Конспект уроку "Громадянство України"

Про матеріал
Розробка уроку до теми "Громадянство України". З цієї розробки уроку вчитель зможе дати учням теоретичні знання, розкриваючи поняття "громадянство", "підданство", "апатриди", "біпатриди", "іноземці", а також про статус іноземців в Україні. А також практичні знання про набуття та припинення громадянства в Україні. Також в розробці уроку розглядаються витяги з документів: Конституція України та Закон "Про громадянство", що в них записано про відношення влади до громадян України, які їм надаються права.
Перегляд файлу

Тема. Громадянство України.

Мета: розкрити зміст понять «громадянин», «громадянство»; ознайомити учнів з основними нормами Закону України «Про громадянство України»; вчити визначати підстави набуття й припинення громадянства України; значення громадянства для кожної людини; розв'язувати правові ситуації щодо набуття громадянства; формувати вміння  аналізувати інформацію та навички практичного використання учнями у самостійному житті набутих теоретичних знань, розвивати навички роботи з нормативно-правовими актами; виховувати в учнів гордість за свою державу, належність до українського громадянства, виховувати  любов і повагу до своєї держави, повагу до прав людини, активну громадську позицію.

Очікувані результати:
Після засвоєння змісту цієї теми учні зможуть:

- пояснювати поняття «громадянство»;

- розрізняти статус громадянина, іноземця, особи без громадянства;

- називати підстави набуття й припинення громадянства України;

 - розв’язувати правові ситуації щодо набуття громадянства дітьми;

 - оцінювати важливість та правове значення юридичного зв’язку особи та   держави.

Основні поняття:

громадянство, підданство, громадянин, біпатрид, апатрид, іноземець.

Тип уроку:  урок вивчення нових знань

Обладнання:
Підручник: О.І Пометун, Т.О. Ремех. Основи правознавства.  Підручник для 9 класу.

Комп’ютерна презентація «Громадянство України»;

 

 

ХІД УРОКУ

І. ЕТАП ОРІЄНТАЦІЇ

1. «Психологічна  настанова»

Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці  із завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі: 

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

 

ІІ. ЕТАП ПРОЕКТУВАННЯ

1. Мотивація навчальної діяльності   

Проблемна ситуація    
Колективна форма організації навчальної діяльності.

- Давайте поміркуємо, як би ви поступили в ролі судді?

Громадянин України, 18-річний О.Зімнев має бажання виїхати на заробіток за кордон. У видачі закордонного паспорта йому тимчасово відмовлено. Зімнев, який не обізнаний з державною таємницею, не сплачує аліменти, не знаходиться під слідством, подав позов до суду про порушення щодо нього ст.33 Конституції України, яка гарантує кожному вільно залишати територію України. Ви суддя. 

Не коментуючи, вчитель приймає відповіді учнів.

Учитель: - Чому ваші відповіді були різними?
- (Щоб дати правильну відповідь, потрібно знати вимоги законодавства щодо юридичного зв’язку особи та держави)

- Яку тему ми будемо сьогодні розглядати?

3.  Оголошення, представлення теми та очікуваних навчальних результатів   

Очікувані результати  

Після уроку ви зможете:
- пояснювати поняття «громадянство».

- розрізняти статус громадянина, іноземця, особи без громадянства.

- називати підстави набуття й припинення громадянства України

- розв’язувати правові ситуації щодо набуття громадянства дітьми.

- оцінювати важливість та правове значення юридичного зв’язку особи та держави.

 

ІІІ. ЕТАП ОРГАНІЗАЦІЇ ВИКОНАННЯ ПЛАНУ ДІЯЛЬНОСТІ

План

  1. Поняття громадянства.
  2. Способи набуття громадянства України.
  3. Визначення громадянства дитини
  4. Припинення громадянства України.

1. Людина —особа —громадянин.

Бесіда.

Хто з вас має молодших братів чи сестер?

Чи пам’ятаєте ви, якими вони були, коли народилися?

Розповідь учителя

   Дитина, тільки-но з’явившись на світ, вже має всі фізичні ознаки людської істоти: певну будову тіла, внутрішні органи тощо. Але вона ще не відкликається на своє ім’я, не відрізняє своїх родичів (навіть батьків) від інших людей. Тобто дитина вже фізично існує як людська істота, з точки зору біології вона вже є людиною. Якщо пригадати курс біології, людська істота латинською мовою називається Ношо Sapiens. Поняття «людина» є суто біологічним, воно супроводжує особу протягом усього життя, незважаючи на стан здоров’я, психічний стан тощо. Отже, фактично поняття людина збігається з поняттям Homo Sapiens.

   Що ж собою являє поняття «особа» ? Поступово дитина росте, розвивається, починає реагувати на своє ім’я, розмовляти, вирізняти себе з навколишнього світу та оточення, у неї з’являються певні погляди.

— Чи можливі ці зміни без людського оточення, без людського суспільства?

(Організую обговорення відповідей учнів, навівши приклад з книги Р. Кіплінґа «Мауглі» або іншу ситуацію.)

   Зміни у розвитку людини, її поведінці значною мірою залежать від навколишнього оточення. Тобто вони можливі лише в людському суспільстві. Поняття «особа» є поняттям соціальним, воно означає людську істоту, яка досягла певного рівня свого розвитку. Досягнення цього рівня можливе лише в людському суспільстві, отже Це поняття — соціальне.

— Поясніть, як ви розумієте поняття «соціальне».

   Більшість людей живе не лише в своїй родині, серед друзів і знайомих, але й має зв’язки з певною державою, права та обов’язки, які суттєво різняться залежно від країни проживання. Саме Цей зв’язок і визначає поняття «громадянин». Отже, громадянин — це поняття політико-правове і визначає зв’язок людини з певною

 

2. Поняття громадянства.

Розповідь учителя.

  

Поняття «громадянство» означає стійкий, юридично визначений, необмежений у часі та просторі зв’язок людини з певною державою. Юридична визначеність — це регулювання відносин людини і держави відповідними нормативно-правовими актами. Стійкість та необмеженість в часі та просторі означає, що громадянство зберігається в багатьох життєвих ситуаціях не лише на території певної держави, а й за її межами, протягом всього життя людини.

 

 

Громадянство регулюється наступними нормативними документами: Конституція України

Закон України «Про громадянство України» (2001 р.)

Закон України «Про правовий статус іноземців» (1994 р.)

 

 

 

Питання до учнів: Що ж є підтвердженням приналежності людини до тої чи іншої держави?

(Учням демонструється  паспорт, іноземний паспорт, свідоцтво про народження)

 

— Як ви вважаєте, чи можливе існування людини, що не пов’язана з жодною країною.

У разі потреби допомагаю учням навідними запитаннями: «З якою державою пов’язані члени племені, що раптово виявили в джунглях Африки і яке не спілкувалося з навколишнім людським світом сотні років? Чи всі жителі України пов’язані з нашою державою або іншими країнами?».

   Узагальнюю відповіді учнів і роблю висновок, що існують люди, які не належать до жодної країни.

 

Розповідь учителя.

Для позначення людей, про яких йшлося вище, з’явився спеціальний термін «апатрид», який складається із частки заперечення «а» і слова громадянин («патрид»). Тобто означає «не громадянин», «без громадянства». Але існують випадки, коли окремі особи мають громадянство двох країн одночасно. Таких людей називають «біпатриди»: «бі» —два, «патрид» — громадянин. Отже, «громадянин двічі», «подвійний громадянин».

Слід розпізнавати ці поняття: апатрид — це особа, яка не належить до громадянства жодної країни, біпатрид — особа, яка одночасно має громадянства двох країн.

У теперішній час більшість країн світу уклали угоди про попередження появи апатридів та біпатридів і намагаються забезпечити це своїм законодавством.

 

«Займи позицію» Учням пропонується обговорити наступне питання: «Чи добре бути апатридом? Чому наше законодавство не передбачає подвійного громадянства?»

 

 Питання до учнів: Чи можуть проживати в Україні особи, які не є громадянами нашої держави? Як вони називаються?

 

 

 

 

 

 

 

Робота з підручником

Опрацювати на ст. 74 матеріал про статус іноземців.

- Чи можуть у іноземців бути такі ж права, як і у громадян чи вони мають бути іншими? Чому?

Однак    лише громадяни мають право:

- брати участь в управлінні державою,

- зобов'язані служити в Збройних силах України,

- можуть стати державними службовцями.

 

Крім того існує різниця між поняттями «громадянство» і «підданство».

Бесіда.

- Згадайте форми правління держави.

- Дайте визначення республіки та монархії і наведіть приклади країн, які мають названу форму правління.

   Коригую і доповнюю відповіді учнів; указую, що в монархії прийнято казати — людина живе «під королем», «під імператором», «під царем», тому це «піддані» відповідного монарха, у республіці ж прийнята форма — «громадянин держави».     Отже, підданство — поняття, притаманне для монархії, громадянство — для республіки.

 

Громадянство в українському законодавстві.

Зазначаю, що основні положення щодо громадянства закріплено в Конституції України, і пропоную учням згадати дату її прийняття.

Робота з документом.

Опрацюйте ст. 4 і ст. 25 Конституції України та визначте основні положення щодо громадянства, які містяться в цих статтях.

 

 

Конституція України

Стаття 4. В Україні існує єдине громадянство. Підстави набуття і припинення громадянства України визначаються законом.

 

Стаття 25. Громадянин України не може бути позбавлений громадянства і права змінити громадянство. Громадянин України не може бути вигнаний за межі України або виданий іншій державі. Україна гарантує піклування та захист своїм громадянам, які перебувають за її межами.

 

3.  Порядок набуття та припинення громадянства України

Слово вчителя

Як же стають громадянами України? Коли це відбувається? Хто це вирішує?

Чи можна змінити громадянство протягом життя?

На ці та інші питання ми можемо знайти відповіді в Законі України «Про громадянство України»

 

 

 

 

 

 громадянства дітей.

 

 

 

 

Робота з документом

Опрацювати 9 статтю Закону «Про громадянство України».

Які умови прийняття до громадянства України?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Громадянство припиняється:

  1.     Унаслідок виходу з громадянства України;
  2.     Унаслідок втрати громадянства України;
  3.     Унаслідок позбавлення громадянства України.

 

 

З'ясовується різниця між цими способами припинення громадянства.

Законом визначено, що з питань громадянства необхідно звертатися до органів внутрішніх справ, а за межами території України – до представництва України за кордоном.

Рішення з питань громадянства приймає Президент України, видаючи укази.

 

Робота в парах. Робота з документом

Опрацювати витяг із Закону України «Про громадянство» і визначити, як буде вирішено питання громадянства в кожній ситуації. (ст. 79)

 

4. Порядок визначення громадянства дітей

Колективна коментована робота з таблицею (Завдання: визначити громадянство дитини  за народженням і заповнити останню колонку таблиці)

 

Громадянство матері

Громадянство батька

Місце народження

Громадянство дитини

Україна

Україна

Україна

 

Україна

Україна

За межами України

 

Україна

іноземець

Україна

 

Україна

іноземець

За межами України

 

іноземка

Без громадянства

Україна

 

Без громадянства

Без громадянства

Україна

 

невідомо

невідомо

Україна

 

 

Юридичний практикум

Завдання:

Чи мають особи у зазначених ситуаціях право на набуття громадянства України? Якщо мають, то за якими підставами?

  1.     Дитина, що народилася в Україні, батьки якої громадяни Польщі, мають дозвіл на тимчасове проживання в Україні.
  2.     Дитина, що народилася в Україні під час переїзду її батьків із Росії на постійне проживання до Німеччини.
  3.     Дитина, громадянин Росії, що була усиновлена, коли батько громадянин Росії, а мати – громадянка України.
  4.     Дитина, батьки якої померли (були громадянами Молдови), виховується у державному дитячому будинку в Україні.
  5.     Громадянин України встановив опіку над хлопчиком 10 років, що проживав в Білорусії та втратив батьків.
  6.     Громадянин Росії визнаний судом батьком дитини, що народилася в Україні у громадянки України.

 

IV. КОНТРОЛЬНО-ОЦІНЮВАЛЬНИЙ ЕТАП

Повертаємось до проблемної ситуації

Рефлексія

Домашнє завдання

 

doc
Додано
22 жовтня 2023
Переглядів
1723
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку