Мета і завдання:
-
розвивати вміння проводити досліди, спостереження, обробляти отримані результати;
-
залучати учнів до пошуку цікавих думок;
-
учити знайти відповіді на проблеми і запитання;
-
виховувати інтерес до вивчення природи рідного краю, любов до рідної природи, прагнення берегти природу, зокрема воду.
План реалізації проекту
-
Підготовчий етап
-
Створення ініціативної групи.
-
Визначення проблеми.
-
Розробка плану роботи.
-
Організаційний етап
-
Поділ на дослідницькі групи.
-
Навчання.
-
Пошук матеріалів.
-
Самостійне використання поставлених завдань.
-
Практичний етап.
-
Обробка інформації.
-
Робочий етап (практичне застосування).
-
Підсумковий етап
-
Оформлення матеріалів.
-
Представлення результатів.
-
Захист (презентація) проекту.
Обладнання:
-
різноманітне обладнання для проведення дослідів із водою;
-
«Абетка народної мудрості про Воду» (народні прикмети, загадки, прислів’я, приказки);
-
плакат із висловлюваннями видатних людей про воду;
-
ноутбук для музичних пауз: 1) Пісня «Капітошка» (із мультиплікаційного фільму «Капітошка і вовк»); 2) шум водоспаду.
Хід презентації
-
Оголошення теми.
-
Послухайте, будь – ласка, рядки з вірша Любові Забашти і скажіть, яке слово необхідно вставити замість пропусків.
Жива … (вода) дає життя всьому живому в світі,
Якщо живе жива …(вода), тоді земля у квіті.
… (Вода) несе життя для всіх.
-
Чому ви переконані, що це слово «вода»?
-
Про що йдеться в цій загадці?
Що таке: пливе і ллється,
Часом на камінь дереться.
Як немає – все всихає,
Звірі й птахи помирають?
(Вода)
-
Про які властивості води ви почули в цій загадці?
-
Сьогодні у нас захист проекту «Сила води»
-
Актуалізація опорних знань:
Читання творів – мініатюр, що були складені за опорними словами.
Опорні слова:
-
краплинки – сестрички, подружки;
-
хмаринка – хатинка;
-
вітер – розбишака;
-
посипалась, полетіли, опустились;
-
літали, нагрілись, перетворились;
-
піднялись, повернулись.
-
Складаючи казку, пам’ятайте приказку «У кожній казці є частина правди», - тож не забувайте про кругообіг води у природі.
«Мокра» вікторина
-
Чи все ви знаєте про воду?
-
Лежав, лежав, та й у річку побіг. (Сніг)
-
На вогні не горить, у воді не тоне. (Кріпа)
-
Удень вікно розбите, вночі вставлене. (Ополонка)
-
Коли воду можна носити в решеті? (Взимку)
-
Уночі тріщить, а вдень плющить. (Навесні)
-
Що біжить без повода. (Вода)
-
Без ніг, а біжить, без рук, а рукава має. (Річка)
-
Де є річка без води? (На карті)
-
Ждуть, ждуть, а як покажусь, ховатись почнуть. (Дощ)
-
Яке каміння на дні моря? (Мокре)
-
Якого каміння в морі не буває? (Сухого)
-
Посеред поля срібні зерна лежать. (Роса)
-
Де вода стоїть стовпом?(У склянці)
-
Яким стане білий камінь, якщо його кинути у Чорне море? (Мокрим)
-
Виступ групи дослідників
Ключові питання
-
«Робота води»
-
Вода має велику силу, несе в собі енергію, як позитивну (творчу), так і негативну (руйнівну).
-
Ріки використовують для зрошення земель.
-
У стародавні часи на ріках будували водяні млини, і вода обертала колесо млина.
-
Використовують у побуті та для фабрик і заводів.
-
Вода є водними шляхами для транспорту.
-
Морські течії мають впливати на клімат, відіграють велику роль у перерозподілу тепла на Землі.
-
На узбережжі, де висота припливу більша ніж 5 м, споруджують припливні електростанції.
-
Для роботи пожежників, тушить пожежі.
-
Крутить турбіни.
-
Переплавляє лісосплав.
-
Руйнує будинки, оселі.
-
Несе за течією людину, човен.
Властивості води та їх ви користування людиною.
-
Попередня робота.
-
Збирання інформації у папку.
-
Проведення цікавих дослідів про властивості води.
Зміст виступу групи дослідників
-
Досліди про властивість води та її використання.
-
Чому вода найсильніша у світі?
Яка б не була перешкода, вода завжди знайде шлях обминути або зруйнує постійним натиском. Наш народ здавна помітив цю властивість води і переконався у прислів’ї «Мала крапля – та камінь точить».
Дослід 1. «Вода піднімається вгору»
а) Налити у склянку воду й підфарбувати її кількома краплями фіолетових (або чорних) чорнил.
б) Опустити у підфарбовану воду гілку селери і поставити склянку у тепле місце.
Результат: через кілька годин і гілка, і листочок набудуть кольору чорнил.
Це відбувається тому, що на зрізі гілки селери можна побачити маленькі дірочки, через які підфарбована вода піднялася до листя. Вода в тонких трубочках піднімається вгору, немов щось її притягує. Це явище називається капілярністю. Воно дозволяє кореням із ґрунту висмоктувати воду і спрямувати її до листя. У такий самий спосіб можна підфарбувати білі квіти.
Дослід 2. «Квітка, що розквітла на воді».
а) Вирізати з паперу восьмикутну зірочку.
б) Загнути пелюстки у середину.
в) Покласти паперову квітку у тарілку з водою.
Результат: квітка поступово «розтулить пелюстки».
Це відбувається тому, що вода через капілярність проникає в найменші пусті простори між волокнами паперу й заповнює їх. Папір набухає, згини на ній розпрямлюються, і квітка «розтуляє пелюстки».
Дослід 3. «Родзинки пірнають»
а) Налити в склянку води, додати 2 ложки оцту і стільки ж соди, повільно перемішати.
б) Опустити в воду родзинки.
Результат: спочатку родзинки опустяться на дно. Потім газові бульбашки пристануть до їх поверхні, і вони почнуть підніматися нагору. На поверхні газові бульбашки лопнуть, і родзинки утонуть. Таким чином вони підніматимуться й опускатимуться декілька разів.
Це відбувається тому, що коли з’єднуються оцет і сода, то вони виділяють вуглекислий газ у вигляді бульбашок. Вуглекислий газ, як і всі гази, легший ніж вода. Тому бульбашки газу, що пристали до родзинок, піднімають їх за собою вгору, потім розсіюються у повітрі, а родзинки знову стають важкими і опускаються вниз. Так повторюється декілька разів.
-
Підсумок проекту
Екологічна гра «Комплімент воді»
-
А зараз ми поп′ємо водички
Із поетичної скарбнички!
-
Доберіть будь ласка, влучні слова для уславлення краси та значущості води.
-
Розляглася земля неозора, а найкраща вода…(прозора).
-
На землі калинове намисто, а найкраща вода…(чиста).
-
Тут діброва шумить невмируща, а найкраща вода… (цілюща).
-
Ось і день проминув. Ніч коротка, та найкраща вода … (солодка).
Заключне слово вихователя.
-
Кажуть люди: скільки криниць на землі, стільки зірок на небі. І якщо, вам доводилося бачити, як падає зірочка, знайте, що десь замулилося джерело. Отже, щоб не згасали зірки, оберігайте живі криниці!