Тема: Як змінюється життя звірів восени?
Мета: Ознайомити учнів із життям звірів восени, зі змінами, що відбуваються в їх житті; вчити наводити приклади тварин, які змінюють забарвлення хутра; готують запаси кормів; готуються до зимової сплячки; розвивати спостережливість, уміння порівнювати, узагальнювати; виховувати любов до природи, дбайливе ставлення до тварин.
Обладнання: мультимедійна презентація, картки з завданнями для роботи в парах, картки із зображенням тварин.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Привітання до гостей
Ми радо гостей у нашім класі вітаєм,
Щастя й здоров'я усім вам бажаєм.
ІІ. Організація класу
Знову лунає шкільний наш дзвінок,
Кличе всіх нас на цікавий урок.
То ж часу не втрачаймо, роботу починаймо.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Хвилинка синоптика
- Давайте перевіримо, чи були ви спостережливі , коли вранці йшли до школи.
Тепер з'ясуємо, які зміни відбулися в живій природі?
2. Перевірка домашнього завдання
Гра «Я почну, а ти закінчуй»
- Птахи живляться…
- Восени комахи ховаються…
- Птахи, які на зиму відлітають у вирій – називаються…
- У теплі краї птахи відлітають, тому що бояться …
3. Вправа «Перелітні птахи».
- Давайте допоможемо птахам відлетіти в теплі краї.
- Чим ми можемо допомогти тим птахам, які залишилися?
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Гра «Хто зайвий?»
- До якої групи тварин ми відносимо ведмедя, зайця? (До звірів)
- Де вони мешкають?
V. Повідомлення теми і мети уроку
— Багато клопоту восени не тільки у птахів, комах, але й у звірів. І сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як звірі готуються до зими. І для цього ми з вами відправляємося до лісу.
VІ. Вивчення мовного матеріалу
1. Бесіда
- Розгляньте картину в художній галереї Матінки-Природи. Яку осінь зобразив художник?
- Осінь – щедра пора. Усі звірі намагаються добре відгодуватися, щоб накопичити якомога більше жирових запасів. Бо взимку їм буде і голодно, і холодно. Восени у звірів ще одна важлива справа є. Потрібно літню «шубку» замінити на теплу зимову. Це переодягання називається линянням.
- Ось що нам розповів Їжачок Хитрячок.
Накопичення запасів жиру та линяння – це осінні явища у житті звірів. Так вони готуються до зими.
Багато звірів впадають у сплячку. Це ведмідь, борсук, їжак, хом’як.
Перед тим як залягти в барліг, ведмідь посилено харчується.
2. Робота з підручником
- Відгадайте загадку.
Маленький, чорненький, сліпенький, горбатенький, все поле переорав.(Кріт)
Вчитель читає текст, діти луною повторюють.
- Чому легко знайти місця поселення крота? Де він живе? Коли найактивніше риє? Яка улюблена страва крота? Чи впадає кріт у зимову сплячку?
VІІ. Узагальнення і систематизація знань
1. Гра «Чи віриш ти?»
- З настанням холодів всі звірі готуються до зими. +
- У лісі всі звірі лягають спати до весни. -
- Їжак запасів на зиму не робить. +
- Узимку вовк може з’їсти навіть мишу і птаха. +
- Заєць їсть узимку моркву і капусту. –
- Лисиця часто підкрадається в село за домашньою птицею. +
2. Робота в парах
Завдання на картках:
1 ряд – вересень – позначити тварин, які змінюють забарвлення хутра.
2 ряд – жовтень - позначити тварин, які готують запаси кормів.
3 ряд – листопад - позначити тварин, які готуються до зимової сплячки.
3. Робота над загадками.
• По гілках вона стрибає.
Хоч сама мала на зріст,
Та великий має хвіст.
Як намисто, оченята.
Хто це? Спробуй відгадати. (Білка)
• Хоч у нього шуба є,
Та як холод настає,
Він не їсть тоді, не п’є,
І не ходить, не гуляє,
А у лігво залягає. (Ведмідь)
В мене шубка з колючок,
В мене сіра спинка,
Ніс, як чорний п'ятачок,
Очі — намистинки.
Здогадався, мабуть, всяк,
Що зовуть мене... (їжак).
VІІІ. Підбиття підсумків. Рефлексія. Оцінювання.
- Чи сподобалася вам подорож до лісу?
- Що нового ви дізналися про звірів?
- Кому допомагали?
- Де будете застосовувати ці знання в подальшому житті?
Домашнє завдання
Складіть природознавчу казку ( вересень), розповідь про осінні турботи мишей (жовтень) ), розповідь про осінні турботи їжаків (листопад)