Тема: «Я і моя Батьківщина»
Мета: поглибити знання дітей про нашу державу; ознайомити з найбільшими містами, річками України; розшити знання учнів про символи України; вчити їх бачити красу й гармонію навколишнього світу; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять, зв’язне мовлення; сприяти духовному розвитку учнів; виховувати патріотичні почуття, прищеплювати любов до рідного краю.
Обладнання: карта України, виставка малюнків, ілюстрований дидактичний матеріал, сонечко, сходинки, запис гімну, олівці, презентації, музичне оформлення, роздатковий матеріал.
Хід уроку
Ранкова зустріч
ВЕЛИКА І МАЛА
Моя маленька Україна ––
це дорога моя родина:
мій тато, мама, брат рідненький,
дідусь, бабуся, дім ясненький,
в котрому я живу щасливо,
де рідна мова говірлива
усіх єднає нас в любові.
Родина родиться у слові ––
у першім слові мами й тата
життя народжується свято.
А з багатьох малих родин
зростає наш народ єдиний.
І квітне в світі, мов калина,
моя велика Україна!
Організація класу
Робота з прислів’ям
Без України калини, нема верби і калини
Мозкова атака
- Де ж ви відпочивали цим літом? (Відповіді учнів на дошці у вигляді променів сонця: у селі, на морі, в горах, у місті, на річці).
- Де знаходяться ці місця? (В Україні).
– Скажіть, будь ласка, що ви очікуєте від цього уроку? (Відповіді учнів).
– Як ви гадаєте, чому ми повинні вивчати історію своєї країни, її традиції та культуру? (Відповіді учнів)
Оголошення теми і мети уроку.
- Отже, тема нашого уроку:
Любіть Україну, як сонце, любіть,
як вітер, і трави, і води…
В годину щасливу і в радості мить,
любіть у годину негоди. (В.Сосюра)
- Сьогодні на уроці ми формуватимемо знання про Україну як незалежну державу з давньою історією, багатою культурою, власними традиціями; розвиватимемо активний словниковий запас, інтерес до вивчення історії рідного краю та прагнення бути свідомим громадянином України, патріотами своєї країни; виховуватимемо почуття гордості й любові до Батьківщини.
А подорожувати Україною ми будемо з вам ось цими сходами, що ведуть нас до сонечка, яке зігріває і пестить своїми промінчиками.
1-ша сходинка. Край, де ми народились, де ростем – живемо.
2-га сходинка. Творча країна.
3-тя сходинка. Україна – держава.
4-та сходинка. Ігрова.
5-та сходинка. Сім чудес України.
6-та сходинка. З Україною в серці.
Робота над темою уроку.
1-ша сходинка. Край, де ми народились, де ростемо – живемо.
Розповідь вчителя
Бесіда про Україну. Україна – це Батьківщина для всіх людей, які живуть на її території. Що таке Батьківщина? Батьківщина – це найкраще і найдорожче місце у світі. Усі ми любимо українську співучу мову, прекрасних наших людей, чарівну природу, щедру землю. Усе це — наша Батьківщина.
Любов до Батьківщини оспівували і у віршах, і в піснях. Давайте послухаємо й ми вірш.
Діти слухають вірш М. Познанської.
Про нашу Україну
Ми дуже любим весь наш край,
І любим Україну.
Її лани, зелений гай,
В саду рясну калину.
Там соловейко навесні
Співає між гілками
Та й ми співаємо пісні, –
Змагається він з нами!
Батьківщина наша велика, неосяжна. А складається вона з багатьох населених пунктів. Великих та малих. А які ви знаєте великі міста?
- Калинка і Барвінок знають гарну легенду і хочуть вам її розповісти.
Розповідання легенди. Давно-давно жила колись жінка. І було в неї три сини. Росли вони чесними, сміливими, дуже любили свою матусю. Підросли вони і вирішили піти у світ. Вирушив у дорогу найстарший син. Мати на згадку про себе подарувала йому золоту корону з трьома промінцями. Пішов син між люди. Як його назвали? (Тризуб). Настала черга середнього сина. Йому мати подарувала в дорогу синьо-жовту тканину. Своїми звитяжними ділами прославляв він свою матір. Яке ім’я одержав середній син? (Прапор). А там, де був найменший син, завжди лунала дзвінкоголоса пісня. Адже мати своєму наймолодшому синові подарувала красивий солов’їний голос. І одержав син за свій голос і величний спів ім’я Гімн.
Діти розглядають прапор України.
Прапор – символ незалежної держави. Прапор України – блакитно-жовтий. Його кольори означають синє небо та золоту ниву. Кольори на прапорі «читають» згори донизу.
Дитина читає вірш Н. Поклад
Прапор України
Прапор – це державний символ,
Він є в кожної держави,
Це для всіх ознака сили, це для всії ознака слави.
Синьо – жовтий прапор маєм:
Синє – небо, жовте – жито,
Прапор свій оберігаєм,
Він святиня, знаєм всі ми.
Розглядають герб України.
Тризуб – це герб України. Він золотий на голубому тлі. Відображає триєдність життя: батько – мати – дитя, які символізують собою силу, мудрість, любов. На ньому можна прочитати слово Воля.
Вихователь каже, що народ склав багато приказок і прислів’їв про нашу Батьківщину. Давайте зберемо зерна народної мудрості в маленьку скриньку.
Дидактична вправа «Додай слівце» /читання прислів’я.
Вихователь ділить дітей на групи по-троє і роздає прислів’я. Хто правильно вставив слово в прислів’я, отримує емблему сонечка. І кладе прислів’я в скриньку.
Прислів’я:
Перепочиньмо.
Фізкультхвилинка
Ми мандруєм, ми мандруєм,
Україною крокуєм.
Ось побачили Карпати,
Як вершину нам дістати?
Заглядаємо в озерця,
Не торкнутися нам дна!
Так ми довго-довго йшли,
І до групи знов прийшли!
Зараз ми пригадаємо, які символи українського народу знаємо, відгадавши загадки:
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті,
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду.
(Калина)
В мене є великий хист:
Я співаю, як артист.
Спів той радісний усюди
Дуже люблять слухать люди.
(Соловей)
Сплелися у коло
Усі квіточки з поля.
Барвисті, душисті,
В стрічках шовковистих.
І кличе в танок
Український…
(Вінок)
Говорить доріжка —
Два вишитих кінця:
«Умий своє личко,
Щоб грязюка зійшла,
Щоб мене не забруднити,
Треба вчасно лице мити».
(Рушник)
Усе це — українські народні символи.
Розповідь про Державний гімн. До найбільших святинь будь-якого народу належить Державний гімн. Державний Гімн України – це урочиста пісня, символ нашої державної єдності. Називається він “Ще не вмерла України і слава, і воля…”. Слова гімну написав поет Павло Чубинський, а музику композитор Михайло Вербицький. Коли звучить Державний гімн, треба обов’язково встати, цим ми виявляємо особливу пошану до наших державних святинь
Звучить Гімн
Діти грають в українську народну гру «Подоляночка»
Крісло автора
«Текст про Україну»
Поділ слова Україна на склади, звуковий аналіз слова і складання речень з цім словом
Рефлексія
Продовжіть речення.
- Сьогодні на уроці ми вивчали …
- Тепер я знаю, що …
- Я хочу, щоб …
- Чи сподобалося вам подорожувати сходинками нашої країни?
- Яка сходинка сподобалася найбільше? Чим саме?