Урок "Вступ. Значення мови в житті людини і суспільства. Українська мова - державна мова України" (5 клас)

Про матеріал

План-конспект уроку в 5 класі на тему: "Вступ. Значення мови в житті людини й суспільства. Українська мова - Державна мова України"

+ Додаток "Робочий аркуш учня" для роботи на уроці.

Окремо додається презентація до уроку.

P.S. Якщо, раптом, не завантажилась квітка асоціацій та хмаринки "Моя теза", прошу вибачення.

Використана література:

1. Паращич В.В. Українська мова. 5 клас. Компетентісно орієнтовані завдання / В.В. Паращич, О.Я. Загоруйко. - Харків: Вид-во "Ранок", 2020. - 32с.

2. Паращич В.В. Українська мова. 5 клас. Компетентісно орієнтовані завдання. Посібник для вчителя / В.В. Паращич, О.Я. Загоруйко. - Харків: Вид-во "Ранок", 2020. - 32с.

3. Українська мова. Наскрізні лінії в дидактичних матеріалах / автор-укладач Г.Є Фефілова. - Х.: ВГ "Основа", 2018. - 206с. - (Серія "Ключові компетентності").

4. Паращич В.В. Українська мова. 5 клас. І семестр / В.В. Паращич. - Х.: Вид.група "Основа", 2020. - 112с. : іл., схеми, табл. - (Серія "Мій конспект").

5. Садкіна В.І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок. - Х.: Вид.група "Основа", 2009. - 88с. - (Серія "Золота педагогічна колекція")

Перегляд файлу

УРОК 1

Вступ. Значення мови в житті людини й суспільства.

Українська мова – державна мова України.

Мета:  сприяти розумінню учнів значення й ролі мови в житті людини і суспільства, усвідомленню функцій мови та значення української мови як державної в житті Української держави та її громадян;

 розвивати вміння порівнювати мовні і немовні засоби спілкування, які люди використовують у повсякденному житті, визначати мову як основний засіб спілкування, формування думки й пізнання;

 виховувати громадянську відповідальність у мовному питанні.

Тип уроку:  урок засвоєння нових знань.

Обладнання: дидактичний матеріал, підручник, презентація

Хід уроку

Організація освітнього процесу.

  • Добрий день,  дорогі п’ятикласники! Я рада всіх вас бачити сьогодні!
  • Хто мені скаже, чому ми з вами сьогодні зустрілись?
  • А для чого ми зустрілися? (Навчатися, …)
  • Навіщо нам навчатися?
  • Яким для вас  повинно бути навчання, щоб воно вам сподобалось?
  • Що, на вашу думку, повинен зробити вчитель для такого навчання?
  • А що, в свою чергу, повинні робити ви – учні?
  • Добре, я вас почула і сподіваюсь,що ви теж почули себе. Я впевнена, що наша з вами робота буде злагодженою, комфортною, цікавою і корисною для всіх. Для цього, нам разом  потрібно створити власні правила роботи на уроці.

Обговорення і доповнення правил уроку.

З правилами розібрались,тому, не будемо гаяти час – краще пограємо!

Мотивація. Визначення теми і цілей уроку.

Показуха «Скульптура». Учні діляться на дві команди. З кожної команди обираються 3 учасника, які отримують аркуш із завданням. Кожен учасник показує лише одне слово. Команда повинна відгадати речення. Перемагає та команда, яка швидше впоралась із завданням.

Птахи співають у гаю.   Слон навчився танцювати.

Найвдаліші варіанти відповідей записуємо і порівнюємо з завданням.

  • Чи складно було показувати завдання? А чи складно було вгадувати? Як вважаєте, команди впорались із завданням? Оцініть роботу команди за 10-бальною шкалою. Який висновок ми можемо зробити? (Без мови важко зрозуміти один одного, і майже неможливо точно передати якусь інформацію.)

Саме так, тому одна з тем нашого уроку: Значення мови в житті людини й суспільства.

Актуалізація знань та вмінь

Зараз ми з вами й подумаємо для чого людині мова! 

Асоціації. «Квітка»

 

 

спілкування                                                                                                                     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

Робота на особистому аркуші.

1.Уважно прочитайте текст. Доберіть заголовок. Виконайте завдання.

 Рідна мова… Вона така неповторна, мелодійна і співуча, бо ввібрала гомін дібров і луків, полів і лісів, духмяний, п’янкий запах рідної землі. У народу немає більшого скарбу,ніж його мова. Бо саме мова – це характер народу, його пам’ять, історія і духовна могутність. У ній відбиваються звичаї, традиції, побут народу, його розум і досвід, краса та сила душі, вона його, народу, цвіт і зав’язь. Ще в дитинстві рідна мова допомагає нам пізнавати довкілля, відкривати для себе великий і чарівний світ життя. Без мови не може існувати й розвиватися суспільство, бо вона допомагає людям обмінюватись думками, висловлювати свої почуття, досягати взаєморозуміння, створювати духовні цінності.

        Із журналу

  1. До якого типу мовлення належить поданий текст?
  2. Визначте основну думку тексту.
  3. Творче завдання. Складіть монологічне висловлювання з теми «Чому треба берегти рідну мову?»

2.Поєднайте частини прислів’їв, визначте за ними значення мови в житті людини та суспільства.

Рідна мова - не полова    а людину по мові

Гостре словечко     її за вітром не розвієш.

Не кидай слова     коле сердечко.

Птицю пізнати по пір’ю   на вітер.

3.Користуючись таблицею, визначте, з якими слов’янськими мовами, на вашу думку, українська мова найбільш споріднена.

Українська

Білоруська

Польська

Російська

 

червоний

чырвоны

czerwony

красный

 

гай

гай

gay

роща

 

ранок

раніца

rano

утро

 

добре

добра

dobre

хорошо

 

Якщо порівнювати фонетику і граматику, то українська мова має від 22 до 29 спільних рис із білоруською, чеською, словацькою й польською мовами  і 11 спільних рис  з російською.

Фізкультхвилинка

Тут зібрались друзі: один, два, три.

Ти і я, і ви, і ми: один, два, три.

Посміхнись комусь ліворуч,

Посміхнись комусь праворуч –

Ми – одна сім’я!

4.Робота з малюнком 10 цікавих фактів про українську мову.

c84c6736fc9c.jpg

5.Словникова робота

Придумайте і запишіть зменшено-пестливу форму до поданих слів.

Іменник  - сонце(сонечко), прикметник – ясний (яснісінький, ясненький, яснесенький), займенник – сам (самісінький), числівник -  один (однісінький), дієслово – їсти, пити (їстоньки, питоньки), прислівник – гарно (гарнесенько, гарнісінько).

6. Робота з підручником

(Глазова  впр 4 с.8)  Заболотний стор 6

 

 

Закон про мову (обговорення основних позицій, презентація)

 

7. Закріплення та узагальнення «Моя теза»

Що ви дізнались про українську мову? Запишіть у хмаринки.

 

 

 

 

 

8. Домашнє завдання

«Вибери завдання сам»

  1.  Знайти цікавий вірш про українську мову і підготувати його виразне читання.
  2. Знайти 12 синонімів до слова горизонт (за допомогою словника синонімів)
  3. Виписати  якомога більше слів української літературної мови  на літеру Ф (використовуючи тлумачний словник)
  4. Намалюй ілюстрацію на тему «Значення мови в житті людини»
  5.  Виконай вправу 6 на сторінці 9 (Глазова) або вправу 2 на сторінці 4 (Заболотний)
  6. Вивчити вірш для фізкультхвилинки та придумати відповідні рухи, комплекс вправ (вірш знайти самостійно).
  7. Вибрати із уривка вірша М.Лотоцького одне слово і зробити його повний аналіз:

Стіною стань і мову захисти!

Річ не про те, що мова солов’їна,

Бо мова глибше, ніж пташиний спів.

В її скарбниці –доля України,

Космічна нерозгаданість віків.

  1. Виписати в зошит  5 фразеологізмів про мову.

9.Підведення підсумків Виставлення оцінок (за бажанням учнів)

10. Рефлексія «Кольорова феєрія»  Стікери у вигляді листочків клеємо на дерево. Колір стікера вказує на ступінь зрозумілостіі матеріалу  і  його засвоєння учнем (зелений – добре, жовтий – виникли труднощі, червоний – було дуже складно).

 

 

(Робочий аркуш учня)         ________________

(ім’я)

__________________________________________________

__________________________________________________

Вступ.  Значення мови в житті людини і суспільства.

Українська мова – державна мова України.

 

 

 

Запиши у пелюстки, яке значення має мова для людини.

    Розфарбуй квітку.

1.Уважно прочитайте текст. Доберіть заголовок.        Виконайте завдання.

______________________________________

 Рідна мова… Вона така неповторна, мелодійна і співуча, бо ввібрала гомін дібров і луків, полів і лісів, духмяний, п’янкий запах рідної землі. У народу немає більшого скарбу,ніж його мова. Бо саме мова – це характер народу, його пам’ять, історія і духовна могутність. У ній відбиваються звичаї, традиції, побут народу, його розум і досвід, краса та сила душі, вона його, народу, цвіт і зав’язь. Ще в дитинстві рідна мова допомагає нам пізнавати довкілля, відкривати для себе великий і чарівний світ життя. Без мови не може існувати й розвиватися суспільство, бо вона допомагає людям обмінюватись думками, висловлювати свої почуття, досягати взаєморозуміння, створювати духовні цінності.

  1. До якого типу мовлення належить поданий текст? ___________________
  2. Визначте основну думку тексту.___________________________________
  3. Творче завдання. Складіть монологічне висловлювання з теми «Чому треба берегти рідну мову?»

2.Поєднайте частини прислів’їв, визначте за ними значення мови в житті людини та суспільства.

Рідна мова - не полова    а людину по мові

Гостре словечко     її за вітром не розвієш.

Не кидай слова     коле сердечко.

Птицю пізнати по пір’ю   на вітер.

3.Користуючись таблицею, визначте, з якими слов’янськими мовами, на вашу думку, українська мова найбільш споріднена.

Українська

Білоруська

Польська

Російська

 

червоний

чырвоны

czerwony

красный

 

гай

гай

gay

роща

 

ранок

раніца

rano

утро

 

4.Словникова робота

Придумайте і запишіть зменшено-пестливу форму до поданих слів.

Сонце -  ______________, ясний - ________________________________,

сам - ____________________, один - ___________________, їсти - ___________,

пити - ______________, гарно - _____________________________________.

 

5.Закріплення та узагальнення «Моя теза»

 

 

 

 

 

6.Домашнє завдання

«Вибери завдання сам» ( 1 завдання на вибір)

  1.  Знайти цікавий вірш про українську мову і підготувати його виразне читання.
  2. Знайти 12 синонімів до слова горизонт (за допомогою словника синонімів)
  3. Виписати  якомога більше слів української літературної мови  на літеру Ф (використовуючи тлумачний словник)
  4. Намалюй ілюстрацію на тему «Значення мови в житті людини»
  5.  Виконай вправу 6 на сторінці 9 (Глазова) або вправу 2 на сторінці 4 (Заболотний)
  6. Вивчити вірш для фізкультхвилинки та придумати відповідні рухи, комплекс вправ (вірш знайти самостійно).
  7. Вибрати із уривка вірша М.Лотоцького одне слово і зробити його повний аналіз:

Стіною стань і мову захисти!

Річ не про те, що мова солов’їна,

Бо мова глибше, ніж пташиний спів.

В її скарбниці –доля України,

Космічна нерозгаданість віків.

  1. Виписати в зошит  5 фразеологізмів про мову.
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Шинкарьова Ніна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Стороженко Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Жайворонок Наталія Валеріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 вересня 2021
Переглядів
7734
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку