Урок "Як пов'язані історія і простір"

Про матеріал
Урок "Як пов'язані історія і простір" для 5 класу за підручником І. Щупака, І. Піскарьової та О. Бурлаки, 2018 рік.
Перегляд файлу

Тема 2. ДЕ ВІДБУВАЄТЬСЯ ІСТОРІЯ

Урок: Як пов’язані історія і простір.

Учні мають навчитися:

  • витлумачувати і доречно вживати терміни й поняття: «карта», «історична карта», «легенда карти», «герб»;
  • виокремлювати відмінності та спільні риси між історичними та географічними картами;
  •  читати історичну карту за її легендою;
  • знати як визначаються кордони держав
  • знаходити та показувати на карті Хмельниччину та знати герб своєї області;
  • оцінювати значення історичної карти як джерела інформації.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: І. Щупак, І. Піскарьова, О. Бурлака  Історія України (Вступ до історії). — К.: Видавничій дім «Оріон», 2018

ХІД УРОКУ

І.  Організаційний момент

Взаємне привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. Побажання гарного настрою та нових відкриттів.

ІІ. Актуалізація опорних знань

«Хронологічний диктант». Запишіть у зошиті:

  1. Будь-який рік IV ст., VI ст., XV ст., XX ст.
  2. До яких століть належать 988 р, 1205 р., 1516 р., 2019 р.
  3. XVI ст. почалося в ___________році

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

 «Чиста дошка» або «tabula rasa».

Вчитель пояснює, що вислів «tabula rasa» прийшов з латини, де означає буквально чисте місце. Перед початком уроку вчитель звертає увагу дітей на дошку, де написані запитання:

  • Що таке карта?
  • Який герб Хмельницької області?
  • Чим відрізняється історична та географічна карта?
  • Що таке легенда карти?
  • Як працювати з історичною картою?

На ці питання ви зможете дати відповідь на протязі всього нашого уроку. Під час уроку, якщо ви знаходите відповідь, піднімаєте руку, відповідаєте, а я витиратиму. Робота буде успішною, коли на кінець уроку дошка стане чистою.

 А зараз подумайте над таким питанням: «Чому історію називають подорожжю у просторі?»

ІV. Вивчення нового матеріалу 

Історію іноді називають подорожжю не лише в часі, а й у просторі. Відтоді як люди почали пізнавати світ, подорожувати, вони прагнули відтворювати простір, який побачили, у вигляді малюнка. Так з’явилися карти.

Робота з терміном

Карта – зменшене зображення на площині земної поверхні або її частини.

Сьогодні існують різні карти: політичні, на яких позначають сучасні держави та їхні кордони; синоптичні, на основі яких складають прогнози погоди; географічні, за допомогою яких ми ознайомлюємося з природними умовами, корисними копалинами, розвитком транспорту. А ще є цікаві карти.

Робота з підручником

Завдання на синьому тлі на ст. 35

  1. Порівняйте зображені карти. Що їх відрізняє?
  2. Знайдіть на картах свій регіон
  3. Що вам відомо з історії створення герба і прапора вашої області?

Робота з поняттям

Герб – офіційна емблема держави, міста чи роду.

Картинки по запросу прапор хмельницькогоПра́пор Хмельни́цької о́бласті є символом, що відображає історію й традиції області. Разом із гербом становить офіційну символіку органів місцевого самоврядування та виконавчої влади Хмельницької області.21 березня 2002 року двадцять друга сесія обласної ради одностайно затвердила герб і прапор Хмельницької області.

Полотнище прапора області складається з двох рівних вертикальних смуг — синьої у держака і червоної у вільній частині. У центрі  герб області, що складається з геральдичного щита, поле якого розділене на синю і червону половини; поверх лінії ділення розташовані золоте сонце і два хлібні колоски. Сонце виступає традиційним символом Поділля. Червоний колір узятий з герба Волині. Колоси символізують аграрну спрямованість області, а також зображають літеру «Х» — першу в назві області.

Історія тісно пов’язана з географією, адже кожна історична подія, крім дати, має місце, де вона відбулася, і може бути позначена на карті. Таку карту називають історичною.

Робота з поняттям

Історична карта - це карта, яка відображає події, що відбувалися на певній території у різні етапи її історичного розвитку.

Завдання.

Розгляньте дві карти та встановіть та поясніть спільне та відмінне між історичними та географічними картами.

Спільне: історична карта створена на основі географічної, тому всі річки, міста, країни співпадають.

Відмінне: використання кольорів (на географічній – висота місцевості над рівнем моря, а на історичній – територія держав, розселення народів), зображення (на географічній – річки, моря, міста; на історичній – події, що відбуваються в часі).

Історична карта має власну мову й відкриває свої таємниці лише тому, хто вміє її «прочитати», тобто розшифрувати. А для цього необхідно уважно роздивитися умовні позначення до карти. Їх називають легендою карти.

Робота з поняттям

Легенда карти – умовні позначення до карти

На ст. 36-37 ознайомтеся із основними умовними позначками легенди карти, а також з правилами роботи з історичною картою.

Робота з картою в атласі

  1. Картинки по запросу карта за володимира великогоВизначте, яким подіям історії України присвячено карту. Про діяльність якого князя вона інформує? ( Карта присвячена періоду розквіту Русі-України та розповідає про діяльність Володимира Великого)
  2. Яким кольором позначено територію на початку правління князя Володимира Великого? (зеленим)
  3. Які річки протікають на території князя Володимира Великого (Дніпро, Дністер тощо)

      Отже, карта може стати дуже важливим історичним джерелом та багато про що розповісти, тому треба правильно вміти з нею працювати.

Становлення будь-якої держави – процес тривалий, бо потребує формування території, визначення кордонів та їх погодження із сусідніми народами.

Робота з поняттям

Державний кордон – це фактичні чи уявні лінії, які визначають межі держави.

 У минулому кордони не мали чітко визначеної лінії, їх приблизно визначали оборонні та контрольні пункти (фортеці, сторожові вежі), розташовані на перехрестях важливих доріг, річкових переправах, у гірських долинах. У ті часи кордон був більш умовною лінією, визначеною на папері.

Сучасні кордони зовсім не схожі на кордони минулого.

Розгляньте карту України та вкажіть сухопутних сусідів нашої держави. (Білорусь, Угорщина,Молдова, Польща, Румунія, Росія та Словаччина).

V.  Закріплення знань учнів.

гра «Дерево пізнання»

Учням пропонується до уроку скласти 1-2 запитання, які вони занотовують на аркуші у формі листочка з дерева і подають вчителеві. Найзмістовніші запитання вчитель відзначає як запитання-переможці і причіплює їх до дерева пізнання (малюнок на ватмані, прикріплений на дошці). На наступному уроці робота з перевірки засвоєного може відбуватися в межах тієї ж гри: учні «знімають» листочки з дерева, відповідаючи на складені запитання.

VІ. Домашнє завдання

1. Прочитати §6;

2. Створіть самостійно або разом з батьками герб вашої родини. Презентуйте його класу. (за бажанням).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Арсьонова Вікторія Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
28 вересня 2019
Переглядів
3505
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку