Тема уроку: Ядерна енергія та екологія.
Мета уроку: формувати уявлення про ядерні реакції, в які вступають ядра атомів, ефективні реакції по перетворенню ядер, які відбуваються під дією нейтронів; навчити записувати ядерні реакції, вивчити їх механізм; характеризувати елементарні частинки, способи радіоактивного захисту організму ; розвивати пізнавальний інтерес, розширити кругозір; виховувати екологічну культуру та відповідальне ставлення до навколишнього середовища.
Обладнання: інтерактивна дошка; завдання на картках; залікові картки на кожного учня; три тенісні м’ячі різного кольору, екран; презентація «Атомістика давніх греків», відео - матеріал : « Воднева бомба»,
« Чорнобильська АЕС», яблуко, ніж, періодична система Д.І.Менделєєва, підручник, друкований зошит
Тип уроку: комплексне застосування знань і умінь
Форма проведення : інтегрований урок-візуалізація з хімії, «Захисту Вітчизни», екології.
Клас: 11
Девіз уроку: Приборкання енергії атома - вражаюче досягнення людства, але нерозумне, безвідповідальне її використання спроможне знищити все живе на землі.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Емоційне налаштування класу.
Вправа « Емоція по колу».Діти стають в коло і по черзі ( починають вчителі) оголошують побажання своєму сусідові з правого боку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вчитель: Урок сьогодні у нас незвичайний . Ви будете оцінювати себе деколи самостійно, іноді вас будуть оцінювати вчитель, учні консультанти, група. Тому у кожного на партах знаходиться залікова картка , яку ви маєте заповнювати протягом уроку.
Проблемне питання: Як підкорити ядерну енергію на користь людей?
Давайте пригадаємо все, що нам відомо, все що ми вивчили протягом попередніх уроків про цей термін: «Атом».
1.Інтерактивна вправа: «Коло знань». (Діти називають слава, що характеризують термін, утворюючи від названих слів коло , а потім від попередніх слів ще одне слово).
2.Діти, скажіть в чому полягає сутність хімічних реакцій? ( В перегрупуванні атомів).
3.А тепер попрацюємо самостійно з картками.
Завдання класу:
Скласти схему будови атомів з порядковими номерами:
І варіант- №15,
ІІ варіант- № 30,
ІІІ варіант-№ 20.
Правильність виконання перевіряє консультант, виставляє оцінки в залікові картки.
ІІІ. Мотивація.
Вчитель хімії : XIX-XX ст. - це період розквіту ядерної фізики й хімії. Саме тоді було відкрито явище радіоактивності та радіації.
У науці довго панувала думка про те,що атоми не містять елементарних частинок, тому вони неподільні і не можуть перетворюватись на інші. Проте наприкінці XIX ст. було виявлено факти, які засвідчили складну будову атомів. Серед них особливу роль відіграло відкриття радіоактивності.
Досліджуючи солі урану , французький фізик Беккерель виявив, що елемент Уран випромінює промені9 невидимі для ока) подібні до рентгенівських. Його дослідами зацікавилися інші вчені. Зокрема , М.Складовська - Кюрі встановила, що сполуки Торію також мають таку здатність. Разом зі своїм чоловіком , французьким фізиком П.Кюрі, вона відкрила два нові елементи, названі за її пропозицією Полонієм( на честь Польщі) та Радієм ( означає радіус - промінь), які виявилися значно потужнішими джерелами випромінювання , ніж Уран і Торій. Таку здатність деяких елементів назвали радіоактивністю, а елементи - радіоактивними.
За відкриття явища радіоактивності А.Беккерель, подружжя Кюрі були удостоєні в 1911 році Нобелевської премії.
IV.Вивчення нової теми:
Вчитель Захисту Вітчизни : Радіоактивне випромінювання викликано
альфа -, бета -, гама – випромінювання.
Резерфорда Е вивчаючи природу радіоактивного випромінювання встановив, що воно неоднорідне : під дією електричного поля поділяється на три пучки, один з яких не змінює свого початкового напрямку, отже, не несе електричного заряду—це гама - випромінювання( електромагнітні хвилі), а два інші - відхиляються у протилежні боки до зарядів електричного поля. Це альфа - проміння( ядра атомів Гелію) і бета - проміння ( потік електронів).
Вивчення радіоактивності підтвердило складність будови атома.
У процесі радіоактивного випромінювання атоми радіоактивних елементів розпадаються, перетворюючись на атоми інших елементів.
Давайте пригадаємо рівняння альфа та бета розпаду.
226 4 222
88Ra= 2 He + 86 Rn ;
Радон також радіоактивний, він випромінює електрон і перетворюється на нуклід Францію – 222 :
222 222 0
86Rn = 87Fr + _1e ;
Вчитель Захисту Вітчизни : Немає нічого страшнішого за служіння розуму проти людини. Мова піде про ядерну зброю. Деякі учні отримали випереджувальне домашнє завдання з яким нас зараз ознайомлять.
Ядерні процеси , які відбуваються в ядрі атома несуть як позитивне так і негативне людству. Давайте ще раз підсумуємо це з допомогою вправи
«Терези» ( робота в зошитах : діти працюють в парах і виокремлюють позитивне та негативне, що отримують люди від радіації).
Позитивне |
Негативне |
1.Ядерна енергія в ЕС 2.Вбиває ракові клітини 3.Зброя для захисту 4.Деякі хімічні елементи визначають вік землі 5.Працюють атомні підводні човни 6.Невеликі дози радіації вбивають шкідників на зернах рослин, підвищують всхожість сільсько-господарських культур
|
1.Викликає променеву хворобу 2.В результаті використання ядерної зброї немає ні переможених, ні переможців 3.Вбиває людей |
Отже, ми можемо зробити висновок , що позитивного від ядерної енергії більше, тому її потрібно використовувати в мирних цілях і на користь людей
Вчитель хімії: Ще одна страшна сторінка історії, що пов’язана з темою уроку , яку ми сьогодні не маємо права забути. Саме в такий час, який не є спокійним для нашої держави. Пропоную вашій увазі дидактичний театр.
Дидактичний театр
Юнак - хімік: Добра, мудра фея атомної промисловості. Ти стояла біля витоків її народження. Я оглядаюся в минуле й бачу поїдені незагойними виразками тонкі прекрасні руки Марії Кюрі. Скільки воістину пекельної праці! От вони день за день , тиждень за тижнем переливають з колби в колбу хімічні розчини, по камінчику перебирають тонни руди, щоб витягти з неї хоча б кілька грамів чарівного променистого радію… Це початок XX століття…
Дівчина Хімія ( включає лічильник Гейгера) : .Я закриваю очі й чую, як невблаганно тріскотить лічильник Гейгера , що лежить поряд з рукавичками.
Ї х носила Марія Кюрі, щоб прикрити руки, безжалісно «покусані» радієм. Відвідувачі Всесвітньої виставки в Брюсселі в мовчанні зупиняються біля стенда, де виставлені ці рукавички. Навіть через піввіку вони виливали… ні, не тонкий аромат парфумів. Від них дотепер іде лиховісний подих радію, до якого безстрашно торкалися руки відважної жінки.
Наскільки не досконалою була в ті часи хімія! І який широкий крок вона зробила сьогодні!
Вчитель хімії: Ми нагадуємо про це тільки для того, щоб ще раз захопитися шляхетністю і самовіддачею великої жінки-вченого, яка всю себе, своє здоров’я поклала на вівтар служіння науці.
Хімія сприяла виникненню сучасної атомної промисловості. Атомна промисловість ,зміцнивши, з лишком повертає свій борг хімії, збагативши її, у свою чергу, новими методами.
Вчитель читає уривок з роману В.Яворівського: « …Вогненний стовп завмирає на висоті півтора кілометри, на вершині його утворюється світляна куля, яка начебто засмоктує в собі цей примарний стовбур, у середині якого щось рухається, згортається, але сам він стоїть над нічною землею, як велетенська ялинкова іграшка, блідо-вишневого, майже кривавого кольору…»
Звучить пісня В.Цоя «Звезда по имени Солнце »
Це - квітень 1986 року. Що ж тоді сталося?
(Діти відповідають і розповідають те що знають про аварію на чорнобильській АЕС).
Вчитель: Одна година 23 хвилини 40 секунд… коли природа й люди спали безтурботним сном, нічну темряву розірвало величезне полум’я.
Відео-ролик : «Чорнобильська АЕС».
Дівчина ( виходить у чорному, з іконою в руках; читає вірш І.Драча «Чорнобильська мадонна»:
Зойкнула земля чаїним криком:
- Сину , вбережи і захисти!
Вийшла мати із іконним ликом:
Спалахнуло небо, впало крижнем:
- Сину, вбережи і захисти!
Вийшла жінка з немовлятком ніжним:
- Йди , коханий .Хто ж коли не ти?
І уже ні сина, ані мужа,
Лиш розверсті зоряні поля…
Та пліч-о - пліч БІЛЬ і МІЖНІСТЬ ,
Вчитель хімії : Тоді наш народ вперше зіткнувся з такою грізною силою як ядерна енергія, що вийшла з під контролю.( зачитує з пояснювальної записки): « Тієї ночі на зміні було 50 осіб. Усі вони до одного з честю виконали свій громадянський і службовий борг. Усі вони, перебуваючи в зоні високої радіації , не залишили своїх робочих місць, ризикуючи своїм життям, зробили все можливе й неможливе…».
Як тут не згадати й не назвати тих, які, не замислюючись, віддали в ім’я інших життя. А воно в людини –одне. ( Учні встають і по черзі називають прізвище ліквідаторів аварії : В.Кібенюк, В.Правик , В.Тищура, М.Ващук, В.Ігнатенко і т.д).
Звучить «Аве Марія» Ф.Шуберта.
Учениця: ( виходить зі свічею в руках, у чорному; читає уривок вірша І.Драча «Чорнобильська мадонна» ) :
Ключ мій журавлиний,
На рідній землі підстрелений .
Мука моя! Скорбота моя довічна.
( Хвилина мовчання)
Вчитель екології: Людський організм веде себе по різному під впливом радіації. Наше життя зараз супроводжують прилади, що випромінюють шкідливу енергію: мобільні телефони, комп’ютери, мікрохвильові печі. Мабуть зайве говорити проте, що радіація по різному вливає на організм людини. Це залежить від дози випромінювання та її тривалості
( розповідає що треба споживати, щоб вивести з організму радіонукліди, які овочі та фрукти ).Вправа «Кошик здоров’я».
Робота в друкованих зошитах.
V. Узагальнення вивченого матеріалу.
Вправа « Тематичний ланцюжок» ( діти називають терміни та поняття з вивченої теми).А тепер давайте повернемось до нашого проблемного питання. Діти, як ви думаєте чи стануть Вам у нагоді знання сьогоднішнього уроку?
VI.Рефлексія.
Вправа «Овація».
Діти стаю у коло. Посміхніться собі, одне одному, вчителям;
Якщо ви задоволені собою підніміть дві руки;
Якщо задоволені роботою на уроці - плесніть 1 раз;
Якщо задоволені роботою класу - плесніть двічі;
Якщо задоволені уроком - плесніть тричі!.
VII. Підсумок уроку. Вчителі хімії, фізики, біології на основі залікових карток виставляють оцінки.
VIII. Домашнє завдання
Рівень IV творчого характеру :
оформити літературно-художні реклами на тему «Атом служить миру»;
Рівень ІІІ : підготувати доповіді на тему: « Вплив радіації на довкілля»
РівеньІ І : Випромінювання в побуті( підготувати інформацію).
Додаток 1
Залікова картка учня
№ з/п |
Види діяльності |
Дидактична форма |
Бали ( -, +) |
1. |
Вправа «Емоція по колу» |
Емоційне налаштування |
|
2. |
Вправа «Коло знань» |
Інтерактивний прийом |
|
3. |
Запис електронних формул |
Самостійна робота |
|
4. |
Закінчити ядерні реакції |
Робота біля дошки |
|
5. |
Вправа «Терези» |
Інтерактивний прийом |
|
6. |
«Дзвони дзвонять» |
Дидактичний театр |
|
7. |
Вправа « Кошик здоров’я» |
Інтерактивний прийом |
|
8. |
Вправа «Кола Вена» |
Робота в групі |
|
9. |
Тематичний ланцюжок |
Інтерактивний прийом |
|
10. |
Рефлексія «Овація» |
Інтерактивний прийом |
|
11. |
Додаткові відповіді |
Протягом уроку відповіді на імпровізовані запитання вчителя |
|
|
Загальна кількість балів |
Сумується кількість плюсиків + |
|
Додаток 2
Рейтингова шкала переводу балі ( плюсиків +) у оцінку:
Кількість плюсиків + |
Оцінка за урок |
10 |
12 |
9 |
11 |
8 |
10 |
7 |
9 |
6 |
8 |
5 |
7 |
4 |
6 |
3 |
5 |
2 |
4 |
1 |
3 |
Міністерство освіти і науки України
Дніпропетровська обласна державна адміністрація
Департамент освіти і науки
Юр’ївська районна державна адміністрація
Комунальний заклад
«Чорнявщинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів»
Ядерна енергія та екологія
Інтегрований урок з хімії , екології та
«Захисту Вітчизни» для учнів 11 класу
Вчителі: Скряга Наталя Миколаївна
Скряга Олександр Петрович
с.Чернявщина ,
2017 рік