Тема 1. Пізнаємо фізичні явища
Урок № 2 Дата Клас 6
Тема уроку: Механічні явища
Механічний рух тіл. Відносність руху і спокою. Траєкторія
Формування предметних компетентностей: Пояснює умови виникнення та перебігу механічних явищ, їхні ознаки; відносність механічного руху ; вивчені механічні явища; називає поняття, що характеризують механічний рух; види механічного руху;
Формування ключових компетентностей: саморозвитку й самоосвіти - створення проблемних ситуацій, уміння розв’язувати завдання; інформаційної – відпрацювання вмінь робити висновки й узагальнення; соціально-трудової – вміння, спираючись на отримані знання, самостійно працювати, розвивати гнучкість отриманих знань; комунікативної – вміння працювати в групі.
Тип уроку: формування компетентностей
Методи та прийоми:
a) інформаційно-рецептивний: словесний, наочний (демонстрація роздаткового матеріалу), розповідь, бесіда
б) інтерактивні: ігри, тести, програмовані завдання;
в) пошукові: групові форми роботи, взаємопов’язані запитання.
Міжпредметні зв’язки: історія, біологія, географія, хімія, фізика,
Форми організації навчальної діяльності: фронтальна, індивідуальна, парна
Наскрізні змістові лінії
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на усвідомлення необхідності збереження навколишнього середовища)
Здоров'я і безпека (сприяє усвідомленню значення матеріалу для зміцнення здоров’я)
Підприємливість і фінансова грамотність (сприяє забезпеченню кращого розуміння молодими українцями практичних аспектів фінансових питань)
Обладнання: атлас, підручник, таблиці, зошити.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
«Мордашкі»
Учні малюють «мордочки», які відповідають їх настрою або вибирають з наявних.
ІІ. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми й мети
На сьогоднішньому уроці ми пригадаємо, які науки вивчають природу, що таке явища, які існують явища в природі, їх значення. Більш детальніше зупинимося на механічних явищах, розглянемо їх суть.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Кожна з наук про природу вивчає конкретні зміни довкілля, так: фізика – фізичні явища, хімія - хімічні, астрономія – астрономічні, географія – географічні, біологія – біологічні тощо. Так чи інакше, кожна наука вивчає певні зміни довкілля, які ми і називаємо явищами природи.
Прикладом механічних явищ є механічний рух.
- Які рухомі тіла ви спостерігали, ідучи до школи? (Автомобіль, крапля дощу, літак, птах, гілка дерева, людина, собака …)
- Як би ви довели, що автомобіль рухається? (Бо він минає будівлі, дерева, що стоять обабіч дороги).
- Як довести, що ця машинка (іграшка) рухається? (Учитель рухає іграшкову машинку по поверхні стола).
- Наведіть приклади нерухомих тіл.
Усі тіла в довкіллі рухомі, в тому числі відносно Сонця, відносно Місяця…
Механічні явища зв’язані з механічним рухом – переміщенням тіл у просторі.
Вони спостерігаються у неживій та живій природі; рухаються машини і механізми, створені людиною.
Механічний рух — це зміна положення тіла чи його частин у просто¬рі з часом. Якщо тіло не змінює свого положення - воно називається нерухомим, знаходиться у стані спокої. При зміні положення, тіло стає рухомим.
Шлях — це довжина траєкторії. S = [1 м].
Приклади механічного руху: рух планет навколо Сонця, хмар у небі, води в річках та океанах, різних частин машин і верстатів, людей, тварин...
А чи будуть тіла, які ви вважаєте нерухомими, перебувати у стані спокою відносно Сонця?
Відносно Сонця тіла, які ми вважаємо нерухомими будуть рухомими і швидкість їх руху буде рівна швидкості обертання Землі навколо Сонця (середня швидкість 29,765 км/с)
Можна зробити такі висновки:
- Усі тіла природи перебувають у русі, тому будь-який рух або спокій є відносним.
- Стан тіла залежить від того, відносно якого тіла його розглядають.
Однак, механічний рух відносний. Принцип відносності: одне й те саме тіло в один і той самий час стосовно різних тіл може перебувати в русі або бути нерухомим. (Напри¬клад, пасажир, що їде в автобусі стосовно водія нерухомий і стосовно зупинки рухається (під час пояснення учні складають опорну схему).
Траєкторія руху — це уявна лінія, яку описує в просторі точка, що рухається. За формою траєкторії рух тіл поділяють на прямолінійний і криволінійний.
Робота з підручником стор 20
Шлях — це фізична величина, яка дорівнює довжині траєкторії.
Шлях позначають символом l (ель). Одиниця шляху в СІ — метр:
[ l ]= м.
V. Узагальнення і систематизація знань
VI. Підбиття підсумків
Рефлексійна вправа «Долонька»
Кожен палець — це місце, де записують відповіді на запитання. Великий палець — «Мій настрій», вказівний палець — «Що цікавого я вивчив сьогодні?», середній — «Що було важко? Які я мав труднощі?», безіменний — «Мені не сподобалося сьогодні», мізинець — «Що б я хотів ще вивчити? Що мені було б цікаво?»
VIІ. Домашнє завдання