ознайомити учнів із різноманіттям і функціями вуглеводів; показати їх роль у життєдіяльності клітини; розвивати знання про здоровий спосіб життя
Тема. Вуглеводи.
Мета: ознайомити учнів із різноманіттям і функціями вуглеводів; показати їх роль у життєдіяльності клітини; розвивати знання про здоровий спосіб життя.
Міжпредметні зв'язки: хімія, фізика, основи здоров’я.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
1. Що таке ліпіди?
2. Які сполуки відносять до ліпідів?
3. Які молекули є основою полісахаридів?
4. Які функції ліпідів у живих організмах?
ІІ. Мотивація навчальної дфяльності.
Про вуглеводи часто згадують зі здриганням, вважаючи, що вони є причиною зайвої ваги і різних захворювань. Якщо не зловживати ними, нічого подібного не трапиться. Навпаки, роль вуглеводів в організмі індивіда полягає в тому, щоб забезпечити його необхідною підзарядкою. Людина, яка не отримує їх в достатній кількості, виглядає хворобливо і втомлено.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Хімічний склад вуглеводів відповідає формулі Сn(Н2O)m, де n дорівнює трьом та більше. У клітинах тварин і людини вміст вуглеводів незначний (близько 5 %). У клітинах рослин їх значно більше (близько 90 %).
За здатністю вуглеводів до гідролізу їх поділяють на три групи:
3.1. Моносахариди, або прості цукри, є органічними сполуками із загальною формулою (СН2O)n. У моносахаридів п може приймати значення від трьох до семи. Усі вони мають у своєму складі гідроксильні групи, тому добре розчиняються у воді. За кількістю атомів Карбону в молекулі моносахариди поділяють на п’ять груп — тріози, тетрози, пентози, гексози й гептози.
Прийом "Моя опора". Складання таблиці "Основні функції моносахаридів"
Моносахариди |
Функції |
Тріози (С3Н6O3) |
Відіграють важливу роль проміжних продуктів у процесах дихання і фотосинтезу |
Тетрози (С4Н8O4) |
У живих організмах трапляються рідко, переважно в деяких прокаріотів |
Пентози (С5Н10О5) |
Входять до складу нуклеїнових кислот, беруть участь у синтезі деяких коферментів, полісахаридів і макроергічних сполук (АМФ, АТФ тощо), у процесі фотосинтезу |
Гексози (С6Н12О6) |
Є джерелами енергії, яка вивільняється під час реакцій окиснення в процесі дихання, входять до складу оліго- та полісахаридів |
Гептози (С7Н14O7) |
У рослин з родини Товстянкові відіграють важливу роль як один із проміжних продуктів фотосинтезу |
3.2. Олігосахариди — сполуки, що складаються з 2-10 послідовно з’єднаних моносахаридів. Серед них найбільш поширені дисахариди, які утворюються сполученням двох молекул моносахаридів (наприклад, сахароза складається із залишків глюкози і фруктози; мальтоза — лише з залишків глюкози). Дисахариди мають солодкий смак, добре розчинні у воді.
До дисахаридів належать:
1) лактоза (молочний цукор), що міститься в молоці, утворена залишками глюкози та галактози; 2) сахароза (тростинний цукор C12H22O11), складається з глюкози та фруктози; 3) продукт часткового гідролізу крохмалю в рослинах — мальтоза, що утворена двома залишками глюкози; 4) трегалоза – грибний цукор, що так як і мальтоза утворена двома глюкозними залишками.
3.3 Полісахариди — полімери, молекулярна маса яких може сягати кількох мільйонів. Полісахариди відрізняються між собою складом мономерів, довжиною та розгалуженістю ланцюгів. Полісахариди майже не розчиняються у воді й не мають солодкого смаку.
До полісахаридів належать:
1) Крохмаль — один із найпоширеніших полісахаридів. Він синтезується в процесі фотосинтезу в клітинах рослин і складається із залишків глюкози. Крохмаль у значній кількості відкладається в клітинах рослин, насамперед листків, насіння, бульб тощо.
2) Целюлоза — міцний, волокнистий, нерозчинний у воді полісахарид. Деревина, кора, бавовна складаються переважно з целюлози.
3) Глікоген — запасний полісахарид у грибів, тварин і людини. Він відкладається здебільшого в м’язах і клітинах печінки.
4) Хітин — полісахарид, який входить до складу клітинних стінок деяких грибів і зелених водоростей, кутикули членистоногих.
5) Інулін - полісахарид, який складається із залишків фруктози. Запасаючий полісахарид рослин, який відкладається у підземних органах представників родини Айстрові та деяких інших родин.
3.4. Функції вуглеводів в організмі:
В організмі вуглеводи виконують наступні функції:
- Є основним джерелом енергії в організмі.
- Забезпечують всі енергетичні витрати мозку (мозок поглинає близько 70% глюкози, що виділяється печінкою)
- Беруть участь у синтезі молекул АТФ, ДНК і РНК.
- Регулюють обмін білків і жирів.
- У комплексі з білками вони утворюють деякі ферменти і гормони, секрети слинних та інших утворюючих слиз залоз, а також інші сполуки.
- Харчові волокна покращують роботу травної системи і виводять з організму шкідливі речовини, пектини стимулюють процес травлення.
ІV. Узагальнення і систематизація знань учнів.
1. Закінчіть речення :
1. Буряковий цукор…
2. Запасний полісахарид у тварин…
3. Запасний полісахариди у рослин…
4. Входить до складу клітинної стінки рослин…
5. Молочний цукор…
6. Є мономером у крохмалю…
7. Входить до складу покривів комах…
8. Входить до складу рибонуклеїнової кислоти…
V. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний матеріал підручника.
Підготувати повідомлення "Вуглеводи в моєму житті".