Тема: Які права мають споживачі в Україні. Що треба знати, аби правильно застосовувати свої права споживача?
Мета: Інформаційно-правова- ознайомити учнів з правами споживачів та порядком їх захисту використовуючи навички роботи з нормативними актами; Юридично-мовленнєва- розкрити зміст понять «споживач», «продавець», «покупець», «виробник», називати нормативні акти та коментувати положення, що закріплюють права споживачів, наводити приклади порушення прав споживача з власного досвіду чи досвіду членів родини; Логічна- описувати порядок дій споживача щодо захисту порушених прав, розвивати пізнавальні навички учнів, логічне мислення, здобуття комунікативних навичок учнів; Практично-орієнтована - моделювати ситуації придбання товару, замовляння послуг чи робіт; складати за зразком скаргу (претензію) щодо порушених прав споживача, пропонувати варіанти розв'язання ситуацій, у яких порушено права споживачів; Аксіологічно-правова- формувати активну позицію щодо дотримання і захисту прав споживачів, вдосконалити вміння аргументовано доводити власну думку, виховувати в учнів правову культуру та правову свідомість.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма проведення: урок з використанням інтерактивних методів.
Матеріально-технічне, інформаційне та методичне забезпечення: Конституція України, норми Закону України “ Про захист прав споживачів ”, картки з описами ситуацій, схеми, таблиці, добірка тематичних ілюстрацій.
Використані прийоми та методи: розв'язання кросворду, словникова робота, міні-презентація НПА, розповідь вчителя, аналіз ситуацій, вправа «Встанови відповідність», практична робота, практична вправа «Мудрий покупець», вправа «Відкритий мікрофон», моделювання ситуацій, складання скарги за зразком, анкетування, правовий диктант.
Опорні терміни та поняття: «споживач», «продавець», «покупець», «виробник», «Скарга (претензія)
План: 1. Споживачі та їхні права. 2. Порядок захисту прав споживачів. 3. Організації та установи у сфері захисту прав споживачів.
«Знання ваших прав – ваша сила»
Василь Стуc
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів Колективна робота. Розв'язання кросворду 1) Права та обов'язки, які залишаються після смерті людини(Спадщина). 2) Особисте розпорядження фізичної особи на випадок своєї смерті(Заповіт). 3) Особа, яка померла та залишила після смерті певні права та обов'язки (Спадкоємець) 4) Форма складання заповіту (Письмова). 5) Домовленість двох або більше сторін, унаслідок якої змінюються їхні права та обов'язки (Договір). 6) Ким має бути засвідчений заповіт? (Нотаріус)
1.с |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||
2 |
|
п |
|
|
|
|
||||||||||||||||||
3 |
|
|
|
|
о |
|
|
|
|
|
||||||||||||||
ж |
||||||||||||||||||||||||
4 |
и |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||||||
5 |
|
|
|
в |
|
|
||||||||||||||||||
6 |
|
|
а |
|
|
|
|
|||||||||||||||||
ч |
||||||||||||||||||||||||
(У ході роботи над кросвордом учні виділяють ключове слово «Споживач»)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
На дошці прикріплено чотири малюнки, де зображені герої дитячих казок і віршів. Учитель пропонує школярам назвати ролі, в яких виступають герої відомих казок і віршів та пов’язати їх з темою уроку(очікувані результати)
1) король і кравець (казка Г. X. Андерсена «Нове плаття короля»);
2) дід і золота рибка (О. С. Пушкін «Казка про золоту рибку»);
3) Муха-Цокотуха, яка купує на базарі самовар (вірш К. Чуковського);
4) Микита Кожум’яка (народна казка).
Учитель демонструє неякісний товар. Запитання. Чи траплялися у вашому житті чи житті членів вашої родини подібні випадки? (Учні пригадують ситуації з життя, пов'язані з порушенням прав споживачів.) Нам і нашим близьким постійно доводиться купувати продукти харчування та інші товари у магазині, на ринку; здавати одяг або взуття в ремонт; користуватися водою, електроенергією, домашнім телефоном; їздити на громадському транспорті. В усіх випадках ми виступаємо як споживачі товарів, робіт та послуг. На жаль, товари не завжди бувають якісними. а продавці ввічливими. Кожен по-різному намагається вирішити проблеми, що виникають у зв'язку з цим. Але не кожен громадянин України знає, що захист прав споживачів, згідно із законодавством – це відповідальність держави. Зазвичай будь-який громадянин України, в разі порушення його законних прав може безпосередньо звертатися до суду з позовом. Але судова тяганина – цікавий процес лише для деяких із нас, для більшості громадян він неприємний, нервовий і, як відомо, повільний. Він може тривати роками через різноманітні затримки. Як засвідчує практика, у переважній більшості випадків ці проблеми вдається розв'язати без позовів до суду.
ІV. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.
Споживачі – ми всі тому, що споживаємо товари та послуги і платимо за них.
Робота над поняттями. Зіставте слова, що означають певну дію, із суб'єктами господарювання чи фізичними особами. 1) Надавати послуги; 2) придбати ; 3) виробляти; 4)виконувати роботи; 5) замовляти; 6) реалізовувати. а) Споживач; б) продавець; в) виробник; г) виконавець
Словникова робота
Споживач — людина (фізична особа), яка купує, замовляє, використовує або має намір придбати або замовити товари (роботи, послуги) для власних побутових потреб.
Продавці — підприємства, організації або громадяни, які реалізують товари.
Виконавці — підприємство або людина, які виконують роботи, надають послуги, або виробники — ті, хто виробляють товари для реалізації. Виробника товару вказують на упаковці чи супровідних документах, які разом з товаром передають споживачеві. Це може бути торговельна марка, найменування чи ім'я. На всіх товарах сьогодні ставлять штрих-коди, за допомогою яких легко встановити країну-виробника й самого виробника. Перші дві (три) цифри штрих-коду означають країну походження товару. Наступні п'ять цифр розповідають про підприємство-виробника товару, а ще п'ять містять інформацію про найменування товару та його споживчі властивості.
Коли продавець, виконавець на прохання споживача погоджуються продати йому товар або виконати роботу, а споживач — заплатити за це, то між ними утворюється угода щодо якості, терміну, ціни та інших умов, за якими здійснюється купівля-продаж, виконуються роботи або надаються послуги.
Така угода зазвичай оформлюється квитанцією, товарним або касовим чеком (використовуючи папку документів, показує квитанцію, товарний чек, касовий чек).
Основним правовим законом, який стоїть на сторожі законних інтересів споживачів, є Закон «Про захист прав споживачів».
Розповідь вчителя. Із історії виникнення прав споживачів. 15 березня 1962 року президент США Джон Кеннеді, виступаючи з зверненням до Конгресу та об`єднань споживачів, вперше проголосив права споживачів. У подальшому права споживачів були розширені та розповсюджені в інших країнах. 15 березня кожного року відзначається як Всесвітній день прав споживачів. Письменник Василь Стус зазначав: "Знання ваших прав – ваша сила ". Сьогодні кожен повинен бути грамотним споживачем, повинен вміти захищати свої права. Небагато громадян України знають свої права споживачів. Дев'ять з десяти, котрі звертаються по допомогу у відповідні організації, досить туманно уявлять, які права їм надали законодавці і як їх можна відстоювати. У ст. 42 Конституції України проголошено: «Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю та безпечністю продукції та всіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів». Основні права та обов'язки споживачів закріплені у Законі України «Про захист прав споживачів». Міні-презентація Закону України „Про захист прав споживачів ”. Учень1 Право на вільний вибір товару (роботи, послуги). Згідно з цим правом ви можете вільно вибирати товар (роботу, послугу) у зручний для вас час у будь-якого продавця (виконавця). Продавець (виконавець) зобов'язаний всіляко сприяти вам у вільному виборі товарів. Йому забороняється примушувати споживача купувати чи замовляти неякісні або непотрібні товари. Учень 2 .Право на гарантований рівень споживання. Держава гарантує споживачам можливість придбання товарів (робіт, послуг) у такій кількості, що забезпечує рівень споживання, достатній для підтримання здоров'я всіх жителів країни. Учень 3. Право на належну якість товарів (робіт, послуг), торговельного та інших видів обслуговування. Під час купівлі ви маєте право вимагати від продавця, щоб якість придбаного вами товару (виконаної роботи, наданої послуги) відповідала вимогам (наприклад, продукти харчування мають бути свіжими, послуга надаватись своєчасною і така, про яку ви домовлялися). Споживач має право на перевірку якості, ваги, ціни товарів, що купуються, демонстрацію безпечного і правильного їх використання. У продавця повинні бути документи, що засвідчують якість товару, і споживач може перевірити такі документи. Учень 4. Право на необхідну, доступну й достовірну інформацію про кількість, якість і асортимент товарів (робіт, послуг). Інформація про товар (роботу, послугу) доводиться до відома споживачів продавцем або виконавцем у технічній документації, що додається до товарів на етикетці, чи іншим способом. Надання інформації іноземною мовою без перекладу слід розцінювати як відсутність необхідної інформації. Учень5. Право на безпеку товарів. Споживач має право на те, щоб товари (роботи, послуги) були безпечними для його життя, здоров'я, навколишнього природного середовища, а також не завдавали шкоди його майну. Якщо після закінчення терміну якості товар стає небезпечним, продавець зобов'язаний попередити про це споживача. Учень 6. Право на відшкодування збитків, завданих товарами (роботами, послугами) неналежної якості, а також шкоди, заподіяної небезпечними для життя і здоров'я людей товарами. Якщо вам було завдано збитків товарами або послугами неналежної якості, ви маєте право на їх відшкодування протягом гарантійного терміну. Стосовно товарів, на які гарантійні терміни не встановлено, споживач має право пред'явити вимогу про відшкодування збитків, якщо вади було виявлено протягом шести місяців. Споживач має право на відшкодування у повному обсязі шкоди, заподіяної його життю, здоров'ю або майну товарами, що мають конструктивні виробничі, рецептурні або інші вади. Право вимагати відшкодування зберігається протягом установленого терміну служби. Учень7. Право на звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав. Практична робота. До кожної ситуації знайти відповідне положення статті 4 ЗУ «Про захист прав споживачів».
Практична вправа «Мудрий покупець» Клас ділиться на 2 групи. Кожна група обирає спікера, які виходять і тягнуть табличку із назвою товару, який вони нібито збираються купити (одяг фотоапарат, комп’ютер, книга) Запитання: Чи є ця річ тим, що вам необхідно, чи тим, що ви хотіли би мати? Назвіть місця, де можна її придбати; якому з них ви віддаєте перевагу? Чи є в продажу різні моделі цього виробу? Які фактори можуть вплинути на ваш вибір тієї чи іншої моделі? Як можна дізнатися про товар, що вам потрібен? Про що саме ви дізналися б перед тим, як здійснити покупку? Вправа «Відкритий мікрофон» Наведіть приклади з вашого життя, життя ваших батьків або товаришів, коли права споживачів були порушені. Моделювання ситуацій. Кожна група моделює та розігрує перед класом 2 ситуації (можна використати наведені під час «Відкритого мікрофону»), додавши до змісту типові порушення з боку продавців (виконавців, виробників) і помилки з боку споживачів. Інші групи аналізують ситуації. Зіпсований відпочинок. Світлана, збираючись на відпочинок, вирішила придбати намет і попрямувала до магазину «Спорттовари» з двома подругами. Усі троє розмовляли голосно й емоційно, обговорюючи запланований туристичний похід. Купуючи намет, Світлана навіть не оглянула товар і не уточнила встановлений на нього гарантійний строк. Не звернула вона уваги й на чек, що його простягнув продавець. Через декілька днів дівчата вирушили на відпочинок. Встановлюючи намет, вони виявили його неякісність: розірваний, кепсько пофарбований. До того моменту дівчата намет не використовували і зберігали в нормальних умовах. Настрій і відпочинок подруг було зіпсовано. Повернувшись з походу, наступного дня Світлана звернулася до продавця магазину, де купувала намет, пояснила, показала товар і попросила замінити його на такий самий належної якості. Продавець відмовив їй, оскільки намет уже використовували. Запитання. 1.Які помилки були допущено споживачем і продавцем під час купівлі-продажу товару? 2.Чи підлягає вимога Світлани задоволенню? 3. Чи правомірною була відмова продавця? 4. Що слід було робити Світлані в цій ситуації? Слово вчителя. Згідно з законодавством України товар, що у випадку, коли товар не підійшов, споживач протягом 14 днів може повернути його продавцю, виробнику або обміняти на інший із перерахуванням витрачених коштів. Якщо товар чи послуга виявилися не якісними, то протягом гарантійного терміну виробник або виконавець бере на себе обов’язки виправити недоліки товару або послуги за свій кошт. Покупець може вимагати заміни товару, якщо: 1) він є непродовольчим; 2) вимогу заявлено протягом 4 днів; 3) збережено його товарний вигляд, поживні якості, пломби, ярлики; 4) надано документ, що засвідчує факт придбання товару. Якщо протягом гарантійного строку виявлені вади товару, споживач має право вимагати від продавця або виробника; 1) безоплатного усунення цих вад; 2) відшкодування витрат споживача на їх усунення; 3) заміни на такий самий товар належної якості; 4) зменшення ціни товару; 5) заміни на товар іншої моделі з перерахуванням вартості; 6) розірвання укладеної угоди та повернення сплачених за товар коштів. Продавець зобов’язаний повернути гроші за неякісний продукт або обміняти його на якісний товар, якщо вади виявлені в межах строку придатності. У разі виявлення вад у виконаних роботах під час гарантійного строку споживач має право вимагати від виконавця:
• безоплатного усунення недоліків у розумний строк;
• зменшення ціни за роботу (послугу);
• безоплатного виконання іншої речі з такого самого матеріалу і такої самої якості чи повторного виконання робіт.
Споживач має право розірвати договір послуг чи виконання робіт і відшкодування завданих збитків, якщо вади не підлягають усуненню або проявляються після усунення.
Перш ніж висувати вимоги, переконайтесь, що вади виникли не в результаті порушення правил користування товару або його зберігання. Якщо продавець відмовляє вам у задоволенні ваших претензій, ви можете написати письмову скаргу (претензію) на ім’я директора або власника магазину, де зазначається:
1) коли і за якою ціною придбано товар;
2) гарантійний строк та документ, яким він встановлюється;
3) причини скарги;
4) претензії та вимоги споживача;
5) документи, що додаються до скарги. Якщо протягом місяця ви не отримаєте задоволення або відмови щодо неї, звертайтесь до суду. Практична вправа «Написання скарги на випадок придбання товару неналежної якості» Учні отримують зразок скарги на випадок придбання товару неналежної якості. (Додаток 2)
Завдання: скласти за зразком скаргу-претензію для запропонованої ситуації:
Громадянин С. придбав холодильник. Коли його встановили робітники сервісної служби супермаркету електроніки, він пропрацював 2 години й почав замість замороження продуктів їх нагрівати. Громадянин С. викликав представників сервісної служби, які забрали холодильник в ремонт. Крім того, він у письмовій формі почав вимагати, щоб на час ремонту холодильника йому було надано товар відповідної марки для користування. Адміністрація супермаркету відповіла відмовою. Споживач подав до суду позов з вимогами надати товар відповідної якості й виплатити неустойку за кожен день затримки. У кого зі сторін конфлікту кращі судові перспективи?
Ознайомлення з «Пам’яткою покупця»
Поради споживачеві на випадок придбання товару неналежної якості. 1. Підготуйте документи, які свідчать про факт покупки (товарний або касовий чек, квитанцію). 2. Візьміть технічний паспорт (або документ, що його замінює), якщо на товар установлений гарантійний термін. 3. Поверніться з неякісним товаром до магазину, де ви його придбали, і поясніть продавцю суть своєї скарги. 4. Якщо продавець відмовиться задовольнити вимоги – зверніться до виробника товару або до директора магазину з письмовою скаргою (її складають у двох примірниках). 5. Зверніть увагу на те, щоб скаргу зареєстрували, собі залиште другий примірник з позначкою про прийняття скарги. 6. Якщо протягом місяця ви не отримаєте відповіді або вашу вимогу не задовольнять (відмовлять), зверніться до суду.
V. Узагальнення і систематизація знань.
Анкета
Чи завжди ви…
1. Вимагаєте від продавця дотримуватися точної ваги?
а) Завжди; б) іноді; в) ніколи.
2. Перевіряєте правильність названої продавцем суми, нараховану за придбаний вами товар (роботу, послугу)?
а) Завжди; б) іноді; в) довіряю продавцю і не перевіряю.
3. Вимагаєте надати документи (сертифікат відповідності), які б підтверджували якість товарів (робіт, послуг)? а) Завжди вимагаю; б) іноді вимагаю; в) не вимагаю.
4. Берете у продавця (виконавця) та зберігаєте квитанцію, товарний чек або касовий чек?
а) Завжди беру; б) іноді беру; в) не беру.
5. З’ясовуєте споживчі властивості товару у продавця або знайомитеся з інструкцією, з’ясовуєте дату виготовлення, термін придатності?
а) Так; б) беру, але не приділяю цьому необхідної уваги; в) ні.
6. Вимагаєте надати вам повний і достовірний переклад інструкції, якщо купуєте імпортний товар?
а) Так; б) ні.
Правовий диктант (взаємоперевірка в парах) Вставити пропущене слово:
Закон України «Про захист прав споживачів» регулює відношення, які виникають між __ та __, виконавцями, __ при продажу __ товарів (виконання робіт, здійснення послуг), встановлює __ споживачів на придбання __ (робіт, послуг) належної __ та безпечного для __ та __ споживачів, отримання __ про товари (роботи та послуги) та про їх __ (виконавців, продавців), просвіту, __ та __ захисту їх інтересів, а також з’ясовує механізм реалізації цих прав.
Слова: державна, споживачі, інформація, права, виробники, якість, продавці, життя, здоров’я, товари, суспільна.
VI. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.
Грамотність споживача – це дуже серйозна тема для розмови. У зв'язку зі вступом нашої держави до Всесвітньої організації торгівлі її актуальність посилюється. Після переходу до загальноприйнятих в усьому світі правил взаємовідносин між покупцем, продавцем та виробником роль держави у цьому процесі зменшиться. Сьогодні кожен повинен бути грамотним споживачем, повинен вміти захищати свої права. Наскільки грамотно ви будете поводитися з продавцем, настільки цивілізованою стане наша система торгівлі та суспільного обслуговування населення.
VІІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал підручника, тема 15, вивчити визначення.
2. Надати письмову відповідь на запитання: Чи змінилося ваше ставлення до захисту ваших прав споживача після вивчення теми? Як саме? Поясніть.
Додаток 1.
Закон України «Про захист прав споживачів»
«Ст. 8. Права споживача у разі придбання товару неналежної якості. 1. У разі виявлення протягом встановленого гарантійного строку недоліків споживач у порядку та у строки, що встановлені законодавством, має право вимагати: 1) пропорційного зменшення ціни; 2) безоплатного усунення недоліків товару в розумний строк; 3) відшкодування витрат на усунення недоліків товару. 2. У разі виявлення протягом установленого гарантійного строку істотних недоліків, які виникли з вини виробника товару (продавця, виконавця), або фальсифікації товару, підтверджених за необхідності висновком експертизи, споживач в порядку та у строки, що встановлені законодавством і на підставі обов'язкових для сторін правил чи договору, має право за своїм вибором вимагати від продавця або виробника: 1) розірвання договору та повернення сплаченої за товар грошової суми; 2) заміни товару на такий самий товар або на аналогічний, з числа наявних у продавця. 6. За наявності товару вимога споживача про його заміну підлягає негайному задоволенню, а в разі виникнення потреби в перевірці якості – протягом 14 днів або за домовленістю сторін. 7. Під час заміни товару з недоліками на товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) належної якості, ціна на який змінилася, перерахунок вартості не роблять. 8. У разі придбання споживачем продовольчих товарів неналежної якості продавець зобов'язаний замінити їх на товари належної якості або повернути споживачеві сплачені ним гроші, якщо недоліки виявлено у межах строку придатності. 9. У разі пред'явлення споживачем вимоги про безоплатне усунення недоліків товару вони повинні бути усунуті протягом 14 днів з дати його пред'явлення або за згодою сторін в інший строк. На письмову вимогу споживача на час ремонту йому надається (з доставкою) товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) незалежно від моделі. Для цього продавець, виробник зобов'язані створювати обмінний фонд товарів. За кожен день затримки виконання вимоги про надання товару аналогічної марки та за кожен день затримки усунення недоліків понад установлений строк споживачеві виплачується неустойка відповідно в розмірі одного відсотка від вартості товару».
ДОДАТОК 2
Директору ТОВ «Побутова техніка»
49000, м. Київ, вул. Прорізна, 23.
Іванова Івана Івановича,
який мешкає за адресою: 49121,
м. Київ, пр. Героїв Сталінграду, 12/7
ПРЕТЕНЗІЯ
20 листопада 2010 року у Вашому магазині я придбав телевізор Рапакопіс 5С-ТС205, заводський № 2051437, вартістю 2 500 гривень, що підтверджено копією чека. На телевізор встановлений 2-річнигй гарантійний термін, що підтверджено копією гарантійного талону. Через місяць після придбання у телевізора зник звук, тобто телевізор має істотний недолік. Згідно зі ст. 8 Закону України «Про захист прав споживачів»
ПРОШУ: 1. Провести безплатний ремонт телевізора у строк, визначений законодавством України. 2. Здійснити доправляння телевізора неналежної якості до магазину та доправляння мені відремонтованого телевізора за ваш рахунок, 3. На час ремонту надати мені (із доправлянням) телевізор аналогічної марки. 4. Розглянути мою претензію у строк, встановлений законодавством, та проінформувати мене про результати її розгляду. Якщо мої законні вимоги не будуть задоволені, я буду вимушений звернутися до Головного Київського міського управління з питань захисту прав споживачів, до програми «Споживач» на телеканалі «Київ», а також до суду з позовною заявою про захист моїх споживацьких прав та про відшкодування моральної шкоди, завданої мені вашими протизаконними діями.
Додатки:
1. Копія товарного чека.
2. Копія гарантійного талону.
25 лютого 2012 р. Іванов І. І.