Урок. Як птахи підкорили повітряний простір. Подорож телевізійними передачами.

Про матеріал

Як птахи підкорили повітряний простір? Урок - телевізійна студія. Мета: продовжувати формувати в учнів поняття «птахи»;

вдосконалювати вміння описувати птахів; визначати їх за істотними ознаками; розвивати спостережливість, мовлення, мислення, пам'ять;

виховувати дбайливе ставлення до тварин та оточуючого середовища. Ознайомлення з елементами економіки (природний ресурс, вторинна сировина, природна потреба, потреба в самореалізації)
Перегляд файлу

Криворізька спеціалізована школа № 9

з поглибленим вивченням економіки, права та іноземних мов

 

 

 

 

 

 

Урок природознавства

3 клас

Як птахи підкорили повітряний простір?

(подорож телепередачами)

 

 

 

 

Підготувала та провела

Вчитель початкових класів

Курячей Віра Олександрівна

 

 

 

 

 

 

Кривий Ріг, 2017

Тема:  Як птахи підкорили повітряний простір?

Мета: продовжувати формувати в учнів поняття «птахи»;

вдосконалювати вміння описувати птахів; визначати їх за істотними ознаками;    розвивати спостережливість, мовлення, мислення, пам'ять;

виховувати дбайливе ставлення до тварин та оточуючого середовища.

Ознайомлення з економічними поняттями.

Обладнання: ілюстративний матеріал із  зображенням птахів, звукозапис співу птахів, відео презентація.

Тип уроку: подорож телепередачами – телевізійна студія

Хід уроку

I Організація класу до уроку

Стали, дітки, всі рівненько,

Посміхнулися гарненько.

Настрій до уроку взяли,

Працювати всі почали.

Наш урок природничий

І цікавий, і незвичний,

Вирушаємо у путь –

     Нас цікаві справи ждуть.

 

ІІ Актуалізація опорних знань та умінь учнів.

Я буду викликати для відповіді 1 учня, інші слідкують за відповідями. У разі своєї незгоди сигналізують  картками червоного кольору, якщо ж ви погоджуєтеся – то зеленого. Запам’ятайте літери біля правильних відповідей і знайдете відповідь на секрет.

Тест із секретом

  1. Жаби належать до групи тварин, яких називають

П земноводними                  Б  плазунами

  1. Жаби живуть

Н  на землі і під землею     Т  на землі і у воді

  1. Період розмноження у жаб називається

А  нерест                              Б іхтіолог

  1.  Свою ікру жаби

К  старанно висиджують    Х  байдуже залишають

  1. З ікринок з’являються

И  пуголовки                        І  плазуни

(У разі правильного виконання тесту учні прочитають слово птахи)

Асоціативний кущ «Птахи».  Які виникають у вас асоціації з цим словом?

                                            ПОЛІТ      ГОДІВНИЧКА         ЯЙЦЕ

                                ГНІЗДО                   ПТАХИ                     ПІР’Я

                                            КРИЛА                                  ЩЕБЕТ

До нас у гості завітав друг нашої школи. Колобок, який знається на економіці.

Колобок: Привіт! Я про Вас дещо знаю

                 Ви живете в Україні,

                 На Дніпровськім краю,

                 Дуже славній родині.

                 У 9 школі,

                 Дякуючи  долі!  

                 І не проти збагатити свої економічні знання.

                 В такому разі лови момент

                 Ти наш клієнт!

Чув про птахів розмову ведете,

Дуже корисного з уроку візьмете!

Ресурси, потреби, сировина –

Економічні терміни – для вас новина.

Найважливіший ресурс – це час

Отже часу не гайте –

скоріше подорож розпочинайте.

 

F:\3 клас\фото 3 клас\image (10).jpg

 

ІІІ Вивчення нового матеріалу

 

Учитель. Так подорожуємо ми незвично, а відомими  телепередачами  практично.

Телепередача «Стосується кожного»  (лунає музична заставка телепередачі)

Доброго дня і з вами ток-шоу  «Стосується кожного» на Інтері, програма яка змінює життя  і з вами я, ведучий  Кузнецов Роман Євгенович

 Отже тема нашої  програми «Птахи». Птахів можна зустріти всюди. Немає такого куточка на Землі, де б не було птахів. Вони є і в сухих пустелях, і у вічних снігах, і у високих горах. Живуть птахи і в лісах, на полях, луках, болотах та водоймах. Тіло птахів укрите пір'ям і поділяється на голову, шию, тулуб і кінцівки. На голові — дзьоб, за допомогою передніх кінцівок — крил — птахи літають. У нас в студії гість експерт-орнітолог та його вихованець.  І до нього є запитання:
     Як птахи підкорили повітряний простір?
Передні кінцівки у птахів перетворилися на крила, тіло мас обтічну форму, пристосовану до польоту, і вкрите пір'ям. Пір'яний покрив зберігає тепло, і навіть у люті морози птах не мерзне.
У птахів дуже гострий зір. Вони можуть бачити предмети, розташовані на значній відстані. Наприклад, орли, яструби, грифи так високо ширяють у небі, що їх важко помітити, однак з висоти вони бачать усе, що відбувається на землі.
    - А Чи всі птахи літають? І з якою швидкістю?

Птахи не тільки літають. Наприклад, страуси, найбільші з існуючих птахів, швидко бігають. Гуси, чайки, пінгвіни — добре плавають і пірнають. Качки, гуси плавають за допомогою ніг, а пінгвіни ніби літають у воді за допомогою крил.  Під час перельотів швидкість птахів досягає 50-90 км/год. Найшвидше літає чорний стриж — зі швидкістю 110 км/год. Для того щоб літати, птахам потрібно багато корму.

  • Чому у птахів різна форма дзьоба?

      За формою дзьоба можна визначити, чим живиться птах, спосіб життя птаха, місця його мешкання і навіть спосіб добування їжі. До прикладу, сойка з її міцним дзьобом живиться головним чином горіхами, а клуша своїм тонким щупом проколює м’який грунт у пошуках комах. 

      Розглядаючи дзьоби можна знайти їхню подібність до щипців, ножиць, пінцетів, виделок, ложок, мішків, трубочок, щіточок, …

      В залежності від різноманітності вживання їжі можна поділити птахів на: рослиноїдні, хижі та всеїдні. По відношенню до людини птахи можуть бути домашні та дикі. За поведінкою в осінньо-зимовий період  перелітніми та осілими.

Колобок.  А я додам, що птахи дуже корисні тварини. Це природний ресурс, який допомагає  сільському господарству знищувати шкідників на полях, лісах, городах, садах.
Ці важливі знання стосуються кожного!  Дякую за увагу!

Учитель. Так дуже важливі знання, я щось чула їжу.

F:\3 клас\фото 3 клас\image (7).jpg

Пропоную подивитися наступну телепередачу «Майстер шеф. Діти».

Телепередача «Майстер шеф. Діти» (лунає музична заставка)

Сьогодні на нашій кухні безліч наїдків для пташок. Птахи люблять їсти, як і люди. Синиця за літній день з’їдає стільки комах, скільки важить сама.

Найбільше корму на зиму запасає сойка. За осінь кожна сойка влаштовує до 2700 «комор» із жолудями та горіхами.

Птахи люблять їсти різну їжу, й у них є улюблені страви. У вівсянки – овес, вільшанки – вільхові сережки, горіхівки – горіхи.

Але взимку, коли земля вкрита снігом, осілим та кочовим пташкам тяжко. І ми можемо їм допомогти. Записуйте рецепт: основне енергетичне джерело для більшості птахів є насіння соняшника, а також можна  зробити  для  птахів «пиріг». До його складу має увійти три чашки розм'якшеного маргарину або жиру, такий же обсяг зерна або проса, а також одна чашка масла соняшника. У «пташиний пиріг» може бути доданий геркулес, а також все, що є під рукою. Це можуть бути яблучні очищення і будь-які насіння, курячі яйця і ядра горіхів, мед і цукор, а також солодкий сироп. Суміш слід гарненько перемішати і виставити для затвердіння на холод. Тісто можна віддати птахам відразу. Для цього його поміщають в пластикову чашку або картонну коробку. Ємності підвішуються на деревах.

Колобок  до речі,  годівнички, які ви  виготовили,  з вторинної сировини (пляшок, картонних коробок, які раніше вже використовували). І ви допомогли природі двічі. 1 задовольнили потреби пташок – їх нагодували, 2 не забруднили територію і врятували екологію.  Давайте творити добро.

Пам’ятаймо про наших пернатих друзів.

Учитель Ви дивились  телепередачу «Майстер шеф. Діти» і тепер знаєте, що їдять птахи і які смаколики можна їм приготувати.

Телепередача «Усе буде добре» (лунає музична заставка телепередачі)

Щоб принадити птахів до своїх садів, городів, полів, люди почали придумувати і виготовляти будиночки та навіть гнізда.

Майструвати будиночки для птахів люди почали дуже давно.

Перші пташині хатки з’явилися в Індії. Їх виготовляли із сухих пляшкових гарбузів. Із цією метою ці гарбузи спеціально вирощували у лісопосадках. А виглядали вони так.

Колись шпаківні виготовляли  з глини, а також із спорожнілого дерева. А от сучасні шпаківня – це дерев’яний будиночок  із дощечок, уперше з’явився в Київській Русі. Ще у старовину це був справжній витвір мистецтва. З дощок споруджували будиночки  з двосхилим дахом, балконом, прикрашали різьбленням, розписом. Птахам це не потрібно, а людям приємно.

Пізніше люди почали робити птахам гнізда різних розмірів, які були розраховані на різних птахів. Нині є багато моделей пташиних помешкань. Ось такі будиночки роблять для шпаків, їх називають шпаківнями.

Ось такий різновид  будиночків роблять для синиць, їх називають синичниками.

Саме таким способом люди приманюють птахів.

Трясогузки споруджують будиночки, які називають «ромбики»

До речі, не робить гнізда лише зозуля, бо підкидає свої яйця в інші, а пінгвіни виводять пташенят у кризі.

А це будиночки для птахів, зробили учні нашого класу з батьками.

F:\3 клас\фото 3 клас\image (4).jpg

Колобок  Хочу вам сказати, що ви знову зустріли економіку, до вашої уваги  термін вторинне використання деревини, задовольнили потребу у житлі для птахів, крім того покращили свої знання та вміння виготовляти шпаківні та синичники, і задовольнили свою потребу в самореалізації

Фізкультхвилинка


Швидко, діти, підлетіли,
Мов горобчики малі.
Руку вправо, руку вліво
Всі дружненько розвели.
А тепер, до сонця руки
Й на носочки піднялись.
Руки в боки, два підскоки,
Всі прогнулись, підвелись.
Як горобчики, присіли,
Поклювали зернятко.
Піднялись і полетіли.
Усміхнулись сонечку.


 

Учитель Цікавий матеріал ми дізналися з передачі «Все буде добре» і можемо з упевненістю сказати, що так і буде. Пропоную переглянути іншу передачу.

Телепередача «Голос країни» (лунає музична заставка телепередачі «Голос країни»)

Ви дивитесь «Голос країни», і сьогодні відбудеться прослуховування наосліп. Ми будемо слухати найцікавіші голоси наших пернатих друзів. Якщо вам сподобався голос птаха, ви повертаєте до мене картку зеленим кольором, якщо ні – червоним.

(На кожен голос птаха діти показують картку, називається назва цього птаха)

Ви прослухали наших учасників і найбільше голосів ви віддали…, а найменше….,

Але кожен голос будь-якого птаха є особливим і надзвичайно красивим по – своєму.

Ви дивилися «Голос країни»

Учитель Знаєте, а птахи навіть  допомагають погоду визначити.

Телепередача «Погода» (лунає заставка телепередачі «Погода»)

З давніх давен люди спостерігали за життям пернатих, помічали їхню поведінку і складали різні приказки, з деяким ми зараз ознайомимся на каналі «Погода» (презентація – зображення птаха)

Якщо соловей уночі співає – на ясний день.

Якщо зозуля кує – на теплу погоду.

Ластівки літають високо – опадів не передбачається.

Прилетіли ворони близько до осель – до заморозків.

Синиця пищить – холод віщує.

Коли галки здіймають несамовитий галас – до відлиги.

 

Учитель. Ми переглянули багато телепередач і залишилось лише підбити підсумки.

Телепередача «Факти»(лунає музична заставка програми Факти)   Сьогодні 24 лютого, пропонуємо переглянути новини, які стали вже історією. В Україні зареєстровано близько 360 видів птахів, але всі вони постійно тут не живуть.

Для охорони птахів щороку проводяться різні акції «Годівничка», «Будиночок для птахів», «Птах року». Мета таких акцій охороняти диких птахів. Щороку «володарем пташиного балу» є лише один представник пернатих.


У 1997 році – польовий журавель;

У 1998 році – сірий журавель;

У 2010 році -  горобець польовий;

У 2011 році – синиця блакитна;

У 2012 році – одуд;

У 2013 році – бджолоїдка;

У 2014 році – серпокрилець чорний;

У 2015 році – пелікан рожевий;

У 2016 році – повзик;

У 2017 році – канюк звичайний.


(текст супроводжується демонстрацією зображень пташок)

У Червону книгу України занесено 600 видів птахів, які потребують нашої охорони.

Птахи є невід’ємною частиною природи.  Птахи – представники фауни. Важливий природний ресурс для людини.

F:\3 клас\фото 3 клас\image.jpg

Дякую Колобок за цікаві повідомлення про економіку та запрошуємо на інші уроки.

ІV.    Узагальнення й систематизація знань

Робота в зошиті стор. 46 , завдання 5 перевір себе. 

  Практичне завдання (якщо є час)
 Розкажіть про одного з птахів за планом:
1) назва птаха;
2) розмір (великий, середній, малий);
3) частини тіла (голова, тулуб, ноги, хвіст);
4) чим укрите тіло;
5) особливості зовнішньої будови.
 

V.   Підбиття підсумків. Рефлексія

  •  Що вам найбільше запам’яталося із сьогоднішнього уроку?
      Які передачі ми сьогодні переглянули?
     Що цікавого ви дізналися з цих програм?
     Які економічні терміни поповнили ваш словниковий запас?
     Чи всі птахи літають? (Ні)
     Назвіть птаха, який не літає, але швидко бігає. (Страус)
     Є птахи, у яких замість крил лапи-ласти, і вони добре плавають. Це... (пінгвіни).

VІ. Домашнє завдання  С. 109–111.  — Пригадайте казки, мультфільми  або пісні про птахів. Про які особливості цих тварин у них ідеться?

Урок закінчено,  виконаний план.

Спасибі, діти, величезне вам.

За те, що завзято і дружно трудились,

І знання точно вже вам знадобилися

docx
Додано
31 грудня 2017
Переглядів
4939
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку