Олімпіада з правознавства 9 клас (2018 р.)

Про матеріал

У посібнику запропоновано завдання для проведення оцінювання досягнень учнів шляхом їх участі у шкільних олімпіадах. Збірник олімпіадних завдань з правознавства містить різнорівневі завдання, які можуть використовуватися вчителями для проведення І (шкільного) етапу всеукраїнської олімпіади з правознавства, а також під час закріплення вивченого матеріалу на уроках, для підсумкових самостійних робіт з курсу, для індивідуальних занять з учнями, які готуються до змагань з правознавства. Завдання складено відповідно до програм з урахуванням змін у законодавстві. Збірник дозволяє вчителям складати диференційовані завдання залежно від здібностей та можливостей кожного учня.

Для учнів загальноосвітніх навчальних закладів, вчителів, методистів.

Сподіваємося, що даний збірник стане в нагоді педагогам в їхній нелегкій роботі. Успіхів!

Перегляд файлу

                                Олімпіада                          9 клас

1. Тести (10 балів)

Виконайте тестові завдання.

 

1.Оберіть найбільш повну відповідь,що характеризує ознаки правопорушення:

А) Протиправність, вина, шкода, суб`єкт правопорушення;

Б) Вина, шкода, караність, мотив;

В) Шкода, стягнення, караність, обтяжуюча обставина;

Г) Суцільна небезпека, протиправність, винність, караність.

 

2. Назвіть первинну соціальну норму:

А) Норми права;

Б) Звичаї;

В) Корпаративні норми;

Г) Релігійні норми.

 

3.Оберіть варіант, котрий включає лише галузі публічного права:

А) Конституційне, кримінальне, сімейне, цивільне;

Б) Цивільне, адміністративне, конституційне, трудове;

В) Адміністративне, кримінальне, конституційне, фінансове;

Г) Житлове, земельне, трудове, спадкове, конституційне.

 

4.Оберіть варіант, котрий включає лише галузі приватного права:

А) Конституційне, кримінальне, сімейне, цивільне;

Б) Адміністративне, кримінальне, конституційне, фінансове;

В) Житлове, земельне, трудове, спадкове, конституційне;

Г) Цивільне, сімейне, трудове, житлове, земельне.

 

5. Не є ознакою закону:

А) Приймається референдумом;

Б) Приймається на совість;

В) Має вищу юридичну силу;

Г) Виконання забезпечується силою державного примусу.

 

6. Оберіть варіант, що включає види юридичної відповідальності:

А) Дисциплінарна, адміністративна, кримінальна;

Б) Охоронна, виховна, запобіжна;

В) Оборонна, загальнообов`язкова, превентивна;

Г) Загальна, внутрішня, регулятивна.

 

7.Оберіть варіант, що включає ознаки держави:

А) Територія, апарат публічної влади, податкова система, символіка держави;

Б) Апарат публічної влади, верховенство, державна влада;

В) Правова система, соціальна влада, публічність;

Г) Податкова система, демократія, політична влада.

 

8.Оберіть варіант, котрій включає ознаки Конституції як основного закону:

А) Жорстока, підвищена стабільність, гнучка;

Б) Внутрішня, гнучка, письмова форма;

В) Писома, жорстока, підвищена стабільність;

Г) Найвища юридична сила, особливий порядок прийняття, підвищена стабільність.

 

9. Ознакою федерації є:

А) Має тимчасовий характер;

Б) Є союзною державою;

В) Наявність автономних утворень;

Г) Дворівнева система законодавства.

 

10. Обмеженою монархією є:

А) Дуалістична;

Б) Теократична;

В) Станова;

Г) Президентська.

 

    1

    2

   3

   4

    5

   6

   7

   8

   9

    10

 

    А

 

    Б

 

   В

 

    Г

 

    Б

 

    А

 

    А

 

    Г

 

    Б

 

    А

 

 

 

2. Дайте відповіді на запитання  (10 балів)

 

1.Назвіть передумови виникнення держави.

Відповідь:

Передумовами виникнення держави є:

-економічні;

-соціальні;

-демографічні;

-політичні;

 

2.Які існують засоби прояву соціальної влади?

Відповідь:

Засоби прояву соціальної влади бувають:

-авторитет;

-переконання;

-насильства;

-примусую.

 

3.Характерними особливостями державної влади є:

Відповідь:

Характерні особливості державної влади це:

-публічність;

-верховенство;

-універсальність;

-суверенність;

-легітимність.

 

4. На які групи поділені функції держави?

Відповідь:

Групи функції держави поділяються на:

-за соціальною значущістю;

-залежно від територіальної спрямованості;

-за часом здійснення;

-за формами суспільного життя.

5.Назвіть юридичні властивості республіки.

Відповідь:

Юридичними властивостями руспубліки є:

-обмеження влади глави держави

-виборність вищих органів державної влади;

-відповідальність глави держави у випадках, які передбачені законом;

-загальнообов`язковість рішень законодавчої влади для всіх інших державних органів.

 

6. Що характерне для унітарної держави?

Відповідь:

Риси, характерні для унітарної держави це:

-наявність єдиної системи централізованої державної влади;

-єдине громадянство;

-єдина судова система;

-єдина конституція.

 

7.Якими правами наділяється суб`єкт федерації?

Відповідь:

Права суб`єкта федерації включають в себе:

-установчу владу;

-право на ухвалення власної конституції;

-свою судову,правову системи.

 

8.Яким шляхом створюються імперії?

Відповідь:

Шляхом завоювань чи приєднання нових територій.

 

9. Які особливості характеризують тоталітарний режим?

Відповідь:

Риси тоталітарного режиму:

-влада на всіх рівнях формується однією чи кількома особами з правлячої верхівки;

-не має волевиявлення, існує однопартійна система;

-культ особи, цілковитий контроль над економікою.

 

10. Які риси притаманні авторитарному режиму?

Відповідь:

Риси авторитарного режиму:

-обмежуються основні права та свободи людини;

-влада зосереджується в руках невеликої групи людей або однієї особи;

-забороняється легальна діяльність політичних партій і об`єднань,які стоять в опозициції.

 

 

 

3. Заповніть пропущене у наведених реченнях (10 балів)

 

1.Політична влада – це особливий вид соціальної влади, за допомогою якої реалізуються життєво важливі інтереси впливових соціальних груп.

2.За визначеністю суб`єктів правовий статус особи буває наступних видів: індивідуальний, спеціальний, загальний, правовиий.

3. Право – система загальнообов`язкових, формально визначених, загальних правил поведінки, що встановлюються, гарантуються і охороняються державою та регулюють суспільні відносини між людьми

4. Закон – нормативний акт вищої юридичної сили,що видається законодавчим органом і регулює найважливіші суспільні відносини в державі.

5. Суспільний порядок – це стан урегульованості суспільних відносин, який заснований на реалізації соціальних норм і принципів.

6. Конституція – Основний Закон держави, що приймається в особливому порядку, має найвищу юридичну силу та регулює найважливіші суспільні відносини.

7.Важлива форма безпосередньої демократії, що полягає в проведенні голосування, шляхом якого приймаються рішення з будь-яких питань державного або самоврядного характеру, за винятком тих, котрі згідно із законом не можуть бути винесені називається референдум.

8. Об`єднання громадян – добровільне громадське формування, створене на основі єдності інтересів для спільної реалізації громадянами своїх прав і свобод.

9.Неповнолітні – особи, які не досягли віку, з якого закон визначає їх повністю дієздатними (в Україні з 14 до 18 років) .

10. Встановлений законом або на його основі час, протягом якого працівники відповідно до правил внутрішнього розпорядку забов`язані виконувати трудові обов`язки, передбачені трудовим договором це – робочий час.

 

 

4. Визначте помилки та/або недоречності, допущені в тексті (10 балів)

 

1. Україна є суверенна і незалежна, парламентська, соціальна, правова держава.

2. Україна є федеративною державою.

3. Держава не відповідає перед людиною за її діяльність.

4. В Україні існує подвійне громадянство.

5. Носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є парламент.

6. Народ здійснює владу безпосередньо і через референдум.

7. Державна влада в Україні здійснюється на засадах ії поділу на законодавчу, охоронну і судову.

8. В Україні визнається і діє принцип демократії права.

9. Конституція України має найвищу правову силу.

10. Україна ігнорує задоволення національно-культурних і мовних потреб українців,які проживають за межами держави.

 

Помилка

Виправлення

1

парламентська

демократична

2

федеративна

унітарна

3

не відповідає

відповідає

4

подвійне

єдине

5

парламент

народ

6

референдум

орган влади

7

охоронну

виконавчу

8

демократії

верховенства

9

правову

юридичну

10

ігнорує

дбає

 

 

 

 

 

 

5. Порівняйте поняття (15 балів)

 

Порівняйте поняття: «злочин» та «проступок» (15б.: визначення понять – 2б., спільне -3б., відмінне -10б.)

Відповідь:

Злочин- це вид правопорушення, що передбачається кримінальним законом,тобто протиправне, суспільно-небезпечне, винне діяння,яке завдає чи може завдати істотну шкоду суспільним відносинам – державному й суспільному ладу.

Проступок – це менш небезпечне, ніж злочин, правопорушення (порушення трудової дисципліни, суспільного порядку, невиконання забов`язань та інше).

Спільне: - завдає певної шкоди суспільству

                 - протиправний акт поведінки

                 - винне діяння, тобто порушує правову норму.

Відмінне:

Критерій для порівняння

            Злочин

             Проступок

1. Ознаки правопорушення

Суспільна небезпечність

Протиправність

Винність

Караність

Кримінальне покарання

 

Дія або бездіяльність

Протиправна поведінка

 

2. Нормативно-правовий акт, що регулює відносини

Кримінальний кодекс

Кодекс України про адміністративні порушення

3. Вид відповідальності

Позбавлення волі

попередження, штраф, виправні роботи, адміністративний арешт

4. Вік фізичної особи, з якого настає відповідальність

Кримінальній відповідальності підлягають особи, яким до вчинення злочину виповнилося 16 років. За окремі злочини з 14 років.

Адміністративній відповідальності підлягають особи з 16 років

 

 

 

 

6. Заповніть пропуски в таблиці (10 балів)

1.

Ознаки держави

5.

8.

Соціальні

3.

6.

9.

Демографічні

Суверенітет держави

7.

Федерація

2.

4.

Республіка

10.

 

Відповідь:

1.Передумови виникнення держави

Ознаки держави

5.Форма правління

8.Форма територіального устрою

Соціальні

3.Територія

6.Абсолютна монархія

9.Унітарна

Демографічні

Суверенітет держави

7.Обмежена монархія

Федерація

2.Політичні

4.Апарат публічної влади

Республіка

10.Імперія

 

 

 

7. Згрупуйте поняття в логічні групи. Дайте назви групам, що утворилися. Знайдіть в переліку зайве поняття, що випадає з логічних рядів, та дайте йому визначення (15 балів) (за об’єднання понять в логічні ряди – по 1 б. за кожний елемент; за назву логічного ряду – по 1 б., за поняття, що випадає з логічних рядів – 1 б., за його визначення – 2 б.)

Правовий звичай, правовий прецидент, нормативний договір, формальна визначеність, нормативно-правовий акт.

Унітарна держава, федерація, республіка, конфедерація, імперія.

Публічність, верховенство, універсальність, легітимність, авторитет.

Назва логічного ряду

 

 

 

Логічний ряд

 

 

 

 

Відповідь:

Назва логічного ряду

Форма територіального устрою

Форми права

Державна влада

Логічний ряд

Унітарна держава, федерація, конфедерація, імперія

 

Правовий звичай, правовий прецедент, нормативний договір, нормативно-правовий акт

 

Публічність, верховенство, універсальність, легітимність

 

Зайві поняття:

Республіка – форма державного правління, за якої повноваження верховної влади здійснюють виборні органи, що обираються населенням на певний строк.

 Формальна визначеність  – ознака права.

Авторитет  – ознака соціальної влади.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8. Проаналізуйте правові ситуації. Дайте відповідь на запитання (20 балів)

 

А) Прочитайте ситуацію. Визначте елементи структури правовідносин. Охарактеризуйте підстави виникнення правовідносин. (10б.)

12-річний Микола брав участь у кінозйомках, за що одержав винагороду у сумі 5000 гривень. На ці гроші він самостійно купив домашній кінотеатр. Однак батьки вирішили, що ці витрати не є доцільними, тож звернулися до магазину з вимогою прийняти кінотеатр та повернути гроші.

Критерії оцінювання:

- характеристика елементів структури правовідносин (назва елементів -1,5б., їх визначення - 3б, вказівка на елемент правовідносин в поданій ситуації -3б.) – 7,5 балів;

- опис  правосуб’єктності суб’єктів правовідносин – 1 б.;

- визначення  підстави виникнення правовідносин – 1,5 б.

Відповідь:

Структурні елементи правовідносин

 

         За ситуацією

 

Суб'єкти - це учасники правовідносин, які є носіями суб'єктивних прав та юридичних обов'язків.

 

Суб`єкти:

12-річний Микола – фізична особа,

магазин – юридична особа

 

Об’єкти - це ті реальні соціальні блага, які задовольняють інтереси і потреби людей, з приводу яких виникають, змінюються чи припиняються правовідносини.

Об`єкт: право власності на домашній кінотеатр  - матеріальне благо (предмет0

 

Зміст правовідносинце конкретна поведінка суб’єктів правовідносин та її юридичне закріплення нормами права у вигляді суб’єктивних прав та юридичних обов’язків. 

Фактичний зміст правовідносин -  це реальна поведінка суб’єктів, їхня діяльність, в якій реалізуються суб’єктивні права та юридичні обов’язки.

Юридичний зміст безпосередньо складають суб’єктивні права і юридичні обов’язки учасників правовідносин, тобто можливість певних дій.

 

 

Суб’єктивне право – це вид і міра можливої поведінки суб’єкта, яка охороняється та захищається і гарантується державою.

Юридичний обов’язок – міра належної (необхідної) поведінки суб’єкта права.

Зміст:

 

 

 

 

Фактичний зміст:

Купівля – продаж домашнього кінотеатру

 

 

Юридичний зміст:

Микола,наділений частковою дієздатністю, як малолітня особа не мав права самостійно розпоряджатися грошами,оскільки купівля домашнього кінотеатру не є дрібним побутовим правочином.

Суб`єктивне право:

Власник магазина забов`язаний прийняти кінотеатр та повернути гроші батькам.

 

Правосуб’єктність  складається з правоздатності і дієздатності. І Микола, і магазин мають правоздатність (Микола з народження, магазин – з моменту реєстарції юридичної особи).

-Микола (малолітня особа) має часткову цивільну дієздатність, що дозволяє йому:

а) самостійно вчиняти дрібні побутові правочини;

б) здійснювати особисті немайнові права на результати інтелектуальної творчої діяльності.

Тому Микола як малолітня особа не мав права самостійно розпоряджатися своїм заробітком. Оскільки купівля домашнього кінотеатру не є дрібним побутовим правочином, такий правочин буде визнаниій недійсним.

Цивільний кодекс дає один місяць для того, щоб заявити претензії батьків щодо укладеного правочину малолітньою особою. У разі відсутності таких претензій протягом зазначеного строку правочин вважається схваленим( не пізніше одного року).

Підстави виникнення правовідносин

В даній ситуації  підставою є юридичний факт – за вольовим критерієм правомірна дія, за характером правових наслідків правозмінюючий, за характером діяльності факт однаразової дії( купівля-продж).

 

Залежно від характеру правових наслідків, які вони породжують, купівля-продаж домашнього кінотеатру –юридичний  акт як  дія, що здійснюються з наміром породити юридичні наслідки, які є наслідком активної реалізації прав, а саме двосторонній правочин (договір купівлі-продажу).

 

Б) Дайте правовий аналіз ситуації. Визначте склад злочину та підстави притягнення до відповідальності. (10б.)

Громадянин Носов звернувся в полицію з заявою про те, що 14 квітня 2017 року в 10:20 біля банку, що на вулиці Чкалова, невідомі чоловіки,погрожуючи пістолетом, відібрали у нього зняті з депозиту гроші в розмірі 10 000 гривень. Через декілька днів правопорушники 24-річний Сергєєв, безробітний, та його племінник 14 років Страшко були затримані.

Критерії оцінювання:

- характеристика елементів структури правопорушення (назва елементів з їх визначенням - 4б, вказівка на елемент правовідносин в поданій ситуації -4б.) – 8 балів;

- підстави кримінальної відповідальності– 1 б.;

- правовий аналіз ситуації– 1 б.

Відповідь:

Склад правопорушення - це сукупність передбачених законом об’єктивних і суб’єктивних ознак суспільно небезпечного діяння, за вчинення якого винна особа несе юридичну відповідальність.

Структурні елементи правопорушення

 

За ситуацією

 

Об'єкт правопорушення - це ті суспільні відносини, які охороняються нормами права і на які посягає правопорушення

Розрізняють наступні види об’єктів правопорушення:

загальний об’єкт правопорушення - це суспільні відносини, взяті під охорону певною галуззю права;

родовий об’єкт - це певне коло однорідних і взаємопов’язаних відносин, узятих під охорону окремою групою правових норм (наприклад, правопорушення спрямовані проти права власності в кримінальному праві);

безпосередніми об’єктами є суспільні відносини з приводу конкретних матеріальних (майно, цінні папери тощо) і нематеріальних (життя, здоров’я, честь, гідність) благ у різних сферах життя суспільства.

 

Загальний об’єкт -  суспільні відносини, що охороняються нормами кримінального  права;

родовий об’єкт - правопорушення спрямовані проти права власності в кримінальному праві;

безпосередній  об’єкт  -  право володіння, користування й розпорядження майном – грошима;

предмет -  гроші в розмірі 10000 грн.

Об'єктивна сторона - це зовнішій прояв протиправного діяння, викликані ним небезпечні наслідки і причинний зв'язок між діянням і наслідками

Ознаками об’єктивної сторони правопорушення є:

обов'язкова - дія чи бездіяльність;

- суспільно-небезпечні наслідки;

- причинний зв'язок між діяннями і небезпечними наслідками;

факультативні (додаткові) елементи: місце, час, спосіб, знаряддя, обставини скоєння правопорушення.

Обов'язкова – розбій як дія;

факультативні

місце - біля банкомата, що по вул. Чкалова,

час – 14 квітня 2017 року в 10.20,

спосіб – погрожуючи пістолетом,

знаряддя – пістолет.

Суб'єкт правопорушення - деліктоздатна фізична чи юридична особа

24-річний безробітний Сергєєв – осудна, деліктоздатна особа, яка на момент вчинення злочину досягла віку кримінальної відповідальності.

14-річний Страшко - на момент вчинення злочину не досяг віку кримінальної відповідальності.

 

Суб'єктивна сторона - це внутрішня психічна діяльність суб'єкта, пов'язана зі скоєнням правопорушення

Обов’язковим елементом суб’єктивної сторони правопорушення є вина - психічне ставлення особи до вчиненого нею суспільно небезпечного діяння та його шкідливих наслідків.

Факультативні елементи:

мотив – усвідомлене прагнення до здійснення конкретних вольових дій чи утримання від них (бездіяльність);

мета – це уява особи про бажаний результат, до якого вона прагне, скоюючи правопорушення.

 

Вина у формі прямого умислу - особа усвідомлювала протиправний характер діяння, передбачала його небезпечні наслідки і бажала їх настання.

Підстави кримінальної відповідальності

1. Фактична

Підставою кримінальної відповідальності є вчинення особою суспільно небезпечного діяння, яке містить склад злочину, передбаченого цим Кодексом.

2. Процесуальна

Особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду.

Ніхто не може бути притягнений до кримінальної відповідальності за той самий злочин більше одного разу.

 

Правовий аналіз ситуації

Сергєєв здійснив злочин і повинен бути притягнутий до кримінальної відповідальності . Страшко на момент злочину досяг 14 років – це вік кримінальної відповідальності за даний злочин. Обставини,які можуть обтяжити покарання: вчинення злочину групою осіб за попередньою змовою.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Єрмолаєва Віра Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Шинкаренко Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. ЗДО Покалів
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Основи правознавства (підручник для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням основ правознавства) 9 клас (Святокум О.Є., Святокум І.О.)
Додано
11 листопада 2018
Переглядів
31595
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку