Урок "Вуглеводи. Глюкоза"

Про матеріал
У конспекті уроку "Вуглеводи. Глюкоза" використано міжпредметні зв'язки з біологією.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку: Вуглеводи. Глюкоза.

 Мета уроку: ознайомити учнів із вуглеводами, принципами їх класифікації; розглянути глюкозу як представника моносахаридів; ознайомити учнів зі складом і будовою молекули глюкози, її фізичними та хімічними властивостями, значенням у природі, навчити визначати хімічні властивості органічних сполук, виходячи з їхньої будови і наявності відповідних функціональних груп на прикладі глюкози як альдегідоспирту; розглянути застосування глюкози та біологічну роль; узагальнити знання про утворення глюкози в процесі фотосинтезу.

 Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 Обладнання: комп‘ютери, презентація, лабораторний дослід № 2 «Окиснення глюкози свіжоодержаним купрум (ІІ) гідроксидом».

Хід уроку

 І. Організаційний момент.

 ІІ. Актуалізація опорних знань.

 Бесіда:

  • Які класи органічних сполук вам відомі?
  • Назвіть класи оксигеновмісних органічних сполук.
  • Які функціональні групи ви знаєте та для яких класів органічних сполук вони характерні?
  • Які органічні сполуки синтезуються живими організмами?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Серед органічних речовин є речовини, що синтезуються з неорганічних речовин виключно автотрофними організмами – рослинами. Вони становлять 80 % маси сухої речовини рослин і 2 % сухої речовини організмів тварин.

Проблемне запитання: Які речовини утворюються лише в природних «фотосинтетичних лабораторіях»?

 

 

 

 ІV. Повідомлення теми уроку.

V. Вивчення нового матеріалу.

 1. Поняття про вуглеводи.

 Гра «Асоціативний кущ»: учні називають асоціації, пов‘язані з терміном «вуглеводи», і шукають відповідь на запитання: що таке вуглеводи, від чого походить їхня назва?

 

2. Класифікація вуглеводів.

 Моносахариди – це прості цукри. Олігосахариди – це складні цукри. Молекули дисахаридів побудовані з двох, а полісахаридів – із великої кількості залишків моносахаридів.

 

 Бесіда:

  • Що означають приставки «пента» і «гекса»?
  • Які особливості будови молекул пентоз і гексоз?

 Бесіда:

  • З чого складаються молекули дисахаридів?
  • Залишками яких моносахаридів утворені сахароза та лактоза?

 

 Полісахариди – молекули, молекулярна маса яких може сягати кількох мільйонів. Вони відрізняються між собою складом мономерів, довжиною та розгалуженістю ланцюгів. Молекули целюлози, крохмалю та глікогену складаються із залишків глюкози.

 3. Функції вуглеводів в живих організмах.

 Повідомлення учня.

 

 

  1. Синтез вуглеводів.

Повідомлення учня.

Утворення вуглеводів відбувається в зелених рослинах завдяки процесу фотосинтезу.

Бесіда:

  • Що таке фотосинтез?
  • Які речовини беруть участь у процесі фотосинтезу?
  • Які речовини утворюються в процесі фотосинтезу?

Отже, здійснимо екскурсію у «фотосинтетичну лабораторію». Ви вже зрозуміли, що природними «фотосинтетичними лабораторіями» є зелені клітини рослин.

 Звідки ж рослина бере необхідні речовини для процесу фотосинтезу? Корені вбирають воду, яка по судинах транспортується до листків. Через продихи, які містяться у нижній шкірці листка потрапляє вуглекислий газ. Ці речовини потрапляють у зелені клітини листка.

 У клітинах листків є хлоропласти, що містять зелений пігмент хлорофіл, завдяки якому відбувається перетворення сонячної енергії в енергію хімічних зв‘язків.

 

 Речовина, яка утворилася в процесі фотосинтезу – глюкоза.

 

 5. Будова молекули глюкози.

 Завдання: визначити молекулярну масу глюкози.

 Бесіда:

  • Які функціональні групи містить лінійна форма глюкози?
  • Про що свідчить наявність даних функціональних груп?
  • Яка функціональна група відсутня в циклічній формі глюкози?

6. Фізичні властивості глюкози.

 

 7. Хімічні властивості глюкози.

 Бесіда:

  • Які особливості реакцій окиснення та бродіння глюкози?
  • Яке значення мають дані реакції?

 

 Лабораторний дослід 2. Окиснення глюкози свіжоодержаним купрум (ІІ) гідроксидом.

 При окисненні глюкози утворюється глюконова кислота, а при відновленні – шестиатомний спирт сорбіт.

 Бесіда:

  • Які властивості характерні для глюкози за альдегідною групою?
  • До яких груп окиснюється та відновлюється альдегідна група?
  • Яка реакція є якісною на глюкозу?

8. Добування глюкози.

 

 9. Застосування глюкози.

 Повідомлення учня.

 Оскільки глюкоза легко засвоюється організмом, її використовують в медицині як лікарський засіб при явищах серцевої слабкості, шоку, вона входить до складу кровозамінних і протишокових рідин. Широко застосовують глюкозу в кондитерській справі: виготовлення мармеладу, карамелі, пряників. Глюкоза вихідний продукт при виробництві аскорбінової кислоти (вітамін С). Її застосовують у текстильній промисловості як відновник. На практиці використовується спиртове бродіння глюкози у пивоварінні та виноробстві.              

 VІ. Узагальнення знань.

 Розв‘язування задач.

  • Яка маса срібла виділиться під час реакції «срібного дзеркала», якщо в реакцію  вступило 720 г глюкози?
  • Визначте маси глюкози і фруктози, що утворюються при гідролізі сахарози, якщо при цьому витрачається 502 г води.
  • Під час бродіння глюкози добули етанол масою 552 г, масова частка виходу якого становила 80 %. Яка маса глюкози піддалася бродінню?

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати § 23, вправа 173, 174.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Хімія, 10 клас, Розробки уроків
Додано
25 жовтня 2023
Переглядів
426
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку