1
План - конспект уроку
з природознавства на тему
" Як змінюється взимку життя комах і птахів? Зимуючі та осілі птахи."
( 2 клас)
на районний конкурс розробок уроків та методичних матеріалів
«Від школи знань – до школи компетентностей»
Автор розробки: вчитель початкових класів Моцна Наталія Олександрівна, спеціаліст першої категорії
Навчальний заклад: Малодівицька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Малодівицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області
2018 рік
АНОТАЦІЯ
до уроку природознавства
з використанням іноваційних технологій
«Як змінюється взимку життя комах і птахів? Зимуючі та осілі тпахи»
Урок за темою „ Як змінюється взимку життя комах і птахів? Зимуючі та осілі тпахи ” розроблено згідно чинної програми з природознавства в 2 класі для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою за підручником: Гільберг Т.Г. « Природознавство» 2 клас.
Одним з пріоритетним завданням галузі «Природознавство» є розвиток розумових здібностей учнів, пізнавальної активності та самостійності, здатності до творчості, самовираження і спілкування. Урок побудовано з елементами гри та ІКТ.
Особливістю даного уроку є використання ІКТ , яка є іноваційною технологією і набула великої популярності в перехід суспільства до інформаційної стадії розвитку. Використовуючи інші інтерактивні технології такі, як «Асоціативний кущ», «Гронування», « Мікрофон», «Робота в групах», ігрову, я прагнула створити умови для повного індивідуального розвитку дитини, задоволення природних потреб кожного учня, актуалізацію можливостей дитини, через цікаві ігрові завдання уроку, їх різноманітність використання. Використання ігрової технології – це спосіб, на мій погляд, зробити серйозну роботу цікавою, а зовсім не спосіб звільнити дитину від неї. Проте потрібно мати на увазі, що ставлення дітей до гри різниться і визначається їх особистісним сприйняттям ролі гри у їх житті. Гра – розвага – це зовсім не гра – навчання. Гра-навчання – це життя в адаптованому для дітей вигляді і тому нам, педагогам треба ставитися до цього серйозно і використовуючи обрану мною інноваційну технологію дозуючи, не переплутати гру – розвагу з грою - навчанням.
Закінчуючи свою думку, хочу навести слова Венгера «Якщо ми хочимо, щоб дитина щось засвоїла, то потрібно це втілити в діяльність самої дитини.» Ця думка повинна червоною ниткою проходити через всі уроки учителя. Пропоную розробку свого уроку природознавства.
Конспект уроку природознавства у 2 класі
Тема уроку: Як змінюється взимку життя комах і птахів? Зимуючі та осілі птахи.
Мета: допомогти учням сформувати уявлення про те, як змінюється взимку життя комах і птахів; вчити розпізнавати зимуючих птахів своєї місцевості; виховувати любов і дбайливе ставлення до тварин.
Формування ключових компетентностей:
вміння вчитися – самоорганізовуватись до планування своїх дій;
загальнокультурна – дотримуватись правил спілкування під час роботи на уроці та норм мовленнєвої культури;
здоров'язберігаюча – дбайливе ставлення до життя і здоров'я ; викликати позитивні емоції на уроці;
громадянська – бережливе ставлення до природи;
соціальна – уміння працювати в парах, групах, індивідуально, колективно;
компетентності з ІКТ – здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією;
предметних компетентностей:
навчальна:
-розвивальна:
- розвивати логічне мислення, творчі здібності;
- розширювати світогляд;
-навички роботи в парах, групах;
виховна:
- виховувати самостійність, старанність;
-виховувати почуття любові до природи.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: підручник, робочий зошит учня, друковані завдання для груп, фото птахів, фрагменти відео уроків, корм для птахів, мікрофон.
Хід уроку
І. Організація класу
Урок « Природознавства » починаємо з вами.
А займемось сьогодні серйозними ділами.
То ж часу не втрачаймо, роботу починаймо. (слайд 1)
1. Вправа «Погода»
— Яка зараз пора року?
— Який місяць?
— Яке число?
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба?
— Яка температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади? (слайд 2)
ІІ. Перевірка домашнього завдання (слайд 3)
— Які ознаки зими в неживій природі ви знаєте?( Сонце знаходиться низько на небосхилі, тому менше часу обігріває землю. День став коротшим, а ніч довша. Знизилася температура повітря. Випав і лежить на землі сніг. Замерзли водойми. Зустрічаються такі явища як хуртовини, ожеледь, іній. )
— Чи змінилося життя живої природи?(Так.)
— Як змінилося життя листяних рослин зимою? (Дерева на зиму скинули листя. Та впродовж зими знаходяться в стані спокою.)
— Чому листяні рослини на зиму скидають листя? (Таким чином дерева та кущі рятуються від снігопадів.)
— Якими ми бачимо хвойні рослини взимку? (Хвойні дерева взимку залишаються зеленими. Їхня хвоя не опадає.)
— А як зимують трав’янисті рослини? (Наземна частина у трав’янистих рослин відмирає на зиму. )
— А як ви вважаєте, чи змінилося життя тварин зимою? (Так. У природі все взаємозв'язано.)
Гра «Так чи ні?» (слайд 4)
• Сонце стоїть низько на небосхилі. (Так)
• Річки й ставки вкрились льодом. (Так)
• Падають рясні дощі. (Ні) (Сніг)
• Небо часто вкривають темні хмари. (Так)
• Всі дерева стоять голі. (Ні) (Хвойні дерева зелені.)
• Повітря надворі тепле. (Ні) (Холодне)
• На землю падає сніг. (Так)
— Безумовно, зміни в неживій природі вплинули на життя птахів, звірів і інших тварин
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Сьогодні надворі холодно. Все вкрите снігом — і земля, і будинки, і дерева. Взимку всі намагаються сховатися від морозу і кожен по-своєму пристосувався зимувати.
На сьогоднішньому уроці ви дізнаєтесь як змінюється взимку життя комах і птахів. (слайд 5)
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. З’ясування змін у природі (слайд 6)
- Спочатку послухаємо синоптика з повідомленням про погоду сьогоднішнього дня. ( За столом з’являється «синоптик» і повідомляє про зміни в погоді).
- Відкрийте календарі погоди в зошитах с. 32, зробіть записи в них.
Синоптик. Сьогодні… (число і місяць), температура повітря…, вітер…, опади, інші явища природи.
- Дякуємо, синоптику, прогноз є, отже можемо працювати далі.
2. Постановка проблемного запитання. (слайд 7)
- Чи відбуваються зміни в житті тварин взимку? Які саме ? Чому ?
- Відповіді на ці запитання отримаємо, працюючи на уроці.
IV. Робота над темою уроку
1. Робота за підручникам [с 82-83) (слайд 8)
— Пригадайте, як зміни в неживій природі впливають на життя тварин? Де заховалися родичі Сонечка Семикрапочки?
— Прочитайте секрет від Сонечка (с. 82). У чому полягає цей секрет?
— Роздивіться фотографії і пригадайте, які птахи серед тих, що ви бачите на фотографіях, належать до осілих. Яких птахів ви могли побачити по дорозі до школи?
— Що розповіла Синьокрила Сойка? Чому дятлів називають «санітарами лісу*? Що таке «дятлова кузня*.
— Крім осілих птахів у лісах трапляються омелюхи і снігурі, які прилетіли до нас на зиму, їх так і називають — зимуючі птахи.
— Розгляньте фотографії на с. 83. Важко птахам узимку відшукувати корм. Особливо тоді, коли товста снігова ковдра вкриє землю. Ще гірше доводиться їм, коли ожеледиця скує льодяною кіркою все навкруги: і гілки на деревах і залишки бур’янів, що виглядають із-під снігу. Ось тоді справжня біда для всіх тварин починається.
- Давай послухаємо як живеться птахам взимку. (фрагмент відео уроку ) (слайд 9 )
2. Робота в зошиті. С. 25 (слайд 10)
1. Де зимують жучки – сонечка? Зафарбуй кружечки із твердженнями, із якими ти погоджуєшся.(Відповідь А).
2. Прочитай назви птахів. Поміркуй, який птах зайвий у цьому переліку. Закресли його назву. Поясни. (Повзик – тому, що це зимуючий птах).
Фізкультхвилинка «Пташиний двір» (слайд 11)
Давайте на хвилинку повернемось у літечко на пташиний двір та відпочинемо.
3. Розігрування сценки
Учитель. Сьогодні, коли я йшла на роботу, підслухала розмову двох горобчиків. Вони розповідали, що у нашому класі є якийсь загадковий хлопчик. Хто ж він такий?
Виходить хлопчик з годівничкою.
Хлопчик. Я — володар птахів. Захочу — птахи самі прилетять до мене. Захочу — прилетять синиці й горобці. Захочу — з’являться гості з півночі: снігурі та омелюхи.
Учитель. Можливо, ти чарівник?
Хлопчик. Ні, я не чарівник. Я не шепочу таємничих заклинань. І у мене немає чарівної палички. Зате у мене є чарівна хатка. На вигляд проста хатка, та у неї чарівна сила.
Учитель. Цікаво, що ж це за хатка?
Хлопчик. Ну гаразд, я відкрию свій секрет. (Показує годівничку.) І до вас, варто вам тільки захотіти, почнуть прилітати птахи. Для цього треба насипати хлібних крихт, насіння у годівничку і виставити на вікно або повісити на дерево. І вона стане чарівною хаткою. До неї одразу ж прилетять птахи.
Учитель. Спасибі тобі, хлопчику, за таку цікаву пораду. Ми обов’язково скористаємось нею, й осілі птахи будуть нашими постійними гостями.
- Годівничка у нас уже є та вона порожня… Я думаю, що до порожньої годівнички не захочуть летіти птахи.
- Що ж нам треба зробити? Підкажіть.
- Давайте послухаємо як правильно облаштувати годівничку та якими кормами можна підгодовувати птахів взимку. (Фрагмент відео уроку).(слайд 12)
V. Закріплення знань учнів.
1. Робота в парах. Гра «Роздати корм птахам ».(слайд 13)
- Ви вже знаєте, що можна покласти до годівниць, тож давайте допоможемо птахам.
- У вас на парті тарілочки з кормами. Давайте підгодуємо птахів і покладемо до годівнички тільки ті корми, які ми можемо дати птахам. Будьте уважні! Кладіть до годівнички тільки той корм, який не зашкодить птахам.
2. Робота в групах. Гра «Посади птахів до годівнички» (слайд 14)
- Корм в годівничках уже є. Але немає птахів біля годівнички.
- Зараз, дітки, ми виконаємо завдання: посадимо птахів до годівничок. Працювати ви будете в групах. Будьте уважні. Подумайте, які птахи зимуючі, а які перелітні. Як ви думаєте, яких птахів ми запросимо до годівнички перелітних чи зимуючих? (Зимуючих)
Завдання для груп(фото птахів)
I група – ластівка, горобець, голуб, зозуля.
II група – лелека, синичка, жайворонок, сорока, снігур.
III група – дика качка, ворона, соловей, дятел.
IV група – шпак, горобець, ластівка, омелюх, голуб.
V група - повзик, синичка, жайворонок, сорока, снігур.
VI група – омелюх, синиця, лелека, дятел.
- Молодці. Справилися з завданням.
3. Написання оголошення
- А як ви думаєте, чи всі діти знають, що потрібно взимку підгодовувати птахів?
Я пропоную написати оголошення і повісити його при вході в школу. Я вже почала його писати і хочу, щоб ви мені допомогли. (Пропущені слова) (слайд 15)
ОГОЛОШЕННЯ
Шановні учні школи! Пропонуємо вам долучитися до акції «Допоможи птахам взимку» . Ми вважаємо, що допомога птахам взимку – найважливіша проблема, до якої не можна залишатися байдужими.
Учні 2 класу
VІ Підсумок уроку.
1. Оцініть свою роботу на уроці.
- Щоб оцінити нашу роботу на уроці ми з вами розгадаємо кросворд. З виділених букв складемо слово. У вас на партах є слова відповіді, які ви маєте прикріпити до кросворду.
1.Які комахи не замерзають навіть у великі морози? (Мурахи)
2.Яка основна причина відльоту птахів? (Голод)
3.Який птах майже не сідає на землю? (Ластівка)
4.А ця пташка білобока, а зовуть її… (сорока)
5.Любить влітку наїдатися, взимку відсипатися (Ведмідь)
6.Який птах полюбляє сало? (Синиця)
7.Хто уміло стрибає і горішки полюбляє? (Білка)
На кросворді у виділених клітинках ви прочитали слово «молодці».
Діти, ви працювали старанно,
То ж урок пройшов не марно,
Працювали від душі,
Другий клас – ви молодці!
2. Вправа мікрофон
• Про що дізналися сьогодні на уроці ?
• Що цікавого запам’ятали ?
• Як готуються комахи до зими ?
• Чому деякі птахи відлітають, а інші залишаються зимувати ?
Подивіться уважно на дошку, чи все, що є на ній ми використали?
Так залишилося зимове дерево.
А подивіться на ваші парти. У вас на столі є смайлики. Ними ви маєте оцінити наш урок. І прикріпити його до деревця.
Подивіться як засяяло наше деревце.
VІІ. Домашнє завдання
с. 83 – скласти розповідь про життя птахів зимою.