Урок "Як посолиш, так і їстимеш. Іван Франко «Лисичка та Журавель» "

Про матеріал
Вчити учнів виділяти в тексті дійових осіб, давати їм елементарну характеристику; спостерігати за структурою і сюжетом казки; визначати головну думку прочитаного; закріплювати вміння відтворювати зміст знайомих казок, правильно оцінювати поведінку персонажів; знаходити причинно – наслідкові зв’язки; формувати навички правильного і свідомого читання вголос і мовчки; розвивати пам'ять, мислення, увагу; виховувати чуйність, доброзичливість, гостинність, порядність.
Перегляд файлу

1

 

Урок: 74

Тема. Як посолиш, так і їстимеш.  Іван Франко «Лисичка та  Журавель» (сл. 1)

Мета:

  • вчити учнів виділяти в тексті дійових осіб, давати їм елементарну характеристику; спостерігати за структурою і сюжетом казки; визначати головну думку прочитаного;
  • закріплювати вміння відтворювати зміст знайомих казок, правильно оцінювати поведінку персонажів; знаходити причинно – наслідкові зв’язки;
  • формувати навички правильного і свідомого читання вголос і мовчки;
  • розвивати пам'ять, мислення, увагу;
  • виховувати чуйність, доброзичливість, гостинність, порядність.

Обладнання: маски казкових героїв,  прислів `я , презентація, виставка   книжок, картки з завданнями.

Тип уроку: урок-подорож

 

Хід уроку

І. Організація класу.

                  1.   Продзвенів і стих  дзвінок,

  Починається урок.

  Він незвичний і цікавий.

  До нас гості завітали.

  Повернімось до гостей,

  Дружно скажем: - Добрий день!

  Зробимо в науку крок,

  Починаємо урок.

У  кожного на парті  є картка з настроєм.

       Позначте  настрій, з  яким  ви  розпочинаєте  урок. Поставте позначку у відповідне віконце в першій колонці.(сл..2)

 

 

На початку уроку

На кінець уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

      Сьогодні я запрошую вас у подорож  до чарівної країни. А до якої саме  вам допоможе загадка. (сл..3)
Ця дивна країна
Довкола – чудесна,
І все там чарівне,
Скрізь – диво - краса,
Подумайте, друзі,
Промовте, будь ласка,
Яка це країна?
Згадали це ж…(казка). (сл..4)

      І що воно таке - ота казка? Жила-була вона з прадавніх часів, про які вже й стародавні книги не пам’ятають. І тепер живе вона в народі і творчості письменників, в кіно та мультфільмах. Бо вона – чудо із чудес!
     Казку люблять усі, бо в ній можна почути таке, чого й на світі немає.
А ще казка примушує задуматися, як ти живеш…

Щоб дістатися нам до країни «Казка» нам потрібно пройти дуже цікавий , пізнавальний , і недуже легкий шлях. 

    А допоможе нам у цьому карта  на якій і зображено нашу стежку до знань. Загалом на нас чекає багато цікавого.

І починаємо ми з першої зупинки  «Місто Другокласників» і потрапляємо на галявину «Правильного мовлення». (сл..5)

II. Мовленнєва розминка

  1. Зараз ми з вами виконаємо вправу на постановку дихання: (сл..6)

«Задми свічку», «Понюхай квіточку», «Попий чай з блюдечка», «Подми на кульбабку»

    Щоб наше мовлення було правильним, попра­цюємо з скоромовкою.

2. Робота зі скоромовкою. (сл..7)

На болоті журавель

Цілий день збирав щавель.

Назбирав собі на борщ,

Та якраз вперіщив дощ.

  • Спочатку прочитайте скоромовку у повільному темпі разом зі мною. читаємо повільно, весело, сумно, тихенько
  • усі разом

3. Вправа «Кубування». (сл..8)
      Для плідної праці пригадаємо, що таке казка, а допоможе нам у цьому наш добре знайомий кубик. Кидаючи його ви обираєте номер запитання.

     1.   Що таке казка?( Текст у якому розповідається  про вигадані та фантастичні пригоди героїв.)

  1.  Які ви знаєте види казок? ( Чарівні, про тварин, побутові).
  2.  Які існують дві окремі групи казок? (Народні і авторські).
  3.  В чому полягає особливість авторських  казок? (Мають автора).
  4.  Чим авторська казка відрізняються від народної? ( в авторській казці є один автор, а народну складало багато людей)
  5. З  якими  казками ви вже познайомились на уроках літературного читання? (українські народні казки, англійська, чеська, болгарська, білоруська, російська)

І ось ми підходимо до печери «Таємниць». (сл..9)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми і мети уроку.

- Діти, зверніть увагу на дошку. Як ви розумієте ці слова?

                                   «Як посолиш, так і їстимеш»   (сл..10)

   А як ви гадаєте, чому цей вираз написано на дошці? Так, це тема нашого уроку. А як називається казка і хто її герої ви здогадаєтесь згодом.

Казка вчить як на світі жить. Цікаво, куди сьогодні поведе нас казка. Чого навчить нас казка, над якою ми будемо працювати.

  •                   Сьогодні ми будемо читати одну із казок Івана Франка.

 Хто Франко? Ми всі це знаєм!

Всі Франка ми величаєм –

 Він великий наш казкар, поет,

Гляньте — ось його портрет. (сл.. 11)

—Іван Якович Франко народився 27 серпня 1856 р. у селі Нагуєвичі Дрогобицького району в родині сільського коваля.(сл..12)

Іван Франко любив дітей. «Життя,— говорив І. Франко,— мені мало всміхалося, а діти були тим весняним сонячним промінням, яке зігрівало моє серце». Саме для них, найменших, він написав чимало творів, але особливого значення надавав казкам.

Видатний письменник у дитинстві любив слухати пісні матері,  розповіді старих людей. Ще в початковій школі, дев’ятирічним, малий Івась почав старанно записувати коломийки, приповідки, казки, довівши їх кількість за 800. Це були перші кроки майбутнього письменника, через які розкривався йому світ звичайних людей, їх душі, сподівання.  (сл..13)

І.Я. Франко написав майже п’ятдесят казок, двадцять із них увійшли до збірки «Коли ще звірі говорили» (1899). З однією казкою ми з вами познайомимося на сьогоднішньому році, а з рештою казок ви ознайомитеся в 5 класі. Як правило, всі вони — це художньо опрацьовані переклади з грецької, індійської, німецької, російської, арабської та інших мов, своєрідні літературні обробки.

Пройшовши крізь печеру ми потрапляємо на «Танцювальну галявину» (сл.. 14)

Фізкультхвилинка.

Відпочили, тепер займаємо свої місця.

На нашому шляху з’являється  «Загадковий міст». (сл..15)

ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

  1. Казка, з якою ви познайомитеся, заховалася в загадках. Відгадавши їх ви зможете дізнатися назву казки.

У кущах вона ночує

І на зайчика полює.

Вся руденька ця сестричка,

А зовуть її … (Лисичка) (сл..16)


 


Довгі ноги, довгий ніс,

Прилетів, обід приніс.

Смачних жабеняток

для своїх маляток. (Журавель) (сл.. 17), (сл..18)


        Героїв казки ви назвали, але цікавого ще не пізнали. Давайте казку ми

прослухаємо і в ролі юних дослідників побудемо. Зараз всі погляньте на екран, уявіть, що  ви знаходитесь в кінотеатрі. Тому будьте уважні. (сл..19 - 24)

  1. Слухання аудіо запису казки.

Ось ви й прослухали казочку. Чи цікаво вам було?

Деякі слова були трішки незрозумілі для вас. Тому ми зараз попрацюємо над правильною вимовою слів.

А) Правильне читання слів. (сл..25)

вгощу                            запросини

гостину                         призволяйся

зазирати                        погордувати

навстоячки                   випорожнити

розгнівалася                 припрошує

Б) Тлумачення слів (сл..26)

Вгощу — пригощу, нагодую, почастую.    

Призволяйся — пригощайся, їж.

Погордувати — поставитись до когось зверхньо, презирливо.

Пісним голосом – незадоволено.

Облизня спіймавши – ні з чим.

  1. А зараз на вас чекає робота  в парах.
  • На партах лежать картки. До слів лівої колонки дібрати відповідні тлумачення з правої колонки. Поєднайте лінією.

1.Призволяйся –                                   дала обіцянку не робити чогось

2.Облизня спіймавши –                       затоваришували, стали друзями

3.Зареклася –                                        пригощайся, їж

4.Заприятелювали –                             залишитися ні з чим


Ви дуже добре справилися з завданням , а зараз ми його перевіримо. Увага на екран. (сл..27)

1.Призволяйся –   пригощайся, їж   

2.Облизня спіймавши –  залишитися ні з чим 

3.Зареклася – дала обіцянку не робити чогось                         

4.Заприятелювали – затоваришували, стали друзями.                      


І переходимо до селища «Читалія». (сл..28)

       На цій зупинці вам потрібно відкрити свої підручники на с. 105. І знайти казочку «Лисичка і Журавель».

V. Закріплення вивченого матеріалу.

  1.   Читання казки учнями
  1. Гра ‘’ весела сніжинка ‘’

( Читає казку той учень на парту якого впала весела сніжинка)

  1. Аналіз тексту з елементами вибіркового читання.
  • Зачитайте, як лисичка запрошувала журавля до себе в гості?
  • Як припрошувала? Прочитайте.
  • Яку посудину вибрала лисичка для частування гостя? Як ви думаєте, чому?
  • Як відреагував журавлик на лисиччине частування? Прочитайте.
  • Прочитайте, яку посудину обрав журавлик?  Чому?
  • Як відреагувала лисичка на журавлине частування? Прочитайте.
  • Чому вона не змогла приховати свого обурення?
  • Чи приятелюють від того часу лисичка з журавлем? Чому?

- Від чого застерігає народ у цій казці?

3. Характеристика дійових осіб. Зараз ми з вами виконаємо роботу в групах. В нас буде група хлопчиків і група дівчаток

Хлопчикам потрібно створити   «асоціативний кущ» до образу журавля, а дівчатка до образу лисички, використовуючи слова які знаходяться в мене на столі.

    нещирість, підступність, винахідливість, доброта, довірливість, щирість, хитрість, улесливість, чемність, ввічливість.

 

 «Асоціативний кущ» до образу лисички.   (сл..29)

 

                              нещирість                       підступність

                               

            хитрість                  Л И С И Ч К А            

 

                                              улесливість

 

                     «Асоціативний кущ» до образу журавля.  (сл..30)            

 

                             винахідливість           доброта         

 

               довірливість       Ж У Р А В Е Л Ь           щирість

 

                                       чемність          ввічливість

- А наступна наша  зупинки «Театральна хатка» .  (сл..31)

На цій зупинці  деякі учні будуть акторами , деякі оповідачами, а деякі просто глядачами.   

Ну що ж почнемо, всі по місцях, завіса відкривається .   

Інсценізація казки . (сл..32)

Автор.  Лисичка з Журавлем дуже заприятелювали. От Лисичка і кличе Журавля до себе в гості:
Лисичка. - Приходь, Журавлику! Приходь, любчику! Чим хата багата, тим і вгощу.
Автор.  Іде Журавель на прошений обід, а Лисичка наварила кашки з молочком, розмазала тоненько по тарілці та й поставила перед Журавлем.
Лисичка. - Призволяйся, не погордуй. Сама варила.
Автор.  Журавель стук, стук дзьобом - нічого не спіймав. А Лисичка тим часом лиже та й лиже кашку, аж поки сама всієї не з'їла.. А коли кашки не стало, вона й мовить:
Лисичка. - Вибачай, кумочку, більше не маю чим угощати.
Журавель. - Спасибі й за те, - пісним голосом промовив Журавель.- А ти б, Лисичко, до мене завтра в гості прийшла.
Лисичка. - Добре, Журавлику, прийду, чому не прийти, - каже Лисичка.
Автор.  Другого дня приходить Лисичка, а Журавель наварив м'яса, буряків, квасольки, картопельки. Покришив дрібненько, склав у високий глечик з вузькою шийкою та й поставив на столі перед Лисичкою.
Журавель. - Їж, кумонько. Не погордуй, люба моя, - припрошує Журавель.
Автор.  Нюхає Лисичка - смачно пахне. Встромляє голову в глечик - не йде голова. Пробує лапкою - не витягне. Крутиться Лисичка, скаче навколо глечика, а Журавель їсть собі шматочок за шматочком, поки всього не виїв.
Журавель. - Вибач, любонько, - каже, випорожнивши глечика, - чим хата багата, тим і рада, а більше на цей раз нічого немає.
Автор.  Розсердилася Лисичка, навіть не подякувала за гостинність. Вона, бачите, думала, що на цілий тиждень наїсться, а тут прийшлося додому йти, облизня спіймавши. Відтоді й зареклася Лисичка з Журавлями приятелювати.

І ось ми потрапляємо до країни під назвою «Казка». (сл..33)

VІ. Підсумок уроку .

Отже , наш урок добіг до кінця. Що ж нового на ньому ви дізналися ?
Йшов собі якось Журавель.

І зустрів Лисицю,

Стали друзями вони ,

Все , як і годиться .

Та нечемною була

Лисичка – сестричка,

Тому казочка про них

Зовсім невеличка .

Та мораль там непроста

І для всіх дається .

Як же казочка про них ,

Любі , друзі , зветься ?

-«Лисичка і Журавель»

- А хто її написав ? - Іван Франко –український письменник .

- Чи справжніми друзями вони були ? - Ні .
Здавна наш народ цінує дружбу й засуджує ворожнечу між людьми .Про дружбу складено багато пісень , віршів , прислів`їв . Зараз ми теж попрацюємо над прислів’ями .

1. Роз`єднайте слова і прочитайте прислів,я: (сл..34)
НЕТОЙДРУГ , ХТОМЕДОММАЖЕ , АТОЙ , ХТО ПРАВДУ КАЖЕ .

ЯКЕЧАСТУВАННЯ , ТАКЕЙДЯКУВАННЯ .

ЯКПОСОЛИШ, ТАКІЇСТИМЕШ.

Перевіримо.

НЕ ТОЙ ДРУГ , ХТО МЕДОМ МАЖЕ , А ТОЙ , ХТО ПРАВДУ  КАЖЕ .

ЯКЕ ЧАСТУВАННЯ , ТАКЕ Й ДЯКУВАННЯ .

ЯК ПОСОЛИШ, ТАК І ЇСТИМЕШ.

(сл..35), (сл..36)
Яке прислів,я може бути заголовком до нашої казки ?

- Правильно . І тема нашого уроку така , як це прислів, я.

2. І на кінець нашого уроку пограємо у гру «Так чи ні 

-Казка вчить нас бути гостинними ? –ТАК .

- Ми повинні бути такими , як Лисичка ?- НІ.

- Казка засуджує порядність ? - НІ .

- У кожного повинні бути друзі ?—ТАК .

- З друзями потрібно бути доброзичливими, чуйними ?—ТАК .
3. Оцінювання учнів .

Ось і уроку кінець!

Щиро дякую вам , друзі !

Хто працював - молодець.

За роботу - по заслузі

- Позначте  настрій, з  яким  ви  закінчуєте  урок. Поставте позначку у відповідне віконце в другій колонці. (сл..37)

 

 

На початку уроку

На кінець уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На протязі всього уроку ви добре працювали .За відповіді на уроці ви отримали такі оцінки:
За акторські здібності,  за плідну працю на уроці, за роботу в групах, за хороше партнерство, за виразне читання.

VІІІ. Домашнє завдання. (сл..38)

Домашнє завдання у вас теж буде незвичайне.

1 група хлопчики - Вдома придумайте своє закінчення до казки , щоб герої були гостинними .

2 група дівчатка - Намалювати ілюстрацію до одного з епізодів казки .

Ви ще маленькі і у вас все попереду. Я бажаю вам, щоб ніколи не згас той вогник доброти, дружби, української гостинності, який оселився у ваших сердечках.

 (сл..39)


Автор.  Лисичка з Журавлем дуже заприятелювали. От Лисичка і кличе Журавля до себе в гості:
Лисичка. - Приходь, Журавлику! Приходь, любчику! Чим хата багата, тим і вгощу.
Автор.  Іде Журавель на прошений обід, а Лисичка наварила кашки з молочком, розмазала тоненько по тарілці та й поставила перед Журавлем.
Лисичка. - Призволяйся, не погордуй. Сама варила.
Автор.  Журавель стук, стук дзьобом - нічого не спіймав. А Лисичка тим часом лиже та й лиже кашку, аж поки сама всієї не з'їла.. А коли кашки не стало, вона й мовить:
Лисичка. - Вибачай, кумочку, більше не маю чим угощати.
Журавель. - Спасибі й за те, - пісним голосом промовив Журавель.- А ти б, Лисичко, до мене завтра в гості прийшла.
Лисичка. - Добре, Журавлику, прийду, чому не прийти, - каже Лисичка.
Автор.  Другого дня приходить Лисичка, а Журавель наварив м'яса, буряків, квасольки, картопельки. Покришив дрібненько, склав у високий глечик з вузькою шийкою та й поставив на столі перед Лисичкою.
Журавель. - Їж, кумонько. Не погордуй, люба моя, - припрошує Журавель.
Автор.  Нюхає Лисичка - смачно пахне. Встромляє голову в глечик - не йде голова. Пробує лапкою - не витягне. Крутиться Лисичка, скаче навколо глечика, а Журавель їсть собі шматочок за шматочком, поки всього не виїв.
Журавель. - Вибач, любонько, - каже, випорожнивши глечика, - чим хата багата, тим і рада, а більше на цей раз нічого немає.
Автор.  Розсердилася Лисичка, навіть не подякувала за гостинність. Вона, бачите, думала, що на цілий тиждень наїсться, а тут прийшлося додому йти, облизня спіймавши. Відтоді й зареклася Лисичка з Журавлями приятелювати.

1

 

docx
Додано
16 січня 2019
Переглядів
904
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку