урок ЯДС Як зимують птахи

Про матеріал
сформувати в учнів уявлення про те, як птахи готуються до зими; учити розрізняти осілих і перелітніх птахів, пояснювати причини відльоту птахів у вирій; розвивати спостережливість, уміння аналізувати; виховувати відповідальне та дбайливе ставлення до птахів.
Перегляд файлу

Урок : ЯДС

Клас : 2

Тема: Як птахи готуються до зими.

Мета: сформувати в учнів уявлення про те, як птахи готуються до зими;

учити розрізняти осілих і перелітніх птахів, пояснювати причини відльоту птахів у вирій; розвивати спостережливість, уміння аналізувати; виховувати відповідальне та дбайливе ставлення до птахів.

Обладнання: тематичні малюнки, презентація.

 

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Доповідь синоптика.
  2. Перевірка домашнього завдання.

-Як риби підготувалися до зими?

- Які риби залягають у зимову сплячку?

- Які риби водятьсять у нашій місцевості?

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

1.Загадка.

Без сокири і без рук, а дім будує. (Пташка)

2. Спів соловейка.

3.Запитання для роздумів.

- Чим живляться птахи?

- Які зміни відбуваються з приходом зими?

- Чого більше бояться птахи, холоду чи голоду?

3.«Мозковий штурм»

- Хто літає, але не птах?    _______ (комахи, кажани...)

- Хто пісні співає, але не птах?    ______ (жаби, ….)

- Хто гнізда будує, але не птах?    ________ (оси,...)

- Хто яйця відкладає, але не птах? ____ (мурахи, черепахи, крокодили, змії...)

  • Яка основна істотна ознака птахів?  

Тіло вкрите пір’ям.

Тому птахів ще називають  пернатими.

VІ.Основна частина.

  1. Вивчення нового матеріалу.

З настанням осені змінюється життя птахів. Зникають комахи, в’януть трав’янисті рослини. Дедалі менше корму залишається для пернатих. Тому наприкінці літа й восени більшість птахів відлітає в теплі краї, де для них достатньо їжі. Багато пташок відлітає ще до того, як зникне для них корм. Вони ніби заздалегідь дізнаються про наближення голодної пори. Як це їм вдається?

 Птахи помічають що ближче до осені коротшають дні. Це  і є для них сигналом — час у дорогу.

Перелітні птахи- це птахи, які на зиму покидають свій рідний край.

Перелітні птахи до осені починають жиріти, адже в них попереду далекий шлях, на який треба буде витратити багато сил і енергії.

Спочатку відлітають птахи, які живляться комахами, — ластівки, солов’ї, стрижі.

Пізніше — птахи, які живляться рослинною їжею: дрозди, перепілки. Як тільки замерзають водойми, відлітають водоплавні птахи:

качки,гуси, лебеді.

Одні птахи вирушають у мандри малими групами, інші — великими зграями.

Журавлі і гуси летять кутом і клином, а також один за одним. шеренгою.

Шпаки вирушають у дорогу величезними зграями, схожими на хмару.

Зозуля, одуд летять поодинці.

Зазвичай птахи летять на висоті 500 – 700 м, а дрібніші пташки нижче – 100 м. Однак, якщо потрібно перелетіти через гори, піднімаються на висоту до 6 тисяч метрів.

Перелітні птахи долають дорогу  тисячі кілометрів. Під час перельоту багато птахів гине. Та якою б не була важкою дорога, щовесни вони знову повертаються до рідних домівок.

2.Фізкультхвилинка

Птахи, які не відлітають у теплі краї — це осілі пташки.

 Осілі птахи - сороки, горобці, ворони, дятли, сичі,  сизі голуби. Вони залишають ліси та поля і переселяються ближче до житла людей, де можуть прогодуватися. Ночують ці птахи в захищених від вітру місцях, під дахами будинків, у кущах, на деревах.   

До кінця жовтня нас покидають усі перелітні птахи. В листопаді в наших лісах з’являються зимові пернаті гості.

      З далекої півночі прилітають до нас зимувати сіренькі чечітки. У них груди малинові й червона шапочка на голові. Птахи літають табунами, спритно лазять по деревах. Причепиться пташка на тонесеньку гілочку берези вниз головою і смакує насіння!

    З’являються омелюхи. У них чудові великі чубчики на голові, кінчик хвоста жовтий із червоною облямівкою, і на крилах серед жовтих пір’їнок червона смужка. Омелюхи прилітають до нас з північних ялинових лісів. Кожен омелюх з’їдає за день більше ягід, ніж важить сам. Зате і користь цим приносить. Бо насіння, що в плоді, не перетравлюється в шлунку омелюха, і пташка розсіває насіння по лісу й по садах.

     З першим снігом з’являються в наших краях снігурі. Їх можна впізнати по яскраво червоних грудках. Птахи ласують плодами горобини. При цьому викльовують насіння, а плоди викидають. Знайдеш під деревом покльовані плоди - це сліди снігурів. 

3. Робота за підручником.

- Які зміни відбуваються в живій природі?

- У якому порядку птахи відлітають у теплі краї?

- Хто з’являється в листопаді в наших лісах?

- Що роблять осілі птахи восени?

4. Робота в зошиті з друкованою основою.

5. Фізкультхвилинка «Перелітні - осілі»

6. Технологія «Крісло автора»

Уявіть себе пташкою взимку. Що б ви хотіли попросити в людей?

  • Чому потрібно допомагати птахам у холодну пору року?
  • А ми можемо допомогти птахам взимку? Як?

7. Рубрика «Цікаво знати»

Найпростіше, чим можна підгодовувати пташок – це хлібні крихти. Скибками хліб не варто залишати – на морозі він замерзає і птахи не зможуть ним підживитись. Варто пам’ятати, що хліб має бути білим, бо чорний хліб набухає, і викликає процеси бродінні у травній системі пташок.

Доречним буде підгодівля зернами пшениці, вівсу, ячменю, проса, насінням соняшника, кукурудзи, гарбузів, кавуна, дині, кабачків, Головна умова – насіння має бути сире.

Не відмовляться пташки поласувати і сирим несолоним салом. Зрадіють пташки і сухофруктам, заготовленим з осені, – ягідкам калини, бузини, горобини.

  • То що ж страшніше птахам голод чи холод?

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Гра  «Третій зайвий»

Гра  «Впізнайте птаха за ознаками»

  • Хижий нічний птах з великою круглою головою, великими очима й коротким дзьобом. (Сова)
  • Сіренький, метушливий, часто заглядає до нас у вікно. (Горобець)
  • Білобока, чорний хвостик і голівка. (Сорока)
  • Має міцний дзьоб, довгий хвіст, червону латочку на голові і біля хвоста. (Дятел)
  • Прилітає з першим снігом. Має червоні груди. (Снігур)
  • Цю пташку ми впізнаємо по жовтих грудях (Синичка).
  • Чорна і кричить кар-кар (Ворона).

Творчо-емоційна гра.

  1. Якщо ви любите птахів – підніміть руки вгору.
  2. Якщо не руйнуєте пташиних гнізд – похитайте головою вліво, вправо.
  3.  Якщо ви заготовляєте корм для зимуючих птахів – нахиліть голову вперед.
  4.  Якщо ви підгодовуєте птахів взимку – поплескайте  в долоні.
  5. Якщо ви радієте, побачивши птаха або почувши його спів – посміхніться один одному.
  6.  Якщо ви вважаєте, що «Птахи – наші друзі» - покладіть руку на серце.

VI. Підсумок уроку.

Продовж речення.

- На уроці я дізнався….

- Я зрозумів, що …

- Мені було цікаво…

- Найбільше сподобалось…

- Мені було важко ….

VII. Домашнє завдання.

Опрацювати в підручнику с.118 – 119. Підібрати загадки, прислів’я, приказки, народні прикмети.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 грудня 2021
Переглядів
2353
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку