Урок "Як працює ринкова економіка"

Про матеріал
Урок вивчення нового матеріалу з використанням міні-диспуту, гри «Право власності» (на підтвердження принципів ринкової економіки) та закріплення нового матеріалу проведенням ділової гри « Модель економічних відносин» (розроблено на основі американської гри «Еконоленд»)
Перегляд файлу

 

розробка уроку з курсу

«Громадянська освіта» в 10 класі

 

 

 

 

 

Як працює ринкова економіка

 

 

 

                                                           Вчителя

                                                                          Криворізької загальноосвітньої

                                                                  школи І – ІІІ ступенів № 86

                                                               Ільченко Олени Петрівни

 

 

 

 

 

 

м. Кривий Ріг

2019

 

 

 

 

 

 

Тема: Як працює ринкова економіка

Мета:

  • сформувати в учнів знання про основні проблеми економіки, поняття  економічного кругообігу, модель кругообігу продуктів, грошей, товарів; визначити місце держави в моделі економічного кругообігу; з'ясувати, яку роль відіграє конкуренція та які принципи лежать в основі ринкової економіки;
  • розвивати пізнавальні інтереси в учнів, логічне мислення, продовжувати формувати вміння працювати з різними джерелами знань, порівнювати, узагальнювати, робити висновки; стимулювати розвиток умінь учнів аргументувати свою відповідь;
  • виховувати творчу  активність, самостійність у формуванні нових знань, сприяти професійній орієнтації учнів.

Обладнання: підручник, роздавальний матеріал, магнітні картки, презентація Power Point

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Хід уроку

І.  Організаційний момент

ІІ.  Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Бесіда

1. Як ви вважаєте, обмеженість ресурсів пов'язано з безмежністю потреб?

2. Визначте чи правильний висновок:

Міні - диспут

Виробничі ресурси обмежені.

Енергія вітру – ресурс.

Отже, енергія вітру обмежена. (ні)

3. Чи перед вами часто постає проблема вибору, адже щойно ви вибирали?

ІІІ.  Мотивація навчальної  та пізнавальної діяльності

Люди діють в економіці у різноманітний спосіб. Вони приймають рішення як споживачі, купуючи товари та послуги. Вони приймають рішення як виробники, надаючи людські та природні ресурси і заощадження, що уможливлює інвестування у капітальні товари. Люди також приймають рішення як громадяни\виборці, що впливає на економічні рішення, які приймають в економіці колективно. Отже, постійно необхідно робити вибір, аби найоптимальніше використати ресурси й отримати максимальну вигоду.

IV  Вивчення нового матеріалу

  1. Головні питання економіки.

Розповідь вчителя.

Уявіть, що ви – підприємець, який вирішив виготовляти шкільне приладдя. Які питання ви перш за все поставите перед собою? (Що виробляти? Як виробляти? Для кого (який вік) виробляти?)  Ці проблеми уважаються головними, тому що стають як перед економікою країни, так і перед кожним виробником.

Складаємо схему:

Основні проблеми економіки

 

 

  Що виробляти?            Для кого виробляти?             Як виробляти?

 

«Голосування» грошима       Доходи споживачів       Конкуренція

«Голосування» грошима – це прояв споживчого попиту, певна заявка споживача на той чи інший товар у певній кількості. 
Ринок створює надійний механізм виробничої орієнтації підприємств, оскільки в його основу покладені потреби людей, і враховані їхні доходи.
Єдиною перешкодою на шляху безпосередньої орієнтації виробників на потреби споживачів може стати лише обмеженість виробничих ресурсів.

Розв’язання проблеми «Для кого виробляти» залежить від смаків споживачів; бажань споживачів; можливостей споживачів купити певний товар. В основі вирішення проблеми лежать грошові доходи споживачів.

Проблема «Як виробляти» пов’язана із організацією виробництва, способом поєднання ресурсів, технологією виробництва.  У розв’язанні проблеми важливим чинником виступає «голосування» грошима та конкуренція.

За всі часи розвитку людської цивілізації знайдено лише один спосіб організації економічного життя, який ефективно розв'язує ці питання, - ринкова економіка.

  1. Принципи ринкової економіки

Ринкова економіка — це економічна система, де рішення щодо виробництва та розподілу продуктів приймаються на основі існуючого попиту та пропозиції, які й визначають ціни на товари та послуги. Існування ринкової системи вимагає, щоб у суспільстві виконувалися деякі умови (принципи) взаємодії між учасниками (суб’єктами) економічної діяльності.

Робота з підручником.  Розгляньте  таблицю на  ст166. Назвіть принципи ринкової економіки.

Однією з умов ринкової економіки є економічна свобода. Це означає, що учасники економічних відносин самі приймають рішення на основі власної вигоди й несуть відповідальність за свої дії:

  • підприємства самі обирають галузь своєї діяльності, вирішують, яку продукцію випускати, як працювати й коли припиняти діяльність;
  • споживачам економічна свобода визначає можливість на свій розсуд і в межах своїх грошових ресурсів обирати, де, як, що і в якій кількості купувати.

Економічна свобода неможлива без існування приватної власності на ресурси та засоби виробництва. Приватна власність дозволяє людині залучати та використовувати різноманітні ресурси, відстоювати власні інтереси, отримувати користь і прибуток, сприяє економічному зростанню. Фрідріх Август фон ГАЄК (1899—1992) австрійський економіст, лауреат Нобелівської премії з економіки 1974 р., прихильник системи, що забезпечує особисту свободу для всіх, захисник ідеалів економічної свободи стверджував: «Економічна свобода — це свобода будь-якої діяльності, що включає право вибору й пов’язані з цим ризик та відповідальність. Свобода вибору в конкурентному суспільстві заснована на тому, якщо хтось відмовляється задовольнити наші потреби, ми можемо звернутись до іншого».

Бесіда

  1. Прокоментуйте ідеї економіста.
  2. Чи погоджуєтеся ви з даними твердженнями? Відповідь аргументуйте.

 

 

 

 

 

Ринкова економіка неможлива без конкуренції — економічного змагання між виробниками з метою отримання доходу. Щоб конкуренція була можливою, потрібно, щоб на ринку існувала велика кількість продавців, жоден з яких окремо не міг би істотно вплинути на пропозицію товару. Так само має бути багато покупців, щоб не було можливості окремого впливу на попит на ринку.

Автоматизм регулювання - на вільному ринку підприємці не контролюють ціни, а споживачі та підприємці вибирають продукт на основі повної інформації про нього. Узгодження інтересів здійснюється завдяки добровільним ринковим угодам і вільному ціноутворенню.

Вправа на фокус  уваги - (несподіване запитання)
«Бджола збирає нектар не для того, щоб запилювати квіти. Вона бажає отримати мед, в кінцевому ж рахунку вона служить інтересам квітів. Те ж саме відбувається і з підприємством». Поясніть аналогію (автоматизм регулювання  ринкової  економіки)

Гра «Право власності». (На підтвердження принципів ринкової економіки)

Учням пропонують узяти участь у «прибутковій справі». Бажаючі виходять на вільне місце в класі та утворюють коло. Учитель розсипає на підлозі скріпки у середині кола.

Умови гри. Учням треба збирати скріпки, за що їм будуть платити. Збирання скріпок проходитиме в 2 етапи. У перший етап вони отримають по 1 грн за кожну скріпку, а в другий – 2 грн. Варто зазначити, що в другий етап можна буде підібрати лише ті скріпки, що не були зібрані в 1-му етапі. Кожний етап триватиме 0,5 хв. Скріпки необхідно залишати в себе під час того етапу, у який вони були зібрані.

Як тільки один з учасників починає швидко збирати скріпки, інші його приклад наслідують незважаючи на те, що у 2 етапі можна більше заробити Усі предмети вже в 1 етапі будуть зібрані. Учні отримують  «умовні кошти».

Потім вчитель малює крейдою на підлозі квадрати. Розставляє по одному учню в кожний квадрат, знову розсипає скріпки по всіх квадратах і повідомляє учасникам, що гра повториться на тих самих умовах, тільки тепер можна збирати лише ті скріпки, які лежать у їхніх власних квадратах. Оголошується початок 1 етапу. Ніхто нічого не збирає. Учитель дякує учням та просить їх повернутися на свої місця для подальшого обговорення.

 Бесіда      Запитання:

  1. Якщо мета суспільства – видобути найбільшу  цінність зі своїх обмежених ресурсів, то коли ж варто збирати скріпки?
  2. Чому всі скріпки в першій грі були зібрані відразу на 1 етапі?
  3. Що змінилось у другій грі?
  4. Як надання права власності на скріпки вплинуло на стимулювання гравців?
  1. Економічний кругообіг

Розповідь вчителя з відтворенням схеми на дошці за допомогою магнітних карток.

Відповідно до принципів ринкової економіки основними власниками всіх ресурсів є населення, яке в економіці представлено домогосподарствами. 

Підприємства (фірми) мають залучити ресурси для виробництва товарів і послуг. Далі підприємства за допомогою залучених ресурсів виробляють товари та послуги, які потрібні споживачам - домогосподарствам.

C:\Users\Елена\Desktop\кругообіг.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

В житті, як і в природі, мають місце процеси, які постійно повторюються. Створений у виробництві продукт рухається далі в обміні, розподілі та споживанні. Саме цей рух і називають економічним кругообігом.

Обмін – це економічна діяльність і відповідні відносини між економічними суб'єктами, у результаті яких забезпечується просування продукту від виробника до споживача. В обміні беруть участь крамниці оптової та роздрібної торгівлі, торговельні бази тощо.

Розподіл – це економічні відносини, у результаті яких формуються доходи. Ці відносини виникають між підприємцем та найманим працівником з приводу заробітної плати; між власником грошей і банком з приводу процентів за депозитом; між власником землі й орендарем з приводу орендної плати; нарешті, між громадянами й урядом з приводу сплати податків та одержання соціальних виплат тощо.

Споживання – це економічні відносини, які опосередковують використання доходів та одержання корисності від придбаних речей і послуг.

Неперервний зв'язок виробництва, обміну, розподілу та споживання називається економічним кругообігом. Економічний кругообіг здійснюється через ринки ресурсів і продукту  між суб'єктами економічної системи.

Домогосподарства  володіють економічними ресурсами і постачають їх підприємствам.

За допомогою цих ресурсів підприємства виробляють товари та послуги.

Платежі, які здійснюють підприємства, купуючи ресурси являють собою витрати цих підприємств, але одночасно вони відображають потоки зарплати, ренти, відсотків і прибутків сімейним господарствам від продажу ресурсів.

У результаті взаємодії двох ринків відбувається кругообіг, а між самими ринками досягається рівновага.

Коли до кругообігу додаються заощадження та інвестиції, виникають два шляхи, якими кошти можуть переміщуватися від домогосподарств до ринків продуктів:

  1.               Здійснюється затратами на придбання;
  2.               Кошти рухаються через фінансові ринки, збереження, інвестиції.

Водночас певні проблеми ринок неспроможний розв’язати, наприклад:

  • приватному сектору невигідно виробляти блага колективного споживання, тобто суспільні блага;
  • з часом конкуренція внаслідок злиття і поглинання компаній може затухати й утворюються монополії;
  • у результаті спадів та економічних криз підприємства можуть масово банкрутувати, що призводить до безробіття й зубожіння частини населення;
  • підприємці з метою економії на витратах не прагнуть піклуватися про довкілля.

Саме для подолання цих вад ринкової економіки суспільство потребує участі держави.

Держава бере участь у регулюванні економіки трьома способами:

  •                   збиранням податків;
  •                   здійсненням державних витрат;
  •                   регулюванням кількості грошей в економіці.

Держава,  надає всім господарським структурам можливість користуватися своїми послугами.

Для забезпечення цих послуг держава збирає необхідні грошові засоби у вигляді податків, які сплачують в державний бюджет домашні господарства і фірми (підприємства).

Необхідні для своєї діяльності ресурси, споживчі товари і послуги держава закуповує в домогосподарств і фірм на відповідних ринках. Крім надання різноманітних послуг, держава здійснює різні грошові виплати фірмам і домашнім господарствам (трансфертні платежі).

До таких платежів відносяться:

грошова допомога, пенсії, державні субсидії фірмам тощо

Вправа на фокус  уваги - (несподіване запитання)

- Ким ви, учні, є в схемі економічного кругообігу грошей і товарів? Я, як вчитель? ваші батьки? 

Соціальна держава являє собою тип такої держави, яка прагне створити кожному громадянинові максимально сприятливі умови існування, можливості для реалізації його індивідуальних талантів і здібностей, забезпечити високий рівень соціальної захищеності.

Сьогодні йдеться про те, що держава має брати на себе турботу зі створення умов для формування матеріального добробуту громадян, забезпечувати регулювання економіки з огляду на необхідність збереження екологічних умов існування, захищати економічні й соціальні права людини.

Розглядаємо та обговорюємо зміст таблиці  в підручнику на ст. 168

Цілі державного впливу

Економічні функції держави

Засоби державного впливу

Створення сприятливих умов для функціонування вільних ринків

Забезпечення правової бази

Прямі заборони й дозволи в законах та інших правових актах

Штрафи

Дотації підприємствам для збільшення виробництва суспільно необхідної продукції

Державний сектор: виробництво суспільних благ

Державні замовлення товарів і послуг у приватних підприємств

Субсидії та соціальні допомоги населенню

Зміна рівнів оподаткування та державних видатків для регулювання економіки

Регулювання грошової маси в обігу

Стимулювання експорту та вплив на розміри імпорту через митну політику, регулювання валютного курсу

Захист прав власності

Захист конкуренції

Коригування вад ринкових механізмів

Продукування суспільних благ

Захист довкілля

Перерозподіл доходів та захист соціально вразливих верств населення

Стабілізація економіки та забезпечення економічного зростання

Метою соціальної держави є забезпечення гідного існування всіх громадян. Фактично для такої держави діє гасло: «Держава існує для людини, для захисту її загальновизнаних прав і свобод».

V. Закріплення нових знань і вмінь учнів

Проведення ділової гри « Модель економічних відносин»

(розроблено на основі американської гри «Еконоленд»)

Мета: використовуючи гру практично закріпити виявлені економічні взаємозв'язки між домогосподарствами, фірмами та державою.

У цій грі учні гратимуть роль або домогосподарств, або ділової фірми. Декілька учнів будуть відповідати за фабрику «Благо».

Домогосподарства: ваша роль полягає в тому, щоб продати діловим фірмам людські ресурси, природні ресурси і капітал, потрібні їм для виробництва товарів і послуг. Далі використовуйте доход, зароблений завдяки продажу цих виробничих ресурсів, щоб купити у фірм товари і послуги, які ваше домогосподарство хоче спожити. У даній грі ці товари і послуги називаються БЛАГО.  Ваш успіх як домогосподарства вимірюватиметься кількістю придбаних вами БЛАГО, ви отримаєте 15 карток «Виробничих ресурсів». Ви можете побажати продати відразу ж всі ваші ресурси, оскільки їхня ціна може змінюватись впродовж гри.  Чим більше ресурсів ви продасте, тим більше грошей для придбання БЛАГО заробите. Постарайтесь продати всі ваші картки ресурсів до завершення вправи, оскільки  лише кількість БЛАГО, якими ви володієте, враховуватиметься після гри.

Фірми: ваша роль полягає в тому, щоб постачати товари і послуги, яких бажають домогосподарства, і заробити в процесі цього прибуток. У даній вправі, єдиним товаром, який бажають купити домогосподарства, є БЛАГО. Для виробництва одного БЛАГО, ви повинні придбати 1 одиницю людських ресурсів, 1 одиницю природних ресурсів і 1 одиницю капіталу. Ви повинні купувати ці ресурси у домогосподарств за найвигіднішою ціною, про яку вам вдасться домовитись. Після накопичення 1 одиниці кожного з ресурсів, ви можете здати набір карток на Фабрику, яка виробить для вас 1 БЛАГО. Далі ви можете продати БЛАГО будь-якому домогосподарству за найвигіднішою ціною, про яку вам вдасться домовитись. Щоб отримати прибуток, ви повинні продати  за суму, що перевищує ваші витрати виробництва. Далі ви можете використати отримані гроші, щоб купити нові виробничі ресурси для виробництва і продажу нових БЛАГО. Для початку гри ви маєте 1000 грн.

Ваш діловий успіх вимірюватиметься гривнями прибутку, який ви отримаєте впродовж гри. Намагайтесь продати всю свою продукцію до завершення гри.

Якщо у вас вичерпалися гроші і немає БЛАГО для продажу, оголосіть себе публічно банкротом і вийдіть з гри.

Умови: у грі використовуються банкноти по 100 грн. Але можна комбінуючи декілька предметів в одній операції прийти й до інших цін, наприклад 5 карток можна продати за 300 грн, що еквівалентно ціні 60 грн за кожну. Будь-яка ціна, про яку домовились покупці та продавці і яка може бути сплачена з використанням банкнот в 100 грн, є прийнятною.

    Підсумок уроку.

 «Відкритий мікрофон».

Передаючи один  одному уявний мікрофон,учні говорять, про що йшлося на уроці.

VІІ .   Домашнє завдання.

Опрацювати матеріал підручника: тема 6.3., модуль 1.

Середній рівень: Позначте на схемі кругообігу в зошиті такі об’єкти:

  1. ВАТ  «Усмішка»;
  2. ВАТ  «Усмішка» виплатило заробітну плату своїм працівникам;
  3. Ваша родина сплатила за водопостачання;
  4. фірма заплатила за телефонні розмови;
  5. колишній працівник отримав пенсію;
  6. перукарня «Ефект» отримала прибуток;
  7. мерія міста організувала святковий феєрверк;
  8. школяр придбав новий підручник;
  9. залізна руда;
  10.  одяг.

Достатній рівень: напишіть есе на тему «Ідеальна економічна система»

Високий  рівень: підготуйте «За» та «Проти» втручання держави у процес укладання добровільних угод між підприємствами й домогосподарствами, що здійснюються на ринках.

ЛІТЕРАТУРА

  1. БулавенкоС.Д. Основи економіки. - Ранок, 2007
  2. Вербицька П.В. та ін.. Громадянська освіта. Підручник для 10 кл- Київ: Літера ЛТД, 2018
  3. Крупська Л. Ф. Економіка. Підручник для 11 класу – «Ранок», 2011.
  4. Меделяєв В.М. Основи економіки, конспект-зошит. 10 – 11 кл. Весна. ФОП Співак Т. К. – Х., 2008
  5. Майкл Уоттс та ін. Економіка для старших класів. Навчально-методичний посібник -  Українська Рада з економічної освіти, Львів, 1999

 

docx
Додано
19 травня 2019
Переглядів
7462
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку