Тема. Повітря навколо мене
Мета. Розширити та поглибити знання учнів про значення та місцезнаходження повітря, його склад та властивості. Формувати уміння проводити досліди та робити висновки. Розвивати увагу, уяву, мовлення учнів, спостережливість. Виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи.
Методично – дидактичне забезпечення. І.В. Андрусенко , ЯДС (ч.1) підручник для 3 класу, кейсбук, склянки з водою, грудка сухої глини, пробірки, аркуші паперу, картки, ноутбук, телевізор.
Інтернет ресурс (емблема каналу): http://www.tv.net.ua, відео: http://youtube.com/
Форма організації уроку: урок-телепередача на каналі «Діскавері»,
виконання практичної роботи.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку:
І. Етап орієнтації
Урок ЯДС розпочнемо з вами
Та займемось серйозними ділами.
На уроці будем дружно працювати,
Уважно слухати та міркувати,
На усі запитання відповідати,
Щоб нові знання здобувати.
І правила уроку , нам треба знати!
(Виклад на дошці правил уроку)
ІІ. Етап цілепокладання
Ведучий 1 : - Добрий день!
Ведучий 2: - Ми раді вітати вас на всесвітньовідомому телевізійному каналі «Діскавері»!
Ведучий 1 : Наш канал – науково-популярний. Ми розповідаємо про цікаве у науці, техніці, історії.
Ведучий. 2: Слово «Діскавері» перекладається як «відкритий канал».
Вчитель.
1.Загадка
Воно таке велике, що цілий світ займає.
Воно таке маленьке, що в усі щілини зайде.
(ПОВІТРЯ) (виклад на дошці цифри -картки)
- Дізнатися, про що буде йти мова на нашому уроці ми зможемо, розшифрувавши слово .
2.Вправа „Дешифрувальники” : 20, 19, 3, 12, 23, 21, 33 – повітря
Ведучий 1 : Пропонуємо вашій увазі передачу на тему «Повітря навколо мене».
ІІІ. Етап проєктування
План уроку
1. Хвилинка спостережень.
2. Гра «Упізнай мене».
3. Хвилинка – цікавинка.
4.Вивчення нового матеріалу.
5. Проведення дослідів.
6. Руханка-танок «Красуня-осінь».
7. Робота з підручником.
9. Робота в кейсбуках.
10.Дидактична гра «Доповни речення».
ІV. Етап організації виконання плану діяльності
1. Хвилинка спостережень
Метод «Мікрофон»
Ведучий 2: Але спочатку слово надамо нашому синоптику, він ознайомить вас зі змінами в погоді за останній тиждень у нашому місті (дата, день, стан неба, напрям вітру, температура повітря, опади, інші явища природи).
2. Гра «Упізнай мене»:
- це предмет неживої природи;
- це те, що оточує нас, але не створене людиною;
- це те, без чого не може існувати будь – який предмет живої природи.
- Так, це повітря. А що ви знаєте про повітря? (Відповіді учнів).
3. Хвилинка – цікавинка
- А чи знаєте ви, що:
- без їжі людина може прожити кілька тижнів;
- без води кілька днів;
- без повітря кілька хвилин.
4.Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь вчителя з елементами практичної роботи про властивості повітря.
- На земній поверхні є 4 океани – це Тихий, Атлантичний, Індійський та Північно – Льодовитий. Але існує ще і 5 океан – назва якого ...
2. Вправа „Анаграма” (картки з буквами на дошці)
тАомсерфа (Атмосфера )
3. «Довідкове бюро» – робота з словником
Слово надається нашому науковому експерту:
Учень1: - Пові́тря ( англ. air, нім. die Luft ) – природна суміш газів, з яких складається атмосфера Землі.
Учень 2: - Атмосфера - це газова оболонка Землі /від грецького "атмос” -пара/. Вона простягається від поверхні Землі до 20000 км і поступово переходить в міжпланетний простір.
Учень 3: - Усі планети сонячної системи мають газові оболонки, які звуть атмосферами. Кожну планету, ніби ковдра, огортає своя атмосфера, а сила тяжіння утримує її ,як магніт, не даючи газам відлетіти в космос. Нашій планеті пощастило двічі, адже вона тримається на оптимальній відстані від
Сонця і єдина з усіх планет системи має атмосферу, придатну до життя.
Вчитель:
- Слухайте, слухайте, це вже давно не секрет:
Газові ковдри вкривають всі вісім планет.
Ковдри оці захисні атмосферами звати,
Є і в Землі атмосфера своя шарувата,
Тисячі в ній кілометрів – ото товщина!
І обертається разом з Землею вона.
Ще атмосферу повітряним звуть океаном,
Матінку Землю вона захищає старанно.
Пояснення вчителя:
- Над Землею знаходиться безмежний повітряний океан. Кожний день, кожну годину, хвилину самі цього не помічаючи, ми „купаємося” в ньому. І перехожі на вулицях, і тварини, рослини, і навіть будинки та машини „купаються” в ньому. Повітря є повсюди: на вулиці, у кімнаті, в землі, у воді. Будь яке місце на Землі заповнене повітрям.
Зараз ми знаходимося в шкільному приміщенні – класі: сидимо, відповідаємо, слухаємо.
- А де ж тут повітря? - запитаєте ви. - Повітря навколо нас, товстим шаром оточує Землю, але ми його не бачимо.
Земля оточена з усіх боків повітрям. Воно невидиме, але є усюди. Повітря
заповнює щілини, є у ґрунті, у воді. Але воно потрібне не тільки для дихання. Повітря розсіює сонячні промені вдень,вночі оберігає від охолодження, є своєрідним щитом для планети. Що ж таке повітря?
Повітря – це суміш газів. Основні з них: азот (78%) і кисень (21%). Інші становлять лише близько 1% (в тому числі вуглекислий газ – 0,03%). Кожний з газів виконує свою роль. У повітрі також є водяна пара. Вона виділяється в повітря листям рослин, під час дихання людей і тварин, а також внаслідок випаровування води з ґрунту, з поверхні озер, морів та океанів. Водяна пара перетворюється на дощ і сніг, без яких життя на Землі було б неможливе. Крім газів у повітрі є домішки (дим, сажа, пил та інші речовини).
5. Проведення дослідів
- Знайомитися з властивостями повітря ми будемо разом з нашим черговим експертом.
Учень: - Як же дізнатися, що повітря дійсно існує? Що повітря не пусте місце?
Проведемо такі досліди (учень показує, клас повторює за ним): Існування повітря навколо нас – істина, але її треба довести. Тож давайте проведемо досліди.
Дослід 1. «Чи можна відчути повітря?»
-Візьміть аркуш паперу та помахайте біля обличчя. Що ви відчуваєте?
Висновок: повітря можна відчути, коли воно рухається.
Дослід 2. «Де знаходиться повітря?»
У склянку перед уроком налили холодну воду. Через деякий час на стінках склянки з’явились маленькі бульбашки. Це повітря, яке знаходиться у воді.
Висновок: повітря знаходиться у воді.
Дослід 3. «Повітря – заповнює всі порожнини»
Повітря може займати місце, його можна стиснути. Надуємо повітряні кульки або візьмемо резинові іграшки. Покладемо у воду.
- Що ви бачите? (Вони плавають).
Висновок: речі, наповнені повітрям не тонуть повітря заповнює всі порожнини.. Пригадайте свій відпочинок влітку, коли ви одягаєте круги, лягаєте на надувні матраци і плаваєте, не боячись, що можете потонути.
Дослід 4. «Повітря легше води»
Візьміть трубочку, опустіть її у склянку з водою. Подуйте у трубочку. Ви побачите бульбашки повітря, які піднімаються догори. У цьому можна переконатися, спостерігаючи за аквалангістами або за компресором у акваріумі.
Висновок: повітря легше за воду.
Дослід 5. «Повітря знаходиться у ґрунті»
Візьміть склянку з водою. Опустіть в неї грудочку землі. Що ви бачите? (Звідти виходять бульбашки). Ці бульбашки і є повітря.
Висновок: Повітря знаходиться повсюди: у воді, у ґрунті, навколо нас у класі,
на вулиці. Воно прозоре, без запаху, легше за воду, заповнює всі порожнини.
6. Руханка- танок «Красуня - осінь»
7. Робота з підручником
Читання статті самостійно та розгляд картинок (с.29-32)
8.Робота в парах «Я тобі – ти мені»
(Учні задають один одному запитання за змістом тексту).
9. Робота в кейсбуках
Завдання 1. Зафарбуй на об’єктах, зображених на малюнках, голубим кольором частини, де знаходиться повітря.
Завдання 2.Запиши складники повітря.
Завдання 3. Властивості повітря. Допиши…
V. Контрольно – оцінювальний етап
1. Підсумок уроку
Ведучі: - Наш канал завершує свою роботу. Сподіваємося, ви сьогодні дізналися багато нового. Передаємо мікрофон нашим глядачам, аби вони висловили свою думку.
1.Вправа «мікрофон», відповіді на питання «Цей урок мене навчив…», «Я сьогодні дізнався…», «Мені було цікаво дізнатися про…»
2.Дидактична гра «Доповни речення»
Повітря належить до… (неживої природи).
Воно без… (кольору, запаху).
Заповнює всі… (порожнини).
Складається із… (суміші газів).
3. Домашнє завдання
Опрацювати статтю на ст. 29 – 31. Дати відповіді на запитання.
Виконати завдання в кейсбуці на ст.15