Урок з української мови в 3 класі
Тема: Як тварини готуються до зими. Слова, що означають назви предметів. Розпізнавання слів – назв предметів за питаннями хто? що?
Мета: розширити знання учнів про слова – назви предметів (іменники); вчити розрізняти і знаходити слова, які відповідають на запитання хто? що?; формувати вміння правильно й акуратно списувати; збагачувати словниковий запас слів; розвивати зв’язне мовлення , інтерес до вивчення мови, спостережливість, допитливість , творчу уяву дітей; прищеплювати їм любов до природи, здатність сприймати красу природи; коригувати процеси мовлення, мислення, увагу, пам'ять, поведінку.
Обладнання: «Робочий зошит з української мови», 3 клас, частина 1, автори Ліщук Н.І., Іванченко С.В.;кубик для гри з загальними назвами ; картинки звірів з прикріпленими завданнями; картки для складання речень; картки Домана;таблиці з правилами; «будиночки» із запитаннями хто? і що?; відео гра «Слово називай – питання швидко добирай»; відео руханка «Хом’ячки»; пізнавальне відео для дітей «Зимівля лісових звірів»; ноутбук.
Хід уроку:
На дошці прикріплені картинки лісових звірів: вовка, лисиці, білки, зайця, хом’яка , їжака і ведмедя із завданнями.
І. Організація класу до роботи.
Нервово – психологічна підготовка до уроку.
привітаємося з ними.
Доброго ранку, доброго дня!
Хай плещуть долоньки,
Тупають ніжки,
Працюють голівки
Та сяють усмішки.
Доброго ранку, доброго дня!
Бажаєте ви і бажаю вам я!
ІІ. Артикуляційна гімнастика.
Де ж наш пустун – язичок?
Заховався за біленький тиночок,
Ліг на бочок і мовчок.
А ми зараз його розбудимо!
Поплямкали губами,
Поклацали зубами,
Посичали гускою: с – с – с;
Подзижчали комариком: з – з – з;
Подиркали трактором: др. – др. – др.;
Пошуміли вітерцем: ш – ш – ш.
Ма – ма – ма – скоро вже зима;
Но – но – но – в лісі холодно;
Ся – ся – ся – звірі поховалися;
Ся – ся – ся – до зими приготувалися.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Діти, ви знаєте, що скоро до нас завітає зима, буде дуже холодно,все позамерзає , випаде сніг. Чи знаєте ви, як тварини в лісі приготувалися до зими? Адже їм взимку не буде що їсти. Сьогодні на уроці ми помандруємо в ліс і подивимося, як приготувалися до зими звірі. Але усі звірята, яких ми зустрінемо, мають для нас завдання. Якщо ми їх виконаємо і будемо старанними, розумними, кмітливими, активними, то вкінці уроку ми переглянемо відео про зимівлю лісових звірів , а також будуть солодкі гостинці від друзів наших менших .
ІV. Повідомлення теми й мети уроку.
- Нас чекає на уроці не лише мандрівка, але й ми повинні виконати багато цікавих вправ і завдань з української мови на тему «Слова, що означають назви предметів. Назви предметів, що відповідають на питання хто? або що? Назви істот і неістот».
V. Актуалізація опорних знань учнів.
- Спочатку потренуємо наш розум, пам'ять, мислення, увагу і зробимо кілька завдань.
1. Гра «Кубик». Учні кидають кубик і називають три слова з певної категорії: «Овочі», «Фрукти», «Транспорт», «Одяг» і т.д.
2. Скласти речення за малюнками та піктограмами.
3. Картки Домана. Прочитати слово, назвати голосні звуки і визначити кількість складів.
4. Каліграфічна хвилинка.
- Діти, ми розпочинаємо нашу мандрівку. Закрили оченята, а тепер уявіть собі , що ви опинилися в лісі. Ми бачимо багато різних тварин, всі хочуть познайомитися з нами. Погляньте, хто це?
Влітку медом ласував,
Досхочу малини мав.
А як впав глибокий сніг,
Позіхнув і спати ліг.
Бачив чи не бачив сни,
А проспав аж до весни.
На дошці написано слова, вставити пропущені букви і списати в зошит.
Са…ат, л…с, олен…, д…рево, л…сиця, в…тер.
VІ. Вивчення нового матеріалу.
Загадка про лисицю і завдання від неї: Запам’ятай правила!
До пухнастого хвоста
Личить шубка їй руда.
Як рушає полювати ,
Не виходить зайчик з хати.
Є горішки, є грибочки
У дуплі на мотузочку.
Плигаю по гілочках,
Я – руденька …. (білочка).
Хвіст куценький, довгі вуха,
Має в шафі два кожухи.
Влітку одягає сірий,
Ну а взимку – теплий, сірий. (Заєць)
VII. Фізкультхвилинка.
А це звірятко приготувало нам фізкультхвилинку, яка так називається, як воно. Відгадайте, хто це:
Народилось їх багато,
Є у них і мама, й тато.
Менші, ніж заморські свинки,
Ці малі й пухкі тваринки.
Руханка «Хом’ячки».
Вправа для очей.
Сплять маленькі совенята,
Раз! - розкрили оченята.
Подивилися навколо,
Потім вгору і додолу.
Оченята – блим, блим, блим!
Відпочити треба їм!
Вправо, вліво оченята
Повертали совенята.
Совенята будуть спати,
А ми будем працювати.
VIII. Закріплення вивченого.
Гру нам запропонувало одне миле
звірятко, відгадайте його назву.
Диба – диба у лісок,
Кожушок із голочок.
На нім яблучко, грибочки,
Золотистії листочки. (Їжак)
Вдалині посеред ночі
Засвітились хижі очі.
Від його пісень у звірів
Морозець біжить по шкірі. (Вовк)
IX. Підсумок уроку. Рефлексія.
« Зимівля лісових звірів». Дякую за співпрацю.
X. Домашнє завдання.
Вправа «З’єднай лініями слова із запитаннями хто? або що?»