Урок 15
Тема. Ядро, його структурна організація та функції.
Мета: ознайомити учнів із основною системою збереження і відтворення спадкової інформації – ядром; розкрити особливості його будови і функцій; дати поняття нуклеоїд прокаріотів; розвивати уміння учнів виділяти головне у матеріалі, що вивчається; уміння логічно мислити та робити відповідні висновки та узагальнення; виховувати бережливе ставлення до власного організму на прикладі ядра, як системи збереження і відтворення спадкової інформації кожного організму.
Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Учень/учениця: називає:
- основні компоненти та функції ядра;
розпізнає:
- компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях;
характеризує:
- будову та функції ядра;
порівнює:
- будову клітини прокаріотів і еукаріотів;
Обладнання і матеріали: таблиці «Будова ядра», «Будова рослинної клітини», «Будова тваринної клітини», «Будова бактеріальної клітини»,
малюнки, м/м дошка, підручник.
Базові поняття і терміни: Ядро, ядерце, хроматин, хромосоми, нуклеоїд, плазміди.
Тип уроку: урок засвоєння знань та способів діяльності
Хід уроку І. Розминка
Розпізнай органелу за описом.Учню пропонується картка з зображенням компонента клітини.Він має охарактеризувати її будову, функції, але не може її називати. Учні класу називають її.
Привітання вчителя і учнів. Перевірка готовності до уроку. Перевірка присутніх.
ІІ. Обгрунтування навчання. Ядро – найбільша органела клітини, її найважливіший регуляторний центр. Як правило, клітина має одне ядро, але зустрічаються клітини двоядерні та багатоядерні. У деяких організмів зустрічаються клітини позбавлені ядра. До них відносяться – еритроцити ссавців, тромбоцити, ситоподібні трубки рослин та інші. Зазвичай безядерними бувають високоспеціалізовані клітини, що втратили ядро на ранніх стадіях розвитку.
Як, на вашу думку, це позначилося на життєдіяльності клітини?
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Що таке цитоплазма?
2. Який склад і функції гіалоплазми?
3. В яких станах може перебувати гіалоплазма? Дайте їм характеристику.
4. Які структури входять до складу клітин? 5. Що таке клітинні включення? Яка їхня роль у клітині?
6.У чому полягає взаємодія біологічних мембран у клітині?
ІV. Осмислення нового матеріалу
Проблемне запитання.
Ми досить багато вивчили про клітину, але яка структура забезпечує основні життєві функції збереження і відтворення спадкової інформації? Чи відрізняється вона від інших структур клітини? Чому ядро – є центром керування процесами?
Опрацюйте статтю «Які особливості будови ядра у зв’язку з функцією?»ст.64, визначте особливості будови ядра ,що визначають здійснювані функції.
Порівняйте будову ядра і мітохондрії, встановіть риси подібності і відмінності.
Презентуйте свою роботу класу, використавши різні прийоми (Стратегія «ПРЕС», сенкан, карта пам’яті, логічна схема та інше)
Робота з малюнками ст.63 Рівні збереження та передачі генетичної інформації.
Проблемне питання.
Як рівні організації живого проявляються в рівнях передачі генетичної інформації?
V.Рефлексія
Міні-дискусія. Чи є ядро багатофункціональною органелою?
Стратегія «Есе». Чому ядро є центром керування процесами? Висловіть свої думки стосовно ролі ядра в клітині, визначивши ключові поняття теми. Що стало для вас несподіваним на уроці? Які питання залишились незрозумілими? Час виконання 5 хвилин.
VІ. Домашнє завдання Опрацювати матеріал параграфа 15, виконати завдання ст.65