Тема: Крохмаль. Лабораторний дослід № 3. Відношення крохмалю до води. Лабораторний дослід № 4. Взаємодія крохмалю з йодом.
Мета: Розширити знання учнів про вуглеводи. З’ясувати фізичні властивості крохмалю. Розкрити їх залежність від будови молекули. Визначити напрямки практичного застосування знань про крохмаль людиною.
Розвивати критичне мислення. Удосконалювати вміння аналізувати інформацію, порівнювати, робити висновки. Вчити безпечно проводити хімічний експеримент. Виховувати культуру хімічного запису.
Формувати науково-природничу картину світу.
Обладнання: зошити, підручник, відео «Застосування крохмалю», лабораторний посуд, крохмаль, гаряча та холодна вода, спиртовий розчин йоду.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація знань.
1. Аукціон знань з теми «Вуглеводи».
2. Вправа «Запитання від «чомучок».
3. Підсумок аукціону знань.
ІІІ. Сприйняття та засвоєння знань.
План.
1. Повідомлення теми і завдань уроку.
До класу вуглеводів належить ще один відомий представник – крохмаль.З ним ми познайомимося на уроці.
2. Мотивація теми уроку.
Вивчаючи властивості крохмалю, людина навчилася використовувати його у різних галузях промисловості та для виробництва різноманітних речовин, які є необхідними для розвитку суспільства. Тому сьогодні ми з вами і вивчаємо цю тему.
3. Крохмаль – хімічна речовина.
У більшості українських родин можна знайти на кухні крохмаль. Адже саме з нього готують смачні і корисні страви. Та крохмаль – це не лише харчовий продукт, а й хімічна речовина, що має чимало таємниць. Сьогодні на уроці ми спробуємо їх розкрити. Але для початку давайте пригадаємо те, що знаємо про крохмаль із уроків біології.
4. Актуалізація знань з біології.
-Які організми є джерелом крохмалю у природі?
- В результаті якого процесу утворюється крохмаль?
-Де відбувається фотосинтез?
- Яку функцію виконує крохмаль в живих організмах?
5. Таємниця 1. Хімічна формула крохмалю.
а) Запис хімічної формули крохмалю на дошці.
б)Пояснення будови молекули крохмалю вчителем з демонстрацією ланцюга намиста.
6. Таємниця 2. Чтруктура крохмалю.
а) Робота за мал. 37.1.
б) Вправа «Продовжити речення»
- Крохмаль складається з типів молекул …
- Перший тип молекул має структуру … і називається …
- Другий тип має структуру … і називається …
в) Робота з підручником с. 211.
г) Робота за текстом.
7. Таємниця 3. Властивості крохмалю.
а) Бесіда.
б) Лабораторний дослід № 3. Відношення крохмалю до води.
в) Лабораторний дослід № 4. Взаємодія крохмалю з йодом.
8. Застосування якісної реакції на крохмаль для визначення крохмалю у харчових продуктах.(Демонстрація досліду на визначення крохмалю у хлібі).
9. Застосування крохмалю.
а)Перегляд відео фрагменту «Застосування крохмалю».
б) Завдання: Записати в зошит основні галузі застосування крохмалю.
в) Перевірка виконання завдання.
ІV. Узагальнення і систематизація знань.
1. Вправа «Мозковий штурм».
- Чому розчин крохмалю не проводить електричний струм?
- У недалекі часи, коли не було комп’ютерної техніки, здатність крохмалю скрипіти використовували для озвучування мультфільмів. Поясніть, чому крохмаль скрипить?
2.Виступ учнів з додатковою інформацією.
3. Вправа «Мікрофон»
- Що сподобалося вам сьогодні на уроці?
- Що найбільше запам’яталося?
- Яка інформація була для вас новою?
- Що цікавого ви дізналися про крохмаль?
- Яке власне маленьке відкриття ви зробили?
Лабораторний дослід № 4. Взаємодія крохмалю з йодом.
V. Домашнє завдання. Вивчити параграф 37.
На «1» - «6» - зап.455-459,
на «7» - «9» - скласти 9 тестових запитань товаришу,
на «10» - «12» - провести міні-дослідження «Домашній експеримент» с. 215.
Запитання для скриньки «чомучок»
Чому всі цукри мають хімічну назву «!вуглеводи»?
Чому саме вуглеводи виконують енергетичну функцію в живих організмах, а не більш енергомісткі жири?
Чому розчини глюкози та сахарози не проводять електричний струм?
Чому під час лікування хворим вводять розчин глюкози з масовою часткою 0,12 % ?