Урок Я досліджую світ у 2 класі
З досвіду роботи вчителя початкових класів Новиченко О.В.
Тема: Спілкування. Умови взаєморозуміння. Практична робота «Моделювання ситуації невербального спілкування»
Мета: формування ключових компетентностей: вміння вчитися: організовувати своє робоче місце, доводити роботу до кінця; загальнокультурної: духовно – моральних основ життя людини, культурологічних основ сімейних, соціальних, суспільних явищ; громадянської: бережливе ставлення до людей, до самого себе;
предметних: дати уявлення про культуру спілкування людини; розвивати навички спілкування з однолітками, дорослими людьми, членами родини; виховувати життєрадісність, взаємоповагу, ввічливість, доброзичливість, вміння дружити, любов до інших людей.
Тип уроку: урок-тренінг.
Обладнання: плакати «Правила роботи в парі», «Правила роботи в групі»,
надруковані і вирізані усмішки, надруковані і вирізані квіти з різними емоціями, ваза намальована і прикріплена до дошки, світлофор, надруковані завдання для групової роботи та роботи в парах, надруковані казкові персонажі Буратіно, Колобок, Малюк і Карлсон, ручки, мікрофон.
Очікувані результати: учні повинні знати, що таке «спілкування», види спілкування; учні повинні вміти доброзичливо ставитися до оточуючих; досягати взаєморозуміння з оточуючими.
Хід уроку
І. Вступна частина
1. «Знайомство»
Вчитель:
Усі сідайте в коло, діти!
Домовляймось — не шуміти
Працювати час настав.
Тож і ми марно часу не гаємо,
Нашу гру розпочинаємо!
Самоаналіз. Вправа «Букет настрою»
- Мені дуже хочеться взнати, з яким настроєм ви сьогодні прийшли на урок. Зараз виберіть відповідну до свого настрою квіточку.
- Тепер на зворотному боці аркуша паперу з вибраною квіткою напишіть власне ім’я у стовпчик. З кожної літери запишіть слова-прикметники, які вас характеризують.
Наприклад:
К – красива, комунікабельна, кмітлива
А – активна, акуратна
Р – розумна, рідна
І – ініціативна, інтелектуальна
Н – наполеглива, надійна
А - артистична
Мета: підвищення самооцінки.
- Тепер «поставте» свою ромашку у вазу на дошці. Подивіться, який букет настрою у нас вийшов! Він символізує кожного з вас у нашому класі.
2. Очікування. Вправа «Незакінчене речення».
Вчитель-тренер починає речення «Я чекаю від уроку…», а учні продовжують.
3. Гра «Подаруй посмішку»
- Оберіть посмішку із тих, що лежать у вас на парті. Візьміть її у свої долоньки. А зараз із цією ж посмішкою давайте ми один одному по черзі подаруємо теплі слова. Поверніться до сусіда справа, покладіть посмішку у його долоні, скажіть йому слова побажань.
Давайте подякуємо один одному за щирі слова оплесками.
4. Перевірка домашнього завдання
- Які позитивні емоції вам відомі? Які — негативні?
- Що викликає у вас позитивні емоції, а що негативні?
- Для чого потрібно вчитися висловлювати свої почуття?
ІІ. Основна частина
Ви кожного дня спілкуєтесь з багатьма різними людьми: з рідними (тато, мама, бабуся, дідусь, брати, сестри та інші родичі); з близькими (друзі, знайомі, однокласники, сусіди, вчителі тощо); з чужими (люди, які зустрічаються на вулиці, в транспорті, в магазині тощо).
Спілкування – передача інформації у будь-якій формі від однієї особи до іншої.
Загадка
Скажеш так чи надішлеш поштою —
Я від того нічим не змінюся.
Я людині нічого не коштую,
Але високо нею цінюся.
Що це таке? (Чарівні слова)
Висновок: такі слова роблять нас ввічливими, вихованими, допомагають нам налагоджувати доброзичливі стосунки з іншими людьми; їх приємно чути кожному, їх знання і свідоме використання робить нас духовно багатими.
До всіх сердець, як до дверей,
Є ключики малі.
Їх кожен легко підбере,
Якщо йому не лінь.
Ти, друже, мусиш знати їх,
Запам’ятать не важко:
Маленькі ключики твої –
Спасибі і будь ласка!
При зустрічі першим … (вітайся, усміхайся).
Будь …, … (привітним, чесним, культурним, доброзичливим).
Уважно слухай … (не перебиваючи співрозмовника, дідуся).
Не … (кричи, розмовляй).
Намагайся висловлюватися … (чітко і зрозуміло, швидко і голосно).
Будь… ( відвертим і щирим, говори лише правду).
Від уміння спілкуватися залежить … (настрій людини, здоров’я, емоційний стан).
Стався до людей так, якби ти хотів, щоб … (тебе помічали, люди ставилися до тебе).
До старших звертайся … (на «ти», на «Ви»).
Не втручайся у їхню … (бесіду, розмову).
Висновок: оскільки ми живемо у суспільстві, то вміння спілкуватися – важлива риса вихованої людини; культура спілкування впливає на настрій та здоров’я людини.
а) співай; б) вітайся; в) плач.
а) кричи; б) танцюй; в) присідай.
а) брехню; б) прислів’я; в) правду.
Після опрацювання тестів діти роблять взаємоперевірку.
Учні звіряють відповіді з відповідями у вчителя.
Погане слово краще проковтнути, вмій і змовчати.
Яка людина, і настрій піднести, і справу зіпсувати.
Вмієш сказати — така її мова.
Слово не стріла, а людину — по бесіді.
Гарне слово дорожче а серце пробиває.
Птицю пізнають по пір’ю, за гроші.
Язик багато може зробити: ніж промовити.
– Оберіть казкового героя, з ким би ви хотіли обговорити ситуації у спілкуванні. (Буратіно, Колобок, Карлсон)
1 група «Буратіно»
- Розкажіть, як Бармалей спілкувався зі своїми ляльками. Поясніть таку його поведінку.
Висновок: Бармалей спілкувався з ляльками дуже зло і неввічливо. Поводився з ними зверхньо, тому що вони були підлеглими у його театрі. Він їх використовував у своїх цілях, заробляв гроші за їхні виступи. Кричав на них і бив їх, залякував та знущався над ними. Це неправильне спілкування. До людей потрібно відноситись так, як ти хочеш, щоб люди відносились до тебе.
2 група «Колобок»
- Розкажіть, як розмовляла Лисичка з Колобком. Чому вона себе так поводила?
Висновок: Лисичка розмовляла з Колобком дуже лагідно, улесливо. Вона хтіла його з’їсти. А щоб він цього не зрозумів, то робила вигляд, що їй дуже сподобалася його пісенька, але вона погано її чує. Насправді вона обдурила Колобка, скористалася його довірою. Ніколи не потрібно довіряти чужим людям.
3 група «Малюк і Карлсон»
- Як спілкувалися Малюк і Карлсон? Чому?
Висновок: Малюк і Карлсон спілкувались дружньо, на рівних. Їм було вдвох дуже цікаво і весело, вони довіряли один одному. Такі стосунки виникають між друзями.
5.5. Об’єднання у групи за кольорами «Світлофор».
Гра “ Привітання і настрій”
- Програйте ситуації привітання:
1 група: привітання людей після конфлікту;
2 група: привітання дитини з дорослим;
3 група: привітання щирих друзів.
Обговорення:
- Що можна сказати про людину, залежно від того, як вона вітається?
- Чи впливають привітання на настрій? Доведіть свою думку.
- Яке привітання сподобалось найбільше? Чому?
Мета: учити ввічливого спілкування в різних ситуаціях.
Теми для діалогів: «У магазині», «Знайомство у таборі відпочинку»,
«У бібліотеці», «На прийомі у лікаря».
(У діалозі доречно вживати ввічливі слова, бути доброзичливими співрозмовниками, правильно вестии діалог. Пара, яка впоралася краще за інші, отримує усмішки.)
Визначити переможців змагань, нагородити «Усмішками».
Висновок: у будь-якій ситуації слід бути ввічливим і доброзичливим.
Ведучий креслить на підлозі лінію і пропонує уявити, що це вузенький місток над прірвою. Учасникам, які об'єднались в пари, потрібно рухатись назустріч один одному уявним “містком”, не виходячи за лінію. Необхідно розминутись і пройти свій шлях до кінця, не зачепивши партнера і не “впавши” у прірву. Можливі різні варіанти конструктивного вирішення проблеми.
Обговорення:
- Які почуття у вас виникли під час виконання цієї вправи?
- Що вам дала ця вправа?
- Я називаю фразу одному з учнів. Цей учень без слів, а лише за допомогою міміки і жестів намагається показати її. Команда, яка відгадує першою – отримує усмішку за кожну правильну відповідь. (Підвести підсумки змагань.)
Завдання учню:
(Визначити переможців.)
ІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
1. Вправа «Відкритий мікрофон»
- Чи справдилися ваші очікування від уроку?
- З’ясуємо, чи виконали ми завдання нашого уроку:
Використані джерела:
Література:
1. Андрієнко О.В. Соціальна психологія. – М., 2004. -264 с.
2. Безпалько О., Савич Ж. Спілкуємось та діємо: Навч.-метод. посібн. – К.: Навч. книга, 2002.
3. Емоційний розвиток дитини / Упорядн. С. Максименко, О. Главник. – К.: Мікрос-СВС, 2003.
4. Орбан-Лембрик Л.Е. Психологія професійної комунікації: Навчальний посібник. – Чернівці: Книги-ХХІ, 2010. – 528с.
Інтернет-ресурси:
http://klasnaocinka.com.ua/uk/article/-osnovi-zdorovya--uroki---treningi.html
http://berezne.libr.rv.ua/berezne/files/zdor.pdf