд на взаємопов'язаність наук з хімією; розвити навички наводити приклади, використовувати отримані знання на практиці, працювати в парі та робити висновки; виховати ініціативу, відповідальність за доручену справу, науковий інтерес, національний патріотизм, розуміння ролі хімії у житті.

Перегляд файлу

Предмет: ХІМІЯ                                                                                                                          Клас: 7

№ уроку    1                                                                                                                 Дата:

ТЕМА УРОКУ:ВСТУП. Хімія—природнича наука. Речовини та їх перетворення у навколишньому світі. Короткі відомості з історії хімії.

МЕТА: ознайомитись з хімією, як наукою та її історичним розвитком, розглянути поняття речовин та їх властивостей, осмислити їх перетворення, розширити погляд на взаємопов’язаність наук з хімією;  розвити навички наводити приклади, використовувати отримані знання на практиці, працювати в парі та робити висновки; виховати ініціативу, відповідальність за доручену справу, науковий інтерес, національний патріотизм, розуміння ролі хімії у житті.

ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань

МЕТОДИ: розповідь з елементами бесіди, фронтальна робота, робота з підручником, самостійна робота, робота в парі, експеримент

ОБЛАДНАННЯ: підручник, таблиця Менделєєва, хімічні реактиви та посуд, мультимедія

Хід уроку

1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Коли діти зайшли до класу й зайняли свої місця одразу  вмикається вступне відео (23с. - відео).

Вчитель показує декілька дослідів під музику:

Демонстрації: 1. Взаємодія харчової соди (натрій гідрогенкарбонату) з оцтом (водним розчином етанової кислоти).

2. «Гарячий лід»( оцет+сода, після виділення газу підігрівати до появи кристалів, охолодити до появи кірки, долити гарячу воду до її зникнення і охолодити. Додаємо сіль для кристалізації)

Доброго дня! Сьогодні ми з вами вперше відправимось в світ хімії, де речовини можуть змінювати свій колір, виділяти пари та бульбашки газів, деякі навіть загоратись та кричати. Мене звуть___ і я буду вашим провідником.  Хто з вас має уявлення про цю науку? Що вона вивчає? Для чого вона потрібна? (Діти наводять приклади)

Скажіть чесно, а чи хоче хтось з вас прямо зараз похімічити? Єх… шкода що ви не можете зараз це зробити. Як гадаєте, чому? (дають припущення) Бо в цьому цікавому і небезпечному світі хімії є свої правила. Давайте ж з ними познайомимось.

Вступний  інструктаж з БЖД.

Ну що, тепер ми можемо похімічити? І знову ні…Скажіть, а чи можемо ми прийшовши до когось в гості одразу побігти бавитись? (Ні) Що спочатку треба зробити? ( діти говорять, що знайомитись, поговорити і т.д.). Правильно значить, нам треба зараз дізнатись про хімію.

3. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАННЯ УРОКУ

4.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1). Вірш (паралельно в презентації  йде запис з малюнків)


 «Чудес на світі є багато-пребагато.

Ще про одне вам хочу розказати.

Воно бере початок з глибини віків –

Від мудрих, знаючих алхіміків,

Що прагнули створити срібло-золото,

Що прагнули прожити вічно молодо,

Що хімії дали основу і життя, -

Самі ж пішли в далеке небуття,

Сміливії творці чудової науки,

Що широко простягує вже руки

В людське життя і творить чудеса.

В ній сила, розум, диво і краса.

Довкола озирнись – усюди речовини.

Наука ця знайомитиме з ними

Усіх вас із уроку у урок.

Нехай-же буде добрим перший крок!

Ввійдіть сміливо в храм хімічної науки

Не спить хай розум, чудо творять руки!

В пробірці, тиглі, чашці чи у колбі

Всі досліди хай завжди будуть добрі –

На благо людям, тільки не на шкоду,

Бо забруднили вже повітря й воду

І зруйнували вже озоновий екран…

Пора цьому давно покласти край.

Щоб це зробити, друже, хімію вивчай, -

Науку, що вивчає речовини.

Ми мусим знать, як повестися з ними,

Бо в речовин, як в палиць, - два кінці.

Знанням вклоняйся друже, не оцінці,

Тоді собі й природі зможеш помогти,

Планету нашу для нащадків зберегти». (Є.Кушнір)


- Знайдіть в підручнику, що ж таке хімія? (ст. 5 Хімія — наука про речовини та їх перетворення.)

2). Що таке речовини? (називають приклади). А чи знаєте ви  з чого вони складаються? Подивіться на свою руку. В неї є кисть, пальці, кістки, шкіра і т.д. Так само і речовини з чогось складаються. Це елементи, або можемо їх ще назвати атомати. Які елементи ви пам’ятаєте з курсу природознавства? (називають приклади Н,О,N,C). Вони занесені в таблицю. Ану знайдіть її в класі. Як вона називається? А скільки їх там? (118)

3). Яка різниця між речовинами? (Демонстрація соди, води, вугля, дерева….) (наводять приклади). Все що ви перерахували – це їх властивості.

«Асоціативний кущ» Складемо разом схему «Властивості речовин» (робота на дошці і паралельно в зошиті)

Картинки по запросу фізичні властивості речовин

4). А чи можуть речовини перетворюватись? Як? Приклади. (горіння, іржавіння, приготування їжі, пожовтіння і гниття листя, та інші)   Ми з вами на початку уроку дивились дослід з виділенням бульбашок, коли до соди додали оцет. При їх взаємодії утворюється вода, ацетат натрію і вуглекислий газ. Це і є одним з прикладів перетворення. З одних речовин утворились інші. Ваші мами використовують цей метод при випіканні хлібу.

5). Назвіть приклад чогось, що не пов’язане з хімією

6). А з якими предметами, які ви вивчали, може бути пов’язана хімія? Чому?

«Асоціативний кущ» Складіть схему «Зв'язок хімії з науками» ( робота в парі)

Давайте подивимось схему на ст. 7 «Зв’язок хімії з іншими природничими науками»

7) Як ви вважаєте, а як давно люди знайомі з хімією? Походження слова “хімія” точно невідоме, проте так чи інакше воно було пов’язане з речовинами та їх переробкою для потреб людини.

 Найчастіше його пов’язують з назвою Стародавнього Єгипту — Хем, що означає “чорний” (мабуть, за кольором грунту в долині річки Ніл), а зміст цієї назви — “єгипетська наука”.

Інші дослідники вважають, що слово “хімія” старогрецького походження. Припускається, що слово «хімія» походить від грецького «сік рослини», тож «хімія» — це «мистецтво виділення соків».  Сік, про який ідеться, може бути і розплавленим металом, тож «хімія» може означати й «мистецтво металургії».

Розглянемо історичні етапи розвитку хімічних знань:

1. До ІІІ ст. н. е. тривав доалхімічний період

2. Алхімічний період (ІІІ – ХVІІ ст.)

3. З ХVІІ ст. почався період становлення хімії як науки.

1. Понад 5 тисяч років тому в Стародавньому Єгипті вже виготовляли і випалювали цеглу, з якої були зведені деякі піраміди, виготовляли кольорове скло, керамічні вироби, блакитну фарбу. Для захисного покриття малюнків використовували високоякісні лаки. Добували ртуть, виплавляли бронзу, свинець, олово, видобували й обробляли мідь. Успішно розвивалось хімічне ремесло і в країнах Азії: Месопотамії, Індії та Китаї. Металурги стародавнього Вавилону виплавляли сурму та сурм’янисті бронзи вже близько 3000 років до н. е. Майже 6000 років тому для виготовлення зброї і знарядь використовували мідь, а пізніше – з I тисячоліття до н.е. – й залізо.

Одним з найдавніших хімічних ремесел на теренах України було чинбарство – вичинка та дублення шкір, гончарство. 

2. Давньоєгипетське мистецтво підробки золота, срібла й коштовного каміння заполонило розум людей. Хімічні знання почали поширюватись у Греції і Римі. У VII столітті кочові племена арабів заволоділи Олександрією (заснована у IV столітті до н. е.) і в бібліотеці Олександрійської академії захопили книги, з яких арабські вчені запозичили нагромаджені впродовж тисячоліть знання. Араби почали називати хімію алхімією.

Алхіміки шукали три речовини:

  1. філософський камінь, за допомогою якого можна було б перетворювати звичайні метали в золото і срібло;
  2. еліксир життя, який лікував би всі хвороби і зробив би людину безсмертною;
  3. алькагест – універсальний розчинник.

Йоган Бетгер винайшов спосіб виготовлення фарфору. У Китаї виплавляли цинк і називали його «китайським залізом». Добували алюмінієві сплави. Індуси вміли виплавляти чисті метали і добре їх обробляти. На початку XIV століття хімічні дослідження спрямовують на потреби практики. Більше уваги звертають на виготовлення ліків. Так виникла лікувальна хімія, або ятрохімія.

3. Роберт Бойль (1627 – 1692), англійський учений дав початок хімії як науці.

Микола Миколайович Бекетов (1826—1911), російський хімік, заснував відомий ряд активності металів

Росіянин Дмитро Іванович Менделєєв (1834—1907) відкрив періодичний закон та на його основі створив періодичну систему хімічних елементів

Олександр Михайлович Бутлеров (1828—1886), російський хімік, засновник теорії хімічної будови органічних речовин

Отже, у XVII—XIХ ст. було здійснено низку хімічних і фізичних відкриттів, що все ближче підводять нас до сучасної хімії.

Серед відомих хіміків також є і українські - Бабко Анатолій Кирилович (обґрунтував загальні положення теорії ступінчастої дисоціації), Бах Олексій Миколайович (його праці присвячені вивченню хімічних процесів асиміляції вуглецю зеленими рослинами, окисних процесів у живій клітині, вченню про ферменти), Бекетов Микола Миколайович (установив ряд активності металів, дав формулювання (близьке до сучасного) закону діючих мас, відкрив і описав метод відновлення металів (алюмінотермія)), Бродський Олександр Ілліч (автор наукових праць з хімічної термодинаміки, електрохімії розчинів та хімії ізотопів), і т.д.

4. Етап сучасної хімії розпочався у XХ ст., він триває до наших днів і поширюється на всі галузі життя. Завдання, які виконує сучасна хімія:


 створення нових матеріалів;

 створення нових джерел енергії;

 винаходження нових чистих і безпечних технологій;

 керування хімічними процесами.


5. ЗАКРІПЛЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ

1) Вставте пропуски. (самостійна робота)

Хімія – це наука про___ та їх____. Вони складаються з___. Колір, запах, блиск, смак – це їх ___. Вперше хімією почали займатись в _____. Алхіміки хотіли добути____. Початок хімії як науки дав___.

2) «Чи правда що….» (вірно – права рука, ні – ліва)


  • Хімія вивчає розчини -
  • Все що нас оточує – хімія +
  • В нашому організмі є хімічні елементи +
  • Хімія пов’язана з іншими науками +
  • Всі речовини схожі -
  • Агрегатний стан – це запах –
  • Існує 118 елементів +
  • Д.І. Менделєєв дав початок хімії як науці –

3) - Що таке хімія ми тепер знаємо?  - Що вона вивчає знаємо?  - З якими науками пов’язана ознайомились?  - Як вона розвивалась розглянули?

-Ну тепер то ми можемо похімічити з вами? Хто ж з вас найсміливіший? Хто допоможе мені  провести ще декілька дослідів?

Демонстрації:

1-долід світлофор (додати до води зелений фарбник, до спирту червоний, і налити олії. Вливаємо в циліндр спочатку воду, потім олію і потім спирт)

2 - 3. Зміна забарвлення природних індикаторів у середовищі побутових хімікатів і харчових продуктів.

6. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НОВИХ ЗНАНЬ Учні роблять висновки уроку

7. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. Рефлексія

8. Д/З  §1,2 №2 ст.11, №9 ст.16

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Петрук Людмила
    Дякую за гарний матеріал
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
26 липня 2018
Переглядів
7865
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку