Урок "Як звірі пристосувалися до життя в різних умовах?"

Про матеріал
Мета уроку - поглибити знання школярів про звірів,їх будову та різноманітність,живлення звірів; розширити знання про значення звірів у природі і в житті людини; виховувати естетичне сприйняття тваринного світу, любов до звірів, бажання їх оберігати.
Перегляд файлу

ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ

Дата проведення:

Предмет: природознавство

Тема: Як звірі пристосувалися до життя в різних умовах? (с.114-116).

Мета:

  •        Поглибити знання школярів про звірів,їх будову та різноманітність,живлення звірів;
  •        Розширити знання про значення звірів у природі і в житті людини, необхідність їх охороняти;
  •        Розвивати вміння аналізувати та порівнювати звірів, визначати істотні ознаки, впізнавати тварин;
  •        Удосконалювати вміння доводити й робити висновки, встановлювати причино-наслідкові зв’язки;
  •        Сприяти розвитку мовлення, довільної уваги, логічного мислення;
  •        Виховувати естетичне сприйняття тваринного світу, любов до звірів, бажання їх оберігати.

Обладнання: підручник, зошит, картки, малюнки, відео.

Тип уроку: комбінований.

Структура уроку:

І. Організація класу до уроку.

II. Перевірка домашнього завдання.

III. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

IV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація учнів до роботи

V. Сприймання й усвідомлення учнями нового навчального матеріалу

VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

VII. Вправи на формування вмінь і навичок на основі отриманих знань.

VIII. Підсумок уроку.

IX. Повідомлення домашнього завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

І. Організація класу до уроку.

Продзвенів уже дзвінок –

Починаємо урок.

Будем плідно працювати,

Світ тваринний пізнавати.

 

  1.               Хвилинка спостережень

- Яка зараз пора року?

- Який іде місяць?

- Що вам відомо про назву місяця?

- Які зміни сталися в неживій природі?

- А в  живій?

- Надаємо слово синоптику…

- Запишемо в зошитах наші спостереження.

 

II. Перевірка домашнього завдання.

  • Розкажіть, як птахи готуються до виведення пташенят.

— Чому навесні птахи співають?
— Як розподіляються обов’язки птахів-батьків під час насиджування та
вигодовування потомства?
— Розкажіть правила поведінки людей серед природи у період виведення
птахами потомства.


Робота на картках (робота в парах)

  1.               У якому рядку всі птахи?

А) Яструб, сойка, ворона;

Б) синиця, комар, цвіркун;

В) горобець, сокіл, літаюча риба.

2. Чи піклуються птахи про своє потомство?
а) Так, піклуються;
б) ні, не піклуються.

3. Яку будову тіла має птах?

А) голова, тулуб, хвіст;

Б) голова, шия, тулуб, хвіст;

В) голова, шия, тулуб, кінцівки.

4. Що є пристосуванням птахів до польоту?

А) не мають зубів;

Б) передні кінцівки перетворились на крила;

В) мають дзьоб.

5. Чим птахи відрізняються від інших тварин?

6. Пронумеруй, у якому порядку змінюються періоди в житті перелітних птахів.

__підготовка до відльоту в теплі краї;

__вигодовування потомства;

__будівництво гнізд;

1 – весняний приліт;

__осінній відліт;

__відкладання яєць у гнізда;

__пошук і закріплення гніздової території;

__насиджування потомства.

 

III. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.

  1.               Робота над кросвордом.

1.Втікаючи від ворога, може робити стрибки до 5м  (заєць)

2.Може відразу з’їсти 10кг м’яса (вовк )

3. Любить малину та мед (ведмідь)

4. Звір який любить ласувати виноградом, кукурудзою, грушами. (борсук)

5. Які звірі через 25 хвилин народження стають на ноги (лосі)

 

 

 

 

 

 

З

А

Є

Ц

Ь

 

В

О

В

К

 

 

В

Е

Д

М

І

Д

Ь

 

 

 

 

 

 

Б

О

Р

С

У

К

 

 

 

Л

О

С

І

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку. Мотивація учнів до роботи.

- Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь більше про звірів; їх будову, особливості їхніх пристосувань до життя в різних природних умовах.

 

V. Сприймання й усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.

  1. Розповідь.

     У лісі красиво і цікаво. Під кущиком можна зустріти полохливого зайчика, руду білочку, дику козу, їжачка та багато інших звірів.

      У різних куточках нашої Землі можна зустріти звірів, яких налічується понад 4000 видів.       В Україні живуть 100 видів звірів.

Вони (малюнки на дошці):

 лазять по деревах (білки, куниці);

 бігають по землі (ведмеді, зайці, лисиці, козулі, вовки);

 плавають у воді (видри, кити, дельфіни);

 літають (кажани);

 живуть під землею (миші, кроти, хом’яки, бабаки).

 

- Хто ж такі звірі? І чим вони відрізняться від інших тварин? (Перегляд відео)

 — За якою ознакою звірі (ссавці) відрізняються від інших тварин?

— Чому звірів називають «ссавці»?

— Чим ще відрізняються ці тварини від інших?

— Як звірі турбуються про своїх дитинчат?

  • Де живуть звірі?

 

         Звірі чудово пристосувалися до різних способів пересування, добування корму й життя у несхожих природних умовах.

       Серед звірів найбільше наземних тварин. Одні наземні звірі живуть у лісах, а інші — на відкритій місцевості. Є лісові звірі, які майже все своє життя проводять на деревах (білки) і влаштовують там гнізда. Напівдеревний спосіб життя — в куниць і горностаїв, які багато часу перебувають на землі, але чудово лазять по деревах. Для ведмедя, лося, оленя і козулі ліс є місцем здобування корму і надійним укриттям. У них добрий слух і нюх, а зір не надто гострий. На відкритих просторах тварин, наприклад, антилоп, рятують гострий зір та швидкий біг. Ті, що не можуть утекти (бабаки, хом’яки) — ховаються в норах. Кроти проводять все життя під землею, де зір не має значення, але гарний нюх завжди стане у пригоді.

         Є серед звірів тварини, які все життя проводять у водному середовищі (кити, дельфіни). На морських тварин водний спосіб життя наклав глибокий відбиток. Їхні кінцівки перетворилися на ласти. Іноді кита неправильно називають рибою. Не повторюйте цієї помилки! Інші (тюлені й моржі) у воді живляться, а для розмноження виходять на суходіл. Бобер і ондатра тісно пов’язані з водою, хоча й на суходолі проводять багато часу.

 

VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

 

Гра « Хто зайвий?»

1. Їжак, заєць,  голуб

2. Вовк,  гриф, лисиця

3. Ведмідь, метелик, кажан

4. Окунь , слон , кінь

5.Верблюд, лось морський лев, акула.

Фізкультхвилинка

VII. Вправи на формування вмінь і навичок на основі отриманих знань.

 

  1. Робота в зошиті з друкованою основою.

2. Тестування 

1.Яка група тварин вигодовує своїх дитинчат молоком?

а) Птахи

б) Звірі

в) Земноводні

2.Тіло звірів (ссавців) вкрите:

а) лускою

б) пір’ям

в) волоссям

3.Найбільший звір за масою:

а) кит

б) ведмідь

в) вовк

4.Який звір літає?

а) Сова

б) Кажан

в) Орел

5.Яка група тварин – найчисленніша?

а) Комахи

б) Птахи

в) Звірі

6.Найближчими родичами людей є:

а) Птахи

б) Звірі

в) Риби

VIII. Підсумок уроку.

- У чому виявляється особливості звірів порівняно з іншими тваринами?

- Які форми пересування для наземних і водяних звірів?

- Яке значення для життя звірів має ліс?

       Тваринний світ нашої країни дуже різноманітний. Він налічує 45 тисяч видів тварин. І ми ще багато разів будемо повертатися до таємниць цього світу. А вам потрібно пам’ятати про наступне…

 

Все на Землі, все треба берегти,

І птаха, й звіра, і оту тварину,

Не чванься тим, що цар природи ти,

Бо, врешті, ти лише її частинка.

Так, частка – невелика і залежна,

Цю істину сприймай беззастережно,

Якщо береш, то треба віддавати,

Коли й надалі хочеш царювати.

 

Оцінювання учнів.

 

IX. Повідомлення домашнього завдання.

С. 114–116.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.     Відгадай загадку

* * *

Зробив дірку, вирив нірку,

Сонце сяє, а він і не знає. (Кріт)

* * *

Хто взимку холодну

Ходить злий, голодний? (Вовк)                                    

* * *

Влітку ходить, бродить лісом,

Все трощить важка нога.

Взимку він. Накрившись хмизом,

У барлозі спати лягає. (Ведмідь)                                           

* * *

Трави торкаючись копитами,

Ходить по лісі красень,

Ходить сміливо і легко,

Роги розкинувши широко. (Лось)                                              

* * *

Він ікластий і сердитий,

Дуже любить землю рити.

Жолуді весь час шукає

Й малюків смугастих має.( Кабан)                                           

 

* * *

В лісі живе,

Курей в селі краде. (Лисиця)                                                      

* * *

Грудочка пуху, довге вухо,

Стрибає спритно, любить морквину. (Заєць)

* * *

В мене шубка з колючок.

В мене сіра спинка.

Ніс, як чорний п’ятачок,

Очі – намистинки. (Їжак)                                        

****

Вночі літає,

А вдень спить,

Головою вниз висить. ( Кажан)                                

****

Ці розумні свистуни

Всім відомі з давнини.

Здогадатись ви повинні:

В хвилях граються... (дельфіни).

***

Риє землю наче плуг,

А звати його .. (Борсук)       

 

 

***

Знають діточки малі:

Він – найбільший на землі!.

Дім його  -  це океани,

Зі спини летять фонтани.

Схожий на масивний щит

Добродушний синій … (Кит)

 

***

 Ой, яка ж вона гарненька,
  Пишно хвоста і руденька.
  Не звірятко — просто диво,
  Невгамовне, пустотливе.
   Вгору-вниз, на гілку, з гілки ...
   Хто ж це буде, діти? ( Білка)                      

 

1

 

docx
Додано
21 квітня 2020
Переглядів
920
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку