Урок " Я - людина, моє життя прекрасне"

Про матеріал
Розвивати в учнів бажання пізнати себе, усвідомити власне «Я» і прагнути самовдосконалення ; сприяти розумінню значення саморозвитку та самовдосконалення в житті людини; визначити мету та можливі шляхи самовдосконалення особистості; виховувати моральні принципи власного розвитку, уміння критично обмірковувати свої вчинки, потребу бути чесним та об'єктивним в оцінюванні своїх дій та вчинків.
Перегляд файлу

«Я – ЛЮДИНА, МОЄ ЖИТТЯ ПРЕКРАСНЕ»

Мета: розвивати в учнів бажання пізнати себе, усвідомити власне «Я» і прагнути самовдосконалення ; сприяти розумінню значення саморозвитку та самовдосконалення в житті людини; визначити мету та можливі шляхи самовдосконалення особистості; виховувати моральні принципи власного розвитку, уміння критично обмірковувати свої вчинки, потребу бути чесним та об'єктивним в оцінюванні своїх дій та вчинків.

Обладнання: костюм філософа Діогена, ліхтар, свічка , сірники, шкатулка, дзеркало,мішечок для шкатулки, листи  А4,  відеозапис , конверт, намальовані східці,хімічні реактиви для досліду                                                                                          Епіграф:« Будь собою. Інші ролі вже зайняті» .  Оскар Уальд

                                                          Хід уроку

І Вступне слово

Не одне покоління замислювалося над питанням: хто така людина; для чого вона живе на Землі; що значить бути справжньою Людиною? З давніх – давен філософи оцінювали роль справжньої людини. Вони шукали людський ідеал. Таких філософів часто називали «диваками». Але такі диваки прикрашали світ. Сьогодні в нас буде  нагода поспілкуватися з одним із них. Вони блукають по житті, шукаючи відповіді на своє запитання, освітлюють дорогу вогнищем надії. І не будемо дивуватись, якщо такі диваки з'являться серед нас.

Людина. Ось, погляньте, якийсь дивак з'явився. Невже він із тих, хто може прикрашати світ?  Дивіться , він із вогнищем удень! Хто ти і що шукаєш у нашому храмі науки серед білого дня з вогнем?

Діоген. Я грецький філософ і прийшов до вас із ІV століття до нашої ери. Я шукаю людину! Вогнище допомагає мені знайти шлях до Істини.

Людина . Ну й дивак! Він шукає людину. А хіба ж ти не зустрів по дорозі сюди тисячі людей? Хіба ж ти без вогнища не бачиш, як перенаселена наша планета? Куди б не пішов чи поїхав ти, не розминутися тобі з людьми.

Діоген. Так, я бачу, що всі ви маєте вигляд людей. Але мати вигляд людини не важко, а от бути людиною дуже складно. Чи знаєте ви, сучасники, що значить бути людиною? І що таке людяність , на вашу думку?( Міркування дітей)

Діоген. Мені приємно, що ви розумієте глибинний зміст буття людини.

Вчитель. Отож, бути людяним – це оволодівати мистецтвом спілкування та навичками взаємної допомоги, радіти успіхам ближніх; любити та жертвувати, плакати та сміятися, переживати та сподіватись.

 Як кажуть : Не віджени колючим словом

                      Того хто руку подає,-

                       Так можна навіть випадково

                       І щастя втратити своє.

Людина сама мусить стати для себе авторитетом. Для цього треба відкрити серед культурних цінностей ті, що відповідають потребам і прагненням її внутрішнього духовного світу, займатися самопізнанням та самовдосконаленням. У процесі самопізнання людина все глибше засвоює таємниці свого внутрішнього світу.

 - Сьогодні  Діоген  запрошує вас поговорити про …  А про кого ви дізнаєтесь, зазирнувши в ось цю чарівну скриньку. У ній ви побачите того, про кого ми будемо говорити на сьогоднішньому занятті. Але не розповідайте про те,кого ви там побачили до тих пір, аж поки всі найдопитливіші та найсміливіші не зазирнуть на дно скриньки.

(Звучить музика. Діти по черзі заглядають у скриньку, на дні якої – дзеркальце).

 - То кого ви побачили у чарівній скриньці, яку приніс  Діоген?

- Так, ви побачили в чарівному дзеркалі кожен себе – людину.

Кожна людина має визнати право на існування своєї особистості, зазирнути в себе як у дзеркало та сказати собі : «Я є. Отже, я існую. І треба жити так, щоб моє життя було прекрасне…».  Ці слова і є темою нашого уроку.

А епіграфом ми візьмемо слова Оскара Уальда « Будь собою. Інші ролі вже зайняті» .

ІІ Основна частина заняття

З чого починається сходження до власного «Я».  Григорій Сковорода вчить «Пізнай самого себе, а пізнавши удосконалюй!». «Немає нічого важливішого і кориснішого ,- стверджував філософ, як пізнати себе, свої сильні й слабкі, позитивні і негативні сторони».

Отже давайте спробуємо зазирнути  в себе, розглянути свої особистісні якості. Але спочатку ми повинні визначитись зі словом « особистість» , адже між особистістю та суспільством існує постійна взаємодія. Будь-яке прогресивне суспільство зацікавлене в тому, щоб кожна людина могла максимально розвинути свої особисті якості та здібності.

Пропоную вам до кожної букви слова «Особистість» підібрати і записати одну із життєвих цінностей

 

 

 

 

 

 

щ

 

 

 

 

 

 

Це ви створили образ людини ,який  на вашу думку повинен проживати у суспільстві. А якою особистістю ви бачите себе?  Саме із пізнання самого себе починається визначення мети в житті. Отже, яке ж воно  – ваше власне «Я»?  Пропоную кожному створити і презентувати своє «Я»  відповівши на запитання: «Яким я себе бачу?». Допоможе  нам вправа «Бінго».

Вправа «Бінго».  Яким я себе бачу?

Мета: формування позитивного ставлення до себе, формувати адекватну самооцінку, розвивати почуття толерантності.

Візьміть із столу аркуш паперу А4, руками «виріжте» фігурку «Бінго». Дівчатка вирізають себе у спідницях, хлопці у костюмі.

  • На тулубі напишіть справа – 5 позитивних своїх якостей, зліва – 5 негативних якостей.

( Працьовиті, життєрадісні, доброзичливі, відповідальні, суворі, посміхнені, замкнені, грубі, брехливі, відкриті, егоїстичні, неврівноважені, безхарактерні,недоброзичливі, вимогливі, совісні,  дружелюбні, щедрі, цілеспрямовані, вірні, терплячі, розумні, корисливі, хитрі, несистематичні, наполегливі, акуратні, винахідливі , рішучі,допитливі, справедливі.)

  • На правій руці       як ти хочеш, щоб тебе називали однолітки;
  • На лівій руці          риса характеру, яку хочеш сформувати;
  • На правій нозі         улюблене місце відпочинку;
  • На лівій нозі       – улюблена страва;
  • На голові           – твоя найзаповітніша мрія.

Після того , як діти виконали завдання,обговорюємо із ким у них збіглася одна або кілька позицій. Так, кожна людина цікава по-своєму. Треба тільки роздивитися та знайти щось особливе.

« Яким мене сприймають оточуючі люди?»

Щойно ви презентували своє «Я», але  дуже часто ми чуємо від оточуючих що їм важко зрозуміти нас, зрозуміти чому саме так, а не інакше ми вчинили. Ще складніше буває нам самим зрозуміти і дати цьому гідну оцінку. Кожна людина неповторна, особлива. Питання лише в тому – чи розуміємо це ми і чи розуміють це люди, що нас оточують.

Тож давайте дізнаємось , що думають про вас інші.

  • Що відчувають оточуючі вас люди, спілкуючись із вами?
  • Якими вони вас бачать?

Запрошую вас переглянути відео на якому побачите інтерв'ю взяте у тих, хто знає вас найбільше за всіх. Так, йдеться мова про ваших батьків. Що ж вони думають про своїх дітей?

Обговорення: 1. Яке враження викликало у вас відео?

Отже завжди прислухайтеся до того. Що про вас говорять оточуючі. Китайська мудрість говорить: «Лише чужими очима можна бачити свої недоліки» .

   А Григорій Сковорода радив не тільки «заглиблюватися у своє серце», прислухатися до себе, а й «вивчати, випробовувати себе в ділах», бути суворим і вимогливим до себе, розбиратися не тільки в своїх почуттях і прагненнях, а й у ділах, вчинках, порівнювати себе з іншими людьми.

  Спитайте себе й ви: На якому рівні перебуває мій  духовний розвиток?»

Вправа «Східці» + «Художник»

Мета: формування адекватної самооцінки.

На це запитання постараємось зараз відповісти.

Учасникам пропонується на­малювати на аркуші 10 сходинок, потім на будь-якій намалювати умовну людину. Сходинка, на якій розташована «людина», — рівень самооцінки.

 Роз'яснення:    від 1 до 5 сходинки — самооцінка занижена;

                          від 5 до 8 — оптимальна;

                          від 8 до 10 — завищена.

Потрібно швидко намалювати на небі «Сонце» або «Хмаринку».

«Сонце» малюють ті люди, котрі задоволені життям, впевнені, позитивно налаштовані, сміливі, рішучі, оптимістичні, почуваються щасливими.

 А «Хмаринки» - це люди, котрі невпевнені в собі, або занадто перебільшують свої сили і можливості, не задоволені життям, і тому таким людям потрібно більшого прагнення до щасливішого життя.

    Яким би не бум рівень твоєї самооцінки, ти завжди можеш поліпшити його. Потрібно вчитися думати про себе добре. Це необхідно, тому що само сприйняття впливає на твій спосіб життя. При високій самооцінці людина відчуває себе успішною, здатною вчитися і працювати, відчуває себе улюбленою і потрібною.

Вчитель:В.Сухомлинський писав: « Інженером можна стати з 5 років, учитися ж на людину треба все життя» - і закликав:  «Виховуй у собі людську душу!» . А що таке душа? Чи є вона взагалі? Адже її не можна побачити, до неї не можна доторкнутися. Та все ж таки ми спробуємо зараз побачити, якою може бути душа, станемо свідками дива, яке приготував для нас Діоген.

 Діоген.

У склянці прозора рідина – речовина луг. Уявіть собі, що це людська душа – чиста, не заплямована ні обманом, ні злими жорстокими вчинками. Та ось щось сталося із людиною – і вона скоїла злий учинок ( капає по капельці фенолфталеїн, вода стає рожевого кольору, дедалі темнішого), потім – ще щось недобре, погане. Поступово Душа темніє, їй важко. Вона страждає, болить, мучиться. І, не витримавши цих душевних мук, людина знову починає творити добро ( у розчин по крапельці додається будь-яка кислота, і він знову стає безбарвним, прозорим). І сталося диво – душа знову поступово очистилася, стала красивою.

     Вправа «Позбався поганого»

Часто словом чи ділом можна когось образити. Одразу цього можна і не помітити, але згодом внутрішній голос ніби докоряє вам за цей вчинок.

  • Як же люди називають цей внутрішній голос? (Совість)
  • Чи чули ви його в своєму серці?
  • Погані вчинки засмічують наше життя. Згадайте те, що на вашу думку , ви зробили погане, недобре, чи, можливо, якої риси характеру ви хотіли б позбутися. Запишіть на листочку і викиньте , щоб більше такого ніколи не повторювати. ( Діти записують на листочках, потім зминають і викидають у кошик).

   Вправа «Я в майбутньому».

Домашнім завданням  на сьогоднішнє заняття вам було написати «Лист у майбутнє» у якому потрібно було подумати і уявити себе через 10 -15 років. Звернути увагу на зовнішність(одяг, зачіску), фах, місце проживання, сімейний стан.

( Збираю листи , складаємо у конверт, заклеюєм і кладемо у скриньку де лежить дзеркало).

Життя – це таємнича книга,

І скільки в ній незвіданих доріг.

Ти озирнешся і помітиш,

Як швидко пролетів за роком рік.

Діоген. Я радий  нашій сьогоднішній зустрічі і заповідаю вам: Будьте завжди Людьми. Набирайтеся життєвої мудрості і, пізнавши в житті зло, - не йдіть на угоду зі своєю совістю. Назавжди залишайтеся доброчесними людьми. Завжди шукайте шлях до Істини. Нехай у цьому вам допоможе цей вогонь. Прощавайте.

 Вправа «Символ життя»

Вчитель Символом пошуку Істини у вас буде вогонь, залишений мудрецем.

  • Уявіть , що ця запалена свічка, залишена мудрецем – наше життя. Потримайте її в своїх руках, передайте тому, хто праворуч з вами .
  • Вогонь здатний розтопити кригу. Вогонь може освітити шлях. Вогонь може зігріти і вселити надію світлим і чистим людям. Але водночас він ніколи не зігріє тих, хто має в серці ( відкрити дошку з надписами на серці):  пихатість, примхливість, скупість, лінь, гнівливість, зажерливість, заздрість.

Проаналізуйте свої відчуття.

Запитання для обговорення:

  • Що ви відчули. Коли тримали свічку у своїх руках?
  • Чи хотілося вам її віддати?
  • Чи виникав страх, що свічка згасне?

Висновок. Коли свічка знаходилася у ваших руках, лише ви вирішували, вона горітиме чи згасне. Так само вирішувати тільки вам, яким буде ваше життя.


Буде важко – кріпись.

буде вітер – не гнись.

Боляче буде – не плач,

Воїн не знає невдач!

Буде гроза – іди,

Буде сльоза – зітри.

Сміло дивись в майбуття!

Знай, твій дарунок – життя!!!


Нехай же на вашому  шляху зустрічаються тільки хороші, добрі люди і тоді кожен ранок для вас розпочнеться веселкою. Адже ви знатимете, що кожен день готує зустріч із цікавими людьми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел

 

 

  1. Тренінгове заняття «Я – людина, моє життя прекрасне» www.stavy.edukit.kiev.ua
  2. І.О.Самошкіна « Щоб життя минало недаремно…» // Вивчаємо українську мову та літературу, №29(177), жовтень 2008р.
  3. Г.І.Боровик літературна композиція «Ти на Землі – Людина» // Вивчаємо українську мову та літературу,№2(258), січень 2011р.
  4. Н.В.Дробот «Поспішайте творити добро»// науково-методичний журнал «Класному керівнику усе для роботи» №7(7), липень 2009р.
  5. В.В.Григораш «Методичне забезпечення викладання етики у молодших підлітків» //Виховна робота в школі; №8(9), серпень 2005р.
docx
Додано
6 березня 2021
Переглядів
1217
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку