Урок з інформатики
для 2 класу
Тема. Як винайшли комп’ютер.
Короткі історичні відомості (від абака до нетбука).
Мета уроку. Познайомити учнів з пристроями для обчислень, які були винайдені людьми в різні часи.
Навчити розрізняти найпростіші пристрої для лічби, механічні та електронні машини.
Розвивати пам’ять, пізнавальні здібності, логічне мислення учнів.
Виховувати зацікавленість до історії виникнення обчислювальної техніки.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: проектор, презентація до уроку
Структура уроку:
№ з/п |
Етапи уроку |
Час, хв. |
Методи та форми роботи з класом |
I |
Організаційний момент |
3 |
Привітання Запис дати в учнівських зошитах |
II |
Узагальнення раніше вивченого |
13 |
1.Ребуси 2.Завдання для допитливих 3.Завдання з сірниками 4.Розв’язання задачі |
III |
Мотивація навчальної діяльності |
5 |
Завдання на обчислення |
IV |
Вивчення нового матеріалу |
8 |
Розповідь учнів 7 класу Розповідь учителя |
V |
Фізкультхвилинка |
1 |
Відеофізкультхвилинка «Ялиночка» |
VI |
Застосування набутих знань |
6 |
Практичне завдання за підручником |
VII |
Підсумок уроку. |
2 |
Завдання «Відповідність» |
VIII |
Рефлексія |
2 |
Наряди ялиночку |
ХІД УРОКУ:
І. Організаційний момент
Організація класу: привітання, перевірка присутніх.
Учитель:
Пролунав наш веселий дзвінок.
Діти, у нас незвичайний урок.
Гарно й зручно ми сідаєм,
Про комп’ютер все вивчаєм.
Нашу пам'ять ми включаєм –
Нові знання здобуваєм.
У нас сьогодні незвичайний урок. На уроці вас чекають випробування та різні логічні завдання. Помічниками ж на цьому уроці нам стануть мультяшні герої.
Чи готові ви до цього?
Насамперед вам потрібно об’єднатися в команди.
За правильну відповідь ви будете отримувати зірочку.
Та команда, яка набере за урок більше зірочок – переможниця!
Починаємо наш урок.
Запишемо в зошитах сьогоднішнє число.
ІІ. Узагальнення раніше вивченого
II.1 Вправа «Ребуси»
Розгадайте ребуси. Всі слова-відгадки пов’язані з інформатикою.
(Комп’ютер, монітор, мишка, диск, процесор)
II.2 Завдання для допитливих
Встанови логічну цепочку. Продовж послідовність до шостого члена.
II.3 Завдання з сірниками
Переставте два сірника так, щоб вийшло п’ять однакових квадратів.
Відповідь:
II.4 Розв’язування задачі
Умова задачі:
На полиці в магазині «Комп’ютерний світ для школярів» залишилося 15 смартфонів, а продано було на 2 смартфони менше. Допоможи Маші з’ясувати, скільки смартфонів було в магазині.
Розв’язання задачі:
Відповідь:
В магазині «Комп’ютерний світ для школярів» було 28 смартфонів.
III. Мотивація навчальної діяльності
Завдання на обчислення
Знайти суму чисел, що повторюються і чисел, що не повторюються, а потім різницю здобутих сум.
4 1 3
2 5 2
8 1 4
Розв’язання:
1) 4+4+1+1+2+2=14
2) 3+5+8=16
3) 16-14=2
Учитель:
IV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь учнів 7 класу
Учень 1 (7 клас)
Дуже, дуже давно, коли люди жили в печерах, а одежу їм замінювали шкіри тварин, люди рахували за допомогою пальців на руках та ногах. Якщо своїх рук та ніг для рахування не вистачало, вони «позичали» пальці рук і ніг у когось іншого. Про це дуже цікаво написав відомий мандрівник Міклухо-Маклай. Потім почали рахувати за допомогою камінців та паличок.
Для того щоб вести відлік часу, люди робили зарубки на деревах та палицях: одна коротка зарубка – один день, довша зарубка – неділя (кінець тижня), початок місяця – ще довша (так само робив і Робінзон Крузо).
Учень 2 (7 клас)
Квіпу – це перуанські рахункові мотузки з листя агави або з вовни. Рахували на них за допомогою вузлів. Маленькі вузлики позначали одиниці, а великі — п’ятірки. А щоб не забути, що саме рахували на квіпу, її фарбували у певний колір. Наприклад, на червоних мотузках рахували кількість мішків із зерном, на синіх — кількість овець. Саме з того часу і походить вислів «вузлик на пам’ять». Ще робили зарубки для пам’яті на дерев’яних дощечках, що використовувались як рахункові бирки.
Учень 1 (7 клас)
Фінікійці для розрахунків застосовували звичайні камінці. Пристрій для лічби камінцями називався абак. Потім цей спосіб запозичили інші народи і виготовляли абаки з каменя, слонової кістки, бронзи. У Стародавньому Римі абак називали калькулі.
Слово «калькулюс» означає «галька», «голий», «камінчик».
Абак Калькулі
Від цього слова пішло латинське слово «калькулятор», що означає «обчислювач». Китайці назвали свій абак суан-пан, японці – соробан, а росіяни – щоти.
Учень 2 (7 клас)
Коли люди навчилися рахувати усно, а потім записувати і користуватися римськими та арабськими цифрами, вони почали створювати різні пристрої для прискорення обчислень. Близько 400 років тому у Франції жив хлопчик. Його звали Блез Паскаль. Він був дуже непосидючим і допитливим. Ще він любив математику. Йому доводилося робити татові розрахунки. Але це було малоцікавим, і хлопчик почав мріяти про машину, яка могла б рахувати. Цей хлопчик здійснив свою мрію – створив першу обчислювальну машину «Паскаліну». Але «Паскаліна» могла тільки додавати числа. У наступні роки було створено обчислювальні машини, які вже могли не тільки додавати, а й віднімати, множити, ділити. Їх створювали різні вчені. У ХІХ ст. англійський учений Чарльз Беббідж розробив проект машини, яка стала прототипом перших електронно-обчислювальних машин.
Розповідь учителя
Це цікаво знати
Продовжимо розповідь про обчислювальні машини. Саме в Україні, у Києві, було створено одну з перших у Європі електронно-обчислювальних машин. Ця подія відбулася 1951 року.
Машина займала площу, що дорівнювала площі двох класних кімнат, і вміла швидко та правильно рахувати. За своїми можливостями ця ЕОМ не поступалася існуючим американським. Цю машину створив С. О. Лебедєв.
V. Фізкультхвилинка
Відеофізкультхвилинка «Ялиночка»
VI. Застосування набутих знань
Практичне завдання за підручником
Виконання завдань у зошитах.
VII. Підсумок уроку
Завдання «Відповідність»
Учитель:
Ви не тільки пройшли всі випробування, але й отримали найцінніший скарб у світі.
Хочете знать який?
Відгадайте!
Розставте числа по порядку.
А Я Н Н Н З
3 6 2 5 4 1
Відповідь:
ЗНАННЯ
VIII. Рефлексія
«Наряди ялиночку»
На аркуші А3 напередодні підготовлено малюнок ялинки та кожному учневі на перерві перед уроком на парти було покладено дві новорічні іграшки (кольорова та чорно-біла), якими необхідно нарядити ялинку до Нового року. Якщо учням сподобався урок, то учні вішають (приклеюють) кольорову іграшку на ялинку, якщо не сподобався, то – чорно-білу.