Урок "Втілення конфлікту добра і зла в п’єсі-казці «Дванадцять місяців» С. Маршака

Про матеріал

Вивчення казки "Дванадцять місяців" С. Маршака

Розробка допоможе учням розібратися, що рухає людиною, на які вчинки вона здатна, коли одні життєві цінності переважають над іншими і до яких результатів може прийти людина при неправильному розумінні життєвих цінностей.


Перегляд файлу

 Зарубіжна література

5 клас

 

Тема: Втілення конфлікту добра і зла в п’єсі-казці «Дванадцять місяців»

С. Маршака

 

Цілі: Навчальна: : допомогти учням розібратися, що рухає людиною, на які вчинки вона здатна, коли одні життєві цінності переважають над іншими і до яких результатів може прийти людина при неправильному розумінні сенсу життя; познайомити з особливостями професії журналіста;

Розвивальна: розвивати уміння аналізувати прочитаний текст, аргументувати свої вислови, сприяти розвитку образного мислення, мови, формувати навички співпраці у групі, розвивати професійні здібності журналіста;                                         

Виховна: виховувати цікавість до світу дитячої художньої літератури, прищеплювати почуття людської гідності

 

Обладнання: Портрет С. Маршака, мультимедійний комплекс, малюнки учнів до казки, епіграф, малюнки із зображенням пасербиці і рідної доньки.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Міжпредметний зв’язок: психологія, російська мова, філософія.

 

Роздатковий матеріал кольорові листочки (стрічки): жовтий і коричневий; питальник за біографією С. Маршака, модель до вправи «Діамант цінностей», буклети з філософськими висловами.

 

 

 «Сказка – ложь, да в ней намёк…»

    А.С. Пушкін

 

 

Хід уроку

 

  1. Організаційний момент.

Вчитель: Шановні діти, давайте привітаємо наших гостей (діти повертаються до гостей, вітають їх кивком голови) і розпочнемо урок. Сьогодні у нас третій урок за творчістю Самуїла Яковича Маршака, талановитого письменника, який подарував нам багато цікавих і повчальних творів. Його книги ми бачимо на книжковій полиці (вчитель вказує на виставку книжок із творами С. Маршака). З одним із них «Дванадцять місяців» ми продовжимо сьогодні працювати. Прошу звернути увагу на епіграф уроку «Сказка – ложь, да в ней намёк…». Він вказує на те, що казки мають призначення не лише розважати, а й повчати, навчати мудрості.

 

  1. Перевірка домашнього завдання. Повторення.
  1. Теорія літератури. Вчитель: Працюючи над твором, нам необхідно згадати, до якого із жанрів він відноситься, повторити особливості та складові даного жанру. Звернемо увагу на екран.

 

Теорія літератури

 

Термін

Визначення

Дра́ма (грец. Drama – дія)

один із трьох родів літератури (драма, епос, лірика).

Драма має три різновиди: трагедія, комедія, драма.

П'є́са (фр. pièce – шматочок)

 

різновид драми, в основу якої покладено конфлікт серйозного, складного і яскравого характеру.  Створена для постановки в театрі, для виконання зі сцени.

Структура п'єси включає в себе текст дійових осіб (діалоги та монологи) і функціональні авторські ремарки (примітки, особливостей інтер'єру, зовнішності персонажів тощо).

Як правило, п'єса починається списком дійових осіб, іноді – із зазначенням їх віку, професії, родинних зв'язків

 

  1. Тест. Вчитель: Казка-п’єса нами прочитана, тому проведемо опитування за її текстом (на партах лежать листочки з тестами. Правильну відповідь учні підкреслюють. На екрані також можна бачити зміст тесту).

1. Скільки років королеві?

 А) 12

 Б) 13

 В) 14

2. Хто із братів-місяців подарував каблучку пасербиці?

 А) Квітень

 Б) Березень

 В) Лютий

3. Скільки днів у грудні місяці?

 А) 29

 Б) 30

 В) 31

4. Коли розкривається правда про проліски?

 А) Коли до королівського палацу принесли проліски

 Б) Коли королева відправила всіх до лісу за пролісками

 В) Коли королева не повірила в розповідь про дивовижне озеро

5. В обмін на що королева готова віддати пасербиці каблучку?

 А) В обмін на пропозицію стати подругою

 Б) В обмін на правду про братів-місяців

 В) В обмін на інформацію про знайдені проліски

6. Як вчиняє королева з пасербицею, яка відмовляється говорити правду про проліски?

 А) Зриває з пасербиці плащ і топче його

 Б) Наказує стратити пасербицю

 В) Сіла й плаче

7. Під час сварки мати й донька перетворюються на:

 А) У білих та пухнастих зайченят

 Б) У злих собак

 В) У лагідних котів

8. За твердженням місяця Січня, хто при кому состоїть?

 А) Королева при солдатові

 Б) Солдат при королеві

 В) Солдат при палаці королеви

9. Яких собак, за твердженням місяця Січня, не можна перетворити на людей?

 А) Тих, що погано служать хазяїну

 Б) Тих, що лають на людей

 В) Тих, що ходять на задніх лапах

10.Як місяць Лютий говорить про ліс?

 А) Ліс любити треба, як живу людину

 Б) До лісу треба ходити, щоб насолоджуватися красою

 В) Лісу також відпочивати треба – не все ж його обирати

11.Я ставиться королева до навчання?

 А) Наполегливо

 Б) Безвідповідально

 В) Зовсім не навчається

12.Ідейний зміст казки «Дванадцять місяців»?

 А) Показати перевагу людський чеснот над недоліками

 Б) Показати силу фантастичних речей

 В) Довести, що в Новорічну ніч дива бувають

3. Перевірка результатів тесту. Учні самостійно ставлять свою оцінку на листочку.

4. Проблемне питання. Вчитель: Хочеться на мить зупинитися на девятому запитанні: Чому собак, які ходять на задніх лапах, не можна перетворити на людей.

5. Відповіді учнів: людина, яка готова лише виконувати вказівки, не здатна мислити самостійно, мати свою думку, не гідна звання людини.

  1. Людські цінності. Вчитель: Вдома за допомогою батьків необхідно було заповнити таблицю «Людські цінності», де визначити цінності духовні і матеріальні. (Перевірити наявність записів у зошитах). До них ми повернемося в ході уроку

 

Людські цінності

Духовні

Матеріальні

 

 

 

  1. Тема уроку.
  1. Вступне слово вчителя: Тема нашого уроку звучить так «Втілення конфлікту добра і зла в п’єсі-казці «Дванадцять місяців». За мету ми поставимо: розібратися, що рухає людиною, на які вчинки вона здатна, коли одні життєві цінності переважають над іншими і до яких результатів може прийти людина при неправильному розумінні сенсу життя. Але, здається мені, хтось намагається до нас потрапити.
  2. Інтервю. Учитель: Діти, до нас завітав журналіст, який працює над питанням вивчення творчості С. Маршака, і хоче взяти у нас інтерв’ю. Будь ласка, шановний, працюйте (учень-журналіст із мікрофоном ходить по класу, задає питання учням):

- скажіть, чи подобаються вам казки?

- чим саме казки Маршака привертають вашу увагу?

- які казки Маршака ви прочитали?

- Чи люблять казки дорослі люди, адже в житті не завжди все так фантастично закінчується, як у казках (це питання задає члену комісії)

- Вікторіє Іванівно, а що для вас значать казки? (питання вчителю). Вчитель: особливе місце казки зайняли в моєму житті, коли в мене народилася онучка. Я поринула у світ казок з бажанням зрозуміти, що так приваблює людину у казках? Протистояння дорого і злого. Намагання показати самому маленькому читачеві, що таке зло і що таке добро, використовуючи для цього різноманітні потужні засоби: перебільшення, фантастичні явища, надзвичайні здібності казкових героїв. І головне, чому має навчити казка людину у процесі формування людських якостей – це розуміти, що таке людські цінності, що вони є матеріальними і духовними, які цінності є головними в житті людини? Повертаємось до домашнього завдання. Разом з батьками ви повинні були записати у дві колонки цінності матеріальні й духовні. За допомогою технології «мозкового штурму» ми запишемо їх на дошці.

  1. Мозковий штурм. Вправа «Людські цінності». Учні називають людські цінності, вчитель записує їх на аркуші паперу: духовні/матеріальні.
  2. Вправа «Діамант цінностей» (для групи дітей). Учні (4 чол.) складають діамант цінностей: складають у порядку значущості для людини. Тим часом учні класу складають портрет героя.
  3. Вправа: «Портрет героя». Вчитель: володіючи знаннями про людські негативні риси та чесноти, вам необхідно скласти портрет головних героїнь казки. Вони (герої) зображені на дошці. На стрічках коричневого кольору ви пишете негативну рису, яка притаманна героїням (матері й доньці); на стрічках жовтого кольору необхідно записати позитивні риси другої героїні (пасербиці). (Половина класу мають коричневі стрічки, половина – жовті).
  4. Презентація «Діаманта цінностей».
  5. Читання. Вчитель: оскільки ми з вами вже не просто маленькі читачі та слухачі, а вже, як справжні літератори, вміємо працювати з текстом, то виконаємо вправу пошукового характеру: знайдемо і зачитаємо епізоди, в яких автор розкриває такі риси характеру як:

- співчуття (у пасербиці);

- працелюбність (у пасербиці);

- вміння витримувати негаразди (у пасербиці);

- відсутність жалю, співчуття (у матері й доньки)

- жадібність (у рідної доньки)

- заздрощі (у матері й доньки)

- безсердечності (у королеви)

 

  1. Висновок вчителя щодо роботи над поняттями про людські цінності. Вчитель: Ми разом з вами склали не лише образи казкових героїв, але образ людини в цілому, якій можуть бути притаманні як позитивні риси характеру, так і негативні. Для людини важливі як духовні, так і матеріальні цінності. Тож давайте підсумуємо, яку людину можна назвати самодостатньою, гармонійно розвинутою, здатною самостійно вирішувати проблемні питання, щасливою людиною та й врешті-решт Людиною з великої літери?
  2. Відповіді учнів: Людиною з великої літери можна назвати ту людину, яка здатна на співчуття, яка вміє і любить працювати, відноситься з повагою до людей старшого віку…
  3. Релаксація. Вправа «Образна уява». Вчитель: давайте закриємо очі і уявимо, що кожен з вас знаходиться у лісі, нічному лісі, у Новорічну ніч. На ваших обличчях, у ваших рухах я побачу настрій і дії. Я тут у пошуках пролісків. Проліски? Взимку? Адже це неможливо! Мені дуже холодно. На мені старенький одяг, який не зігріває моє тіло. Наді мною ревуть високі дерева, реве морозний вітер. В таку погоду справжній хазяїн собаку з дому не випустить. А її заради бажання отримати золото відправили за пролісками. Це загрожує втратити найцінніше – життя.  Вона замерзає. Аж раптом – світло, від вогнища. Я йду до людей, вони дозволять мені зігрітися, вони підтримають і зрозуміють мене. Світ не без добрих людей.

Відкрили очі. Чи змогли ви відчути всю абсурдність королівської бажання та жорстокість з боку мачухи і її доньки? Чи вірите ви в те, що не буває лиха без добра? що завжди є світло в кінці тунелю?

  1. Підсумок вчителя: Людина завжди мріє бути щасливою, але не кожна людина розуміє, у чому полягає щастя, як досягти тієї вершини, забравшись на яку, людина скаже: «так, я – щаслива». Саме я вважаю, що щасливий той, у кому моральні цінності переважають над матеріальними.

Хочу звернути вашу увагу на те, що не лише ми, сучасні люди, розмірковуємо над питаннями про щастя, про людські недоліки та чесноти. Над цими питаннями замислювались люди в усі віки. Я пропоную вашій увазі вислови відомих філософів минулих віків.

  1. «Філософська думка». Вчитель: На екрані зображено вислови відомих філософів про щастя, про людські чесноти. Давайте разом спробуємо  пояснити їх зміст. (Вчитель наголошує на датах життя вказаних мислителів, тим самим вказує на актуальність теми)

 

Вислів

Автор вислову

Дата життя та смерті

Щасливий той, хто щасливий у себе вдома

Л.М. Толстой

1828 – 1910

(Письменник, Росія)

Будь справедливий і будеш щасливий

Жан-Жак Руссо

1712 – 1778

(Філософ, Франція)

Немає лиха без добра

Жан-Жак Руссо

1712 – 1778

(Філософ, Франція)

Найбільше щастя в житті – це впевненість у тому, що тебе люблять

Віктор Гюго

1802 – 1828

(Письменник, Франція)

Мораль є вчення не про те, як ми повинні зробити себе щасливими, а про те, як ми повинні стати гідними щастя

Іммануїл Кант

1724 – 1804

(Німецький філософ)

Оскільки значна кількість людей бачить своє щастя в речах, то не дивно, що лише деякі задоволені своєю долею

Карл Фреліх

1875 – 1953

(Режисер, Германія)

Насолоджуватися щастям – найбільше благо, мати можливість давати його іншим – ще більше

Френсіс Бекон

1561 – 1626

(Політик, філософ, Германя.)

Не ганяйся за щастям: воно завжди перебуває в тобі самому

Піфагор

571 до н.е.

(Давньогрецький філософ)

Об мужнє серце розбиваються всі негаразди

Сервантес

1547 – 1616

(Письменник, поет, Іспанія)

Людина живе справжнім життям, якщо щаслива чужим щастям

Й. Гете

1749 – 1832

(німецький поет, прозаїк)

Щастя людини полягає в тому, щоб любити робити те, що вона має робити

Гельвецій

1715 – 1771

(Літератор, філософ, Франція)

Істинний друг пізнається в нещасті

Езоп

VI 1т.. до н.е.

(Байкар, Мала Азія)

Щастя – не нагорода за доброчесність, а сама доброчесність; не тому ми насолоджуємося щастям, що приборкали свої пристрасті, а навпаки, насолода щастям робить нас здатними приборкати їх

Бенедикт Спіноза

1632 – 1677

(Філософ, Голландія)

 

 

 

  1. Висновок вчителя: Отже ми бачимо, що питання, яке ми розглядаємо на уроці, є завжди актуальним, та кожний вирішує його самостійно. І від того, наскільки людина готова до прийняття рішень, наскільки в ній переважають поняття добра чи зло, настільки її вчинки можуть впливати на стосунки між людьми. Від певних дій людини можуть створюватись конфлікти, інші дії можуть навпаки сприяти миру між окремими людьми і навіть між цілими народами. Ось як це показано автором казки в особі королеви, яка одним розчерком пера вирішує долю окремої людини.
  2. Робота з текстом. Вчитель: давайте зачитаємо епізод, в якому показав автор, до чого може призвести рішення однієї не зовсім вихованої особи.
  3. Учень зачитує вказаний епізод.
  4. Проблемне питання. Вчитель: На дошці наклеєно фразу «стратити не можна помилувати». Яким чином можна вберегти людину від страти? Так! Лише постановкою однієї коми, пунктуаційним знаком. І життя невинної людини буде врятовано. (Вчитель встановлює кому на потрібне місце у фразі)

 

  1. Підведення підсумків
  1. Вчитель: Сьогодні на уроці кожен з вас вніс свій вклад у вирішення важливого питання про причини виникнення конфліктів між героями казки «Дванадцять місяців» та можливі шляхи їх вирішення. Плідно попрацювавши, всі учні отримають оцінки за результатами тестування. Окремо отримує оцінку 12 балів учень, який виконав роль журналіста.
  2. Вчитель: Ми закріпили знання з теорії літератури.
  3. Вчитель: Підводячи підсумки нашого уроку, хочу ще раз зауважити на тому, що кожна казка – це, безумовно, вигадана історія з елементами фантастики, магії. Але кожна казка має натяк, натяк на те, що людині необхідно прагнути до вершин, виховувати в собі вміння бачити свої недоліки, формувати риси із ряду позитивного: любов, повагу до ближнього, співчуття та вміння прийти на допомогу… Тій людині, яка прагне самовдосконалення, завжди легше адаптуватися, соціалізуватися в громаді упродовж усього життя.
  4. Визначення емоційного стану. У вас на партах лежать квіточки-проліски двох кольорів. Дайте оцінку свого емоційного стану: синій – відчуття незадоволення уроком, рожевий – відчуття позитивних емоцій від роботи на уроці. (Квітки «покладемо» до корзини. На дошці малюнок з зображенням корзинки).
  1. Домашнє завдання.
  1. Написати міні-твір за темою: «Казка – це вигадка, але з натяком»
  2. Індивідуальне завдання для журналіста: написати статтю до шкільної газети про роботу на уроці.
  3. Ви отримаєте буклети з висловами відомих мислителів про людські духовні цінності для сімейного обговорення.
docx
Додано
18 лютого 2018
Переглядів
2659
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку