Урок «Як «упізнати» рослини?»

Про матеріал

Заплющіть на секунду оченята і уявіть, що ви потрапили до чудо–царства, а до якого саме дізнаєтесь, коли прослухаєте уривок з казки відомого письменника Антуана де Сент–Екзюпері «Маленький принц»

І справді, на планеті маленького принца, як і на моїй планеті, жили різноманітні рослини. Насіння цих рослин невидиме. Воно спить, сховане у землі, доки якійсь насінині не заманеться прокинутись.. Тоді вона потягається і спершу несміливо пускає до сонця паросток – чарівну маленьку безневинну травинку.

Перегляд файлу

 

Тема: Як «упізнати» рослини?

Мета: узагальнити і систематизувати знання з теми «Рослини».

             Закріпити знання дітей про будову, живлення, види  рослин, їх користь

             для людей.

Розвивати допитливість,  здібність пояснювати явища навколишнього світу, вміння аналізувати елементарні екологічні ситуації.

Виховувати екологічно грамотну  поведінку дитини в довкіллі, почуття краси та любові  до природи.

Обладнання: карта подорожі, ілюстрації, «екологічна мозаїка», схеми

             «Будова рослин», «Живлення рослин»,  наочність.

 

Хід уроку

І. Хвилинка спостережень.

- Сьогодні на уроці ми здійснимо цікаву подорож до Великого Царства. Але перш ніж вирушити в путь, дізнаємося у синоптиків  про погоду.

Учень – синоптик повідомляє прогноз.

- Отже, можна вирушати в путь!

 

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Епіграф уроку.

Заплющіть на секунду оченята і уявіть, що ви потрапили до чудо – царства, а до якого саме дізнаєтесь, коли прослухаєте уривок з казки відомого письменника Антуана де Сент – Екзюпері «Маленький принц»

І справді, на планеті маленького принца, як і на моїй планеті, жили різноманітні рослини.  Насіння цих рослин невидиме. Воно спить, сховане у землі, доки якійсь насінині не  заманеться прокинутись.. Тоді вона потягається і спершу несміливо пускає до сонця паросток – чарівну маленьку безневинну травинку.  

  • Тож ви, напевне, здогадалися, до якого Царства ми помандруємо? (До Царства Рослин.
  • Ми  повинні з вами потрапити до Палацу друзів рослин, де побачимо  Мудре Дерево, яке допоможе нам краще розуміти цей дивний і різноманітний світ.

 

ІІІ. Проведення  подорожі.

Старт.

- Отож, стартуємо! Щоб подорож була вдала, треба, щоб і початок був вдалим. Будь ласка, девіз подорожі!

До чудо – царства в гості вирушаймо,

Дивинку щонайменшу помічаймо!

 

Зупинка 1. Станція маленьких мудреців

1.«Мозковий штурм»

Перша наша зупинка – це станція маленьких мудреців, і вони просять вас…

- Довести, що рослини – це частинка живої природи.

 

 

2. Гра «Будова рослин».

Молодці! За це вони пропонують нам пограти у цікаву і водночас повчальну гру.

- Я описую орган рослини,  ви повинні за цими ознаками назвати його. Той, хто відгадує, будує рослину.

  1. —Він знаходиться у ґрунті. За допомогою нього рос­лина живиться поживними речовинами. (Корінь.
  2. —На ньому є листки, квіти, плоди. Воно знаходяться над повер­хнею ґрунту. По ньому поживні речовини рухаються до листків, квітів
    і плодів. Ці речовини підтримують життя рослин. Воно може бути зелено­го або коричневого кольору. (Стебло.
  3. —Ці органи найчастіше бувають зеленого кольору. Вони можуть бути
    гладенькі, шорсткі, округлі чи зазубрені.
  4. —У кожної рослини вона різна за величиною, формою і кольо­ром. За допомогою кольору ці органи приваблюють до себе комах, які запилюють їх.
  5. —На нього перетворюється запилена квітка. Вони також бувають різні за кольором і виглядом. За допомо­гою насіння з них рослини розмножуються.

(Учень, який правильно називає орган рослини, прикріплює його на дошку.

- Отже, рослина складається з….(діти відповідають хором

Підсумок. Чи всі рослини мають однакову будову?

(Органи рослин різних видів різняться довжиною, висотою, формою, розміщенням у просторі, кольором, розміром.

 

3. Робота в групах.

Щоб дістатися наступної зупинки, треба довести, що рослинний світ різноманітний. І в цьому нам також допоможе цікава гра. Попрацюємо в групах. Обов’язково в своїй групі оберіть командира, відповідального за вашу роботу та поведінку.

«Екологічна мозаїка»

Кожна група отримує конверт з розрізаним малюнком рослини і планом доповіді. Діти складають зображення рослини, називають її. Потім доповідачі з кожної групи коротко розповідають про свою рослину за планом.

Підсумок. Розгляньте  ще раз ці малюнки і скажіть на які групи  можна поділити рослини.

(Дерева, кущі, трав’янисті. Культурні, дикорослі.

За те, що ви вправно виконали це завдання, кожна група отримує квіти. Вони нам знадобляться, якщо ми знайдемо Мудре Дерево. Зверніть увагу: у кожної  групи квіти різного кольору і мають свій номер.

 

Зупинка 2. Зустріч з Мудрою Совою

1. Екологічна задача.

Наша наступна зупинка – домівка Мудрої Сови. Вона хоче перевірити, як ви товаришуєте  задачами і пропонує розв’язати екологічну задачу.

- Засперечались якось Листя і Коріння — хто з них важливіший. Розшумілися, посварилися, виріши­ли навіть жити окремої. Але вчасно втрутилась у розмову Людина. Помирила їх.

- Що Людина сказала Листям і Корінню? (Відповіді дітей.

Висновок: отже, і листя і коріння, та й інші органи рослини дуже важливі, тому що допомагають рослині живитися, дихати. Давайте, пригадаємо, як проходять ці  процеси  у рослин.

За схемою «Живлення, дихання рослин» учні пояснюють цей процес.

 

2. Робота в парах

- А що необхідно для того, щоб кожна рослина була здоровою? (Картки

 

Зупинка 3. Галявина для відпочинку

Фізкультхвилинка

Молодці, ви добре  працюєте. Давайте трішки відпочинемо, тим паче, що ми завітали на галявину для відпочинку.

Пограємо в гру «Уявіть». Отже…

…Уявіть, що ви маленькі насінинки. Спочатку  ви спите, сховані у землі. Аж ось пригріло ласкаве сонечко, і насінинки  почали прокидатися.. Спершу ви потягаєтеь і  несміливо пускаєте до сонця паросток – чарівну маленьку безневинну травинку. Ваше стебельце  підростає, міцніє, на ньому з’являються листочки. Ви весело розмовляєте з вітерцем, просите у хмарки дощика, у сонечка тепла. І кожної хвилинки стаєте сильнішими і гарнішими.

Погляньте, які чудові квіти виросли на цій галявині. Але прийшов час знву перетворитися на мандрівників, і в путь…

 

Зупинка 4. Школа юних травознавців.

 Наша наступна зупинка «Школа юних травознавців»

- Скажіть, чи згодні ви з моїм твердженням, що рослини – це зелена аптека. (Так, бо багато рослин мають лікувальні властивості

Недавно ви готували реферати про лікарські рослини. Тому я впевнена, що ви добре орієнтуєтесь в зеленій аптеці. А хто знає загадки про лікарські рослини.

 Але ви повинні не лише відгадати  назви, а й прокоментувати  лікувальні властивості цих трав.

  1. Яка рослина «вбиває» звіра?

Звіробій. Допомагає при хворобах шлунка і печінки. В народі звіробій називають травою від 99 хвороб.

 

  1. Сонце луг поцілувало — все довкола жовтим стало.

     Дуже сонечко пригріло — жовта фарба побіліла,

    Літній вітерець повіяв — білий килимок розвіяв.

Кульбаба. Здавна вважається, що це еліксир молодості. Листя її багате на вітаміни, тому з нього готують салат. А відвар допомагає при опіках.

 

  1. Викупана в сонечку, стоїть собі донечка.

Бджоли сонячний медок дістають з її квіток.

      Липа. Її цвіт – найпопулярніший засіб для зниження температури при застуді.

 

- А які ще лікарські рослини ви знаєте?

 

Зупинка 5. Палац друзів рослин.

- Ось ми й потрапили до Палацу, де росте Мудре дерево. Та перш ніж побачити його треба довести, що ми дійсно друзі рослин.

Давайте подивимось, що відбувається зараз біля палацу.

 

1. Виховна хвилина. Сюжетно – рольова гра.

Як  квіти навчили  дівчинку.

Д. — Ой, які гарні квіточки! Я вас зірву.

К. — Не рви нас! Ти нам зробиш боляче і крім тебе ніхто не  побачить нас.

Д. — А я зірву багато квітів і сплету собі віночок.

К. — Але ж на віночку ми швидко зів'янемо і тобі не буде подобатись такий віночок. Ти його за годину викинеш.

Д. — Тоді я покажу квіти мамі і подарую їй букетик. Мама зрадіє!

К.— Краще приходь з мамою і друзями на галявину, відпочивайте, дихайте свіжим повітрям, радійте життю і природі. Польові квіти гарні, коли ростуть в землі!

Д. — Гаразд! Я зроблю, як ти радиш. А ще я зроблю фото галявини. І навіть взимку я буду радіти сонячним квіточкам.

 

2. А наліз вистави.

Що хотіла дівчинка зробити з квітами?

А це правильно чи ні?

А що ще не можна робити з рослинами?

Хто допоміг зрозуміти дівчинці, що вона помилялася?

Але ж це в казці квіти допомогли. А в житті люди повинні керуватися розумом і пам’ятати, що кожен з нас    громадянин України, і наш обов’язок охороняти природу, дбати про неї, її багатства.  

Висновок: Як же люди дбають про рослини? (відповіді дітей

 

 Фініш гри. Мудре дерево.

Ви успішно пройшли всі зупинки, виконали завдання, ви – довели, що є справжніми друзями рослин.  За це, як я казала на початку нашої подорожі, Мудре Дерево допоможе нам краще зрозуміти цей дивний і різноманітний світ. Візьміть квіточки, які ви отримали за роботу в групах. Давайте прикрасимо наше дерево. Спочатку синіми квітами, потім червоними, потім  жовтими. Командири груп, будь ласка!

- А  тепер прочитаємо і запам’ятаємо мудрість, яке ми отримали за наші знання.

Діти прикрашають дерево, із квітів викладається вислів «Рослини – наші зелені друзі!»

Так, дійсно рослини -  наші друзі. А друзі завжди допомагають один одному. Подумайте і скажіть, як рослини допомагають нам, яку  користь вони приносять людям.

 

ІV. Підсумок уроку.

1. Слово вчителя

- Ось, на жаль, і закінчилася наша подорож. Заплющіть на секундочку оченята, а коли ви їх розкриєте, озирніться: ви знову звичайні учні у звичайному класі. Та я впевнена, що після сьогоднішньої мандрівки у вас в серці стало набагато більше місця для того, щоб любити і оберігати наших зелених друзів.

-   Чи сподобалася подорож вам?

-    Що найбільше запам’яталося?

Дякую вам за роботу на уроці. А тепер давайте запишемо домашнє завдання.

 

V. Домашнє завдання.

Скласти розповідь «Рослини і люди».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
3 листопада 2018
Переглядів
956
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку