Урок "Вступ. Значення мови в житті суспільства. Українська мова - державна мова України"

Про матеріал
Матеріал містить всі актуальні проблеми, які учні повині вміти коментувати щодо збереження української мови як державної. Аналізувати сучасну проблему використання мов в цілому.
Перегляд файлу

                                    Урок №1                  Дата:________

Тема. Вступ. Значення мови в житті суспільства. Українська мова -  державна мова України.

 

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів зі значенням мови в житті кожної людини й суспільства та з функціями української мови як державної;
  • розвивальна: розвивати мовленнєві здібності;
  • виховна: виховувати почуття гордості за рідну мову та поважне став­лення до інших мов.

Внутрішньопредметні зв'язки:

фонетика, лексикологія, словотвір, морфологія, орфографія, синтаксис, пунктуація.

Міжпредметні зв'язки: суспільствознавство, мова, література.

Тип уроку: повторення з елементами засвоєння нового матеріалу.

                                                 ХІД УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

«Мова- це віконця, через які людина бачить світ» (В.Сухомлинський)
Скажіть, будь ласка, як ви розумієте цей вислів? (висловлення дітей)

II.  ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

    1. Завдання учням.

Запишіть на пелюстках, які у вас на партах, епітети до слова мова.

2. Слово вчителя.

-  Давайте ваші відповіді прикріпимо на дошку і у нас утвориться умовно квітуча українська мова.  (Після закінчення роботи учні озвучують свої записи та вивішують епітети )

- А тепер дивлячись на картину, яка  утворилася розкажіть про значення мови в житті людини й суспільства.

 

3. Робота з підручником. (підручник О.В. Заболотний, В.В. Заболотний)

1) Знайомство зі зверненням до учнів «Дорогі пятикласники і пятикласниці» (с. 3).

2) Ознайомлення зі структурою підручника

4. Слово вчителя. Я сподіваюся, що ви здогадалися, що говорити ми будемо про значення мови в житті людини.

ІІІ. Актуалізація навчальної діяльності.
Читання висловлювань та коментування їхнього розуміння

 Вправа 1 ст.4

Робота з текстом

 Вправа 2 ст. 4 (письмово)

ІV.Вивчення нового матеріалу.

Вправа 3 ст. 4

Ми з’ясували, що основне призначення мови – бути засобом спiлкування, або комунiкацiї. Однак мова виконує й iншi, не менш важливi функцiї.

  1. Робота з таблицею

Основнi функцiї мови

Що робимо за допомогою мови

Комунiкативна

Спiлкуємося мiж собою, обмiнюємося iнформацiєю

Номiнативна (називна)                              

Називаємо предмети, поняття, явища

Пiзнавальна

Завдяки мовi людина пiзнає свiт, дiзнається про те, що було ранiше, переймає досвiд iнших людей, поколiнь

Мислетвірна   

Людина формує й виражає думку за допомогою слова

Об’єднувальна    

Завдяки мовi люди вiдчувають себе єдиним народом, об’єднуються в певну спiльноту.

                                                                                              

     2. Робота з підручником    

 - Перемалюйте на дошці ланцюжок і колективно заповніть (1-2 словами) у порожні кільця продовження поданого твердження. (вправа 5 ст. 5)

3. Бесiда.

- Чому мову називають найважливішим засобом спілкування?

- Як за допомогою мови від покоління до покоління передається людський досвід?

- Як за допомогою мови людина пізнає світ?

- Чому суспільству було б важко без мови?

-Чому потрібно берегти рідну мову?

Слово вчителя:

  • З а п а м ’ я т а й т е! Державна мова – один з найважливiших чинникiв iснування держави. Зазвичай це мова корiнного населення i (або) мова, найпоширенiша помiж громадян цiєї держави. Статус державної мови закрiплений у Конституцiї країни. Саме Основний Закон передбачає функцiонування державної мови в усiх сферах суспiльного життя, зокрема державному управлiннi, сферах зв’язку, полiтицi, науцi, освiтi. Знання державної мови обов’язкове для всiх громадян цiєї держави, незалежно вiд того, яка мова є для них рiдною. Однак наявнiсть державної мови нiяк не означає заборони чи утиску мов нацiональних меншин.

    4. Робота з підручником

  •  Прочитайте статтю 10 Конституцiї України. Чи враховано тут мовнi iнтереси всiх громадян держави? (ст.6)

     Стаття 10. Державною мовою в Українi є українська мова. Держава забезпечує всебiчний розвиток i функцiонування української мови у всiх сферах суспiльного життя на всiй територiї України.

       .4. Робота в парах

► Розкажіть один одному, якими мовами ви володієте. У яких си­туаціях якою користуєтесь?

V. Закріплення вивченого

1.Проблемне питання 

 - Чи обовязково, на вашу думку, знати мову того народу. Серед якого людина живе?

  1. Творча робота.
  • Дайте письмову відповідь на питання: « Чому українською мовою варто пишатись»? (2-3 речення)

ІV. Пiдсумок уроку. Рефлексiя.

«Незакiнчене речення».

– На сьогоднiшньому уроцi я дiзнався (дiзналася), що… .

– Я зрозумiв (зрозумiла), що… .

 

V. Домашнє завдання (на вибір).

   1. Виконати вправу 7 ст. 6 

   2. Знайти в  художній літературі матеріал про мову або слово (3-4 речення) і  переписать до зошита.

    3. Самостійно скласти вірш, казку про мову.

 


 

 

docx
Додав(-ла)
Лялька Альона
Додано
29 серпня 2020
Переглядів
1997
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку