Урок. «Як передать, Донбас, твою красу і силу» (Донецький край у житті та творчості В. Сосюри»)

Про матеріал

Література рідного краю. Інтегрований урок контекстуального аналізу (українська література - географія - історія -образотворче мистецтво). Матеріали уроку можна використовувати і під час вивчення творчості В. М. Сосюри як у 8 так і в 10 класах.

Перегляд файлу

Донецький обласний інститут

післядипломної педагогічної освіти

Відділ української мови та літератури

 

 

Література рідного краю

Інтегрований урок контекстуального аналізу

(українська література - географія - історія -образотворче мистецтво)

10 клас

D:\фото\терикон.jpg                                              D:\фото\сосюра.jpg

 

 

 

Тема: «Як передать, Донбас, твою красу і силу»

(Донецький край у житті та творчості В. Сосюри»)

Похожее изображение                             Розробку підготувала

Ємець О.М., учитель

української мови та літератури

Лисівської  ЗОШ І-ІІІ ступенів

Покровської районної ради

 

2018

Тема: «Як передать, Донбас, твою красу і силу» (Донецький край у житті та творчості Володимира Сосюри)

Мета:ознайомити учнів із донецьким періодом життя В. Сосюри; проаналізувати твори, присвячені рідним місцям, які передають красу Донеччини та віддзеркалюють історію розвитку шахтарського краю; розвивати естетичний смак, уміння насолоджуватися художнім твором; виховувати почуття патріотизму, виробляти особистісне ставлення до ЛРК.

Тип: інтегрований урок контекстуального аналізу (українська література – географія – історія – образотворче мистецтво).

Унаочнення: портрети В. Сосюри, А. Куїнджі, С. Прокоф’єва, А. Солов’яненка, В. Писарева, С. Бубки, Л. Подкопаєвої, мультимедійна презентація до уроку, збірки та роздруківки творів В. Сосюри.

Методи та прийоми: контекстуальний аналіз, літературне гроно, бесіда, підготовлені виступи.
Форми роботи: фронтальна, групова, самостійна.

Перебіг уроку

І. Організаційно-мотиваційний етап

1. Організаційний момент.
2. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.. AutoCollage, http://oigolovina1.wix.com/myresume#!--/csek

C:\Documents and Settings\Юрий\Рабочий стол\AutoCollage_7_изобр.jpg

Що ви бачите?  Які асоціації виникають? Які види мистецтво присутні?

Учитель. Хочу звернути вашу увагу на зображення терикону (символу шахтарського краю). Невипадково він розташований серед постатей людей, які прославили Україну своїми досягненнями. Саме завдяки їх силі та таланту знають нашу Донеччину, яку оспівував у своїх творах  Володимир Миколайович Сосюра, де він народився й куди часто повертався, щоб «набратись сил для пісні і життя».

Отже, тема уроку: «Як передать, Донбас, твою красу і силу» (Донецький край у житті та творчості  Володимира Сосюри).

Сьогодні ми повинні визначитися у чому ж краса та сила нашого краю, про який  із захопленням писав поет.

Безперечно, багата й прекрасна Донецька земля. Саме наш регіон є українською скарбницею корисних копалин, тут сконцентрована майже вся промисловість. Проте не тільки вугілля та метал дає наш край Україні. Багатий він і своїми талантами, що, як діаманти, прикрашають нашу запилену та задимлену шахтарську землю.

Це всесвітньовідомі: художник - Архип Куїнджі; піаніст, диригент і композитор Сергій  Прокоф’єв; співак -Анатолій  Солов’яненко;  артист балету – Вадим  Писарев; олімпійські чемпіони  - Сергій  Бубка  та  Лілі. Подкопаєва, а також  Володимир Сосюра.

ІІ. Виконавчо - діяльнісний етап

Робота з контекстними інформаційними матеріалами.

Бібліограф.

Володимир Миколайович Сосюра, український письменник, поет-лірик, автор понад 40 збірок поезій, атобіографічного роману «Третя Рота», широких епічних віршованих полотен - поем, Бунчужний 3-го Гайдамацького полку Армії  УНР, народився 6 січня  1898 року   в Дебальцеве, Донецької області.

В автобіографічному романі «Третя рота» Володимир Миколайович Сосюра згадує,що «народився я на станції Дебальцеве шостого січня 1898 року». Пізніше, за три роки до своєї смерті поет на прохання дебальчан напише вірш «Дебальцеве», у якому є такі рядки:

Дебальцеве моє, колиско днів моїх,

Це ти мені дало співучу, ніжну вдачу

І, славлячи життя невиданий розбіг,

Я піснею тобі, Дебальцеве, віддячу.

Виступ істориків

Донбас – незвичайний регіон. Донбас – це феномен, тому і творчість В. Сосюри слід досліджувати крізь призму цього ж феномену.

ХХ-те століття виявилося особливо важливим для Донеччини з огляду на розвиток літературного процесу та величезні зміни в регіоні взагалі. ХХ-те століття це також дві війни, які сягнули світових масштабів, репресії голодомору та інші заколоти в країні. Врешті, це також час сталінського тиску на Україну та все, що українське, у тому числі і літературу. Багато з-посеред українських письменників втратили своє життя у молодому віці з огляду на те, якою мовою та про що писали. В. Сосюра якраз прожив все, що відбувалося на Донбасі та в країні аж до 1965 року. Можна сказати, що творчість В. Сосюри певною мірою становить літопис Донбасу з 20-тих по 60-ті роки ХХ століття.

Літературознавець.

У ранній ліриці Сосюра багато говорить про те, як реагували донбасівці на ті зміни, що відбувалися в суспільстві. Його вірші були актуальними на той час, адже робітники заводів та шахтарі вітали революцію, сподівалися на краще. А кому, як не Сосюрі, було краще знати, про що мріє Донбас, адже і сам він не раз бачив «дивний сон в півтемному забої... під кайла спів дзвінки». У поезіях:«Як я люблю тебе мій краю вугляний», «Коли потяг у даль загуркоче», «Вода десь точить білий камінь»,«Як передать, Донбас,твою красу і силу», «Над Дінцем», «Знову я на содовім заводі», «Чи можна забуть, як шуміли..» та багато інших. Поет сміливо вводить у свої твори шахтарську професійну лексику, точно передає особливості місцевості, деталі шахт. Саме він відкрив більшості українських читачів Донеччину, показав, що цінна вона не тільки промисловістю. Сосюра зміг опоетизувати і навіть романтизувати рідний край, вірші його сповнені щирої любові та вдячності. Хто б ще міг створити такий ніжний ліричний образ «залізної» землі: «Ти простягла в блакить залізні руки й неначе дзвониш у небесний дзвін». Для Сосюри всі ці димарі, залізобетонні конструкції не спотворюють землю, а поєднують її з небом. І як би він не любив інші міста, проте рідна земля завжди залишалася найближчою:

Київ, Київ, тебе я люблю,

        А ще дужче люблю Третю Роту.

Фронтальна робота з текстом поезії  В. Сосюри «Як я люблю тебе, мій краю вугляний». Звучить аудіозапис вірша у виконанні автора.

Учитель. Спробуйте відчути стан  душі ліричного героя.

  1. Гроно. Визначте ключове слово поезії (край - батьківщина). Якими епітетами описує автор свою батьківщину?

2. Знайдіть у тексті зразки професійної лексики та поясніть  лексичне значення незнайомих слів?

рейок дзвін, шахти на горі, біжать вагончики. про кайла дзвін.

Рейка - 1. Сталевий вузький брусок, що прикріплюється двома рядами на шпалах для руху залізничних, трамвайних та ін. поїздів, вагонеток і т. ін. 2.Кусок такого бруска, що використовується для подання певних сигналів.

Кайло - вигнутий і загострений з одного або обох кінців металевий молоток на довгому дерев'яному держакові, який використовують для відбивання гірської породи, розбивання каміння тощо.

Заповнення літературного паспорта вірша.

1.Тема. Висловлення щирої синівської любові до рідної Донеччини.

2.Ідея. Уславлення малої батьківщини.

3. Вид лірики. Патріотична.

4.Жанр. Ліричний вірш.

5. Зображувально-виражальні засоби: епітети, метафора, метонімія,порівняння.

Фронтальна бесіда.

1. Поясніть, яким способом утворилось слово Донбас?(Основоскладання) 2.Яку корисну копалину видобувають у цьому регіоні? (Кам’яне вугілля).

3. Що ви знаєте про особливості роботи  шахтарів? Назвіть шахти, де працюють ваші батьки?

4. Чи небезпечна у них робота?

5. Як чином вони можуть себе себе вберегти ? (Дотримуватися правил техніки безпеки).

6. Якщо це небезпечна робота, чому, на вашу думку. більшість  чоловіків  нашоъ громади працюють на шахтах?

Учитель. Шахтарська тематика знайшла своє відображення  й  в мистецтві.  Роман  Мінін - сучасний український художник, представник напрямку жлоб-арт. Народився в 1981 році  в  Димитрові (нині  Мирноград)   Донецької області.

Жлоб-арт — напрямок сучасного українського образотворчого мистецтва, що виник в середині 2000-х рр. як реакція на засилля жлобства як соціально значущої поведінки в українському суспільстві. Започаткований як мистецький ідеологічний проект він став напрямком українського

образотворчого мистецтва.

Колективна робота.  Створення Коло Вена.

Проаналізуйте  поезію «Як я люблю тебе, мій краю вугляний» та  картини  Романа Мініна? Знайдіть спільне та выдмінне.

Картинки по запросу коло вена

 

 

 

 

 

 

 

 

Самостійна робота.

1. Прочитайте вірш «Як  передать , Донбас,твою красу і силу»?

2. Створіть літературний кущ – Донбас?

3. Чи можемо сказати, що поезії «Як я люблю тебе, мій краю вугляний» та «Як  передать , Донбас,твою красу і силу» за жанром,темою та ідеєю однакові? Доведіть  це рядками  віршів. 

Комбайна гордий гул і шахтарів обличчя,

що вкрив росою піт, і клич твоїх гудків,

і клекіт орлій домн, і сталі гомін вічний,

що лине в вишину із заводських цехів.

  («Як  передать , Донбас,твою красу і силу»)

Ті верби над  Дінцем, що я проходив,

і рейок димний дзвін, і шахти  на горі,

Куди біжать, біжать вагончики з заводу,

            («Як я люблю тебе, мій краю вугляний»)

Мені там рідне все - й Дінця зелені хвилі,

і шепіт яворів, і дальній дзвін копит

 і округа озер, степів   

          («Як  передать , Донбас,твою красу і силу»)

                                                     Коли доводиться в краях твоїх бувати

Од щастя плачу я,і плачу, і сміюсь…

                                                     Щоб сили для  пісень джерельної набрати,

                                                     Я серцем до землі донецької тулюсь.

   («Як я люблю тебе, мій краю вугляний»)

5. Робота в групах. Аналіз вірша  «Рвав восени я шипшину»

І-група. Заповніть літературний паспорт  вірша.

1. Тема.

2.Ідея.

3. Вид лірики.

4.Жанр.

5. Художні образи.

6. Зображувально-виражальні засоби.

ІІ- група. Про який історичний період країни згадується у творі? Доведіть рядками з тексту («Ну, і пішов я ланами, вітер мотав шлики…»).

Шлик . Конусоподібний верх шапки (переважно з тканини), що звисає вниз.

ІІІ – група. Створіть білборд,  про  шипшину як дуже корисну рослину, яка широко використовується  в медицині та  промисловості.

Представлення результатів роботи в групах.

ІV. Підбиття підсумків. Оцінювання.

Перед вами  умовно позначено «красу» і  «силу» рідного краю.

Спираючись на отримані знання та тексти поезій В. Сосюри, поясніть у чому ж полягає краса й сила  Донбасу.

V. Рефлексія.   1. Що пізнавального  для вас було на уроці?

                          2. Який вид роботи був найцікавіший?

                          3. Що видалося важким і нецікавим?

VІ. Домашнє завдання.

1. Підготувати повідомлення на тему «Як вшановується пам'ять про В. Сосюру  та його творчість».

2. Скласти 12 тестових завдань до теми «Донецький край у творчості В. Сосюри».

Використані інформаційні джерела

  1. Головіна О.І. «Візуалізація як шлях до яскравого, цікавого, доступного уроку» для учителів інформатики.
  2. Головіна О.І.   Використання ІКТ і можливостей Інтернет для саморозвитку педагога» для учителів української мови та літератури.
  3. Попова Т.Ю. Формування цілісності світогляду школярів у процесі вивчення української мови та літератури: Творча лабораторія вчителя – майст .-  Донецьк: «Каштан»,2013.- 212с.
  4. Романько В.І. Література донецького краю: Посібник для вчителя. – Донецьк: Нац. Спілка письменників України, ж. «Донбас», 2006. – 264с.
  5. Сосюра В.М. Твори у двох томах, том І: Поезії. – Київ: Дніпро,1978 – 368с.
  6. https://www.google.com.ua/search
  7. https://uk.wikipedia.org/
  8. https://uk.wikipedia.org/wiki/
docx
Додано
7 липня 2018
Переглядів
2514
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку