Урок "Які особливості наземно-повітряного середовища"

Про матеріал
Розробка уроку до теми "Які особливості наземно-повітряного середовища", Інтегрований курс"Пізнаємо природу",: клас НУШ За модельною програмою Д. Біда
Перегляд файлу

Пізнаємо природу       6 клас      НУШ

Тема уроку. Які особливості наземно-повітряного середовища

Мета уроку:

 а) формування ключових компетентностей:

спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами; уміння вчитися впродовж життя; інформаційно - цифрова компетентність; соціальна та громадянська компетентності; екологічна грамотність і здорове життя.
б)формування предметних компетентностей:

-         Знання: особливостей наземно-повітряного середовища; володіння термінологічним апаратом, що дозволяє зрозуміти особливості наземно-повітряного середовища, особливості  пристосування  організмів до наземно-повітряного середовищі; розуміння взаємозв’язків у природі.

-          Уміння: встановлювати причинно-наслідкові зв’язки між особливостями наземно-повітряного середовища та пристосуванням і поширенням організмів у наземно-повітряному середовищі; між явищами живої природи та охороною довкілля.

Тип уроку: комбінований.
Форми роботи: фронтально-колективні, групові, індивідуальні.
Базові поняття та терміни: наземно-повітряне середовище (НПС), компоненти  НПС (кисень, вуглекислий газ, вологість, озон, озоновий шар, свіло, тепло та ін.)
Методи та прийоми:
1). Пояснювально-ілюстративні (інформаційно-рецептивні): бесіда, прийоми: «Віддаю перевагу», «Відкритий мікрофон», «Моє сонечко»; обмін думками.
2). Репродуктивні: робота з підручником,  інструктивними картками, інформаційними картками, ілюстраціями, відеоматеріалами, зошитами .
3). Проблемно-пошукові: дослідження, робота з цифровими додатками за QR-кодами , таблиця, робота з інформацією з додаткових  джерел.
Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки: екологія , біологія, фізика, географія, медицина.
Обладнання:  малюнки, таблиці, м/м дошка, підручник, зошит, комп’ютер, відео.
Реалізація НЛ: громадянська відповідальність, екологічна безпека і сталий
розвиток (формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості), підприємливість і фінансова грамотність, здоров'я і безпека.

Хід уроку

І. Вступна частина уроку

Організаційний етап

Звучить спокійна музика.

- Уявіть, що у ваших долоньках - дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами. Почнімо наш урок. Девіз нашого уроку:«Вигадуй, пробуй, твори! Розум, фантазію прояви!»

Вступне слово вчителя

-У наземно- повітряному середовищі існує найбільше розмаїття екосистем (ліс, поле, пустеля, тундра, город, сад, гори, степ) та організмів , які їх населяють.  Як і в  інших середовищах, для організмів тут важливими є вода, світло, тепло, повітря, пожива. Які особливості НПС визначають : повітря, розподіл світла  і тепла,та інші чинники? Як  мешканці Землі пристосувались до НПС?

Формулювання мети,  планування роботи спільно з учнями

ІІ. Основна частина уроку

2.1.Особливості наземно-повітряного середовища

Прийом «Віддаю перевагу»: запитую в учнів, мешканцями якої екосистеми НПС вони  б хотіли  бути :  лісу, поля, пустелі, тундри, городу, саду, гір, степу, інше. Із якими перевагами  та недоліками  можна  зустрітися в тій чи іншій екосистемі? Чому саме?

(Заслухати відповіді учнів. Підведення до висновку про важливість повітря, світла і тепла, вологості та інших чинників для життя організмів у НПС.

 2.2. Робота за відеоматеріалами «Особливості наземно-повітряного середовища». Активне обговорення.

2. Які особливості НПС визначають: повітря, світло , тепло?

Робота  в групах за інформаційними та інструктивними  картками, підручниками.

Група 1. Значення повітря для мешканців НПС

Інструктивна картка

  1. Які фізичні властивості повітря?
  2. У чому суть дихання та фотосинтезу?
  3. Від чого залежить процес випаровування води організмом?
  4. Як тварини та рослини пристосувались до нестачі вологи?
  5. Яке  значення для життя має компонент атмосфери-озон?
  6. Які механізми пристосування сформувалися у мешканців НПС через коливання температури та рух повітря?
  7. Навести приклади корисного та шкідливого впливу на склад повітря. Запропонуйте шляхи покращення стану повітря.

8.Самооцінка роботи в групі.

Група 2.Значення світла для мешканців НПС

Інструктивна картка

1.Які властивості світла?

2.Як світло впливає на ріст та розвиток організмів?

3.Які форми подразливості на світло спостерігаються  у рослин?

4.Які форми подразливості на світло спостерігаються у  тварин?

5. Які пристосування виникли у мешканців НПС до різного ступеня освітленості?

6.Як організми використовують світлові промені для зігрівання, утворення вітаміну D?

7.Як забрудненість повітря впливає на поширення світла? Запропонуйте , шляхи вирішення проблеми забруднення повітря.

8.Самооцінка роботи в групі.

Група 3.Значення  тепла для мешканців НПС

 Інструктивна картка

1. Які властивості тепла?

2.Як тепло  впливає на ріст та розвиток організмів?

3.Які форми подразливості на тепло спостерігаються  у рослин?

4.Які форми подразливості на тепло спостерігаються у  тварин?

5. Наведіть приклади пристосування тварин до холодного  та жаркого клімату.

6.Наведіть приклади пристосування рослин до жаркого клімату.

7.Які екологічні зміни можуть виникнути внаслідок перегрівання  атмосфери?   Запропонуйте шляхи вирішення проблеми.

8.Самооцінка роботи в групі.

ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу

3.1. Аналіз таблиці здатності різних організмів затримувати дихання .

(Фронтальна робота  з цифровими додатками за  покликанням або QR-кодом).

Бесіда за запитаннями:

- Який рекорд затримки дихання у людини (без гіпервентиляції легень)?

( Довідка: Том Сітас , 10 хв. 12с)

- Рекорд затримки дихання у людини ( з гіпервентиляцією)?

(Довідка: Торан Чолак, 2014 р.-23 хв. 1с.)

- Чому дуже важлива навичка «Штучне дихання» під час надання першої допомоги? Як правильно надати допомогу?

( Довідка: мозок живе без кисню 5 хвилин).

3.2. Робота у парах з пізнавальними матеріалами. Завдання: ознайомитися з вказаною інформацією. Зробити висновоки:

-         У чому полягає пристосованість вказаного організму до НПС?

-         У чому оригінальність способу  життя відповідного мешканця НПС?

( Цифровий додатком за покликанням або  QR-кодом до   §36, стор. 169)

1пара - «Подвійне життя»

2 пара - «Чемпіон з пірнання»

3 пара - «Створені для моря»

4 пара - «Черепаший винахід»

5 пара - «Сучасні динозаври»

6 пара - «Річковий кінь»

7 пара - «Побороли ведмедя»

8 пара - «Вправні пірнальники»

(За потреби, підбираємо інформаційний матеріал –приклади пристосування організмів до наземно-повітряного середовища)

 

ІV. Підсумкова частина уроку: підсумки, оцінювання, рефлексія.

4.1. Оцінювання результатів.

4.2. Рефлексія змісту навчального матеріалу.

Інтерактивна вправа « Відкритий мікрофон» (діти продовжують речення):

-         Особливостями  НПС  є……..

-         Властивості повітря забезпечують такі біологічні явища…..

-         Нерівномірний розподіл тепла і світла по поверхні Землі визначив такі пристосування організмів….

-         Чинники неживої природи, що визначають особливості НПС…

-         Наземно повітряне середовище відрізняється від водного тим, що…

  1.           Рефлексія емоційного стану .

-         Вправа «Моє сонечко». Діти обирають одне з трьох малюнків: сонечко-«у мене все вийшло», сонце і хмаринка –« усе вийшло, але були труднощі»,  хмаринка - «сьогодні у мене не вийшло нічого» 

V. Домашнє завдання

Опрацювати § 36; створити презентацію (буклет) «Політ тварин», «Як спілкуються тварини».

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Рошка Наталія
Додано
11 січня
Переглядів
1888
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку