Урок "Я маю в серці те, що не вмирає" (до 150 річчя Лесі Українки)

Про матеріал
Творчий майданчик « Я маю в серці те, що не вмирає…» (150-річчя від дня народження видатної письменниці Лесі Українки) Мета заходу: Поглибити знання учнів про життєвий та творчій шлях геніальної української письменниці Лесі Українки. Прививати любов до рідного краю, його природи, традицій, звичаїв. Розвивати нестандартне мислення, уміння швидко приймати рішення, розвивати творчі здібності засобами різних видів мистецтва. Формування людських цінностей та моральних якостей людини. Формування екологічної свідомості, патріотизму, відповідального ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших. Обладнання: інтерактивна дошка, ноутбук з доступом до інтернету, відео презентація, смартфон з програмою розпізнавання QR-коду, фонотека, книжкова виставка, рушники, національні костюми, портрет Лесі Українки, банер, фотографії Лесі Українки)
Перегляд файлу

Творчий майданчик « Я маю в серці те, що не вмирає…»

(150-річчя від дня народження видатної письменниці Лесі Українки)

 

Мета заходу:

Поглибити знання учнів про життєвий та творчій шлях геніальної української письменниці Лесі Українки. Прививати любов до рідного краю, його природи, традицій, звичаїв.

Розвивати нестандартне мислення, уміння швидко приймати рішення, розвивати творчі здібності засобами різних видів мистецтва.

 Формування людських цінностей та моральних якостей людини.

 Формування екологічної свідомості, патріотизму, відповідального ставлення до свого здоров’я та здоров’я інших.

Обладнання: інтерактивна дошка, ноутбук з доступом до інтернету, відео презентація, смартфон з програмою розпізнавання QR-коду, фонотека, книжкова виставка, рушники, національні костюми, портрет Лесі Українки, банер, фотографії Лесі Українки)

 

Хід заходу

(Перегляд відео1 про Лесю Українку)

Учень 1: Добрий день, шановні учасники! Ми раді всіх вітати на нашому творчому майданчику «Я маю в серці те, що не вмирає».

Учень 2  Майдан в Україні -  це символ Віри, Сили духу, Національної свідомості, Згуртованості, Непохитної впевненості в перемозі, Мирної боротьби за справедливість, людську гідність, очищення від рабської психології. Усе вище перераховане так чи інакше стосується нашої ювілярки Лесі Українки. І саме сьогодні 25 лютого 2021 року виповнюється 150 років від дня її народження.

(Перегляд відео2 )

Учень 3 150 років тому у Новограді-Волинському – 25 лютого (13-го за старим стилем) 1871 року – у шляхетній і освіченій родині Олени і Петра Косачів народилася дівчинка. Її назвали Ларисою, але вона візьме псевдонім «​Леся Українка» і стане одним із стовпів української культури.

Учень 4 Батько Лесі (Лариси Косач) був правником, дійсним статським радником, маршалком Ковельського повіту.

Мати (у дівоцтві Драгоманова) – відома письменниця і громадська діячка, яка взяла собі псевдонім – «​Олена Пчілка»..

Учень 5 Лариса Косач була дуже обдарованою дитиною:

У 4 роки дівчинка навчилася читати

у 5 – грала на роялі і почала самостійно писати листи

у 6 років уже майстерно вишивала;

у 9 – склала перший вірш – «Надія»,

у 13 років – вперше опублікувала свої поезії, взявши псевдонім «Леся Українка»;

у 14 – видала першу свою поему «Русалка», а також два переклади повістей Гоголя;

у 19 років написала підручник «Стародавня історія східних народів»,

у 22 – за сприяння Івана Франка видала першу поетичну збірку «На крилах пісень».

Учень 6 Леся мала хист і до малювання, і до музики, і до вивчення іноземних мов. Леся у дитинстві, розповідає її сестра, попри свою тиху вдачу, дуже любила танцювати. І вони разом зі старшим братом Михайлом танцювали «козачка».

Учень 7 У ранньому дитинстві Леся з Михайлом були «нерозлийвода». Вони разом гралися, разом читали книжки, разом училися удома, оскільки батьки не хотіли віддавати дітей до повністю зрусифікованих шкіл. Леся любила своїх молодших сестер – Ольгу, Оксану, Ізидору. Навчала їх тому, що знала і уміла сама.

(Перегляд відео Розповідь сестри Ізидори  Косач-Борисової)

 Учень 8

Вірш «Як дитиною, бувало…»

Як дитиною, бувало,

Упаду собі на лихо,

То хоч в серце біль доходив,

Я собі вставала тихо.

 

«Що, болить?» – мене питали,

Але я не признавалась –

Я була малою горда, –

Щоб не плакать, я сміялась.

 

А тепер, коли для мене

Жартом злим кінчиться драма

І от-от зірватись має

Гостра, злобна епіграма, –

 

Безпощадній зброї сміху

Я боюся піддаватись,

І, забувши давню гордість,

Плачу я, щоб не сміятись.

Вчитель музики  Поезія Лесі Українки дає сили жити, кохати, вірити, сподіватись та творити. Ціла плеяда митців композиторів України та Світу знайшла відгук у своєму серці для створення нових задумів та втілень її музично натхненного слова.

 Після Т. Шевченка вона стала другою поетичною силою в класичній українській літературі, яка найбільше посприяла розвитку українського музичного мистецтва.

На слова Лесі Українки (чи перекладені нею іншомовні тексти) створено десятки (якщо не сотні) пісень, балети, опери, створена музична кіноверсія „Лісової пісні”.

Інколи здається, що музиканти точніше і глибше прочитують Лесю Українку, ніж навіть літературознавці.

 Прослухайте пісню на слова Лесі Українки у виконання Кубанського народного хору.

( Перегляд відео. Кубанський хор «Як дитиною бувало»)

Вчитель музики : Загальновідомо, що музика була першим покликанням Лесі Українки. В листі до М. Драгоманова з цього приводу вона писала навіть таке: „Мені часом здається, що з мене вийшов би далеко кращий музика, ніж поет...”

 Доказом культурницької теми її музичного сприйняття дійсності є поезії „Сім струн”, „Мелодії”, „Ритми”. В них найочевидніше підтверджується духовний, аристократичний характер творчої аури Лесі Українки.

Вірш. До мого фортепіано

Мій давній друже! мушу я з тобою

Розстатися надовго… Жаль мені!

З тобою звикла я ділитися журбою,

Вповідувать думки веселі і сумні.

То ж при тобі, мій друже давній, вірний,

Пройшло життя дитячеє моє.

Як сяду при тобі я в час вечірній,

Багато спогадів тоді встає!

(Виконання пісні  «Хотіла б я піснею стати»)

Гостя з лісництва

Драму-феєрію «Лісова пісня» літературознавці називають шедевром української і світової літератури та драматургії.

Розповідаючи у «Лісовій пісні» сумну історію кохання, Леся Українка дивовижно точно та вишукано передала глибину вічного протистояння між світлим і темним у людському єстві, прірву між красою природи, неповторністю душі, здатної її відчувати, і потворністю обмеженості та жадібності.

 «Мені здається, що я просто згадала наші ліси та затужила за ними. Я писала її 10-12 днів і не писати ніяк не могла... Я здавна тую Мавку «в умі держала»... У Колодяжному в місячну ніч бігала самотою в ліс і там ждала, щоб мені привиділась Мавка», – писала Леся Українка.

Жанр, у якому була написана «Лісова пісня», тепер називають – фентезі.

У 2021 році на екрани вийде український мультфільм «Мавка» на сюжет «Лісової пісні», що може конкурувати  з диснеївськими  принцесами.

(Перегляд трейлеру «Мавка»)

Ребус.

Пазли «Лісова пісня» https://learningapps.org/11705730

Вікторина «Лісова пісня» https://learningapps.org/11812567 

Вчитель образотворчого мистецтва Твори Лесі Українки навчають нас

Любові до життя, боротися, вірити, не здаватися, надіятися і мріяти.

Бути сильними, бути терплячими, бути добрими, співпереживати, турбуватися про менших.

Любити природу, пізнавати її закони, по-хазяйськи ставитися до її багатств.

ЇЇ твори -це джерело творчості і натхнення.

Її мистецтво- облагороджує людину

 Інтерактивна вправа «Я маю в серці те, що не вмирає»

Перед вами хмара слів , що позначають людські цінності. Будь ласка подумайте і оберіть ту, яка для вас найважливіша на сьогоднішній день. Давайте разом створимо «Серце наших цінностей»

(Кожна дитина на сердечку пише цінність. Усно пояснює свій вибір. На дошці з маленьких сердець  складається велике.)

(Виконання пісні «Вечірня година»)

Бібліотекар 

Леся мала прекрасні здібності до мов і сама про себе говорила, що, мабуть, немає такого звуку, якого вона не могла б виговорити.

 Вона писала свої твори українською, російською, французькою та німецькою мовами,

 перекладала з давньогрецької, німецької, англійської, французької, італійської та польської мов. Вона добре знала латинську,спілкувалася польською, болгарською, гузинською мовами.

По собі Леся Українка залишила вражаючі поетичні поеми, прозові твори, понад 270 віршів, публіцистичні статті, а також неперевершені переклади світової класики.

Зібрання творів Лесі Українки становить 12 томів.

У незалежній Україні видавництво Komora видало тритомник листів Лесі Українки.

( Діти читають вірш «Надія» по рядочку)

( Презентація «Книжкової виставки»)

Вікторина про життя і творчість Лесі Українки https://learningapps.org/17503310

Вчитель музики «Леся Українка впродовж усього життя цікавилася українським фольклором. Вона знала дуже багато народних пісень (близько 500) і сама була визначним носієм фольклору.

 (Діти виконують пісню на слова Лесі Українки «Давня весна»)

Учень9 Із 9-річного віку і до кінця життя Леся Українка хворіла на туберкульоз кісток. Вона називала свою боротьбу із недугою – «тридцятилітньою війною».

Учень10 Туберкульоз кісток у Лесі діагностували влітку 1883 року. Їй оперували ліву руку, видаливши частини кісток, уражених хворобою. Лесі довелося відмовитися від музичної кар'єри, про яку вона думала.

Учень12 Через деякий час Лесю Українку закують майже повністю у гіпс, вільною залишиться тільки стопа однієї ноги. Рідні бачили, що дівчина вправлялася, щоб грати пальцями цієї ноги на роялі.

Учень 13 Все життя Леся Українка була вимушена лікуватися, проходити через болючі медичні процедури, а окрім цього шукати для життя місця, що уповільнювали б розвиток хвороби.

Такими місцями стали Єгипет, Італія, Крим і Грузія.

Гра «Знавці поезії Лесі Українки» https://learningapps.org/4889881 Користуючись сканером QR кодів, прочитати крилаті вислови Лесі Українки

 

Учень 14 Багато хто з видатних людей полюбляв ласувати смачненьким, зокрема варенням. Леся Українка, також, мала улюблений сорт солодкого варива. З однієї з поїздок до Кавказу вона привезла декілька кущів кизилу і посадила у своїй дворянській садибі. У Колодяжненському меморіальному музеї і до цього часу готують цей Лесине варення та пригощають  ним відвідувачів.

 

Учитель образотворчого мистецтва. Останній час свого життя Леся провела у грузинському містечку Сурамі разом із чоловіком, фольлористом Климентом Квіткою.

Останнє десятиліття у житті Лесі Українки вважають найбільш плідним і зрілим періодом її творчості. Його назвуть найсильнішими роками українського модернізму.

 «Хто вам сказав, що я слабка, що я корюся долі? Хіба тремтить моя рука чи пісня й думка кволі?» – пише Леся.

Померла Леся Українка на 43-му році життя 19 липня (1913 року в Сурамі.

Леся Українка, своєю творчістю і перекладацькою діяльністю органічно вплела українську мову і культуру в загальний цивілізаційний контекст людства.

Своєю «шляхетною аристократичною лицарською українською жіночністю» Леся Українка заклала такі суспільні і культурологічні тренди, які у кожній епосі знаходять нові форми для втілення.

Капсула часу

Шановні діти, ми дізналися, що для нас важливо сьогодні. Пропоную всім взяти папірці і ручки і написати маленького листа в майбутнє, описати свої мрії та сподівання. 2-3 речення.

Всі ваші послання ми помістимо в «Капсулу часу» і відкриємо її через декілька років.

Вчитель музики. Сама Леся Українка вклала у вуста Мавки із «Лісової пісні» таку думку про себе: «Ні! Я жива, я буду вічно жити. Я в серці маю те, що не вмирає…»

docx
Додано
1 березня 2021
Переглядів
661
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку