Урок. "Я називаю хліб святим"

Про матеріал
Урок позакласного читання в 2 класі. Урок прес-конференція На уроці діти знайомляться з історію виникнення хліба, народними традиціями, пов’язаними з хлібом, з професіями людей, які приймають в цьому участь. Діти читають твори про хліб, що сприяє формуванню розуміння цінності хліба, як святині, як одного з найважливіших харчових продуктів. Використання інтерактивних технологій дають змогу сформувати повноцінну навичку читання молодших школярів.
Перегляд файлу

 

 

Тема.  Я називаю хліб святим

 

Мета. Створити умови для формування предметних компетенцій та базових компетентностей (особистісних, комунікативних, освітніх, читацьких); розширити знання дітей про історію виникнення хліба, народні традиції, повʼязані з хлібом; формувати у дітей розуміння цінності хліба, як святині, як одного з найважливіших харчових продуктів; розвивати усне мовлення, вміння виділяти головне з почутого шляхом аналізу інформації; виховувати дбайливе ставлення до хліба, повагу до праці людей, які зростили хліб.

 

Обладнання: виставка книг, проектор, малюнки дітей, роздатковий матеріал

 

І. Організація  класу

 

1. Привітання

 Ми хлібом-сіллю друзів зустрічаємо,

 Хай в світі буде більше в нас братів.

  Хай в кожній хаті будуть короваї,

 Щоб люд ніколи хліба не просив.

 

ІІ. Повідомлення теми уроку

 

1. Мотивація . Читання легенди вчителем

 Колись у давнину, сіяли люди пшеницю. І росла вона не така, як зараз, а з великим колоском від самої землі. Тому й мали люди добрий врожай, мали з чого пекти хліб і пироги.

 Прийшов час і люди перестали цінувати даний їм богом скарб, стали викидати хліб. Бог розгнівався і вирішив забрати у людей хліб назавжди. Але прийшли до бога звірі і попросили залишити їм хоч один колосок. Бог змилувався і вирішив, щоб люди не кидались хлібом, тож нехай заробляють його важкою працею.

 А пшеничний колосок з того часу росте маленький.

 

2. Вправа «Деформоване речення»

- Зі слів «називаю», «святим»,  «я», «хліб» скласти речення, яке буде темою уроку.

 

ІІІ. Робота з виставкою книг

- Багато письменників, поетів, композиторів звертаються до теми про хліб. На нашій виставці ви можете побачити і твори  Василя  Сухомлинського, Тамари  Коломієць, Галини Демченко, Миколи Сингаївського, українські народні прислівʼя,  приказки, загадки, пісні про хліб. З деякими ви уже знайомі, а інші зможете знайти в бібліотеці і прочитати.

 

ІV. Актуалізація опорних  знань

 

1. Прес-конференція

Діти виступають у ролях журналістів, історика, агронома, народознавства, робітника хлібзаводу.

 

- Здається, що ми знаємо про хліб усе. «Земля на зерняті стоїть». «Хліб – усьому голова». Але ще скільки цікавого можна розповісти про цей продукт харчування.

   На початку уроку проведемо невеличку прес-конференцію, на якій будуть присутні історик, агроном, народознавець, працівник хлібзаводу.

 

2. Словникова робота

- А чи знаєте ви хто такий історик? А хто такий агроном? Народознавець?

Історик  - це людина  яка вивчає історію свого краю.

Агроном – це людина яка вивчає науку про вирощування хліба.

Народознавець – людина, яка вивчає особливості побуту й трудової діяльності народу, його національний характер, світогляд, спосіб життя.

 

- Кожен з вас може побувати в ролі журналіста і задати фахівцям питання. Поки вони готуються до виступу, підготуйте свої запитання.

 

3. Виступ дітей

- Кожен з вас може побувати в ролі журналіста і задати фахівцям питання. Поки фахівці готуються до виступу, підготуйте свої запитання.

 

- Коли з’явився вперше хліб на землі?

 

Відповідає  історик.

- Вчені вважають, що вперше хліб з’явився на землі понад 15 тис. років тому. У пошуках харчів люди звернули увагу на злакові рослини. Ці злаки є далекими родичами нинішніх пшениці, жита, вівса. Одного разу під час приготування зернової каші частина її вилилася у вогнище і перетворилося на рум’яний корж. Своїм приємним запахом і смаком він здивував людину. Отоді наші предки почали випікати перший прісний хліб.

 

- Як приходить на стіл хліб?

 

Відповідає агроном.

- Спочатку виводять якісне зерно. Потім готують землю і засівають його, доглядають. Зерно проростає. Незабаром заколоситься нива золотим колоссям. Тоді до роботи приступає комбайнер. Він за допомогою великої машини збере дорогоцінне зерно. Млин змеле його на борошно. Сьогодні хліб на столі з’являється завдяки нелегкої праці людей 120 професій.

 

- Які народні традиції пов’язані з хлібом?

 

Відповідає народознавець.

- В Україні існував і існує звичай зустрічати гостей хлібом-сіллю. Хліб був обрядовою їжею. На святвечір подавали вареники і коржі з маком. На Новий рік – пироги. На Масляну – млинці. До зустрічі весни випікали печиво у вигляді пташок – журавликів.

 

- Які вироби випікають на хлібзаводі?

 

Відповідаю робітник хлібзаводу.

- Свою розповідь я продемонструю у загадках.

 

І пухкенька, і смачна із пшениченьки вона,

Зі здобного тіста, проситься, щоб зʼїсти.  (Пампушка)

 

Як навколо обʼїси – серединки не проси.

Ми такі гостинці – дірка в серединці.  (Бублики)

 

Що за хліб такий святковий на рушник улаштувався новий?  (Коровай)

 

Їх цінують за начинку. В них ховають сир, родзинки,

Сливи, яблука і мак, різні овочі на смак.

Як же зветься цей дружок? Відгадали? … (Пиріжок)

 

4. Підсумок

- Що нового і цікавого дізналися про хліб?

 

ІV. Презентація підготовлених проектів

Діти обʼєдналися в групи. Кожна група отримала завдання,  яке готувала до уроку.

 

- Кожен з вас готувався до уроку: вчив прислівʼ, вірші, читав твори.

 

1. Робота над прислівʼями ( І група)

- Які прислівʼя про хліб ви знайшли?

 

2. Читання віршів напамʼять.

- Якою є тема почутих віршів? Чому вчить автор?

 

3. Переказ прочитаних творів.

- Яка головна думка казки?

- Чого тебе навчила казка?

 

4. Фізкультхвилинка

А ми зерно сіємо – сіємо

У земельку чорну  свіжу

І зʼявились перші листочки

А з них тугі повні колосочки.

До сонечка повернусь.

І сонечку усміхнусь.

Вітер колоски гойдає,

До землі їх нахиляє.

Вони з нею розмовляють.

А діти за парти сідають.

 

V. Робота над оповіданням Івана Сенченка «Хліб святий»

 

1. Читання тексту підготовленими учнями.

- Сьогодні ми познайомимося із оповіданням Івана Сенченка «Хліб святий». Ми йог прочитаємо і ви скажете чому хліб називають святим.

 

    Хліб святий

     Принесла бабуся хліб  з магазину, поклала на стіл і почала поратися біля печі.

     Катруся гралася з лялькою Устинкою. Устинка заснула. Катруся підійшла до столу, побачила хліб, відломила шматочок. Та вона не голодна була. Покуштувала і аж ніс зморщила:

     - Фе, який поганий!

    Бабуся розсердилася і почала навчати внучку:

    - Так ніколи не можна говорити про хліб. Коли він чомусь не подобається , кажуть: « Хліб так негарно випечений…»

    - А Юрчик теж не шанує хліб, - насупилася Катруся. – Не доїв надворі і кинув на землю. Потім із Сергієм почали його футболити…

   - Ой, як негарно! – розгнівалася бабуся. І сказала внучці:

   - І сама ніколи так не роби, і Юрчикові  не дозволяй. Не доїла – однеси у хлібницю  поклади, пізніше доїси. А коли хтось кине на землю – накажи підібрати. Топтати хліб не можна. Хліб дає людям життя. Без хліба ж – голод, смерть. Скільки на світі людей перемерло без хліба! Хліб святий.

   Катруся задумалася. Потім притулилася до бабусі:

   - Я більше ніколи не буду погано казати про хліб і не розкидатиму. І Юрчикові не дозволю. Тільки не треба сердитися на мене. Приголуб мене …

   Бабуся поклала руку на голову внучці і пригорнула її до себе.

       

        І. Сенченко

 

- Чому хліб називають святим?

 

2. Словникова робота

- У тексті нам зустрілося словосполучення  «поралася біля печі». Як ви його розумієте? (Готували їсти, господарювали.)

 

3. Самостійне читання

- Підготувати відповіді на запитання за змістом тексту.

 

4. Аналіз твору з  елементами вибіркового читання

- Чому бабуся розгнівалася  на  Катерину?

- Що робили з хлібом Юрчик та Сергій?

- Як треба ставитись до хліба? Прочитайте, як про це сказано.

- У яких словах висловлено основну думку, прочитайте.

 

5. Читання в особах розмови бабусі з Катрусею.

 

6. Визначення основної думки твору.

- Прочитайте рядки, у яких висловлено основну думку.

 

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

- Який же висновок зробимо з сьогоднішнього уроку?

- Як потрібно ставитись до хліба?

 

1. Вправа «Незакінчене речення»

 

Я називаю хліб святим тому що …

 

- І завжди памʼятайте:

Щодня ви берете до рук скибку хліба, згадайте добрим словом усіх тих, хто створює цей продукт.

 

Хліб – святий. Ти це памʼятай!

Хлібом не грайся, його не кидай.

Хліб – то як батько, його ти шануй,

Щиро молися і хлібчик цінуй.

docx
Додано
15 лютого
Переглядів
62
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку