Урок "Вулканізм і вулкани, гейзери".

Про матеріал
Мета уроку: розширити і поглибити знання учнів про походження та будову вулканів і гейзерів, показати взаємозв’язок внутрішньої будови землі, руху літосферних плит та розміщення вулканів; ознайомити з наслідками вулканізму та процесами, які його супроводжують; формувати навички роботи з картами атласу; вміння виявити основні області розповсюдження вулканів і гейзерів;
Перегляд файлу

Вулканізм і вулкани, гейзери. (слайд1)

Мета: (слайд2)

- розширити і поглибити знання учнів про походження та будову вулканів і гейзерів, показати взаємозв’язок внутрішньої будови землі, руху літосферних плит та розміщення вулканів; ознайомити з наслідками вулканізму та процесами, які його супроводжують;

- формувати навички роботи з картами атласу; вміння виявити основні області розповсюдження вулканів і гейзерів;

- розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, творчі здібності;

- розвивати уміння працювати з підручником, схематичним малюнком;

- виховувати культуру розумової праці, культуру колективної праці.

Хід уроку

Ніщо так не спонукає повторювати географію,

Як виверження вулканів і землетруси.

Дон - Амінадо – єврейський сатирик (слайд 3)

I. Організаційний момент

Привітання. Рефлексія.

Готовність класу до уроку(настрій учнів)

Все, що нас оточує, — це світ географії, тож давайте його пізнавати! Лінощі проженіть, увагу зберіть, винахідливість, кмітливість запросіть!

 II. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок

Прийом «Географічний крос»

Кожен ряд отримує аркуш з однаковими запитаннями. Учень відповідає тільки на одне запитання. Відповідь записує на аркуші, зазначає своє прізвище і передає своєму сусідові. Перемагає той ряд, який швидше відповість на всі запитання.  Вчителем проводиться  перевірка  з коментарем відповідей. (слайд 4)

1. Назвіть основні складові внутрішньої будови Землі.

2. З яких шарів складається земна кора?

3. Що таке внутрішні сили Землі?

4. Що таке астеносфера?

5. Як називають блоки, з яких складається літосфера?

6. Що таке літосфера?

7.  Що відбувається при стиканні двох літосферних плит?

8. Яка назва найдавнішого материка?

9. Що є причиною утворення землетрусів?

10.  Який прилад фіксує землетруси?

11. Що таке гіпоцентр?

12. Як виникають цунамі?

13. Чи можливі землетруси на території України?

14. В яких районах відбуваються землетруси?

15. Що таке сейсмічні пояси?

16. З якою швидкістю рухаються літосферні плити?

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності

Прийом «Викликаю асоціацію»

Назвіть слова, предмети, явища, враження, які асоціюються у вас із  словом «вулкан». Очікувані результати:          

Рух землі

Страх

Метушня тварин

Руйнування

Магма, лава

Клубки диму та попілу

Катастрофа та інші

Прийом «Дивуй»

...Колись, за сивої давнини, на березі Неапольської затоки в Італії стояло веселе й ошатне місто Помпеї. На його вулицях завжди було жваво. До цього курортного міста приїздили відпочивати знатні римляни. Життя в Помпеї було спокійне, і ніщо не пророкувало катастрофи... З деякого часу з вершини великого Пагорба поблизу міста почав вириватися димок, а іноді чувся гул. Ніхто із мешканців міста не знав, що Пагорб — це згаслий вулкан, який зараз має назву Везувій. Одного дня дим із Везувію почав валити сильніше, ніж звичайно. Однак жителі майже не звертали на це уваги — вони поспішали швидше закінчити свої справи, щоб встигнути на гладіаторські ігри. Видовище вже почалося, коли раптом настала пітьма, задушливі гази наповзли на місто, високо в небо з Пагорба підкинулося полум’я. На місто почав падати все густіший попіл. Ошалілі люди бігли, не озираючись, намагаючись сховатись, щоб урятувати своє життя. Вони ховалися в підвалах, щоб перечекати лихо. Нікому не вдалося врятуватися, адже все місто було поховане під багатометровим шаром попелу... Про місто згодом забули.

Але ось одного разу, багато років потому, в полі почали рити колодязь і наштовхнулися на мармурову статую. Почалися розкопки, і загибле місто знову побачило сонячне світло. Сьогодні Помпеї — місто-музей, який відвідують тисячі туристів. А Везувій та інші вулкани вивчають учені-вулканологи. Вони безстрашно піднімаються до самого кратера діючого вулкана і навіть на особливих плотах мандрують розжареною лавою. Вулкани, як і землетруси, пов’язані з проявами внутрішніх сил Землі.

Демонстрація слайду  Репродукція картини «Останній день Помпеї»

Що зображено на картині? (слайд 5)

ІV. Вивчення нового матеріалу

Прийом «Бесіда»

Високі температури внутрішніх частин Землі і величезний тиск є причиною таких явищ, як рухи літосфери і магматизм.

Під час виникнення глибокого розлому внаслідок зменшення тиску на речовину астеносфери вона переходить з в’язкого стану в рідкий. Так утворюється магма.

Робота зі словником. Магма — розплавлена речовина мантії, насичена газами.

Магматизм – процес утворення магми та переміщення її в земній корі.

(слайд 6)

Магматизм

 


 

Внутрішній

 

Зовнішній


 


Магма не досягає земної поверхні і застигає в тріщинах та порожнинах земної кори.

Охолодження магми відбувається дуже повільно – мільйони років.

Якщо це трапляється близько до поверхні, то верхні шари Землі разом з магмою утворюють невисокі гори – Аюдаг у Криму (за походженням лаколіт).

 

 

 

 

У результаті утворення тріщин магма піднімається вгору і виливається на поверхню.

Застиглі потоки лави утворюють конуси вулканів, а сам процес зовнішнього магматизму називається вулканізм


Дослідницька робота (слайд 7)

1.     Заздалегідь  налити в пробірку розчин соди, підфарбований червоною акварельною фарбою, або харчовим барвником та миючим засобом.

2.     Пробірку обсипати з усіх боків піском, щоб її не було видно, а сама купка піску нагадувала гірку.

3. Зверху  у пробірку налити оцет. Відбувається реакція між содою і оцтом, на поверхню виливається «потік лави».

Прийом «Проблемно-пошукова робота» (слайд 8)
Вулканів на Землі дуже багато: десятки тисяч на материках та ще більше океанах. Зробимо аналіз географічної карти в атласі с.16 -17.

1. Як вулкани позначаються на географічній карті? (зірочкою)
2. У якому регіоні зосереджено більшість діючих вулканів? (більшість діючих вулканів зосереджено вздовж Тихого океану. Ці райони дістали назву Тихоокеанський сейсмічний пояс. На землі налічується від 1000 до 1500 діючих вулканів, понад 4000 всього).

 3. Чому більшість вулканів зосереджено вздовж Тихого океану? (Вулкани, як і землетруси виникають на межі літосферних плит унаслідок руху земної кори).

4. Де вулканів більше на суходолі, чи на дні океанів? Чому? (на суходолі вулкани виникають в зоні розломів, а на дні океанів де тонка океанічна кора руйнується розпеченою  магмою).

 5. Як ви думаєте по яких ознаках можна визначити, що перед вами вулкан, а не гора? (Вулкан має форму конуса і кратер).

Демонстрація макету «Вулкан».

Прийом «Робота з підручником» (Слайд  9)

Розглянемо схему будови вулкана (малюнок 54 с.89).  Якою є будова вулкан?

Прийом «Ребус»

Олерж, теркар, ускон, авла.

Вулкани

 


Згаслі

Діяльність яких не збереглася

 

Діючі

Коли викидають гази, попіл, лаву, гримлять вибухи


 


  Проблемне запитання: Чи насправді вулканізм приносить лише шкоду? Чи можуть вони бути корисними? (учні висловлюють свою думку)(слайд10 -11)

Виверження вулканів – це катастрофічне явище природи, яке забирає незліченну кількість життів, стирає з лиця землі цілі міста і перетворює великі землі на безплідні пустелі. Користь від вулканізму:

1. З часом багатий мінеральними речовинами вулканічний щебінь перетворюється на дуже родючий ґрунт. На ньому з‘являється рослинність. Люди оброблять землю на околицях вулканів, отримуючи гарні врожаї.

2. Лаву та різні вулканічні породи використовують для будівництва доріг та будинків.

3. У вулканах часто знаходять алмази, золото й напівкоштовні камені (опал, топаз і аметист).

4. Деякі вулкани служать великими джерелами сірки та інших мінералів.

5. Пемза – продукт виверження вулкану (засіб для гігієнічних процедур)

Прийом «Вулкани в цифрах та фактах» (слайд 12)

На землі налічується від 1000 до 1500 діючих вулканів;

Близько  50 вулканів вивергаються щороку;

За ХХ ст.. відбулося 1500 вивержень;

Грудень 2018 рік – виверження Кракатау та Етни;

Максимальна відносна висота (перевищення вершини конуса над основою) діючих вулканів Землі сягає в океанах — 9 км, в острівних дугах — 6 км, в гірських спорудах — 3 км.

Одна з вулканічних бомб об'ємом 25 м³, викинута італійським вулканом  Вулькано, важила близько 70 т.

З 1500 року вулкани призвели до смерті близько 280 тисяч людей, причому 170 тис з них загинули внаслідок всього лише 6-ти вивержень.

Чи є вулкани в Україні? (слайд 13)

На території України є залишки давнього вулканізму та магматизму. До них належать кримські: Аюдаг («Ведмідь-гора») і Карадаг («Чорна гора»), а також хребет Вулканічні Карпати на Закарпатті.

З діючих збереглися тільки грязьові вулкани. Більшість яких (близько 50) розташовані на Керченському півострові, і декілька — у с. Старуня на Івано-Франківщині.

Найбільший грязьовий вулкан — Джау-Тепе (Крим), що стоїть осібно — найбільша на Керченському півострові грязьова сопка заввишки 60 м. Це — вулкан періодичний, і якщо вже він вивергається, то не на жарт. Його назва кримсько-татарською мовою означає «вража гора». Ще б пак, адже в XVII столітті Джау-Тепе знищив ціле селище.

Під час виверження вулканів потрібно дотримуватися певних правил безпеки. (бесіда про правила поводження)

  З вулканічною діяльністю пов’язане виникнення гарячих джерел та гейзерів. Коли магма близько підходить до поверхні, вона нагріває підземну воду.

Прийом «Цікава розповідь»

У матінки Землі було багато донечок і синочків, але мова піде про двох із них – Магму і Підземну річку. Підземну річку любили всі, адже вона давала водички напитися, а в пустелі їй ціни не було, бо де вона виходила на поверхню – росли пальми і люди раділи життю. Магму не любили, бо жорстока була, якщо виривалась на поверхню, то спалювала на своєму шляху і міста, і ліси… І надумала Магма згубити Підземну річечку. Стала підбиратися до неї все ближче і ближче. Гаряче стало річечці і закричала вона, благаючи матінку – Землю про допомогу. Почула матінка прохання донечки і розступилася, утворюючи тріщину, через яку і вирвалася Підземна річечка на поверхню. Але це вже була не та річечка, вона мала інше ім’я – Гейзер.

Прийом «Асоціація»  (слайд14 -15)
Гейзери б’ють фонтаном з-під землі з певною періодичністю. З чим ви можете асоціювати дію гейзерів? (принцип дії чайника). 

Кипить, мов у чайнику вода,

Це нам готує чай Земля,

Гарячий, звісно, не холодний

Та не солодкий, а солоний.

Фонтаном вибуха й стихає,

Про це вже кожен чув і знає,

І на Камчатці, і в Новій Зеландії,

І на Курилах, і в Ісландії,

Й у США також б’ють води догори.

Зовуть дива ці люди…..(гейзери)

 Вода в підземних пустотах нагрівається до 100 °С, закипає під тиском, рухається в гору по тріщинах земної кори (як пара із носика чайника), і починає бити фонтаном із-під землі. Висота фонтануючої води може досягати  40 – 90 м.. Із охолодженням води виверження припиняється до нового нагрівання. Гейзер має принцип дії від кількох хвилин до кількох діб.

Гарячі джерела та гейзери відомі на Курильських островах, Камчатці (Долина гейзерів), у США (Єллоустонський національний парк), на острові Ісландія, Нова Зеландія…

Прийом «Зроби висновок»

Де можна використовувати воду гарячих джерел та гейзерів? 
Будують геотермальні електростанції, які виробляють електричний струм, використовують для опалення житлових приміщень та теплиць. У Новій Зеландії є парові електростанції, які використовують енергію гейзерів. Є грязеві вулкани, грязь яких має лікувальні властивості. Саме такі грязі є в Криму.                       (повідомлення учнів про гарячі джерела).

Прийом «Географічний кінозал» (слайд16)

Перегляд відео фрагментів про вулкани і гейзери

V. Закріплення нових знань і умінь учнів.

Прийом  «Картографічна лабораторія». (слайд17)

Знайди на карті вулкани за їх координатами  та нанеси на контурну карту

250 пд.ш.,680 зх.д. – влк. Льюльяйльяко

550пн.ш.,1600 сх.д. – влк. Ключевська Сопка

410пн.ш.,160сх.д. – влк.  Везувій

380пн.ш.,130сх.д. – влк. Етна

40пд.ш., 380сх.д. – влк. Кіліманджаро

360пн.ш.,1400сх.д. – влк. Фудзіяма

50пд.ш, 1060сх.д. -  влк.Кракатау

20пд.ш. 780 зх.д. – влк. Котопахі

Знайди відповідність між поняттями та їх ознаками (слайд18)

1.Процес виходу магми на поверхню Землі називається

А) лава

2. Канал, по якому рухається магма до поверхні

Б) гейзери та джерела

3.Магма, що вивержена на поверхню називається

В) Етна

4. Підземні води поблизу вулканів – це -

Г) вулканізм

5. Отвір, через який виливається лава називається

Д) конус

6. Вулкан Європи, який нещодавно вивергався

Е) кратер

7. Гора, що утворюється з вивержених речовин

Ж) жерло

Відповідь: 1Г; 2Ж;3А; 4Б; 5Е; 6В;7Д

Прийом «Так чи НІ» (слайд19)

1. Земна кора – верхня тверда оболонка літосфери (так)
2. Магма – це речовина, яка виливається на поверхню (ні)
3. В Україні трапляються землетруси в Карпатах і Криму (так)
4. Прилад, що фіксує коливання земної земної кори, називають сейсмографом? (так)
5. Платформи – це відносно стійкі ділянки земної кори, що мають двохярусну будову (так)
6. Області складчастості – рухомі ділянки земної кори (так)
7. Причиною цунамі є підводні землетруси (так)
8. У рельєфі платформам відповідають гори (ні)
9. Гарячі джерела, гейзери – після вулканічні  явища  (так)
10. У літосфері відбуваються тільки горизонтальні рухи (ні)

Прийом «5 речень» або «Роблю висновок» (слайд20)

1.Магматизм – це утворення та рух магми від астеносфери до поверхні Землі.  Магматизм є внутрішній і зовнішній. 

2.Вулканізм – це сукупність явищ, пов’язаних з підняттям магми з надр Землі та виливання її на поверхню ( зовнішній магматизм).

3.Більшість вулканів зосереджено в Тихоокеанському, Середземноморному, Атлантичному поясах.

4.Поблизу вулканів знаходяться нагріті підземні води – гарячі джерела та гейзери.

5. Гарячі джерела та гейзери відомі на Курильських островах, Камчатці (Долина гейзерів), у США (Єллоустонський національний парк), на острові Ісландія, Нова Зеландія…

Чому був обраний такий епіграф уроку?   (слайд 21)

VІ. Підсумок уроку.

Виставлення оцінок та їх мотивація 

Рефлексія (слайд 22)

Сьогодні на уроці мені…

Мене особливо здивувало…

На початку уроку я думав, що…

Було б добре, якщо…

Я  спробував…

VІІ. Домашнє завдання (слайд 23)

1.Опрацювати § 20;

2. Географічний практикум. На контурну карту нанести відомі вулкани, території, де зустрічаються гарячі джерела, гейзери.

3. Творче завдання. Складіть сенкан до слів «Гейзер», «Вулкан».

Література:

1.Т.Г, Гільберг, Л.Б.Паламарчук. Географія 6 клас, Київ, «Грамота»,2017 

2.Бойко В.М., Міхелі С.В. Географія 6 клас..Харків.»Сицилія».2014р 3.Ситник О.Ю. Географічні загадки. Тернопіль. Навчальна книга-Богдан.

4. Апродов В.А. Вулкани. - М.: Думка, 1982.
5. Мархінін Є.К. Вулканізму. - М.: Недра, 1985.
6. Скуратович О.Я. Коваленко Р.Р. Круглик Л.І. Загальна географія: підручник для 6 класу. Педагогічна преса 2006.

7. Інтернет ресурси
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 листопада 2021
Переглядів
1415
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку