План-конспект уроку в 5 класі на тему: "Вступ. Значення мови в житті людини й суспільства. Українська мова - Державна мова України"
+ Додаток "Робочий аркуш учня" для роботи на уроці.
Окремо додається презентація до уроку.
P.S. Якщо, раптом, не завантажилась квітка асоціацій та хмаринки "Моя теза", прошу вибачення.
Використана література:
1. Паращич В.В. Українська мова. 5 клас. Компетентісно орієнтовані завдання / В.В. Паращич, О.Я. Загоруйко. - Харків: Вид-во "Ранок", 2020. - 32с.
2. Паращич В.В. Українська мова. 5 клас. Компетентісно орієнтовані завдання. Посібник для вчителя / В.В. Паращич, О.Я. Загоруйко. - Харків: Вид-во "Ранок", 2020. - 32с.
3. Українська мова. Наскрізні лінії в дидактичних матеріалах / автор-укладач Г.Є Фефілова. - Х.: ВГ "Основа", 2018. - 206с. - (Серія "Ключові компетентності").
4. Паращич В.В. Українська мова. 5 клас. І семестр / В.В. Паращич. - Х.: Вид.група "Основа", 2020. - 112с. : іл., схеми, табл. - (Серія "Мій конспект").
5. Садкіна В.І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок. - Х.: Вид.група "Основа", 2009. - 88с. - (Серія "Золота педагогічна колекція")
УРОК 1
Вступ. Значення мови в житті людини й суспільства.
Українська мова – державна мова України.
Мета: сприяти розумінню учнів значення й ролі мови в житті людини і суспільства, усвідомленню функцій мови та значення української мови як державної в житті Української держави та її громадян;
розвивати вміння порівнювати мовні і немовні засоби спілкування, які люди використовують у повсякденному житті, визначати мову як основний засіб спілкування, формування думки й пізнання;
виховувати громадянську відповідальність у мовному питанні.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: дидактичний матеріал, підручник, презентація
Хід уроку
Організація освітнього процесу.
Обговорення і доповнення правил уроку.
З правилами розібрались,тому, не будемо гаяти час – краще пограємо!
Мотивація. Визначення теми і цілей уроку.
Показуха «Скульптура». Учні діляться на дві команди. З кожної команди обираються 3 учасника, які отримують аркуш із завданням. Кожен учасник показує лише одне слово. Команда повинна відгадати речення. Перемагає та команда, яка швидше впоралась із завданням.
Птахи співають у гаю. Слон навчився танцювати.
Найвдаліші варіанти відповідей записуємо і порівнюємо з завданням.
Саме так, тому одна з тем нашого уроку: Значення мови в житті людини й суспільства.
Актуалізація знань та вмінь
Зараз ми з вами й подумаємо для чого людині мова!
Асоціації. «Квітка»
Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
Робота на особистому аркуші.
1.Уважно прочитайте текст. Доберіть заголовок. Виконайте завдання.
Рідна мова… Вона така неповторна, мелодійна і співуча, бо ввібрала гомін дібров і луків, полів і лісів, духмяний, п’янкий запах рідної землі. У народу немає більшого скарбу,ніж його мова. Бо саме мова – це характер народу, його пам’ять, історія і духовна могутність. У ній відбиваються звичаї, традиції, побут народу, його розум і досвід, краса та сила душі, вона його, народу, цвіт і зав’язь. Ще в дитинстві рідна мова допомагає нам пізнавати довкілля, відкривати для себе великий і чарівний світ життя. Без мови не може існувати й розвиватися суспільство, бо вона допомагає людям обмінюватись думками, висловлювати свої почуття, досягати взаєморозуміння, створювати духовні цінності.
Із журналу
2.Поєднайте частини прислів’їв, визначте за ними значення мови в житті людини та суспільства.
Рідна мова - не полова а людину по мові
Гостре словечко її за вітром не розвієш.
Не кидай слова коле сердечко.
Птицю пізнати по пір’ю на вітер.
3.Користуючись таблицею, визначте, з якими слов’янськими мовами, на вашу думку, українська мова найбільш споріднена.
Українська |
Білоруська |
Польська |
Російська |
|
червоний |
чырвоны |
czerwony |
красный |
|
гай |
гай |
gay |
роща |
|
ранок |
раніца |
rano |
утро |
|
добре |
добра |
dobre |
хорошо |
|
Якщо порівнювати фонетику і граматику, то українська мова має від 22 до 29 спільних рис із білоруською, чеською, словацькою й польською мовами і 11 спільних рис з російською.
Фізкультхвилинка
Тут зібрались друзі: один, два, три.
Ти і я, і ви, і ми: один, два, три.
Посміхнись комусь ліворуч,
Посміхнись комусь праворуч –
Ми – одна сім’я!
4.Робота з малюнком 10 цікавих фактів про українську мову.
5.Словникова робота
Придумайте і запишіть зменшено-пестливу форму до поданих слів.
Іменник - сонце(сонечко), прикметник – ясний (яснісінький, ясненький, яснесенький), займенник – сам (самісінький), числівник - один (однісінький), дієслово – їсти, пити (їстоньки, питоньки), прислівник – гарно (гарнесенько, гарнісінько).
6. Робота з підручником
(Глазова впр 4 с.8) Заболотний стор 6
Закон про мову (обговорення основних позицій, презентація)
7. Закріплення та узагальнення «Моя теза»
Що ви дізнались про українську мову? Запишіть у хмаринки.
8. Домашнє завдання
«Вибери завдання сам»
Стіною стань і мову захисти!
Річ не про те, що мова солов’їна,
Бо мова глибше, ніж пташиний спів.
В її скарбниці –доля України,
Космічна нерозгаданість віків.
9.Підведення підсумків Виставлення оцінок (за бажанням учнів)
10. Рефлексія «Кольорова феєрія» Стікери у вигляді листочків клеємо на дерево. Колір стікера вказує на ступінь зрозумілостіі матеріалу і його засвоєння учнем (зелений – добре, жовтий – виникли труднощі, червоний – було дуже складно).
(Робочий аркуш учня) ________________
(ім’я)
__________________________________________________
__________________________________________________
Вступ. Значення мови в житті людини і суспільства.
Українська мова – державна мова України.
Запиши у пелюстки, яке значення має мова для людини.
Розфарбуй квітку.
1.Уважно прочитайте текст. Доберіть заголовок. Виконайте завдання.
______________________________________
Рідна мова… Вона така неповторна, мелодійна і співуча, бо ввібрала гомін дібров і луків, полів і лісів, духмяний, п’янкий запах рідної землі. У народу немає більшого скарбу,ніж його мова. Бо саме мова – це характер народу, його пам’ять, історія і духовна могутність. У ній відбиваються звичаї, традиції, побут народу, його розум і досвід, краса та сила душі, вона його, народу, цвіт і зав’язь. Ще в дитинстві рідна мова допомагає нам пізнавати довкілля, відкривати для себе великий і чарівний світ життя. Без мови не може існувати й розвиватися суспільство, бо вона допомагає людям обмінюватись думками, висловлювати свої почуття, досягати взаєморозуміння, створювати духовні цінності.
2.Поєднайте частини прислів’їв, визначте за ними значення мови в житті людини та суспільства.
Рідна мова - не полова а людину по мові
Гостре словечко її за вітром не розвієш.
Не кидай слова коле сердечко.
Птицю пізнати по пір’ю на вітер.
3.Користуючись таблицею, визначте, з якими слов’янськими мовами, на вашу думку, українська мова найбільш споріднена.
Українська |
Білоруська |
Польська |
Російська |
|
червоний |
чырвоны |
czerwony |
красный |
|
гай |
гай |
gay |
роща |
|
ранок |
раніца |
rano |
утро |
|
4.Словникова робота
Придумайте і запишіть зменшено-пестливу форму до поданих слів.
Сонце - ______________, ясний - ________________________________,
сам - ____________________, один - ___________________, їсти - ___________,
пити - ______________, гарно - _____________________________________.
5.Закріплення та узагальнення «Моя теза»
6.Домашнє завдання
«Вибери завдання сам» ( 1 завдання на вибір)
Стіною стань і мову захисти!
Річ не про те, що мова солов’їна,
Бо мова глибше, ніж пташиний спів.
В її скарбниці –доля України,
Космічна нерозгаданість віків.