Урок " Як зимують тварини?/«Чи кожна пташина у вирій літає?»

Про матеріал

Мета:

- поглибити знання про птахів;

- з'ясувати раціон птахів узимку;

- удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати, виявляти причинно-наслідкові зв'язки між явищами природи, робити висновки, групувати птахів на перелітних і осілих;

- формувати потребу в пізнанні природи, проведенні спостережень за птахами взимку;

- навчити робити годівничку для птахів;

- активізувати пізнавальну діяльність дітей;

- збагачувати активний словник відповідно до тематики тижня;

- розвивати самостійне мислення, вміння досліджувати, уяву, доказове та зв'язне мовлення, пам'ять, увагу, дрібну моторику, критичне мислення, навички вільного спілкування;

- виховувати любов і турботу до птахів, естетичний смак.

Перегляд файлу

 Розробка  інтегрованого уроку з  курсу « Я досліджую світ»

Тема уроку : Як зимують тварини?/«Чи кожна пташина у вирій літає?»

Мета:

-         поглибити знання про птахів;

-         з’ясувати раціон птахів узимку;

-         удосконалювати вміння аналізувати, порівнювати, виявляти причинно-наслідкові зв'язки між явищами природи, робити висновки, групувати птахів на перелітних і осілих;

-         формувати потребу в пізнанні природи, проведенні спостережень за птахами взимку;

-         навчити робити годівничку для птахів;

-         активізувати пізнавальну діяльність дітей;

-         збагачувати активний словник відповідно до тематики тижня;

-         розвивати самостійне мислення, вміння досліджувати, уяву, доказове та зв’язне мовлення, пам’ять, увагу, дрібну моторику, критичне мислення, навички вільного спілкування;

-         виховувати любов і турботу до птахів, естетичний смак.

Очікувані результати навчання:

-         дитина вітається та звертається до інших, дотримуючись норм мовленнєвого етикету, використовує ввічливі слова;

-         об’єднується з іншими дітьми у групи, пари для спільної діяльності;

-         учень/учениця уживає відповідну до ситуації спілкування лексику і несловесні засоби;

-         об′єднується з іншими дітьми у групу для навчання і гри;

-         сприймає монологічне висловлювання( уривок вірша, опис пташки);

-         описує пташок, що зимують у нашій місцевості, описує іх поведінку взимку

-         висловлює та аргументує власну думку, поважаючи позицію інших і дослухаючись до спільних рішень;

-         підтримує діалоги з тем, пов’язаних із важливими життєвими ситуаціями;

-         зіставляє почуте з власним досвідом, висуває власні гіпотези;

-         ставить запитання дорослим і одноліткам щодо інформації, яка викликає сумнів або є незрозумілою;

-         зіставляє почуте з власним досвідом;

-         ставить запитання дорослим і одноліткам щодо інформації, яка викликає сумнів або є незрозумілою;

-         систематизує та узагальнює необхідну інформацію;

-         наводить аргументи на захист власної думки та ілюструє її прикладами;

-         розрізняє факти й судження в простому медіатексті, виокремлює цікаву для себе інформацію;

-         знає ознаки птахів;

-         знає перелітних та осілих птахів;

-         знає, чим можна підгодовувати птахів узимку;

-         самостійно виконує знайомі технологічні операції з конструкційними матеріалами за відеоінструкцією;

-         розповідає про власні емоції, що вразило, схвилювало

-         презентує результат своєї діяльності.

Обладнання: Відеопрезентація «Зимуючі птахи рідного краю»

https://youtu.be/ac1CWVs1pKQ?si=IUOji4ci2WKMLIyb

 ілюстрації із зображенням зимуючих птахів, картки-пазли для групової роботи, шаблони, насіння, клейстер для виготовлення смаколиків для пташок.

 

 

 

 

Хід заняття

І Вступне слово вчителя

  Читання уривка вірша Л. Українки «Мамо, іде вже зима…»

                      «Мамо, іде вже зима,

                       В гаю пташок вже нема…

                       Мамо, чи кожна пташина

                       В вирій на зиму літає?» -

                       В неньки спитала дитина…

-         Яку відповідь ви дали б допитливій дитині?(вправа «Мікрофон», звернути увагу дітей, що серед птахів є й ті, що спеціально прилітають до нас на зиму( шишкарі, снігурі))

-         Давайте згадаємо назви тих птахів, які вже відлетіли у теплі краї ( « Мозковий штурм»)

-         Зима у пташиному світі – час великих випробувань. Соловейко та інші перелітні птахи мають дістатися до омріяного Вирію, здолавши аж два моря. Натомість Крук та інші птахи, що лишаються на зимівлю в наших краях, мусять долати холод, голод, а то й пастки. Тому і для одних, і для інших дуже важливим є Звичай Дружнього Крила – допомога ближнього.

ІІ Знайомство із зимуючими птахами (перегляд відео,  розповідь вчителя про зимуючих пташок.

ІІІ   Фізкультхвилинка

  1. Гімнастика для очей ( малюнок або фігурка пташки на палочці, вчитель водить, діти слідкують очима) 

                      

Прилетіла птичка,

Зовсім невеличка.

Чому прилетіла?

Бо до діток схотіла,

До маленьких малят

Дівчаток та хлоп’ят.

  1. Гра «Пташечка»

Правила гри:  Коли пташка вгорі –

діти плескають в долоні над головою, примовляючи «ХЛОП-ХЛОП-ХЛОП», коли

пташка внизу – діти тупають ногами, примовляючи «ТУП-ТУП-ТУП»,  коли

пташка сховається – діти закривають і відкривають очки, примовляючи «КУ-КУ».

ІV  Робота в групах. Гра «Впізнай пташку за описом»

-         А ось і незвичайне дерево, на якому оселилася зграйка пташок. Пташки у цій зграйці різні, спробуйте впізнати за описом!

   На дошці плакат із зображенням дерева і пташок на ньому, у дітей предметні малюнки із зображенням зимуючих птахів, серед яких обирають відповідно до опису.

 1. Ця маленька рухлива пташка з округлою голівкою, короткою шиєю, яйцеподібним тулубом, короткими і округлими крилами. Дзьоб твердий, до кінця загострений. У холодну пору птахи сидять, щільно притиснувшись один до одного, настовбурчившись. (Горобець.)

2. Це красивий птах. У неї на голові чорна шапочка, щоки білі, на горлі чорна смуга - краватка, крила і хвіст сірі, спина жовто-зелена, а черевце - жовте. (Синиці.)

3. У цієї птиці красиве строкате оперення. Верх тіла - чорний, на голові та шиї білі плями, складених на крилах білі смуги, підхвістя і тім'я червоні. Дзьоб міцний і гострий. (Дятел.)

4. У цього птаха верх голови, крила, хвіст - чорні; спина блакитнувато-сіра, а черевце - червоне. Дзьоб короткий, товстий, конічної форми, чорного кольору. (Снігур.)

5. Ця невелика пташка червоного кольору з чіпкими лапками і частим хрестоподібним дзьобом. (Шишкар.)

6. Голова, крила, хвіст у цієї пташки - чорні, а з боків білосніжні пір'ячко. Хвіст довгий, прямий, ніби стріла. Дзьоб міцний і гострий. (Сорока.)

7. У цієї птиці велике, довгасте тулуб, великі сильні ноги. Ходить вона великими кроками. Дзьоб міцний, великий. Голова, горло і крила - чорні, а решта тіла - сіре. (Ворона.)

V Хвилинка - цікавинка

  1. Із кожних десяти синичок до весни доживає лише одна.
  2. У шишкаря і зимородка пташенята з′являються взимку.
  3. Подумай, чому так називають птахів: дятел – лікар? Сойка – садівник? Сорока – злодійка? ( Дятел витягує шкідників з-під кори дерев, лікує ліс, сад; сойка ховає собі жолуді під старим листям і пеньками. Весною з них виростають маленькі дубки. Сорока має звичку збирати різні блискучі речі.)
  4. Гра «Закінчи речення»

– Горобчик маленький, а ворона…(велика)

– У сороки животик білий, а у синички…(жовтий)

– Ворона ходить, а горобець…(стрибає)

– У синички дзьоб короткий, а у ворони…(довгий)

VI Дидактична гра « Збери картинку»

-         Діти, у мене є дуже цікаві картинки з птахами, але вони розрізані на частини. Для того, щоб дізнатися, хто намальований на цих картинках, частинки потрібно скласти у цілу картинку.

Гра проводиться в групах. Дітям роздаю розрізані на шматочки малюнки птахів. Вони складають картинку. Після того, як робота завершена – «Кубування». Завдання на гранях кубика:

-         Опишіть пташку

-         Розкажіть про неї

 VII Фізкультхвилинка «Пташиний таночок»

Відтворення послідовності рухів, відповідно до ритмічного малюнку вірша,з мовленнєвим супроводом.

 

Текст вірша

1-2-3-4 – маємо всі гарні крила!

5-6-7-8 – лапками ми воду місим!

9-10 – нахилились,

Покружились і вклонились!

Дзьобиками привітались,

Хвостиками попрощались!

Супровід рухами

Плескаємо в долоні під рахунок. Показуємо «крила».

Тупаємо ніжками під рахунок. Тупочемося ніжками.

Плескаємо в долоні під рахунок. Нахиляємося.

Кружляємо, кланяємося.

Нахилившись, крутимо голівками.

Присівши, крутимо «хвостиками».

 

 VIIІ Виготовлення «пряників» для птахів.

Слухання віршу «Біля годівниці»

Горобчику, горобчику.

Чому ти сумний?

Бо лютий лютує.

Горобчику, горобчику

Чому так дрібно скачеш?

Щоб лапки зігріти.

Горобчику , горобчику.

Поклюй крихти хліба.

Цінь, - цвірінь,- цвірінь...

Горобчику, горобчику,

Чом ти розцвірінькався

- Чекаю весни.

- На вашу думку, що взимку страшніше для пташок – голод чи холод?

- Для птахів взимку найстрашніше - голод. За короткий зимовий день птахи ледве встигають втамувати голод. Під час ожеледиці льодові кірки на гілках дерев і на снігу ускладнюють птахам добування корму. В зимову холоднечу голодні і знеможеній птахи легко замерзають. У сувору зиму з десяти синиць виживає тільки одна. Тому необхідно допомогти птахам в цей важкий для них час.

- Чим можна допомогти зимуючим птахам? Як зробити годівницю і правильно підгодовувати птахів? Годівниці для птахів бувають різні. Зміцнюючи годівницю, не можна обламувати гілки і пошкоджувати стовбури дерев. Потрібно починати підгодовувати птахів пізньої осені і продовжувати робити це до весни. Необхідно стежити, щоб корм у годівниці був постійно. Не можна кидати біля годівниці пакети і банки, у яких приносите корм! В годівниці не повинно бути снігу. Не кладіть в годівницю шматки хліба, макарони, бублики, скоринки апельсинів. Цей корм птиці не з'їдять. Пам'ятайте, що птахам потрібні насіння соняшнику, насіння кавуна, дині, гарбуза, шматочки несолоного сала, крихти хліба.

 

- Ми теж з вами постараємося допомогти птахам і зробимо для них смачні пташині пряники.

 - Перед вами шаблони пряників. Ми їх намастимо клейстером і викладемо на них різне насіння. Теж саме зробимо і з іншого боку. Прив'яжемо стрічку, щоб повісити на гілочку.

(Рецепт клейстера :

1 стакан води, 1 стакан борошна, 2 чайні ложки цукру.

Посипаємо зерновою сумішшю, підвішуємо на стрічках на гілках дерев.)

Зразок  шаблона:

 

ІХ  Підсумки, обмін враженнями

 Підбиваємо підсумки, ділимося враженнями, на завершення гра у колі «Смачний дарунок».

Діти стають у коло і «передають» один одному зерно, біле гарбузове і чорне соняшникове насіння, ягоди горобини, супроводжуючи рухи фразами. Наприклад:

-         Я – синичка, я даю тобі ягідки горобини!

-         Дякую! Я – горобчик, я даю тобі насіннячко! І так далі по колу.

На перерві – рухлива гра « Перелітні та зимуючі птахи»

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Додано
12 жовтня 2023
Переглядів
144
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку