Тема уроку: Вуглеводи. Глюкоза.
Мета уроку: ознайомити учнів із вуглеводами, принципами їх класифікації; розглянути глюкозу як представника моносахаридів; ознайомити учнів зі складом і будовою молекули глюкози, її фізичними та хімічними властивостями, значенням у природі, навчити визначати хімічні властивості органічних сполук, виходячи з їхньої будови і наявності відповідних функціональних груп на прикладі глюкози як альдегідоспирту; розглянути застосування глюкози та біологічну роль; узагальнити знання про утворення глюкози в процесі фотосинтезу.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: комп‘ютери, презентація, лабораторний дослід № 2 «Окиснення глюкози свіжоодержаним купрум (ІІ) гідроксидом».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Серед органічних речовин є речовини, що синтезуються з неорганічних речовин виключно автотрофними організмами – рослинами. Вони становлять 80 % маси сухої речовини рослин і 2 % сухої речовини організмів тварин.
Проблемне запитання: Які речовини утворюються лише в природних «фотосинтетичних лабораторіях»?
ІV. Повідомлення теми уроку.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Поняття про вуглеводи.
Гра «Асоціативний кущ»: учні називають асоціації, пов‘язані з терміном «вуглеводи», і шукають відповідь на запитання: що таке вуглеводи, від чого походить їхня назва?
2. Класифікація вуглеводів.
Моносахариди – це прості цукри. Олігосахариди – це складні цукри. Молекули дисахаридів побудовані з двох, а полісахаридів – із великої кількості залишків моносахаридів.
Бесіда:
Бесіда:
Полісахариди – молекули, молекулярна маса яких може сягати кількох мільйонів. Вони відрізняються між собою складом мономерів, довжиною та розгалуженістю ланцюгів. Молекули целюлози, крохмалю та глікогену складаються із залишків глюкози.
3. Функції вуглеводів в живих організмах.
Повідомлення учня.
Повідомлення учня.
Утворення вуглеводів відбувається в зелених рослинах завдяки процесу фотосинтезу.
Бесіда:
Отже, здійснимо екскурсію у «фотосинтетичну лабораторію». Ви вже зрозуміли, що природними «фотосинтетичними лабораторіями» є зелені клітини рослин.
Звідки ж рослина бере необхідні речовини для процесу фотосинтезу? Корені вбирають воду, яка по судинах транспортується до листків. Через продихи, які містяться у нижній шкірці листка потрапляє вуглекислий газ. Ці речовини потрапляють у зелені клітини листка.
У клітинах листків є хлоропласти, що містять зелений пігмент хлорофіл, завдяки якому відбувається перетворення сонячної енергії в енергію хімічних зв‘язків.
Речовина, яка утворилася в процесі фотосинтезу – глюкоза.
5. Будова молекули глюкози.
Завдання: визначити молекулярну масу глюкози.
Бесіда:
6. Фізичні властивості глюкози.
7. Хімічні властивості глюкози.
Бесіда:
Лабораторний дослід 2. Окиснення глюкози свіжоодержаним купрум (ІІ) гідроксидом.
При окисненні глюкози утворюється глюконова кислота, а при відновленні – шестиатомний спирт сорбіт.
Бесіда:
8. Добування глюкози.
9. Застосування глюкози.
Повідомлення учня.
Оскільки глюкоза легко засвоюється організмом, її використовують в медицині як лікарський засіб при явищах серцевої слабкості, шоку, вона входить до складу кровозамінних і протишокових рідин. Широко застосовують глюкозу в кондитерській справі: виготовлення мармеладу, карамелі, пряників. Глюкоза вихідний продукт при виробництві аскорбінової кислоти (вітамін С). Її застосовують у текстильній промисловості як відновник. На практиці використовується спиртове бродіння глюкози у пивоварінні та виноробстві.
VІ. Узагальнення знань.
Розв‘язування задач.
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати § 23, вправа 173, 174.