Урок «Як варити і їсти суп із дикої качки», «Сом». Оптимізм, любов до природи, м’який гумор як риси індивідуального почерку Остапа Вишні"

Про матеріал

поглибити знання про творчість Остапа Вишні, ознайомити учнів із творами збірки «Мисливські усмішки»; вдосконалювати вміння виразного читання прозових творів, розвивати естетичні смаки, творчу уяву, спостережливість учнів, вдосконалювати уміння синтезу та аналізу літературних творів, почуття гумору; виховувати в учнів шанобливе ставлення до природи.

Перегляд файлу

Українська література 112група

 

Тема: «Як варити і їсти суп із дикої качки», «Сом». Оптимізм, любов до природи, мякий гумор як риси індивідуального почерку Остапа Вишні

 

Мета: поглибити знання про творчість Остапа Вишні, ознайомити учнів із творами збірки «Мисливські усмішки»; вдосконалювати вміння виразного читання прозових творів, розвивати естетичні смаки, творчу уяву, спостережливість учнів, вдосконалювати уміння синтезу та аналізу літературних творів, почуття гумору; виховувати в учнів шанобливе ставлення до природи.

 

Тип уроку: комбінований,

  особистісно орієнтований,

  з елементами інтерактивного спілкування,

з використанням ІКТ (інтернет-ресурси, презентація).

 

Обладнання: відеопроектор, комп’ютер, слайди «Сом», уривок пісні «А дика качка на ставку», документальний фільм «Невідоме із життя Остапа Вишні», уривок із художнього фільму «Ни пуха, ни пера», роздавальний матеріал (тексти наукові та художні-уривки усмішок), тести, горщики для «супу з дикої качки», мякі іграшки (жираф, бегемот, тигр, вовк), тексти усмішок

Форми роботи:  аналіз наукового та художнього текстів,

виразне читання тексту художнього стилю,

проблемні запитання,

очікувані результати,

демонстрація слайдів.

 

Методи навчання: наочні,

   словесні,

   практичні.

 

Етап роботи над твором: продуктивно-творчий


Хід уроку

І. Організаційний момент

 Сьогоднішня наша зустріч – це відкрите засідання мисливців та рибалок за участі самого Остапа Вишні. І почнемо ми засідання із традиційного запитання мисливців, чи всі взяли із собою гвинтівки. Для нас гвинтівки - це тексти творів Остапа Вишні, з якими ми сьогодні маємо ознайомитись текстуально. Тож хто сьогодні без зброї?. Це й не дивно. Для мисливців - це звичайна справа, але наше засідання все одно відбудеться.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 Ось він, Остап Вишня. А ось вашій увазі уривок пісні. Послухайте його уважно.

Учні прослуховують перший куплет та приспів пісні-пародії «А дика качка на ставку» (1хв 44 сек) (на екрані слайд №1,портрет Остапа Вишні)

Запитання до учнів:

  • Чи знайома вам ця пісня? Яку пісню вона нагадує? («А белый лебедь на пруду»)

 

  • Яким чином ми можемо повязати прослухану пісню із творчістю Остапа Вишні?

 

  • Саме із полюванням та рибальством як великою життєвою пристрастю письменника Остапа Вишні і буде повязана тема нашого уроку. Зупинимось на цьому детальніше.
  • Демонструється відеоролик «Невідоме із життя Остапа Вишні) (3 хв 11 сек) – це було урочисте відкриття нашого засідання

 

ІІІ. Оголошення теми та мети

 

Отже, тема нашого уроку…

Демонструється слайд №2(заголовок ― тема уроку)

 

Про що б ви хотіли довідатись на сьогоднішньому уроці? (висловлюються очікувані результати)

 

Отже, мета нашої сьогоднішньої співпраці ― поринути у світ усмішок Остапа Вишні про природу нашого краю, навчитись у письменника тонкощам риболовлі та полювання.

 

ІV. Сприйняття і осмислення матеріалу

 

На порядку денному нашого засідання стоїть питання: «Як варити суп із дикої качки»

Виразне читання учителем (три перші абзаци)

  1. Яким чином виявляється мякий гумор уже в перших рядках усмішки? (дикі качки водяться не лише не базарах, реманент, який береться на полювання, особлива увага стопці без прямого вказування на її призначення)
  2. (наступні 4 абзаци) які фрази здаються вам найбільш вдалими, цікавими для читача? ( дика качка любить іти у супову каструлю з-під колективної праці; про «горлушко»).
  3. Після фрази «На вечірню зорьку ви спізнились. Це - обовязково…» які пояснення щодо цього спізнення дає письменник? (Спішу, щоб на вечірню зорьку спізнитись! – і галопом далі.)
  4. Який момент є найцікавішим у полюванні за дикою качкою? (розповіді старих мисливців про різні надзвичайні історії полювання).
  5. Спробуйте емоційно відтворити наступну частину твору: (учням пропонується уривок тексту для прочитання)
  6. Зачитайте, як описує письменник процес стрільби по качка? (Качка, як відомо, птах. Вона – літає. Як її стріляти? Дуже просто:цільтесь обовязково в око. І бахкайте. – Бах – і в торбу! Бах – і в торбу!)
  7. Ми роздобули качку. Де? Як же варити суп із дикої качки? А як його їсти? (ложкою)
  8. Доведіть, що Остап Вишня закликає не вбивати качок, а просто відпочивати на природі?

 

Наступне питання нашого засідання звучить дуже просто «Сом»

 

Ось такою дану усмішку побачили автори художнього фільму, що вийшов на екрани у 1973 році під назвою «Ни пуха, ни пера» (демонструється фрагмент)

 

А ловив сома Остап Вишня на відомій багатьом із вас річці Осколі

 

Послухайте, як описує цю річку письменник (вчитель читає початок тексту)

З яким настроєм говорить письменник про річку?

 

А зараз невеличке дослідження: (два учня отримують тексти, один – усмішки «Сом», інший – словникову статтю).

Завдання для всіх інших учасників нашого зібрання – вгадати, де текст усмішки, а де – науковий текст. Аргументувати свою відповідь.

Пропоную вам переглянути невеличке слайд-шоу і дати відповідь на питання:

  1. Чи співзвучний даний проект із усмішкою Остапа Вишні «Сом»?
  2. Чи вдалося автору слайд-шоу передати характер гумору великого українського гумориста?

 

V.Підсумки уроку

 

Зверніться до очікуваних вами результатів і скажіть, чи досягли ви їх? Якщо ні, то чому? Відповіді учнів

 

Чи заслуговує збірка «Мисливські усмішки» на таку увагу збоку сучасних підлітків? Чому?

 

Чи можна за двома творами визначити, чому збірка отримала назву «Мисливські усмішки»?

 

Чи варто прочитати інші усмішки даної збірки?

 

Чи знайшлось місце для розглянутих усмішок у вашому серці?

 

Ми зварили з вами суп із дикої качки, але там не вистачає приправи. Тож зараз ви даєте відповіді на тестові питання, що стосуються вашого домашнього завдання на сьогодні і вкидаєте їх у ці горщики.

 

VІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів

 

VІІ. Домашнє завдання:

 

1.У театрі є такий неписаний закон: якщо у першій дії вистави на сцені висить рушниця, то в останній дії обовязково буде з неї постріл.

У нас роль рушниці виконують ось ці дитячі мякі іграшки, які привертали увагу всіх присутніх упродовж нашого засідання.

Так от, прийшов час для пострілу: дома кожен із вас спробує написати свою мисливську усмішку. А «жертвою» для полювання обере одну із представлених тварин: жирафа, бегемота, тигра чи вовка. Не забувайте, що пишете в стилі Остапа Вишні. А він їздив на полювання не за ради знищення тварин, а для відпочинку на природі. Успіхів усім вам.

Прізвище учня_________________________________

Тестові завдання

  1. Справжнє ім’я та прізвище Остапа Вишні
    1. Павло Грабовський
    2. Олег Ольжич
    3. Павло Губенко
  2. Остап Вишня народився в
    1. с. Чаплинка на Херсонщині
    2. м. Носівка на Чернігівщині
    3. на Полтавщині в хуторі Чечва
  3. Малого Остапа відправили до школи пізнавати науки
    1. у 5 років
    2. у 6 років
    3. у 12 років
  4. Початкову освіту здобув
    1. у сільській школі
    2. у Полтаві
    3. у м. Грунь
  5. Підліток був зарахований на казенне навчання до Києва
    1. 1901 р.
    2. 1903 р.
    3. 1905 р.
  6. Тут він здобув професію
    1.  фельдшера
    2. бухгалтера
    3. хірурга
  7. На перешкоді до закінчення Київського університету стало
    1.  відданість літературі
    2. смерть батька
    3. нестача коштів
  8. Перший друкований твір
    1.  «Моя автобіографія»
    2.  «Демократичні реформи Дєнікіна»
    3. «Зенітка»
  9. Уперше з’явився псевдонім «Остап Вишня»
    1. у газеті «Селянська правда»
    2. «Зоря»
    3. «Вільний голос»
  10. Гумореска «Моя автобіографія» була надрукована
    1. У журналі «Книгоспілка»
    2. у журналі «Слово»
    3. у журналі «Село і люди»
  11. Слова з гуморески Остапа Вишні «У мене немає жодного сумніву в тому, що я народився... мати сказала, що мене витягли з колодязя, коли напували корову Оришку» належать
    1. Діду Свириду з гуморески «Зенітка»
    2. Остапу Вишні з гуморески «Моя автобіографія»
    3. Остапові Вишні з гуморески «Сом»
  12. Остап Вишня був письменником
    1. реалізму
    2. романтизму
    3. гумористично-сатиричного жанру

 

Прізвище учня_________________________________

Тестові завдання

  1. Справжнє ім’я та прізвище Остапа Вишні
    1. Павло Грабовський
    2. Олег Ольжич
    3. Павло Губенко
  2. Остап Вишня народився в
    1. с. Чаплинка на Херсонщині
    2. м. Носівка на Чернігівщині
    3. на Полтавщині в хуторі Чечва
  3. Малого Остапа відправили до школи пізнавати науки
    1. у 5 років
    2. у 6 років
    3. у 12 років
  4. Початкову освіту здобув
    1. у сільській школі
    2. у Полтаві
    3. у м. Грунь
  5. Підліток був зарахований на казенне навчання до Києва
    1. 1901 р.
    2. 1903 р.
    3. 1905 р.
  6. Тут він здобув професію
    1.  фельдшера
    2. бухгалтера
    3. хірурга
  7. На перешкоді до закінчення Київського університету стало
    1.  відданість літературі
    2. смерть батька
    3. нестача коштів
  8. Перший друкований твір
    1.  «Моя автобіографія»
    2.  «Демократичні реформи Дєнікіна»
    3. «Зенітка»
  9. Уперше з’явився псевдонім «Остап Вишня»
    1. у газеті «Селянська правда»
    2. «Зоря»
    3. «Вільний голос»
  10. Гумореска «Моя автобіографія» була надрукована
    1. У журналі «Книгоспілка»
    2. у журналі «Слово»
    3. у журналі «Село і люди»
  11. Слова з гуморески Остапа Вишні «У мене немає жодного сумніву в тому, що я народився... мати сказала, що мене витягли з колодязя, коли напували корову Оришку» належать
    1. Діду Свириду з гуморески «Зенітка»
    2. Остапу Вишні з гуморески «Моя автобіографія»
    3. Остапові Вишні з гуморески «Сом»
  12. Остап Вишня був письменником
    1. реалізму
    2. романтизму
    3. гумористично-сатиричного жанру

 

Тестові завдання

  1. Справжнє ім’я та прізвище Остапа Вишні
    1. Павло Грабовський
    2. Олег Ольжич
    3. Павло Губенко
  2. Остап Вишня народився в
    1. с. Чаплинка на Херсонщині
    2. м. Носівка на Чернігівщині
    3. на Полтавщині в хуторі Чечва
  3. Малого Остапа відправили до школи пізнавати науки
    1. у 5 років
    2. у 6 років
    3. у 12 років
  4. Початкову освіту здобув
    1. у сільській школі
    2. у Полтаві
    3. у м. Грунь
  5. Закінчив казенне навчання у Києві
    1. 1903 р.
    2. 1905 р.
    3. 1907 р.
  6. Тут він здобув професію
    1.  фельдшера
    2. бухгалтера
    3. хірурга
  7. На перешкоді до закінчення Київського університету стало
    1.  відданість літературі
    2. смерть батька
    3. нестача коштів
  8. Перший друкований твір
    1.  «Моя автобіографія»
    2.  «Демократичні реформи Дєнікіна»
    3. «Зенітка»
  9. Уперше з’явився псевдонім «Остап Вишня»
    1. у газеті «Селянська правда»
    2. «Зоря»
    3. «Вільний голос»
  10. Гумореска «Моя автобіографія» була надрукована
    1. у журналі «Книгоспілка»
    2. у журналі «Слово»
    3. у журналі «Село і люди»
  11. Слова з гуморески Остапа Вишні «У мене немає жодного сумніву в тому, що я народився... мати сказала, що мене витягли з колодязя, коли напували корову Оришку» належать
    1. Діду Свириду з гуморески «Зенітка»
    2. Остапу Вишні з гуморески «Моя автобіографія»
    3. Остапові Вишні з гуморески «Сом»
  12. Остап Вишня був письменником
    1. реалізму
    2. романтизму
    3. гумористично-сатиричного жанру

 

Науковий текст

Сом – осідла риба. Зазвичай, все життя проводить в одній ковбані, якщо тільки надзвичайні обставини не змусять його шукати інше місце. Сом веде самотній спосіб життя, лише деяке скупчення можна спостерігати в зимувальних ковбанях. Перші 2-3 роки молоді соми теж намагаються триматись разом, найчастіше це спостерігається у місцях, багатих на корм. Соми ведут переважно нічний спосіб життя.

Їжа сома дуже різноманітна. Він поїдає молюсків червяків, раків, але переважно – рибу. Необережний водоплавний птах чи тваринка також можуть стати його жертвою. Особливо сом полюбляє їсти жаб.

Багато рибалок-сомятників переконують, що сомам дуже подобається запах паленого піря, шерсті, войлоку. Як приманка, використовується і жива риба: карась, бички, тарань та ін.

Сом – найбільший прісноводний хижак. Усім відомий цей гігант – мешканець ковбань та засмічених річкових ям, хто за розповідями та книжками, а хто і з власного досвіду знає про великих сомів. А буває ця риба вагою до 300 кг! Такі велетні, вважають учені, як правило, мають вік 80-100 років! Найчастіше ловляться соми лише вагою 10-20 кг. Звичайно ж, рибалки, що спеціалізуються на лові цих дивовижних риб - сомятники, ловлять все ж дуже великі екземпляри - до 100 кг.

 

Художній текст (усмішка)

Сом - риба осiла. Живе сом в якiйсь однiй ковбанi i майже нiколи її не кидає. Дорослий сом. Молодi соменки й соменята - тi меткiшi, вони бродять по всiй рiчцi, на чужi "вулицi" запливають.

Чим живляться соми, що вони їдять? Соми їдять рибу, жаб, каченят, гусят…

Найкраще ловиться сом теплими лiтнiми мiсяцями, вночi.

Ловлять сомiв вудочками, бере вiн i на спiнiнг, а великий - на спецiальнi великi гаки.

Чим наживляти гаки на сома? Черв'яками, живцями, жабами, можна чiпляти шматки м'яса i т. д.

На великих сомiв на гака, як ви мали нагоду пересвiдчитися з нашої розповiдi, найкраще чiпляти гусака або гуску, собаку сетера-гордона або бурого чи гiмалайського ведмедя. На бiлого ведмедя сом не бере, бо бiлий ведмiдь звiр полярний, а сом любить теплi води й не дуже холодних звiрiв.

Як ловити сома?

Дуже просто: наживляйте гачка, сидiть i чекайте. Почне клювати - пiдсiкайте. Пiдсiкши - витягайте. Витягли - зразу ж берiть ножа i розчиняйте сома, бо були випадки, коли в сома в черевi знаходили рiзнi цiкавi речi: копчену ковбасу, вареного рака й пару цiлiсiньких шпротiв. Отже iнодi сом вам принесе не тiльки самого себе, як свiжу й дуже смачну рибу (якщо її засмажити), а ще й неабияку холодну закуску.

Iнтересна риба сом!

За царського режиму, як свiдчать дореволюцiйнi рибалки-письменники, сом важив до 400 кiлограмiв, ковтав собак i ведмедiв. Можливо, що з розвитком рибальства сом важитиме тонну i ковтатиме симентальських бугаїв i невеличкi буксирнi пароплави…

Все можливо, хоч ми особисто, рибалки-письменники, у це не дуже вiримо. Радянському письменниковi не до лиця, - м'яко кажучи, - перебiльшувати.

А сома… сома менi самому доводилося бачити такого завбiльшки, як комбайн! Тiльки трохи довшого.

Це, дорогi нашi читачi, серйозно i без жодного перебiльшення.

 

ПРЕЗЕНТАЦІЯ

 

1

 

doc
Додано
21 березня 2018
Переглядів
4782
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку