"Урок Як захистити права дитини"

Про матеріал

надані матеріали допоможуть формувати правову та полікультурну компетентності школярів як учасників сімейних правовідносин; виховувати почуття відповідальності за долю майбутніх дітей, співчутливе ставлення до скривджених, бажання допомогти ближньому.

Перегляд файлу

 

Тема.    Як захистити права дитини

Мета і задачі:

  • розглянути і закріпити форми влаштування дітей, позбавлених  батьківського піклування;
  •   формувати правову та полікультурну компетентності школярів як учасників сімейних правовідносин;
  • виховувати почуття відповідальності за долю майбутніх дітей, співчутливе ставлення до скривджених, бажання допомогти ближньому.

 

Обладнання: підручник з основ правознавства,   відео«Катерина»,  «Записник правознавця», мультимедійна дошка, ноутбук, стікери, малюнок «Айсберга».

 Основні поняття: дитина–сирота, дитина, позбавлена батьківського піклування, опіка та піклування, усиновлення, патронат, прийомна сім’я,

дитячий будинок сімейного типу.

    Тип уроку: закріплення знань, умінь, навичок.

    Форма уроку: практичне заняття.

     Віковий склад учасників: учні 9 класу (14 -15 років)

 

 

                                                   План заняття

  1. Загальна характеристика термінів: дитина – сирота, дитина, позбавлена батьківського піклування.
  2.  Форми піклування про дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування в Україні.

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

І.Організаційний момент

Радо зустрічає нас цей привітний, гарний клас,

І щоб  все було  гаразд – вперед руки, зробіть клас.

Далі сядемо тихенько,

спину вигнемо рівненько,

Посміхніться, і ще раз, ви дев’ятий суперклас.

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель.

        Тема уроку «Чужих дітей не буває» є дуже актуальною.  Сьогодні в Україні 71 тисячі дітей мають статус сироти. Про це, в ефірі "5 каналу" повідомив Уповноважений президента з прав дитини Микола Кулеба. Ми живемо в час різноманітних інформаційних технологій, фантастичних відкриттів, у великій правовій державі, нехай з економічними проблемами, але не знаємо страху  сиріт і дітей, які позбавлені батьківського піклування, чому при живих батьках дітей всиновлюють чи виховують чужі люди? І чому держава, а не мама повинна піклуватись про дитину?

 В  Загальній декларації прав людини   та   Конституції України   гарантуються права щасливого батьківства та зобов’язують батьків виконувати обов’язки по відношенню до власних дітей, та коли перші нехтують обов’язками, то завжди страждають діти. Сьогодні ми розглянемо як держава піклується і  права захищає  дітей- сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування .

   Актуалізація навчальних знань учнів

Вправа « Асоціації»

Учитель на дошці закріпляє термін «сирота», пропонує  учням записати на стікерах слова – асоціації до данного терміну і прикріпити стікери.  

ІІІ. Засвоєння нових знань

 Учитель.             У статті 1 ЗУ «Про забезпечення організаційно-правових  умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» є визначення терміну «СИРОТА»

Закон України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» визначає права та пільги дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа.

 1. Повне державне забезпечення в навчальних закладах  віком до вісімнадцяти років та  при продовженні навчання до 23 років. 

2. Особам, які навчаються, стипендія в розмірі, який на 50 відсотків перевищує розмір стипендії у відповідному навчальному закладі, а також виплачується 100 відсотків заробітної плати в період виробничого навчання та виробничої практики. Забезпечується щорічне безоплатне оздоровлення 

 3.Зберігається право на житло, в якому вони проживали раніше  або позачергове   соціальне житло.

 4.Учні та студенти зазначеної категорії зараховуються на повне державне утримання в навчальних закладах, до яких вони вступили.

5.Абітурієнти з числа дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, та особи з їх числа приймаються до навчальних закладів поза конкурсом.

Учитель. Нажаль проблема сирітства має дуже давню історію, до якої звертались багато митців літератури та мистецтва.( Відео 1 (від 0 с. до 46 секунди)) https://www.youtube.com/watch?v=EW_aIddeHvQ

Так, 180 років тому, Великий Кобзар, Тарас Григорович Шевченко написав поему «Катерина», в якій правдиво висвітлив трагічну долю жінки в тогочасному феодально-кріпосницькому суспільстві. Жіноча недоля була не просто однією з тем творчості, а згустком крові, що запеклася в його серці. І дівчина-наймичка, і покритка, і вдова, і мати, що народила кріпака, — це символ долі всіх українок, які злилися в поезії Кобзаря у величний, багатостраждальний образ України-матері.

Що ж нам відомо про поему «Катерина»? Що ви можете про неї сказати?

Вправа «Мікрофон» ( мультимедіа  (Презентація Аналіз поеми «Катерина»)

https://svitppt.com.ua/ukrainska-literatura/katerina.html)

Очікувані відповіді 

  Поема «Катерина» — перший твір, у якому поет звернувся до теми жінки -покритки і ширше – жінки-матері. Ця тема стала наскрізною в подальшій поетичній і прозовій творчості Т Шевченка («Слепая», «Відьма», «Наймичка», «Марія» та ін.).У творі одна сюжетна лінія, що час від часу переривається авторськими відступами різного характеру: філософськими, дидактичними, автобіографічними.

  ІV. Формування практичних знань, вмінь і навичок

Запитання

  • Чому так  вчинила головна героїня?

Очікувана відповідь учнів :

      За неписаними, але загальноприйнятими законами звичаєвого права про сім’ю та шлюб, дівчина, яка стала матір’ю до одруження, підлягала осуду й ганьбі. Оскільки жінки, за тодішніми звичаями, зобов’язані були постійно носити якийсь головний убір, виконувався обряд покриття: кілька шановних у селі жінок збиралися і пов’язували («покривали») хусткою голову необачній дівчині. Звідси й глумлива назва — покритка. Злий поговір, неслава, які не щадять і старої матері («Мабуть, сама вчила»), призводять до того, що батьки зважуються на жорстокий вчинок. Вони мусили скоритися громадській думці, усталеному закону співжиття. У давнину був звичай: залишаючи назавжди свій край, люди брали жменьку рідної землі, яку мали покласти в їхню труну при похованні в чужій стороні. Цього звичаю дотримується і Катерина, бо цілком свідома того, що більше не повернеться додому.

 Вчитель. Малого Івася ми зустрічаємо на шляху поводирем. ( Відео (від47с. до1хв.59с.) https://www.youtube.com/watch?v=EW_aIddeHvQ

 Парадоксальним здається ставлення поета до своєї героїні. Покинутий син викликає глибокий жаль у читача, принаймні, у мене. Заради нього вона мусила жити, хоч би й тяжко працюючи, хоч би й осуджувана. Але глибоке авторське співчуття до Катерини, що втопила свій біль під кригою, кличе в союзники: що я знаю про той час? Може, вона справді не могла більше боротися? Може, небагато хто зміг би витримати на її місці?..

 Вчитель Що чекає у майбутньому цього на  хлопця  

Учень

            Майбутнє Івася

Підрісши, Івасю, ти наймитом станеш

І будеш свій вік на панів працювати,

Аж поки не станеш ти немічним брате.

Або ж ти почнеш за свободу боротися,

  І станеш бунтарем і знатимуть всі,

  що ти за щасливі і радісні думаєш дні.

           А поки малий ти і горенько є в тебе,

           ні батька ні неньки нема.

           Івасю, не плач,  і у тебе в житті

            настане хвилина ясна.

 Вчитель.   Спробуємо уявити, що Івась живе у наш час. Ставлення суспільства до дітей відображає загальний рівень захисту та поваги до прав людини. Якщо держава піклується про своє майбутнє покоління, вона повинна створити належні умови для всебічного розкриття їхніх здібностей, закладення основи для їх повноцінного життя. На жаль, не всі діти в Україні живуть у сім’ях. Мова йде про дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

           Так, відповідно до статті 52 Конституції України утримання та виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, покладається на державу, яка має   різні форми піклування про дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування: опіка та піклування, усиновлення, патронат, прийомна сім’я, дитячий будинок сімейного типу. Готуючись до уроку, ви об’єднались у групи для самостійного дослідження різних форм піклування, які існують в нашій державі, пропоную вам презентувати ваші доробки  (Презентації учнівських проектів)) (Учитель під час захисту презентації, наклеює на «Айсберг» стрічки з написами - форми піклування).

Група 1 Опіка та піклування.

Група 2 Усиновлення.

Група 3 Патронат.

Група 4 Прийомна сім’я.

Група 5 Дитячий будинок сімейного типу.

V. Узагальнення знань

                                                        Записник правознавця 

 

Критерії порівняння

Усиновлен

ня

опіка

піклування

Дитячий будинок сімейного типу

патронат

Прийомна сімя

Статус дитини

Сирота, або дитина позбавлена батьківського піклування

Вік дитини

а)0-14

б)0-14

в)14-18

0,25 балів

 

а)0-14

б)0-14

в)14-18

0,25 балів

 

а)0-14

б)0-14

в)14-18

0,25 балів

 

а)0-14

б)0-14

в)14-18

0,25 балів

 

а)0-14

б)0-14

в)14-18

0,25 балів

 

а)0-14

б)0-14

в)14-18

0,25 балів

 

Орган який встановлює певний спосіб влаштування

а)Суд, б)районна державна адміністрація

в)орган опіки та піклування

0,25 балів

а)Суд, б)районна державна адміністрація,

в)орган опіки та піклування

0,25 балів

 

а)Суд, б)районна державна адміністрація,

в)орган опіки та піклування

0,25 балів

 

а)Суд, б)районна державна адміністрація,

в)орган опіки та піклування

0,25 балів

 

а)Суд, б)районна державна адміністрація,

в)орган опіки та піклування

0,25 балів

 

а)Суд, б)районна державна адміністрація,

в)орган опіки та піклування

0,25 балів

 

сума балів                                       загальна сума балів

                               оцінка

Вправа « Займи позицію»

(учні обирають форму піклування для Івася і наклеюють стікер)

Де Івасю буде найкраще?

 VI. Підсумок уроку (Відео (від 2 хв. до 3хв.11с)) https://www.youtube.com/watch?v=EW_aIddeHvQ

VII. Оголошення результатів навчальної діяльності

(за результатами виконання практичної частини заняття)

VII.Рефлексія

Хочу запитати вас, як урок вам - просто клас!

Пам’ятайте на завжди –  на жаль є  діти сироти.

Ми в змозі їм допомогти?

І я і ти, і ми, і всі!

 Підсумки

Досягаючи основної мети власного педагогічного пошуку шляхом власних висновків, аналізуючи проблеми сьогодення приходжу до висновку, що знання і вміння, які отримують учні під час даного інтегрованого уроку   сприяють формуванню діяльного члена громади і суспільства, який розуміє принципи і механізми функціонування суспільства  та керується морально-етичними критеріями і почуттям громадянської відповідальності у власній поведінці, вчаться розуміти зв’язок між громадянською позицією й розвитком суспільства, критично аналізувати інформацію, висловлювати зважені судження, усвідомлювати свою роль у суспільстві та відповідальність за його стан.

 

 

 

 

 

 

 

 

Використані джерела інформації

  1.  Гін А. Прийоми педагогічної техніки – Луганськ: навч .книга «Янтар»,2004
  2. Гунько О.А. Зроби цікавим урок історії. 8-11 класи. – Тернопіль: Мандрівець,2010,167
  3.  Навчальна програма з основ правознавства» для 9-х класів  Т. Ремех; К: - 2016;
  4. Підручник: Сутковий В.   Основи правознавства.- К.:Генеза    2017р.,
  5. Садкіна В.І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок.- Х.: Вид.група «основа»,2008
  6. http://kodeksy.com.ua/konstitutsiya_ukraini.htm

https://www.youtube.com/watch?v=EW_aIddeHvQ

https://svitppt.com.ua/ukrainska-literatura/katerina.html)

 

Реєстраційна анкета

учасника(-ці)  Всеукраїнського конкурсу навчально-методичних розробок

(розміщується на початку розробки)

Назва розробки

«Як захистити права дитини »

Прізвище, ім'я, по батькові (повністю)

Шарова Лариса Анатоліївна

Місце роботи або навчання

Шандриголівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Лиманської міської ради 

Адреса (закладу або домашня) (вулиця та номер будинку та квартири)

Степова,4

Місто (населений пункт)

Село Шандриголове

Область (якщо потрібно – район)

Донецька область Лиманський район

Індекс

84430

Контактні телефони (обов’язково номер мобільного телефону)

0665641571

Адреса електронної пошти

larisa.history@gmail.com

 

docx
Додано
9 листопада 2018
Переглядів
945
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку