Що ви уявляєте собі, почувши слова «український костюм»? Більшість з нас у своїх думках змалює собі гарну дівчину у вишиванці, червоній спідниці та обов'язковим віночком на голові. А також перед нашими очима постане образ міцного козака, що вдягнений у шаровари та вишиванку… Та чи справді саме такий вигляд має український національний одяг? Давайте разом про це дізнаємося протягом нашого уроку.
Український костюм – віддзеркалення душі української нації. Вишиванка – слово знайоме кожному українцю з малечку. Кожного з нас беруть за душу знайомі з далекого дитинства рядки: «А маленькому Іванку дала Казка вишиванку»; «Одягнімо вишиванки, друже»; «Рано-вранці, на світанку, вишиваю вишиванку» та ін. Створення кожного елементу українського вбрання є не тільки клопіткою працею, але і спражнім ритуалом.
Вишивка, що оздоблює український одяг, несе в собі свою енергетику. Вона стає ніби оберегом для свого володаря. Використання спеціальних знаків і символів цьому сприяло. Отож, складові елементи українського національного вбрання – це не тільки функціональні та гарні речі, а й своєрідні носії духовності нашого народу.
Колись кожна українська дівчина вміла вишивати. Протягом багатьох століть дівчата та молодиці збиралися надвечір у однієї з них, і за роботою та гарною піснею проводили довгі зимові вечори. Майстрині шили, пряли, вишивали, щоб з приходом весни прикрасити своє житло, збагатити веселковими візерунками посаг, а на Великдень вбрати себе та свою родину в новий яскравий одяг. Такі вечорниці, перетворювали рутинну щоденну працю у невеличке свято, наповнюючи нелегке життя красою.
Незважаючи на відмінності одягу у різних регіонах, все ж, його складові є незмінними. Сорочка — найдавніший елемент українського народного вбрання, тому вона й виступала єдиним видом натільного одягу майже до початку ХХ століття. Такий одяг оформляли для повсякдення більш стримано, а для святкових подій колоритно прикрашали. Забезпечити чоловіка та інших членів родини білизною мала дружина. Часто на весіллі наречений був одягнений у сорочку, що її пошила наречена.
Поясний та нагрудний одяг. Поясне вбрання прикрашало нижню частину фігури, тому його одягали безпосередньо на сорочку. Чоловічий поясний одяг — це штани різноманітної форми та крою. Їхніми найдавнішими загальнослов’янськими назвами є гачі, холошні та ногавиці.Існували два основні способи носіння натільного й поясного одягу. На території побутування широких штанів сорочка заправлялася в них. З вузькими штанами сорочку носили навипуск. Гачі вишиті на білому сукні
В українському жіночому костюмі існувало декілька способів утворення поясного одягу. Зазвичай носили сорочку та один чи кілька шматків тканини, що охоплювали нижню частину фігури. Запаска — один із найдавніших елементів незшитого одягу. Спочатку на талії пов’язували задню частину, ширшу і довшу, чорного кольору, потім спереду закріплювали вужчу й коротшу, густіше зіткану синю запаску — попередницю. На свято молоді жінки носили зелені та червоні запаски, які прикрашали тканим орнаментом або вишивкою. Також побутували й фартухи-запаски, які носили зі зшитими формами поясного одягу. Крім них, використовували ще й дерги та плахти. Дерга. Запаска. Плахта
Верхній одяг. Верхній одяг поділявся на осінньо-весняний та зимовий. Особливою групою також слід виділити плащове вбрання, яке зазвичай вдягали в негоду. Старовинне вбрання — черкеска, жупан, кунтуш, чумарка,кожух, сердак, часто було оздоблене не гірше за звичайний одяг. Кожух, оздоблений аплікацією. Чоловічий святковий сердак
Головні убори. Обов’язковими для пращурів були пояси і головні убори. Навіть взуття не мало такого поширення , як названі вище аксесуари. За жіночим головним убором найчастіше визначали як статки родини, її соціальний статус, так і вік власниці. Тут просто-таки величезна за кількістю добірка назв і різновидів, і перелічити основні буде доволі проблематично. Насамперед, це очіпок, хустина, вінок, кептур та багато інших.
Пояс. Пояс, при чому переважно для чоловіків, вважався ознакою гідності, сили і мужності, а залежно від декору та матеріалу, з якого виготовлено аксесуар, визначали статус і фінансові можливості чоловіка. Але жіноцтво теж полюбляло підперезуватися, при чому дівчата з любов'ю оздоблювали пояси як для себе, так і для чоловіків. Пояс вважався одним з найцінніших подарунків коханому, ніс в собі величезне навантаження і сприймався як оберіг.
Аксесуари. Український національний костюм не може існувати без аксесуарів за своїм визначенням. Це одна з основних особливостей саме нашого традиційного одягу. Прикраси з дорогоцінними каменями українці збирали впродовж поколінь. Металеві ж виготовляли ремісники і купити їх не було проблемою. "Ювеліри" для небагатих використовували численні монети і хрести, нанизуючи їх на один суцільний ланцюг. Для жінок основними прикрасами були сережки, намисто, хрестики, каблучки. Втім, чоловіки теж не цуралися каблучок, хоча для них основними "коштовностями" були зброя і пояс. Часто прикрасам надавали магічної сили, вважали їх здатними захистити від нечисті, стихії, хвороби тощо.
Взуття. Взуття здебільшого вважалося такою собі "статусною" розкішшю: багатії носили шкіряні чоботи, а селяни – плетені зі стебел рослин "личаки". Ще існували "постоли", стягнені зі свинячої чи волової шкіри. Заможні жінки носили "сап’янці" з кольорової шкіри. Пізніше чобітки дійшли і до селянок, хоча більш як святковий елемент вбрання. Тобто в жодному разі чобітки не були виключно взуттям. Найчастіше це була найомріяніша дівчиною прикраса.сап’янціпостолиличаки
Народний костюм як засіб вираження духовності націїНаціональний одяг – це повість давніх предків про їх духовні цінності. Цим пояснюється багатофункціональність українського народного вбрання. Адже костюм – то не лише ілюстрація одягу з прив’язкою до території, але й ціла повість про людину. Насамперед важливо усвідомити: кожен елемент народного вбрання є частинкою, покликаною посилити елемент інший.