Урок №1 Дата:________
Тема. Вступ. Значення мови в житті суспільства. Українська мова - державна мова України.
Мета:
Внутрішньопредметні зв'язки:
фонетика, лексикологія, словотвір, морфологія, орфографія, синтаксис, пунктуація.
Міжпредметні зв'язки: суспільствознавство, мова, література.
Тип уроку: повторення з елементами засвоєння нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
«Мова- це віконця, через які людина бачить світ» (В.Сухомлинський)
Скажіть, будь ласка, як ви розумієте цей вислів? (висловлення дітей)
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
1. Завдання учням.
Запишіть на пелюстках, які у вас на партах, епітети до слова мова.
2. Слово вчителя.
- Давайте ваші відповіді прикріпимо на дошку і у нас утвориться умовно квітуча українська мова. (Після закінчення роботи учні озвучують свої записи та вивішують епітети )
- А тепер дивлячись на картину, яка утворилася розкажіть про значення мови в житті людини й суспільства.
3. Робота з підручником. (підручник О.В. Заболотний, В.В. Заболотний)
1) Знайомство зі зверненням до учнів «Дорогі п’ятикласники і п’ятикласниці» (с. 3).
2) Ознайомлення зі структурою підручника
4. Слово вчителя. Я сподіваюся, що ви здогадалися, що говорити ми будемо про значення мови в житті людини.
ІІІ. Актуалізація навчальної діяльності.
Читання висловлювань та коментування їхнього розуміння
► Вправа 1 ст.4
Робота з текстом
► Вправа 2 ст. 4 (письмово)
ІV.Вивчення нового матеріалу.
Вправа 3 ст. 4
Ми з’ясували, що основне призначення мови – бути засобом спiлкування, або комунiкацiї. Однак мова виконує й iншi, не менш важливi функцiї.
Основнi функцiї мови |
Що робимо за допомогою мови |
Комунiкативна |
Спiлкуємося мiж собою, обмiнюємося iнформацiєю |
Номiнативна (називна) |
Називаємо предмети, поняття, явища |
Пiзнавальна |
Завдяки мовi людина пiзнає свiт, дiзнається про те, що було ранiше, переймає досвiд iнших людей, поколiнь |
Мислетвірна |
Людина формує й виражає думку за допомогою слова |
Об’єднувальна |
Завдяки мовi люди вiдчувають себе єдиним народом, об’єднуються в певну спiльноту. |
2. Робота з підручником
- Перемалюйте на дошці ланцюжок і колективно заповніть (1-2 словами) у порожні кільця продовження поданого твердження. (вправа 5 ст. 5)
3. Бесiда.
- Чому мову називають найважливішим засобом спілкування?
- Як за допомогою мови від покоління до покоління передається людський досвід?
- Як за допомогою мови людина пізнає світ?
- Чому суспільству було б важко без мови?
-Чому потрібно берегти рідну мову?
Слово вчителя:
4. Робота з підручником
Стаття 10. Державною мовою в Українi є українська мова. Держава забезпечує всебiчний розвиток i функцiонування української мови у всiх сферах суспiльного життя на всiй територiї України.
.4. Робота в парах
► Розкажіть один одному, якими мовами ви володієте. У яких ситуаціях якою користуєтесь?
V. Закріплення вивченого
1.Проблемне питання
- Чи обов’язково, на вашу думку, знати мову того народу. Серед якого людина живе?
ІV. Пiдсумок уроку. Рефлексiя.
«Незакiнчене речення».
– На сьогоднiшньому уроцi я дiзнався (дiзналася), що… .
– Я зрозумiв (зрозумiла), що… .
V. Домашнє завдання (на вибір).
1. Виконати вправу 7 ст. 6
2. Знайти в художній літературі матеріал про мову або слово (3-4 речення) і переписать до зошита.
3. Самостійно скласти вірш, казку про мову.