Урок "Вулканізм і вулкани"

Про матеріал
під час уроку використовуються фрагменти документального фільму«Найстрашніші стихійні лиха. Виверження вулкану»
Перегляд файлу

Внутрішні процеси Землі: вулканізм і вулкани

Цілі уроку:

освітня: формувати знання учнів про причини виникнення вулканів та райони їх поширення, розкрити поняття джерела та гейзери;

розвивальна: вдосконалювати вміння роботи з картою, знаходити на карті райони поширення вулканів;

виховна: формувати пізнавальний інтерес до професії вулканолога, усвідомлення небезпеки продуктів виверження вулканів для життя та здоров’я.

Базові  поняття та терміни: вулкани, жерло вулкана, кратер, магма, лава, вогняне кільце, гейзер, гарячі джерела.

Обладнання: фізична карта світу, атласи, ПК, документальний фільм «Найстрашніші стихійні лиха. Виверження вулкану»

Тип уроку: засвоєння нових знань

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, компетентності в природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, уміння навчатися упродовж життя.

Хід уроку

  1. Організаційний етап

 

  1. Актуалізація опорних знань
  1. Що таке сейсмічні хвилі?
  2. Як виникає землетрус?
  3. Чим небезпечні моретруси?
  4.  Чи можливі в Україні землетруси? Де саме?
  5. Як утворюються магматичні гірські породи?
  1. Мотивація навчальної діяльності

Давно, багато років тому, на березі Неаполітанської затоки, в Італії, стояло веселе і гарне місто Помпеї. До цього міста завжди приїздили римляни.

Життя у Помпеї було спокійне і ніщо не пророкувало катастрофи.

Одного дня з вершини великого Пагорба, поблизу міста, почав вириватися невеликий димок, а іноді чувся гуркіт. Ніхто із мешканців міста не знав, що Пагорб – це згаслий вулкан, який нині має назву Везувій.

Одного дня дим із Везувію почав йти сильніше, ніж звичайно. Але ніхто не звернув на це уваги – всі поспішали на гладіаторські ігри.

Видовище вже почалося, коли раптом настала пітьма, задушливі гази наповзли на місто і високо в небо із Пагорба вихопилося полум’я. на місто почав падати густий попіл. Ніхто не врятувався, адже все місто було поховане під багатометровим шаром попелу.

Згодом про місто забули.

Але одного разу, у полі почали рити колодязь і наштовхнулись на мармурову статую.

Почалися розкопки… і поховане місто знову побачило сонячне світло.

Сьогодні Помпеї – місто-музей, яке відвідують тисячі туристів.

А Везувій, разом із іншими вулканами, вивчається вченими – вулканологами. Вони безстрашно підіймаються до самого кратера діючого вулкану і навіть  опускають відеокамери до самої лави, щоб її дослідити.

  1. Вивчення нового матеріалу

Вулканізм і вулкани. Продукти виверження

Відомо, що у надрах Землі утворюється магма  - вогняно-рідка речовина, яка насичена водяною парою та газами. Перебуваючи під тиском, магма шукає виходу на поверхню. Таким виходом стають тріщини у земній корі. Піднімаючись вона прокладає канал – жерло, яке зверху закінчується чашоподібним розширенням – кратером. Через нього на поверхню виливається магма, при цьому виривається чорний дим, стовпи вогню та розжареного каміння.

Завдання. Замалюйте схему будови вулкану у зошити та підпишіть основні його частини.

Із вивержених речовин на поверхні утворюється конусоподібна рога.

Сукупність явищ пов’язаних із підняттям магми з надр Землі на її поверхню, називають вулканізмом.

Прийом «Словничок»

Запишіть у зошитах визначення понять: вулканізм, вулкан, лава, вулканічні бомби, вулканічний попіл, вулканічні гази та водяна пара

Діючі та згаслі вулкани, їх поширення

Прийом «Словничок»

Діючими  називають вулкани, вивергалися за пам’яті людства і до цих пір є небезпечними для життя людства

Згаслими вважаються вулкани, про виверження яких не має свідчень в історії людства.

Нині на Землі відомо понад 600 діючих вулканів. Більшість з них зосереджена в тих самих сейсмічних поясах, що й землетруси.

Тихоокеанський сейсмічний пояс кільцем охоплює Тихий океан, утворюючи так зване «вогняне кільце».

Середземноморський сейсмічний пояс має багато згаслих вулканів в горах Кавказу (Казбек, Ельбрус), Ірану (Арарат),в Україні також є згаслий вулкан – гора Карадаг (Кримський п-ів) та Вулканічний масив .

У Атлантичному поясі окрім наземних є багато й підводних вулканів.

Гейзери та гарячі джерела

Після виверження вулкану можуть утворюватися гарячі джерела, гейзери, грязьові вулкани. Ці явища пов’язані остиганням вулканічного осередку, що живив вулкан. Проте інколи, грязьові вулкани не мають вулканічного походження. Мінералізовану грязь виштовхують на поверхню гази іншого походження. Такими вулканами є грязьові вулкани в Україні на, окупованому, Керченському півострові

Прийом «Словничок»

Запишіть у зошитах визначення понять: гарячі джерела, гейзери, грязьові вулкани.

 

  1. Закріплення вивченого матеріалу

Перегляд фрагменту документального фільму «Найстрашніші стихійні лиха. Виверження вулкану»

  1. Підсумок уроку

За однією із версій, вулкани отримали свою назву від давньогрецького бога Вулкана, який був покровителем вогню та ковальських справ. Районом найбільшої кількості вулканів є острови Індонезії, які разом із Філіппінськими, Японськими та Курильськими островами належать до Тихоокеанського вогняного кільця.

  1. Домашнє завдання

Опрацювати текст параграфа

Позначити на контурній карті діючі вулкани

 

 

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
25 січня 2019
Переглядів
834
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку