Урок природознавства у 2 класі за підручником Грущинської, з використанням ІКТ. Мета уроку ознайомити учнів з групами раньоквітучих та пізньоквітучих трав'янистих рослин; вчити групувати їх за відповідною ознакою; закріпити знання про весняні явища у живій та неживій природі, а також про первоцвіти занесені до Червоної книги України. на уроці використовується фронтальна робот, робота у парі, інсценізація та інтерактивні методи.
Конспект уроку природознавства
2 клас
Тема: Які трав’янисті рослини першими зацвітають навесні?
Мета: формувати уявлення в учнів про первоцвіти; навчити учнів розпізнавати першоцвіти, групувати їх на ранньоквітучі та пізньоквітучі; ознайомити з першоцвітами, котрі занесені до Червоної книги України; розвивати спостережливість, мислення; виховувати бережливе ставлення та любов до природи.
Обладнання:
Тип уроку: засвоєння нових знань
Корекційно-розвивальна робота:
Хід уроку
І . Організаційний момент. Емоційне налаштування
- Які звуки природи ви почули? Коли можна їх почути?
Учні створюють смайлики свого настрою та демонструють його. Кількох учнів вчитель запитує чому в нього такий настрій.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Вправа синоптик
Учень-синоптик дає характеристику погоді сьогодні.
2. Мозковий штурм
- Про що свідчить підвищення температури? (Наближається весна)
- Назвіть весняні місяці?
- Чим особливий сьогоднішній день?
- А від чого ж залежить підвищення температури повітря? Виберіть відповідний малюнок. (В учнів на парті ілюстрації із зображенням висоти сонця над горизонтом у різні порироку).
- Отже, взимку сонце над горизонтом нижче, а з приходом весни воно піднімається над горизонтом, даючи більше тепла та прогріваючи повітря.
- Чи призводить це до змін у неживій природі?
3. Гра «Знайди природні явища»
На дошці зображення весняних природніх явищ у неживій природі. Поруч їхні назви, але написом вниз. Учні по черзі виходять обирають картку перевертають та шукають відповідне зображення.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
IV. Повідомлення теми і мети уроку
1. Читання вірша
Не зривайте первоцвіти
Тане сніг, весна, відлига…
Рушила по річці крига.
Сонце світить, пригріває
Йде тепло, зима тікає.
В лісі сніг іще лишився,
Під деревами укрився,
Сніг від сонечка сховався,
Теплих променів злякався.
Та з під снігу – справжнє диво:
Первісток весни сміливий
Показав чоло тендітне,
Пелюсткове і привітне.
То підсніжник, первоцвіт,
Сніг долаючи і лід,
Прагне з сонцем привітатись
І з весною обійнятись.
Не зривайте первоцвіти,
Помилуйтеся на квіти.
Той, хто робить з них букети
Знищує життя Планети.
V. Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу
1. Ознайомлення з поділом першоцвітів на раньо- і пізньоквітучі
- На початку уроку ви зазначили, що першоцвіти квітнуть не всі одночасно. І дійсно їх усіх можна поділити на дві групи. А допоможе їх поділити одна рослина, відгадайте її.
Відгадування загадки
Чорно-біла одежина,
Зверху – листяна хустина.
Як весна – дарує сік,
П’ємо радо цілий рік.
Берізка
Учні підводять роблять припущення.
2. Робота за підручником с. 104
- Прочитайте виділений текст ЗАПАМ’ЯТАЙ.
- Отже, які рослини називаються ранньоквітучими?
- Пора цвітіння багаторічних трав’янистих рослин розпочинається із початком сокоруху у дерев. На вашу думку, яка ж із весняних рослин відважиться зацвісти першою?
- Розгляньте зображення ранньоквітучих трав’янистих рослин, назвіть їх.
— З-під зимової «ковдри* виглядають сніжно-білі квітки. Це підсніжники. У них витончена форма і медовий ніжний аромат. Підсніжники — дуже гарні. У весняному лісі два неба: одне під ногами, а друге — над головою! Це розквітла тендітна синьо-блакитна проліска дволиста. У березні з’являються з-під снігу фіолетові і жовті квіти шафрану — крокусу. У лісах зазеленіли листочки, а між ними виблискують золотаві квіточки зірочок маленьких. Важко уявити весняний ліс без буяння пурпурового, рожевого, бузкового, білого рясту.
- Чи зустрічаєте ви їх у нашій місцевості? Де саме?
- Давайте ж утворимо групу ранньоквітучих рослин.
- Продовжують квітковий бал пізньоквітучі рослини. Прочитайте на с. 105 підручника, які рослини називаються пізньоквітучими.
- Назвіть їх.
Суцільним білосніжним мереживом квіток анемони дібровної вкриваються ліси. Анемона — провісниця вітрів — так перекладається її назва. Зацвітають лілові пухнасті дзвіночки сон-трави. Буяють першоцвіт, фіалка запашна, медунка. Згодом настає час для цвітіння конвалії травневої. У степах з’являються сліпучо-жовті квітки горицвіту весняного
1. Він маленький і біленький,
Має ніженьку тоненьку.
Сповіщає рідний край:
Гей, весна прийшла, стрічай!
(Підсніжник).
2. Кольорові візерунки
На віночку у...
(Медунки).
3. Я найперший розквітаю
Синім цвітом серед гаю.
(Пролісок).
4. Аромат духмяний
Тішить ліс весняний.
(Конвалії).
5. Я схожа на дзвіночок,
Росту в бору сосновому
І знову в платті новому.
(Сон-трава).
6. Лікувальну силу маю,
Жовтим цвітом розцвітаю.
Називають „ключ весни ”!
Як я звуся? Ти скажи!
(Первоцвіт).
8. Фіолетові малята
весну люблять зустрічати.
(Фіалки).
9. Я на інших геть не схожий,
Кучерявий та пригожий
Постелю під голе віття
Фіолетове суцвіття.
(Ряст).
Фізкультхвилинка
Ми пішли гуртом на луки,
Підняли до сонця руки.
Потягнулися, присіли,
Підвелись, потупотіли.
Так травичка проростає,
Так пташина прилітає,
Так струмочок пробігає,
А так квітка розквітає.
— Квіти дарують нам насолоду, а також позитивні почуття. Які? (Радості, спокою, краси, загадковості, гарного настрою, любові, життя, ніжності, цікавості, свіжості, тепла)
— Але квіти теж хочуть сказати нам про свої почуття.
Учні виступають у ролі квітів.
Підсніжники. Ми з’являємося найпершими, коли ще лежить сніг.
Нас уважають сміливими і сильними. Але тільки-но ми зацвітаємо, нас зривають. Нам сумно. Ось чому ми не радіємо весні!
Надія лише на тебе, друже!
Проліски
Іще сніг не зійшов із землі,
А ми вже визираємо,
Весняне сонечко вітаємо,
Синім цвітом зацвітаємо.
Якщо рідну природу ти знаєш,
То одразу нас ти впізнаєш.
— Ми — проліски. Нас теж стає все менше і менше.
Нам сумно. Надія лише на тебе, друже!
Сон-трава
Ллється зранку навкруги
Знов мелодія весни —
То у лісі жива
Гарна квітка сон-трава.
— Через красу та лікувальні властивості нас нещадно винищують. А як хочеться, щоб збереглися назавжди наші чудові фіолетово-лілові килими.
Надія лише на тебе, друже!
Ряст
Вітерець зиму розтряс.
І в лісочку на горбочку виріс ряст, синій ряст.
— Я дуже ніжний, швидко в’яну, тому не рвіть мене! А крім того мої квіти дуже люблять бджоли, та і людям я приношу користь: з моїх бульб виготовляють цінні ліки.
Надія лише на тебе, друже!
Конвалія
Ми квіточки ніжні,
Тендітні, білосніжні.
Послухай, як срібно
Дзвенить наш голосок:
«Не треба, не треба
Зривати квіток!»
— Надія лише на тебе, друже!
Вчитель вивішує малюнки правильного поводження з першоцвітами.
VІ. Узагальнення та систематизація знань
Один з учнів зачитує опис, а інший називає рослину.
За красу і ніжність квіток називають блакитною зірочкою. Побачити первоцвіт можна тільки в лісі в березні і квітні, коли земля вже прокинулася від зимового сну. У кожної квітки шість тендітних блакитних пелюсток. Коли вона зацвітає в лісі, здається, ніби клаптики блакитного неба впали на землю.
1. Фіалка.
2. Проліска.
Ніжні фіолетового кольору квітки піднімаються на тоненьких стебельцях і наче прислухаються до весняних звуків лісу: співу пташок, шелесту молоденького листя дерев і кущів. Серединка квіточки, наче крихітне очко, вдивляється у лісову красу.
1. Фіалка.
2. Підсніжник.
Коли в лісі зацвітають ці квіти, здається, що землю вкрили розкішним килимом. Квітки рожево-фіолетового, блідо-жовтого, білого кольорів, невеликі, але їх багато. Зібрані вони в пишні, рясні китиці. Тому, мабуть, і назвали саме так цю рослину.
1.Ряст.
2.Проліска.
Серед весняних квіток наших лісів цей первоцвіт — один з найкрасивіших. На вкритому шовковистими волосками стебельці розкривається чарівна квітка фіолетового кольору, схожа на невеличкий тюльпан. Цвіте у квітні — травні. Важко буває первоцвітам, коли повертаються холоди. Та сріблясті волоски, наче шубка, прикривають рослину від холодів, а квітка на морозі закривається і хилиться додолу.
1.Фіалка.
2.Сон-трава
Один з перших сповіщає про прихід весни. Ніжні, подібні до невеликих дзвоників білосніжні квітки прикрашають іще зовсім зимовий ліс. Первоцвіт так назвали тому, що починає він рости в лютому під сніговою ковдрою. А в березні на землі, яка тільки-но прокинулася від зимового сну, гойдаються сніжно-білі квітки.
1.Підсніжник.
2.Ряст.
Ця квітка має на одній ніжці кілька маленьких дзвіночків білого кольору. Вони старанно ховаються у видовженому густому листі. Її аромат тягнеться далеко, даруючи насолоду.
1.Медунка.
2.Конвалія травнева.
Маленькі жовті зірочки виростають у весняному лісі. Стебельця вкриті великою кількістю маленьких листочків, схожих на голочки ялинки. Своїм яскравим кольором закликають до себе бджілок.
1.Горицвіт весняний
2.Анемона дібровна
Маленька ніжна біла квітка зацвітає на луках, в парках, лісах. На тендітній ніжці красується запашна красуня з пухнастою жовтою серединкою.
1.Сон-трава.
2.Анемона дібровна.
Розгадування кросворду.
Розфарбовування малюнків.
Обведіть зображення квітів занесених до Червоної книги України.
VІІ. Підсумок уроку. Оцінювання
VІІІ. Домашнє завдання
С. 104 – 105, опрацювати. Створити плакат на захист перших весняних квітів.
Зірочка маленька
Анемона дібровна
Фіалка запашна
Конвалія травнева
Горицвіт весняний
Сон-трава
Крокуси
Ряст
Першоцвіт
Медунка
Не топчіть первоцвіти
Не зривайте
первоцвіти