Урок "Які трав'янисті рослини першими зацвітають навесні?"

Про матеріал

Урок природознавства у 2 класі за підручником Грущинської, з використанням ІКТ. Мета уроку ознайомити учнів з групами раньоквітучих та пізньоквітучих трав'янистих рослин; вчити групувати їх за відповідною ознакою; закріпити знання про весняні явища у живій та неживій природі, а також про первоцвіти занесені до Червоної книги України. на уроці використовується фронтальна робот, робота у парі, інсценізація та інтерактивні методи.

Перегляд файлу

Конспект уроку природознавства                                                                      

2  клас

Тема: Які трав’янисті рослини першими зацвітають навесні?

Мета: формувати уявлення в учнів про первоцвіти; навчити учнів розпізнавати першоцвіти, групувати їх на ранньоквітучі та пізньоквітучі; ознайомити з першоцвітами, котрі занесені до Червоної книги  України; розвивати  спостережливість, мислення; виховувати бережливе ставлення та любов до природи.

Обладнання:

Тип уроку: засвоєння нових знань

Корекційно-розвивальна робота:

Хід уроку

І . Організаційний момент. Емоційне налаштування

  1. Прослуховування  весняних звуків природи

- Які звуки природи ви почули? Коли можна їх почути?

  1. Створення сонечка
  • Візьміть кружечки на парті та створіть смайлика свого настрою на початок уроку.

Учні створюють смайлики свого настрою та демонструють його. Кількох учнів вчитель запитує чому в нього такий настрій.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1. Вправа синоптик

Учень-синоптик дає характеристику погоді сьогодні.

  • Стан неба
  • Температура
  • Опади
  • Природні явища

2. Мозковий штурм

- Про що свідчить підвищення температури? (Наближається весна)

- Назвіть весняні місяці?

- Чим особливий  сьогоднішній день?

- А від чого ж залежить підвищення температури повітря? Виберіть відповідний малюнок. (В учнів на парті ілюстрації із зображенням висоти сонця над горизонтом у різні порироку).

- Отже, взимку сонце над горизонтом нижче, а з приходом весни воно піднімається над горизонтом, даючи більше тепла та прогріваючи повітря.

- Чи призводить це до змін у неживій природі?

3. Гра «Знайди природні явища»

На дошці зображення весняних природніх явищ у неживій природі. Поруч їхні назви, але написом вниз. Учні по черзі виходять обирають картку перевертають та шукають відповідне зображення.

  • А зміни відбулися лише у неживій природі?
  • Ми з вами знаємо, що усі рослини поділяються на три групи за зовнішнім виглядом. Назвіть ці групи. (Дерева, кущі, трав’янисті рослини).
  • З якими змінами  у рослинному світі ми познайомилися на попередньому уроці?
  • Розмістіть їх у правильному порядку.
  • Які явища обговорили детально? А які ще не обговорили? Чи подобаються вам квіти? Чому?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Розкажіть про свій весняний настрій.
  • Як змінюється настрій людей навесні? Чому?

IV. Повідомлення теми і мети уроку

1. Читання вірша

Не зривайте первоцвіти

Тане сніг, весна, відлига…
Рушила по річці крига.
Сонце світить, пригріває
Йде тепло, зима тікає.

В лісі сніг іще лишився,
Під деревами укрився,
Сніг від сонечка сховався,
Теплих променів злякався.

Та з під снігу – справжнє диво:
Первісток весни сміливий
Показав чоло тендітне,
Пелюсткове і привітне.

То підсніжник, первоцвіт,
Сніг долаючи і лід,
Прагне з сонцем привітатись
І з весною обійнятись.

Не зривайте первоцвіти,
Помилуйтеся на квіти.
Той, хто робить з них букети
Знищує життя Планети.

  • Про що цей вірш?
  • Як ви гадаєте про що ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці?
  • Отже, тема сьогоднішнього уроку «Які трав’янисті рослини першими зацвітають навесні».
  • А, що ж  таке первоцвіти?
  • Які первоцвіти ви знаєте? (Учні називають – вчитель вивішує зображення рослин на дошку).
  • Як ви вважаєте, чи всі вони цвітуть в один час?
  • Чи можна їх поділити за початком цвітіння на певні групи?
  • Які ж завдання перед нами постають на сьогоднішній урок?
  • Ознайомитися з першоцвітами рідного краю;
  • Дізнатися на які групи поділяються першоцвіти;
  • Навчитися їх розрізняти;
  • Ознайомитися з першоцвітами занесеними до Червоної книги України.

V. Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу

 1. Ознайомлення з поділом першоцвітів на раньо- і пізньоквітучі

- На початку уроку ви зазначили, що першоцвіти квітнуть не всі одночасно. І дійсно їх усіх можна поділити на дві групи. А допоможе їх поділити одна рослина, відгадайте її.

Відгадування загадки

Чорно-біла одежина,

Зверху – листяна хустина.

Як весна – дарує сік,

П’ємо радо цілий рік.

    Берізка

  • Саме берізка допоможе розподілити першоцвіти на дві групи.
  • Яка різниця між цими двома зображеннями берізок?
  • Відповідно одні рослини цвітуть… (коли?) до розпускання листків, а інші після.
  • Як можна назвати першу групу? А другу?

Учні підводять роблять припущення.

2. Робота за підручником с. 104

- Прочитайте виділений текст ЗАПАМ’ЯТАЙ.

- Отже,  які рослини називаються ранньоквітучими?

- Пора цвітіння багаторічних трав’янистих рослин розпочинається із початком сокоруху  у дерев. На вашу думку, яка ж із весняних рослин відважиться зацвісти першою?

- Розгляньте зображення ранньоквітучих трав’янистих рослин, назвіть їх.

 — З-під зимової «ковдри* виглядають сніжно-білі квітки. Це підсніжники. У них витончена форма і медовий ніжний аромат. Підсніжники — дуже гарні. У весняному лісі два неба: одне під ногами, а друге — над головою! Це розквітла тендітна синьо-блакитна проліска дволиста. У березні з’являються з-під снігу фіолетові і жовті квіти шафрану — крокусу. У лісах зазеленіли листочки, а між ними виблискують золотаві квіточки зірочок маленьких. Важко уявити весняний ліс без буяння пурпурового, рожевого, бузкового, білого рясту.

- Чи зустрічаєте ви їх у нашій місцевості? Де саме?

- Давайте ж утворимо  групу ранньоквітучих рослин.

- Продовжують квітковий бал пізньоквітучі рослини. Прочитайте на с. 105 підручника, які рослини називаються пізньоквітучими.

- Назвіть їх.

 Суцільним білосніжним мереживом квіток анемони дібровної вкриваються ліси. Анемона — провісниця вітрів — так перекладається її назва. Зацвітають лілові пухнасті дзвіночки сон-трави. Буяють першоцвіт, фіалка запашна, медунка. Згодом настає час для цвітіння конвалії травневої. У степах з’являються сліпучо-жовті квітки горицвіту весняного

  • Отже, всі ці рослини утворюють яку групу?
  1. Відгадування загадок
  • А зараз пропоную вам перевірити, чи запам’ятали ви первоцвіти?

1. Він маленький і біленький,

Має ніженьку тоненьку.

Сповіщає рідний край:

Гей, весна прийшла, стрічай!

(Підсніжник).

2. Кольорові візерунки

На віночку у...

(Медунки).

3. Я найперший розквітаю

Синім цвітом серед гаю.

(Пролісок).

4. Аромат духмяний

Тішить ліс весняний.

(Конвалії).

5. Я схожа на дзвіночок,

Росту в бору сосновому

І знову в платті новому.

(Сон-трава).

 

 6. Лікувальну силу маю,

Жовтим цвітом розцвітаю.

Називають „ключ  весни ”!

Як я звуся? Ти скажи!

(Первоцвіт).

8. Фіолетові малята

 весну люблять зустрічати.

(Фіалки).

9. Я на інших геть не схожий,

Кучерявий та пригожий

Постелю під голе віття

Фіолетове суцвіття.

(Ряст).

Фізкультхвилинка

Ми пішли гуртом на луки,
Підняли до сонця руки.
Потягнулися, присіли,
Підвелись, потупотіли.
Так травичка проростає,
Так пташина прилітає,
Так струмочок пробігає,
А так квітка розквітає.

  1. Інсценізація

 — Квіти дарують нам насолоду, а також позитивні почуття. Які? (Радості, спокою, краси, загадковості, гарного настрою, любові, життя, ніжності, цікавості, свіжості, тепла)

 — Але квіти теж хочуть сказати нам про свої почуття.

 Учні виступають у ролі квітів.

 Підсніжники. Ми з’являємося найпершими, коли ще лежить сніг.

 Нас уважають сміливими і сильними. Але тільки-но ми зацвітаємо, нас зривають. Нам сумно. Ось чому ми не радіємо весні!

 Надія лише на тебе, друже!

 Проліски

 Іще сніг не зійшов із землі,

 А ми вже визираємо,

 Весняне сонечко вітаємо,

 Синім цвітом зацвітаємо.

 Якщо рідну природу ти знаєш,

 То одразу нас ти впізнаєш.

 — Ми — проліски. Нас теж стає все менше і менше.

 Нам сумно. Надія лише на тебе, друже!

 Сон-трава

 Ллється зранку навкруги

Знов мелодія весни —

 То у лісі жива

Гарна квітка сон-трава.

 — Через красу та лікувальні властивості нас нещадно винищують. А як хочеться, щоб збереглися назавжди наші чудові фіолетово-лілові килими.

 Надія лише на тебе, друже!

 Ряст

 Вітерець зиму розтряс.

 І в лісочку на горбочку виріс ряст, синій ряст.

 — Я дуже ніжний, швидко в’яну, тому не рвіть мене! А крім того мої квіти дуже люблять бджоли, та і людям я приношу користь: з моїх бульб виготовляють цінні ліки.

 Надія лише на тебе, друже!

 Конвалія

 Ми квіточки ніжні,

 Тендітні, білосніжні.

 Послухай, як срібно

Дзвенить наш голосок:

 «Не треба, не треба

Зривати квіток!»

 — Надія лише на тебе, друже!

  • Про що просять квіти? Чому?
  • А якщо рослини зникають з нашої планети, то що буде їх захищати, на сторінках чого вони знайдуть свій захист?
  • Давайте позначками рослини Червоної книги України.
  • Отже, назвіть рослини Червоної книги України.
  1. Перегляд відеоролика «Бережіть першоцвіти»
  2. Створення пам’ятки
  • А що ж ми можемо зробити для того, щоб ця краса не зникла з нашої планети?

Вчитель вивішує малюнки правильного поводження з першоцвітами.

VІ. Узагальнення та систематизація знань

  • Давайте повторимо назви ранньоквітучих трав’янистих рослин.
  1. Робота в прах «Що це за першоцвіт?»
  • Дістаньте з конвертів опис першоцвіту та варіанти відповіді. Прочитайте його дайте відповідь, що це за рослина.

Один з учнів зачитує опис, а інший називає рослину.

За красу і ніжність квіток називають блакитною зірочкою. Побачити первоцвіт можна тільки в лісі в березні і квітні, коли земля вже прокинулася від зимового сну. У кожної квітки шість тендітних блакитних пелюсток. Коли вона зацвітає в лісі, здається, ніби клаптики блакитного неба впали на землю.

1. Фіалка.

2. Проліска.

     Ніжні фіолетового кольору квітки піднімаються на тоненьких стебельцях і наче прислухаються до весняних звуків лісу: співу пташок, шелесту молоденького листя дерев і кущів. Серединка квіточки, наче крихітне очко, вдивляється у лісову красу.

1. Фіалка.

2. Підсніжник.

     Коли в лісі зацвітають ці квіти, здається, що землю вкрили розкішним килимом. Квітки рожево-фіолетового, блідо-жовтого, білого кольорів, невеликі, але їх багато. Зібрані вони в пишні, рясні китиці. Тому, мабуть, і назвали саме так цю рослину.

1.Ряст.

2.Проліска.

      Серед весняних квіток наших лісів цей первоцвіт — один з найкрасивіших. На вкритому шовковистими волосками стебельці розкривається чарівна квітка фіолетового кольору, схожа на невеличкий тюльпан. Цвіте у квітні — травні. Важко буває первоцвітам, коли повертаються холоди. Та сріблясті волоски, наче шубка, прикривають рослину від холодів, а квітка на морозі закривається і хилиться додолу.

1.Фіалка.

2.Сон-трава

      Один з перших сповіщає про прихід весни. Ніжні, подібні до невеликих дзвоників білосніжні квітки прикрашають іще зовсім зимовий ліс. Первоцвіт так назвали тому, що починає він рости в лютому під сніговою ковдрою. А в березні на землі, яка тільки-но прокинулася від зимового сну, гойдаються сніжно-білі квітки.

1.Підсніжник.

2.Ряст.

Ця квітка має на одній ніжці кілька маленьких дзвіночків білого кольору. Вони старанно ховаються у видовженому  густому листі. Її аромат тягнеться далеко, даруючи насолоду.

1.Медунка.

2.Конвалія травнева.

Маленькі жовті зірочки виростають у весняному лісі. Стебельця вкриті великою кількістю маленьких листочків, схожих на голочки ялинки. Своїм  яскравим кольором закликають до себе бджілок.

1.Горицвіт весняний

2.Анемона дібровна

Маленька ніжна біла квітка зацвітає на луках, в парках, лісах. На тендітній ніжці красується запашна красуня з пухнастою жовтою серединкою.

1.Сон-трава.

2.Анемона дібровна.

  1. Робота у зошиті з друкованою основою с. 43

Розгадування кросворду.

Розфарбовування малюнків.

Обведіть зображення квітів  занесених до Червоної книги України.

VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання

  • Сьогодні на уроці я дізналася …
  • Сьогодні на уроці я навчилася …
  • Мені було цікаво ….
  • Мені сподобалося …
  • А тепер візьміть друге сонечко та створіть смайлик свого настрою на кінець уроку. Чи змінився він? Чому?

VІІІ. Домашнє завдання

С. 104 – 105, опрацювати. Створити плакат на захист перших весняних квітів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пов’язане зображення

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "льодохід"

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "сокорух у дерев"

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "з гілки капає сок сокорух у дерев"

 

 

Пов’язане зображенняПов’язане зображення

 

 

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "береза ранньою весною"

 

 

Пов’язане зображення

 

Результат пошуку зображень за запитом "зірочки маленькі"

 

 

 

Зірочка маленька

 

 

 

 

Пов’язане зображення

 

 

 

Анемона дібровна

 

Результат пошуку зображень за запитом "фіалка запашна"

 

 

 

Фіалка запашна

Результат пошуку зображень за запитом "конвалія травнева"

 

 

 

Конвалія травнева

 

Пов’язане зображення

 

 

 

Горицвіт весняний

Результат пошуку зображень за запитом "сон трава"

 

 

 

Сон-трава

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "крокус"

 

Крокуси

 

 

Пов’язане зображення

Ряст

 

Пов’язане зображення

 

Першоцвіт

Результат пошуку зображень за запитом "медунка"

 

Медунка

 

 

Результат пошуку зображень за запитом "бережіть первоцвіти"

Не топчіть первоцвіти

Результат пошуку зображень за запитом "плакати на захист первоцвітів"

Не зривайте

первоцвіти

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Назарова Оксана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 жовтня 2018
Переглядів
4894
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку