Тема у року : Як вивчають речовини. Спостереження і експеримент у хімії. Фізичні властивості речовини. Лабораторний дослід 3.
Мета : Узагальнити й поглибити знання учнів про властивості речовини набуті в курсі «Природознавство»; ознайомити учнів з методами вивчення хімічних сполук і явищ; дати поняття про спостереження та експеримент як методи досліджень в хімії.
Навчити описувати та визначати речовини за їх фізичними властивостями ; встановлювати залежність між властивостями та застосуванням.
Розвивати вміння висловлювати свою думку; вміння спостерігати , порівнювати і робити висновки, щодо розуміння важливості хімічних знань.
Виховувати інтерес до вивчення хімії, формувати вміння використовувати свої знання в життєвих ситуаціях.
Обладання :Відео лабораторного досліду №3
https://drive.google.com/file/d/1DzVtED7JqpZsnntST7FvT5xMhPM0b_YK/view
Тип уроку : вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
1.Що називається тілом ?Наведіть приклади природних та створених людиною тіл.
2. Що таке речовина? Чим відрізняється тіло від речовини?
3. З яких матеріалів виготовлена лопата?
4.Знайдіть, що з запропонованого буде третім зайвим і поясніть свою відповідь..
5.Займи позицію : віриш чи ні.
II. Мотивація навчальної діяльності.
Проблемна ситуація: Ви випадково переплутали посудини з крохмалем і содою. Як розпізнати ці речовини? Що говорить ваш життєвий досвід? 1. Як можна відрізнити одну речовину від іншої?
2. Згадайте, що таке властивість?
3. Які властивості ви знаєте?
III. Вивчення нового матеріалу:
1. Властивості речовини – це ознаки за якими одні речовини відрізняються від
інших.
Властивості речовини вивчають для того, щоб знати, як застосувати дану
речовину ,як розпізнати її серед інших речовин.
Є два види властивостей: фізичні та хімічні.
Властивості речовини вивчають за допомогою органів чуття або вимірюють за
допомогою приладів. До них належать : агрегатний стан, колір, запах,
розчинність у воді, густина тощо.
Хімічні властивості речовини виявляються лише у процесі хімічних реакцій.
Наприклад: кисень підтримує горіння, залізо іржавіє, магній горить, срібло
темніє на повітрі.
Пропоную вам ознайомитись з фізичними властивостями деяких речовин.
Лабораторний дослід № 3
Тема :Ознайомлення з фізичними властивостями речовин. Опис спостережень. Формулювання висновків.
Мета : навчитися описувати фізичні властивості речовин, порівнювати речовини за фізичними властивостями; формулювати висновки.
Порядок виконання
https://drive.google.com/file/d/1DzVtED7JqpZsnntST7FvT5xMhPM0b_YK/view
Дані записати у робочий зошит у вигляді таблиці.
Ознака |
Речовина |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
Агрегатний стан |
|
|
|
|
|
|
|
колір |
|
|
|
|
|
|
|
Запах |
|
|
|
|
|
|
|
Розчинність у воді |
|
|
|
|
|
|
|
Електропровідність |
|
|
|
|
|
|
|
Температура плавлення |
|
|
|
|
|
|
|
Температура кипіння |
|
|
|
|
|
|
|
ІІI. Формулювання висновків.
2.Якими способами ми досліджували властивості? Як вивчають властивості речовин вчені, юні науковці?
З давніх-давен людина спостерігала за перебігом природних явищ: блискавкою, веселкою, випаданням снігу взимку, зоряним небом в ясну ніч, спостереженням за Сонячним затемненням , припливами і відпливами, зміною пір року. Спочатку вони дивували її, деякі лякали, бо людина не могла пояснити, чому те чи інше явище у природі відбувається саме так, а не інакше.
Крок 1.
Спостереження - це пасивний метод наукового дослідження, при якому спостерігач не впливає на розвиток подій. Спостереження здійснюють за допомогою органів чуття: зору, смаку, слуху, нюху, дотику.
Кристали сірки жовті
Спостереження бувають якісні та кількісні. Якісні спостереження описують властивості , які не базуються на числах.
Кількісні спостереження- це вимірювання, які підкріплюються числовими характеристиками.
Але одних спостережень мало, щоб мати істинні знання про перебіг тих чи інших явищ. Тому з часом від звичайного споглядання люди перейшли до цілеспрямованого спостереження за природними явищами. Після спостережень робилися узагальнення, висувалися гіпотези (передбачення), які потребували перевірки.
Крок 2.
Гіпотеза - це спроба пояснити, чому і як відбувається спостережуване явище. Так наприклад, різні народи висували гіпотезу про те на чому «стоїть» Земля. Одні говорили, що її тримають три слона, інші, що Земля знаходиться на панцирі гігантської черепахи. А сьогодні ми всі знаємо, що Земля разом з іншими планетами обертається навколо Сонця. Щоб довести правдивість своєї гіпотези потрібно провести експеримент.
Крок 3.
Експеримент - це цілеспрямоване багаторазове відтворення явища у спеціально створених умовах і планомірне вивчення його під час виконання певних дій.
Накопичення експериментальних даних, їх систематизація, аналіз
дозволяють людині не лише вивчити, але й передбачити властивості речовини.
На підставі отриманих даних формуються закони й теорії.
Закон – теоретично обґрунтоване і практично доведене наукове твердження.
Необхідно чітко зрозуміти, що людина лише відкриває закони природи, вони
існують незалежно від нашої свідомості.
Теорія – вища досконала форма наукового відбиття дійсності.
З допомогою теорій можна не лише пояснити явища, але й передбачити нові
явища, речовини із заданими властивостями.
Дайте відповіді на запитання.
1.Чи знадобляться знання, одержані на уроці , у вашому житті ?
2. Яким отриманим на уроці лайфаком ви поділитеся з батьками ?
V. Підведення підсумків.
Домашнє завдання: виконати інтерактивну вправу