Урок мистецтва
Тема: Зимові свята. Колядки, щедрівки. Нетрадиційні техніки малювання.
Мета:
Познайомити учнів з фольклорним матеріалом. Дати поняття «щедрівка», «колядка», повторити раніше вивчені пісні. Ознайомити учнів із нетрадиційними техніками малювання, вчити використовувати їх.
Розвивати вокально-хорові навички, музичний слух, почуття ритму, дрібну моторику руки.
Виховувати в учнів любов до рідного краю та традицій народу, спостережливість, акуратність, увагу; збуджувати в учнів інтерес до творчої діяльності в умовах практичної роботи.
Обладнання: мультимедійна презентація, комп’ютер, картинки.
Хід уроку
І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Учні. Завітайте всі до нас ,
тут співає перший клас !
Учитель . Добрий день!
Учні. Добрий, добрий день!
ІІ МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1) Я сьогодні вам принесла ось таку чарівну скриньку загадок. В ній багато завдань. Будете гарно працювати, скринька допоможе вам отримати сюрприз наприкінці уроку. Дістаю першу.
Загадка.
Прийшла до нас бабуся у білому кожусі.
Поля причепурила - пухнастим снігом вкрила.
Відгадайте, хто вона, ця бабуся чепурна ?
(Зима)
- А ви любите зиму?
1. Повторення вивчених пісень
-Давайте заспіваємо про зиму пісню «Метелиця»
(Виконання пісні з танцювальними рухами)
- А зимові свята всі люблять?
-Які зимові свята ви знаєте? (Новий рік, Свято Миколая, Різдво)
-Особливо подобаються дітям Свято Миколая, Новий рік, Різдво та свято Василя,або Старий Новий рік.
ІІІ. Повідомлення теми уроку
-Сьогодні ми продовжимо знайомство з традиціями, обрядами та звичаями відзначання новорічних та різдвяних свят. Дізнаємося про свято Різдва Христового та ознайомимося з колядками, щедрівками, повторимо пісні, які вже вивчили для свята.
ІІІ ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Засвоєння нових знань
- Дістаю нову загадку із чарівної скриньки:
Цей святий вночі прийде,
Подарунки покладе.
В грудні зустрічі чекай...
Звуть святого...(Миколай)
Так, перше велике зимове свято приходить до нас 19 грудня. Це свято Миколая. (Слайд3,4)
Напередодні свята діти пишуть св.Миколаю листа та просять його, щоб він дав здоров’я мамі і татку, щоб приніс щось смачненьке і гарне у подарунок.
Давайте і ми запросимо до нас святого Миколая гарною піснею.
(Повторення пісні про Святого Миколая)
- Тож яким діткам приносить святий Миколай подарунки? А яким різки?
- Слухаємо наступну загадку:
Загадка
З неба падають сніжинки,
Люди всі несуть ялинки.
Рік старий кудись утік –
Так приходить… (Новий рік)
-В ніч з 31грудня на 1 січня зустрічаємо Новий рік. До всіх діточок приходить Дід Мороз з подарунками. Оселі прикрашають святковою ялинкою. Дітки співають пісні, танцюють.
(Повторення пісні «Ой яка ялинка в нас» )
- Слухайте наступну загадку:
Загадка
Мине Святий Миколай
І малечу обдарує,
Прийде січень-снігограй —
і людей заколядує!
Всі зрідняться, як братове,
Втішить всіх Різдво...
(Христове)
-Різдво Христове на Україні святкують 7 січня.
За традицією в різдвяні дні співають вітальні пісні – колядки. Величають господарів, вітають з народженням Ісуса Христа, нашого Бога, бажають у новому році всього найкращого.
Колядники починають ходити по будинках із Святого вечора. Часто вони носять із собою на палиці велику зірку – вона символізує Віфлеємську, яка передрікала народження Ісуса Христа.
Попросимо Вову і Андрія нам закалядувати.
-Хлопчики починають, а ми їм підспівуємо.
( Повторення колядки «Добрий вечір тобі, пане господарю»)
(дітям у торбу даю цукерки)
-У Щедрий вечір перед Старим Новим роком (це 13січня) виконували пісні щедрівки. Щедрівки – це пісні які виконуються під Новий рік і у Щедрий Вечір. Їх нерідко плутають з колядками або ж посівальними. В ціх піснях величають господаря та його родину, бажають здоров’я та щастя та щедрого доброго року. Виконавців щедрівок називають щедрувальниками.
Як тільки наступав досвіток Нового року, сільські оселі оббігали юні посівальники. Якщо напередодні господарями щедрувань були дівчатка, то тепер таким правом користувалися лише хлопчики. Кожен намагався якомога раніше засіяти сусіду, щоб отримати подарунок.
Щедрівок та колядок придумано дуже багато. А одна щедрівка нашого українського автора відома у всьому світі. Це «Щедрик» Миколи Леонтовича.
В давнину Новий рік зустрічали в березні, відповідно, і всі святкові обряди пов’язані з приходом весни. Саме тому в знаменитому «Щедрику» до господаря прилітає ластівка, яка бажає йому приплоду худоби.
Щедрік, щедрік, щедрівочка,
Прилетіла ластівочка
2. Слухання музики та перегляд відеоматеріалу
3. Фізкультхвилинка
4. Вокально- хорова робота
1) Слухання, обговорення змісту «Щедрівочка щедрувала»
2)Розучування за допомогою опори (Схеми)
«Щедрівочка щедрувала
Під віконце підбігала:
«Що ти, тітко, напекла?
Дай нам до вікна!
Не чіпай, не ламай,
А по цілому давай!
3)Виконання у ролі щедрувальників (по групах)
4) Практична робота в групах
-Сьогодні на уроці ми з вами будемо прикрашати ялинки, які ви зробили на минулому уроці. А чим прикрашають ялинку на свято? (Іграшками, гирляндами)
– Колись давно за легендою ялинку прикрашали яблуками, але одного разу був неврожай яблук і люди почали прикрашати іграшками.
І група: Пальчикове малювання.
–Щоб прикрасити ялинку іграшками, використаємо малювання пальчиком.
– У вологу фарбу пальчик вмокаємо, пальчиком на ялинку. Руки витираємо серветкою і використовуємо інший колір. (Показую на зразку)
ІІ група: Робота з сіллю.
У кожного на парті є сіль, то тепер прикрасимо ялинку Верхні частини гілок помажемо клеєм і присиплемо ялинки сіллю, щоб блищали, начебто у інеї.
ІІІ група Малювання зім ’ятим папером.
Ми намалюємо сніг, але не пензликом, а кулькою із зім’ятого папіру.
Цю ж кульку вмокаю у білу фарбу і роблю сліди снігу. Гарно, вам подобається? Спробуйте самі.
4.Самостійна робота учнів
5. Виставка робіт, прикрашання класу гірляндою з ялинок.
1. Гра «Яке свято?»( Обговорення ілюстрацій у групах.)
Коли відзначається свято?
Що б ви побажали своїм рідним?
2. Ой, у мене ще щось залишилось у чарівній скриньці! Це якийсь лист.
- Добрий день, любі першокласники! Які ви молодці! Ви дуже старались працювати, були чемними дітками. Я кожному поклав під парту подарунок. Будьте здорові! Із святом усіх!