Урок "Як змінюється взимку життя комах і птахів? Зимуючі та осілі птахи."

Про матеріал
Урок за темою „ Як змінюється взимку життя комах і птахів? Зимуючі та осілі тпахи ” розроблено згідно чинної програми з природознавства в 2 класі для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою за підручником: Гільберг Т.Г. « Природознавство» 2 клас. Одним з пріоритетним завданням галузі «Природознавство» є розвиток розумових здібностей учнів, пізнавальної активності та самостійності, здатності до творчості, самовираження і спілкування. Урок побудовано з елементами гри та ІКТ. Особливістю даного уроку є використання ІКТ , яка є іноваційною технологією і набула великої популярності в перехід суспільства до інформаційної стадії розвитку. Використовуючи інші інтерактивні технології такі, як «Асоціативний кущ», «Гронування», « Мікрофон», «Робота в групах», ігрову, я прагнула створити умови для повного індивідуального розвитку дитини, задоволення природних потреб кожного учня, актуалізацію можливостей дитини, через цікаві ігрові завдання уроку, їх різноманітність використання. Використання ігрової технології – це спосіб, на мій погляд, зробити серйозну роботу цікавою, а зовсім не спосіб звільнити дитину від неї. Проте потрібно мати на увазі, що ставлення дітей до гри різниться і визначається їх особистісним сприйняттям ролі гри у їх житті. Гра – розвага – це зовсім не гра – навчання. Гра-навчання – це життя в адаптованому для дітей вигляді і тому нам, педагогам треба ставитися до цього серйозно і використовуючи обрану мною інноваційну технологію дозуючи, не переплутати гру – розвагу з грою - навчанням. Закінчуючи свою думку, хочу навести слова Венгера «Якщо ми хочимо, щоб дитина щось засвоїла, то потрібно це втілити в діяльність самої дитини.» Ця думка повинна червоною ниткою проходити через всі уроки учителя. Пропоную розробку свого уроку природознавства.
Перегляд файлу

1

 

 

 

 

 

План - конспект уроку

з природознавства на тему

" Як змінюється взимку життя комах і птахів? Зимуючі та осілі птахи."

 ( 2 клас)

 

на районний конкурс розробок уроків та методичних матеріалів

«Від школи знань – до школи компетентностей»

 

 

Автор розробки: вчитель початкових класів Моцна Наталія Олександрівна, спеціаліст першої категорії 

Навчальний заклад: Малодівицька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Малодівицької селищної ради Прилуцького району Чернігівської області 
 

2018 рік


АНОТАЦІЯ

до уроку природознавства

з використанням іноваційних технологій

«Як змінюється взимку життя комах і птахів? Зимуючі та осілі тпахи»

 

Урок за темою „ Як змінюється взимку життя комах і птахів? Зимуючі та осілі тпахи ” розроблено згідно чинної програми з природознавства в 2 класі для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою за підручником: Гільберг Т.Г. « Природознавство» 2 клас.

Одним з пріоритетним завданням галузі «Природознавство» є  розвиток розумових здібностей учнів, пізнавальної активності та самостійності, здатності до творчості, самовираження і спілкування. Урок побудовано з елементами гри та ІКТ.

Особливістю даного уроку є використання  ІКТ , яка є іноваційною технологією і набула великої популярності в перехід суспільства до інформаційної стадії розвитку. Використовуючи інші інтерактивні технології такі, як «Асоціативний кущ», «Гронування», « Мікрофон», «Робота в групах», ігрову, я прагнула  створити умови для повного індивідуального розвитку дитини, задоволення природних потреб кожного учня, актуалізацію можливостей дитини, через цікаві ігрові завдання уроку,  їх різноманітність використання. Використання ігрової технології – це спосіб, на мій погляд, зробити серйозну роботу цікавою, а зовсім не спосіб звільнити дитину від неї. Проте потрібно мати на увазі, що ставлення дітей до гри різниться і визначається їх особистісним сприйняттям ролі гри у їх житті. Гра – розвага – це зовсім не гра – навчання. Гра-навчання – це життя в адаптованому для дітей вигляді і тому нам, педагогам треба ставитися до цього серйозно і використовуючи обрану мною інноваційну технологію дозуючи, не переплутати гру – розвагу з грою - навчанням.

Закінчуючи свою думку, хочу навести слова Венгера «Якщо ми хочимо, щоб дитина щось засвоїла, то потрібно це втілити в діяльність самої дитини.» Ця думка повинна червоною ниткою проходити через всі уроки учителя. Пропоную розробку свого уроку природознавства.

 

Конспект уроку природознавства у 2 класі

 

Тема уроку: Як змінюється взимку життя комах і птахів? Зимуючі та осілі птахи.

 

Мета: допомогти учням сформувати уявлення про те, як змінюється взимку життя комах і птахів; вчити розпізнавати зимуючих птахів своєї місцевості; виховувати любов і дбайливе ставлення до тварин.

Формування  ключових компетентностей:

вміння вчитися – самоорганізовуватись до планування своїх дій;

загальнокультурна – дотримуватись правил спілкування під час роботи на уроці та норм мовленнєвої культури;

здоров'язберігаюча – дбайливе ставлення до життя і здоров'я ; викликати позитивні емоції на уроці;

громадянська – бережливе ставлення до природи;

соціальна – уміння працювати в парах, групах, індивідуально, колективно;

компетентності з ІКТ – здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією;

предметних компетентностей:

навчальна:

-розвивальна:

- розвивати логічне мислення, творчі здібності;

- розширювати світогляд;

-навички роботи в парах, групах;

виховна:

- виховувати самостійність, старанність;

-виховувати почуття любові до природи.

Тип уроку: комбінований

 

 

Обладнання: підручник, робочий зошит учня, друковані завдання для груп, фото птахів, фрагменти відео уроків, корм для птахів, мікрофон.

Хід уроку

І. Організація класу

Урок « Природознавства » починаємо з вами.

А займемось сьогодні серйозними ділами.

То ж часу не втрачаймо, роботу починаймо. (слайд 1)

1. Вправа «Погода»

— Яка зараз пора року?

— Який місяць?

— Яке число?

— Тепло чи холодно надворі?

— Який стан неба?

— Яка температура повітря?

— Чи були сьогодні протягом дня опади? (слайд 2)

ІІ. Перевірка домашнього завдання (слайд 3)

 

— Які ознаки зими в неживій природі ви знаєте?( Сонце знаходиться низько на небосхилі, тому менше часу обігріває землю. День став коротшим, а ніч довша. Знизилася температура повітря. Випав і лежить на землі сніг. Замерзли водойми. Зустрічаються такі явища як хуртовини, ожеледь, іній. )

— Чи змінилося життя живої природи?(Так.)

— Як змінилося життя листяних рослин зимою? (Дерева на зиму скинули листя. Та впродовж зими знаходяться в стані спокою.)

— Чому листяні рослини на зиму скидають листя? (Таким чином дерева та кущі рятуються від снігопадів.)

— Якими ми бачимо хвойні рослини взимку? (Хвойні дерева взимку залишаються зеленими. Їхня хвоя не опадає.)

— А як зимують трав’янисті рослини? (Наземна частина у трав’янистих рослин відмирає на зиму. )

— А як ви вважаєте, чи змінилося життя тварин зимою? (Так. У природі все взаємозв'язано.)

Гра «Так чи ні?» (слайд 4)

• Сонце стоїть низько на небосхилі. (Так)

• Річки й ставки вкрились льодом. (Так)

• Падають рясні дощі. (Ні) (Сніг)

• Небо часто вкривають темні хмари. (Так)

• Всі дерева стоять голі. (Ні) (Хвойні дерева зелені.)

• Повітря надворі тепле. (Ні) (Холодне)

• На землю падає сніг. (Так)

— Безумовно, зміни в неживій природі вплинули на життя птахів, звірів і інших тварин

ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.

Сьогодні надворі холодно. Все вкрите снігом — і земля, і будинки, і дерева. Взимку всі намагаються сховатися від морозу і кожен по-своєму пристосувався зимувати.

На сьогоднішньому уроці ви дізнаєтесь як змінюється взимку життя комах і птахів. (слайд 5)

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. З’ясування змін у природі (слайд 6)

- Спочатку послухаємо синоптика з повідомленням про погоду сьогоднішнього дня. ( За столом з’являється «синоптик» і повідомляє про зміни в погоді).

- Відкрийте календарі погоди в зошитах с. 32, зробіть записи в них.
Синоптик. Сьогодні… (число і місяць), температура повітря…, вітер…, опади, інші явища природи.

- Дякуємо, синоптику, прогноз є, отже можемо працювати далі.

2. Постановка проблемного запитання. (слайд 7)

- Чи відбуваються зміни в житті тварин взимку? Які саме ? Чому ?

- Відповіді на ці запитання отримаємо, працюючи на уроці.

IV. Робота над темою уроку

1. Робота за підручникам [с 82-83) (слайд 8)

— Пригадайте, як зміни в неживій природі впливають на життя тварин? Де заховалися родичі Сонечка Семикрапочки?

— Прочитайте секрет від Сонечка (с. 82). У чому полягає цей секрет?

— Роздивіться фотографії і пригадайте, які птахи серед тих, що ви бачите на фотографіях, належать до осілих. Яких птахів ви могли побачити по дорозі до школи?

— Що розповіла Синьокрила Сойка? Чому дятлів називають «санітарами лісу*? Що таке «дятлова кузня*.

— Крім осілих птахів у лісах трапляються омелюхи і снігурі, які прилетіли до нас на зиму, їх так і називають — зимуючі птахи.

— Розгляньте фотографії на с. 83. Важко птахам узимку відшукувати корм. Особливо тоді, коли товста снігова ковдра вкриє землю. Ще гірше доводиться їм, коли ожеледиця скує льодяною кіркою все навкруги: і гілки на деревах і залишки бур’янів, що виглядають із-під снігу. Ось тоді справжня біда для всіх тварин починається.

- Давай послухаємо як живеться птахам взимку. (фрагмент відео уроку ) (слайд 9 )
2. Робота в зошиті. С. 25 (слайд 10)

1. Де зимують жучки – сонечка? Зафарбуй кружечки із твердженнями, із якими ти погоджуєшся.(Відповідь А).

2. Прочитай назви птахів. Поміркуй, який птах зайвий у цьому переліку. Закресли його назву. Поясни. (Повзик – тому, що це зимуючий птах).

Фізкультхвилинка «Пташиний двір» (слайд 11)
Давайте на хвилинку повернемось у літечко на пташиний двір та відпочинемо.

3. Розігрування сценки

Учитель. Сьогодні, коли я йшла на роботу, підслухала розмову двох горобчиків. Вони розповідали, що у нашому класі є якийсь загадковий хлопчик. Хто ж він такий?

Виходить хлопчик з годівничкою.

Хлопчик. Я — володар птахів. Захочу — птахи самі прилетять до мене. Захочу — прилетять синиці й горобці. Захочу — з’являться гості з півночі: снігурі та омелюхи.

Учитель. Можливо, ти чарівник?

Хлопчик. Ні, я не чарівник. Я не шепочу таємничих заклинань. І у мене немає чарівної палички. Зате у мене є чарівна хатка. На вигляд проста хатка, та у неї чарівна сила.

Учитель. Цікаво, що ж це за хатка?

Хлопчик. Ну гаразд, я відкрию свій секрет. (Показує годівничку.) І до вас, варто вам тільки захотіти, почнуть прилітати птахи. Для цього треба насипати хлібних крихт, насіння у годівничку і виставити на вікно або повісити на дерево. І вона стане чарівною хаткою. До неї одразу ж прилетять птахи.

Учитель. Спасибі тобі, хлопчику, за таку цікаву пораду. Ми обов’язково скористаємось нею, й осілі птахи будуть нашими постійними гостями.

- Годівничка у нас уже є та вона порожня… Я думаю, що до порожньої годівнички не захочуть летіти птахи.

- Що ж нам треба зробити? Підкажіть.

- Давайте послухаємо як правильно облаштувати годівничку та якими кормами можна підгодовувати птахів взимку. (Фрагмент відео уроку).(слайд 12)

V. Закріплення знань учнів.

1. Робота в парах. Гра «Роздати корм птахам ».(слайд 13)

- Ви вже знаєте, що можна покласти до годівниць, тож давайте допоможемо птахам.

- У вас на парті тарілочки з кормами. Давайте підгодуємо птахів і покладемо до годівнички тільки ті корми, які ми можемо дати птахам. Будьте уважні! Кладіть до годівнички тільки той корм, який не зашкодить птахам.

2. Робота в групах. Гра «Посади птахів до годівнички» (слайд 14)

- Корм в годівничках уже є. Але немає птахів біля годівнички.

- Зараз, дітки, ми виконаємо завдання: посадимо птахів до годівничок. Працювати ви будете в групах. Будьте уважні. Подумайте, які птахи зимуючі, а які перелітні. Як ви думаєте, яких птахів ми запросимо до годівнички перелітних чи зимуючих? (Зимуючих)

Завдання для груп(фото птахів)

I група – ластівка, горобець, голуб, зозуля.

II група – лелека, синичка, жайворонок, сорока, снігур.

III група – дика качка, ворона, соловей, дятел.

IV група – шпак, горобець, ластівка, омелюх, голуб.

V група - повзик, синичка, жайворонок, сорока, снігур.

VI група – омелюх, синиця, лелека, дятел.

- Молодці. Справилися з завданням.

3. Написання оголошення

- А як ви думаєте, чи всі діти знають, що потрібно взимку підгодовувати птахів?

Я пропоную написати оголошення і повісити його при вході в школу. Я вже почала його писати і хочу, щоб ви мені допомогли. (Пропущені слова) (слайд 15)

 

ОГОЛОШЕННЯ

Шановні учні школи! Пропонуємо вам долучитися до акції «Допоможи птахам взимку» . Ми вважаємо, що допомога птахам взимку – найважливіша проблема, до якої не можна залишатися байдужими.

Учні 2 класу

VІ Підсумок уроку.

1. Оцініть свою роботу на уроці.

- Щоб оцінити нашу роботу на уроці ми з вами розгадаємо кросворд. З виділених букв складемо слово. У вас на партах є слова відповіді, які ви маєте прикріпити до кросворду.

1.Які комахи не замерзають навіть у великі морози? (Мурахи)

2.Яка основна причина відльоту птахів? (Голод)

3.Який птах майже не сідає на землю? (Ластівка)

4.А ця пташка білобока, а зовуть її… (сорока)

5.Любить влітку наїдатися, взимку відсипатися (Ведмідь)

6.Який птах полюбляє сало? (Синиця)

7.Хто уміло стрибає і горішки полюбляє? (Білка)

На кросворді у виділених клітинках ви прочитали слово «молодці».

Діти, ви працювали старанно,

То ж урок пройшов не марно,

Працювали від душі,

Другий клас – ви молодці!

2. Вправа мікрофон

• Про що дізналися сьогодні на уроці ?

• Що цікавого запам’ятали ?

• Як готуються комахи до зими ?

• Чому деякі птахи відлітають, а інші залишаються зимувати ?

Подивіться уважно на дошку, чи все, що є на ній ми використали?

Так залишилося зимове дерево.

А подивіться на ваші парти. У вас на столі є смайлики. Ними ви маєте оцінити наш урок. І прикріпити його до деревця.

Подивіться як засяяло наше деревце.

VІІ. Домашнє завдання
с. 83 – скласти розповідь про життя птахів зимою.

 

docx
Додано
18 березня 2019
Переглядів
804
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку