Урок "Як вивчають речовини. Спостереження й експеримент у хімії."

Про матеріал
Поглибити знання учнів про властивості речовин, навчити описувати фізичні властивості речовин; дати поняття про спостереження та експеримент як методи дослідження в хімії; розвивати уміння проведення хімічного експерименту, вміння розрізняти речовини за їх фізичними властивостями, порівнювати властивості речовин; прогнозувати галузі застосування.
Перегляд файлу

Тема. Як вивчають речовини. Спостереження й експеримент у хімії.

Мета: навчити учнів описувати фізичні властивості речовин;  розвивати уміння проведення хімічного експерименту, вміння розрізняти речовини за їх фізичними властивостями, порівнювати властивості речовин; прогнозувати  галузі застосування речовин, дати поняття про спостереження та експеримент як методи дослідження в хімії; розвивати логічне мислення, розширювати кругозір; виховувати інтерес до хімії, допитливість, наполегливість, толерантне ставлення до товаришів; формувати міжпредметні, природничо-наукові і здоров’язбережувальні компетентності.

Тип уроку: комбінований урок.

Методи навчання: словесні; пояснювально-ілюстративні; дослідницькі ; частково-пошукові; практичні; інтерактивні.

Форми роботи: індивідуальна, групова, фронтально-колективна; розповідь, евристична бесіда, проблемні питання, лабораторна робота, робота у групах.

Хід уроку

І. Організаційна частина

    В історії людства є багато прикладів, коли  великі люди в дитинстві та юності були непримітними, і їх навіть сприймали  як «гидких каченят». Від глузувань однолітків і вчителів страждали Ньютон, Едісон, Достоєвський. Індивідуальність цих особистостей розкрилася згодом. Тож не бійтеся помилятися на уроці. Том Едісон, перш ніж винайти електричну лампочку, зробив 10 тисяч невдалих дослідів. Коли йому про це сказали, він відповів: «Я не помилявся всі ці 10 тисяч разів, я успішно з’ясовував, що було неправильним.»  Бажаю вам успіхів на уроці!

Гра «Шифрограма»  (переносна дошка)

Складіть із розкиданих літер речення, яке має чотири слова.

С І Х

У П

П И О И

Ь Р Х Д Т

І З

Р Ц Е

П А Ю

Так, успіх приходить із працею, це девіз нашого уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Гра «Пригадайка»

Кажуть, що люди здатні засвоїти 10 23 одиниць інформації, майже як число Авогадро.  Є люди, які знають напам’ять декілька тисяч книг. Зважаючи на це, мені здається, ви запам’ятали хімічні поняття, тому пригадайте протягом 10 секунд якомога більше їх. (хімія, тіло, речовина, атом, молекула …)

Гра «Мозкова атака»

-         Що таке фізичне тіло ?  речовина?

-         Наведіть приклади природних речовин, штучних речовин.

-         Що таке властивості речовин?

-         Навіщо вивчають властивості речовин?

Гра «Вічний пошук»

Індивідуальні завдання по картках

І. Знайдіть відповідність:                        ІІ. Запишіть у два стовпчики

Речовина              Фізичне тіло                                тіла і речовини:

1)золото;               а)термометр;                 Стіл, мідь,  пластмасова

2)ртуть;                 б)каблучка;                   пляшка, спирт, газета,

3)целюлоза;          в)вітрина;                      срібний ланцюжок, сніжинка,

4)скло;                   г)зошит.                         йод, цвях, золото, кисень.

Хімічний  цифровий диктант                                                                              (виберіть назви тіл - І варіант, назви речовин - ІІ варіант)      ( самоперевірка)

1.цегла;  2.сірка;  3.залізо;  4.машина;  5.мідь;  6.кисень;  7.парафінова свічка;  8.цвях;  9.скло;  10.колба;  11.льод;  12.апюмінієва ложка;  13.сіль;  14.цукор.

Відповіді:  тіла -  1- 4 -7- 8 – 10 -11- 12;      речовини – 2 -3 -5 -6 -9 -13 -14

     ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

На минулому уроці ви познайомилися з фізичними властивості деяких речовин. Сьогодні ми закріпимо знання практично, бо як казав М.В.Ломоносов «Один дослід я ставлю вище за тисячу думок, породжених тільки уявою».

ІV. Вивчення нового матеріалу

Оголошення теми, мети.

Хімія – експериментальна природнича наука. Основні методи пізнання єдині для усіх наук про природу – це спостереження, гіпотеза, експеримент (синтез, аналіз), закон, теорія. (опорна схема)

Споглядаючи природу та її явища, наші пращури робили висновки та передавали свої знання наступним поколінням. Спостерігаючи за явищами природи, люди робили певні  прогнози щодо змін у погоді. Спостерігаючи за поведінкою тварин, визначали наближення землетрусів чи виверження вулканів. Спостереження дали вченим можливість зібрати величезне число фактів, що становить основу хімії.

Спостерігаючи зоряне небо у телескоп, великий польський астроном Микола Коперник зробив відкриття – Земля обертається навколо Сонця.

Але спонтанне спостереження часто давало хибну інформацію. З часом стало зрозуміло, що краще спостерігати за контрольованими процесами. Так виник експеримент. Згадайте великого Архімеда, який за допомогою експерименту довів, що корона, яку цар Гієрон побажав пожертвувати в один із храмів, виготовлена не з чистого золота. Архімед використав знання питомої ваги золота та срібла для вирішення проблеми і дав відповідь: корону було виготовлено із сплаву 1500 г золота та 500 г срібла.

У хімії також використовують такі методи, як синтез та аналіз.

Синтез  - штучні алмази, гума, пластмаси.  Синтез нових речовин, недотримання правил техніки безпеки призводять до забруднення навколишнього середовища. Для оцінювання екологічної ситуації використовують методи аналізу – вміст нітратів у овочах та фруктах, аналіз крові, грунтів, повітря.

Хімічний експеримент – це основний метод добування хімічних знань. З власного шкільного досвіду ви знаєте, що крейда не розчиняється у воді. А як ви гадаєте, крохмаль – це речовина розчинна у воді чи ні?

Учні висловлюють свої припущення.

V. Застосування набутих знань

Правила техніки безпеки

Шість  НЕ.  (кросворд)

  1.     Заборона на харчування в класі.
  2.     Заборона на вживання рідини.
  3.     Заборона-вказівка до дій з залишками речовин.
  4.     Заборона знаходження над посудом, у якому відбувається перетворення речовин.
  5.     Не будь надто цікавим – не … у посудину з реагентами.
  6.     Для визначення властивостей речовин ніколи не …

н

е

ї

ж

н

е

п

и

й

н

е

з

л

и

в

а

й

н

е

н

а

х

и

л

я

й

с

я

н

е

з

а

г

л

я

д

а

й

н

е

п

р

о

б

у

й

н

а

с

м

а

к

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в групах. Лабораторний дослід №1.

Тема. Ознайомлення з фізичними властивостями речовин.

Опис спостережень. Формулювання висновків.

        Обладнання і матеріали: хімічні склянки, скляні палички, шпателі; вода,  залізні  ошурки, крейда, сіль, крохмаль.

 Завдання. Розглянути видані речовини, визначити їх властивості,  результати досліду записати в таблицю. 

 

Фізичні властивості

Речовина

 

 

Агрегатний стан

 

 

Колір

 

 

Запах

 

 

Блиск

 

 

Густина

 

 

Розчинність у воді

 

 

 

І група – сіль і крохмаль.

ІІ група – харчова сода й залізні ошурки.

Загальний висновок (відповісти на запитання)

За якою властивістю можна відрізнити одну речовину від іншої?

VІ. Підсумок уроку

Вправа «Мікрофон»

1.Що нового ви дізналися на уроці?

2. Які методи дослідження речовин ви знаєте?

3.Для чого люди досліджують різні речовини та явища?

4.Якими методами ви користувалися для вивчення властивостей речовин?

5.Що сподобалось на уроці?

VІІ. Рефлексія

VІІІ.  Домашнє завдання

Опрацювати параграф підручника, виконати завдання у кінці параграфа.

Домашній експеримент. За зразком лабораторного досліду визначити фізичні властивості таких речовин: золото, мідь, кисень.

Список використаної літератури:

Інтернет-ресурси:

Видавництво “Освіта”: http://www.prosv.ru/

Википедія: http://ru.wikipedia.org/wiki/

Підручник. Хімія. 7 клас. М.-В.М.Савчин

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
24 лютого
Переглядів
248
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку