Пізнаємо природу 6 клас НУШ
Тема уроку. Які особливості наземно-повітряного середовища
Мета уроку:
а) формування ключових компетентностей:
спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами; уміння вчитися впродовж життя; інформаційно - цифрова компетентність; соціальна та громадянська компетентності; екологічна грамотність і здорове життя.
б)формування предметних компетентностей:
- Знання: особливостей наземно-повітряного середовища; володіння термінологічним апаратом, що дозволяє зрозуміти особливості наземно-повітряного середовища, особливості пристосування організмів до наземно-повітряного середовищі; розуміння взаємозв’язків у природі.
- Уміння: встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між особливостями наземно-повітряного середовища та пристосуванням і поширенням організмів у наземно-повітряному середовищі; між явищами живої природи та охороною довкілля.
Тип уроку: комбінований.
Форми роботи: фронтально-колективні, групові, індивідуальні.
Базові поняття та терміни: наземно-повітряне середовище (НПС), компоненти НПС (кисень, вуглекислий газ, вологість, озон, озоновий шар, свіло, тепло та ін.)
Методи та прийоми:
1). Пояснювально-ілюстративні (інформаційно-рецептивні): бесіда, прийоми: «Віддаю перевагу», «Відкритий мікрофон», «Моє сонечко»; обмін думками.
2). Репродуктивні: робота з підручником, інструктивними картками, інформаційними картками, ілюстраціями, відеоматеріалами, зошитами .
3). Проблемно-пошукові: дослідження, робота з цифровими додатками за QR-кодами , таблиця, робота з інформацією з додаткових джерел.
Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки: екологія , біологія, фізика, географія, медицина.
Обладнання: малюнки, таблиці, м/м дошка, підручник, зошит, комп’ютер, відео.
Реалізація НЛ: громадянська відповідальність, екологічна безпека і сталий
розвиток (формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості), підприємливість і фінансова грамотність, здоров'я і безпека.
Хід уроку
І. Вступна частина уроку
Організаційний етап
Звучить спокійна музика.
- Уявіть, що у ваших долоньках - дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами. Почнімо наш урок. Девіз нашого уроку:«Вигадуй, пробуй, твори! Розум, фантазію прояви!»
Вступне слово вчителя
-У наземно- повітряному середовищі існує найбільше розмаїття екосистем (ліс, поле, пустеля, тундра, город, сад, гори, степ) та організмів , які їх населяють. Як і в інших середовищах, для організмів тут важливими є вода, світло, тепло, повітря, пожива. Які особливості НПС визначають : повітря, розподіл світла і тепла,та інші чинники? Як мешканці Землі пристосувались до НПС?
Формулювання мети, планування роботи спільно з учнями
ІІ. Основна частина уроку
2.1.Особливості наземно-повітряного середовища
Прийом «Віддаю перевагу»: запитую в учнів, мешканцями якої екосистеми НПС вони б хотіли бути : лісу, поля, пустелі, тундри, городу, саду, гір, степу, інше. Із якими перевагами та недоліками можна зустрітися в тій чи іншій екосистемі? Чому саме?
(Заслухати відповіді учнів. Підведення до висновку про важливість повітря, світла і тепла, вологості та інших чинників для життя організмів у НПС.
2.2. Робота за відеоматеріалами «Особливості наземно-повітряного середовища». Активне обговорення.
2. Які особливості НПС визначають: повітря, світло , тепло?
Робота в групах за інформаційними та інструктивними картками, підручниками.
Група 1. Значення повітря для мешканців НПС
Інструктивна картка
8.Самооцінка роботи в групі.
Група 2.Значення світла для мешканців НПС
Інструктивна картка
1.Які властивості світла?
2.Як світло впливає на ріст та розвиток організмів?
3.Які форми подразливості на світло спостерігаються у рослин?
4.Які форми подразливості на світло спостерігаються у тварин?
5. Які пристосування виникли у мешканців НПС до різного ступеня освітленості?
6.Як організми використовують світлові промені для зігрівання, утворення вітаміну D?
7.Як забрудненість повітря впливає на поширення світла? Запропонуйте , шляхи вирішення проблеми забруднення повітря.
8.Самооцінка роботи в групі.
Група 3.Значення тепла для мешканців НПС
Інструктивна картка
1. Які властивості тепла?
2.Як тепло впливає на ріст та розвиток організмів?
3.Які форми подразливості на тепло спостерігаються у рослин?
4.Які форми подразливості на тепло спостерігаються у тварин?
5. Наведіть приклади пристосування тварин до холодного та жаркого клімату.
6.Наведіть приклади пристосування рослин до жаркого клімату.
7.Які екологічні зміни можуть виникнути внаслідок перегрівання атмосфери? Запропонуйте шляхи вирішення проблеми.
8.Самооцінка роботи в групі.
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
3.1. Аналіз таблиці здатності різних організмів затримувати дихання .
(Фронтальна робота з цифровими додатками за покликанням або QR-кодом).
Бесіда за запитаннями:
- Який рекорд затримки дихання у людини (без гіпервентиляції легень)?
( Довідка: Том Сітас , 10 хв. 12с)
- Рекорд затримки дихання у людини ( з гіпервентиляцією)?
(Довідка: Торан Чолак, 2014 р.-23 хв. 1с.)
- Чому дуже важлива навичка «Штучне дихання» під час надання першої допомоги? Як правильно надати допомогу?
( Довідка: мозок живе без кисню 5 хвилин).
3.2. Робота у парах з пізнавальними матеріалами. Завдання: ознайомитися з вказаною інформацією. Зробити висновоки:
- У чому полягає пристосованість вказаного організму до НПС?
- У чому оригінальність способу життя відповідного мешканця НПС?
( Цифровий додатком за покликанням або QR-кодом до §36, стор. 169)
1пара - «Подвійне життя»
2 пара - «Чемпіон з пірнання»
3 пара - «Створені для моря»
4 пара - «Черепаший винахід»
5 пара - «Сучасні динозаври»
6 пара - «Річковий кінь»
7 пара - «Побороли ведмедя»
8 пара - «Вправні пірнальники»
(За потреби, підбираємо інформаційний матеріал –приклади пристосування організмів до наземно-повітряного середовища)
ІV. Підсумкова частина уроку: підсумки, оцінювання, рефлексія.
4.1. Оцінювання результатів.
4.2. Рефлексія змісту навчального матеріалу.
Інтерактивна вправа « Відкритий мікрофон» (діти продовжують речення):
- Особливостями НПС є……..
- Властивості повітря забезпечують такі біологічні явища…..
- Нерівномірний розподіл тепла і світла по поверхні Землі визначив такі пристосування організмів….
- Чинники неживої природи, що визначають особливості НПС…
- Наземно повітряне середовище відрізняється від водного тим, що…
- Вправа «Моє сонечко». Діти обирають одне з трьох малюнків: сонечко-«у мене все вийшло», сонце і хмаринка –« усе вийшло, але були труднощі», хмаринка - «сьогодні у мене не вийшло нічого»
V. Домашнє завдання
Опрацювати § 36; створити презентацію (буклет) «Політ тварин», «Як спілкуються тварини».