Урок "Які тварини першими заселили суходіл?"

Про матеріал

Підібраний до уроку природознавства матеріал допомагає сформувати в учнів поняття «земноводні»,«плазуни», ознайомлює зі способом життя, життєдіяльністю та різноманітністю земноводних та плазунів, дає перші уявлення про еволюцію тваринного світу.

Перегляд файлу

 

 

 

Розробка уроку природознавства  на тему:

«Які тварини першими заселили суходіл?»

                               3 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                             Вчитель початкової освіти

           Прилуцької спеціалізованої

           школи І-ІІІ ступенів № 6

           з поглибленим вивченням

           інформаційних технологій

           Скупневська Людмила Василівна

 

 

 

 

                                Урок природознавства (3 клас)

 

Тема: Які тварини першими заселили суходіл?

Мета: Продовжити формувати в учнів поняття «земноводні»,«плазуни», ознайомити зі способом життя, життєдіяльністю та різноманітністю земноводних та плазунів, дати перші уявлення про еволюцію тваринного світу; розвивати допитливість учнів, навички роботи з додатковою літературою, вміння робити висновки та узагальнення; сприяти виробленню навичок самостійного володіння комп’ютером ; виховувати любов та бережливе ставлення до природи.

 

 Обладнання: малюнки, сніжинки, творчі роботи учнів, презентація, виставка книг, відеофільми, нетбуки

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

 

                                                   Хід уроку

I. Організація класу.

1) - Чим ви милувалися по дорозі до школи?

    - Як віталися з вами пташки?

    - Про що шепотів вітерець?

Ви справжні друзі природи, якщо вона з вами спілкується.

- Сьогодні,саме ці навички на уроці природознавства нам допоможуть активно працювати .

- Давайте її пригадаємо( діти читають ) (Слайд 2)

 

2) Вправи “Здоров`я» :

- Який сьогодні день неділі? (Понеділок) Слайд 3)

 Понеділок –  день білого кольору. Це колір денного світла, добра, успіху, зцілення від хвороб. Він наділяє людину силою та енергією, покращує настрій. На ваші робочі місця білий колір принесла сніжинка. Помилуйтеся нею, подихайте білим кольором. Сядьте зручно, візьміть на долоньку сніжинк . Вдихніть повітря і, видихаючи, проспівайте звуки:

  • - Еееемммм-  розвиток легенів, збагачення крові киснем.
  • - Мммаааа- підготовка до роботи мозку.
  • -Еееннн- розвиток творчих здібностей. ( ефект вібрацій для розвитку дитини, профілактики
  • захворювань)
  • - Молодці! Тепер ви готові працювати і зробити для себе нові відкриття.
  •  

II. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Підсумки фенологічних  спостережень. (Слайд 4)

1.- Надаю слово працівнику гідрометеоцентру .
Учень. Вітаю всіх, кого цікавить, якою буде погода сьогодні.
(учень розповідає про температуру повітря, стан неба, опади, інші явища).
2. Народний календар.

  Вчитель:
- Який зараз місяць? Чому він так називається ?
- Які народні прикмети ви знаєте ? (Горобці ховаються на мороз або на завірюху )
- Які зміни відбуваються в живій та неживій природі ?
 

Сьогодні ми дізнаємося нові прикмети лютого. (Слайд 5)

 

     - Чому так говорять?

 

  • Лютневі прикмети: метелиці та замети.
  • У лютому у дня більше світла, у ночі менше холоду.
  • Лютий лютує, та весні дорогу готує.

2. Мозковий штурм

- Сьогодні ми зробимо ще один крок до пізнання природи.

- Яку тему ми почали вивчати ? ( Як риби пристосувалися до життя у водоймах?)
- Яка будова тіла  риби? (Голова,тулуб,хвіст)

- Продовжіть речення «Для кращого захисту тіло риб укрите …»

- За допомогою чого риби дихають у воді? ( За допомогою зябер)

  • Чому риби швидко рухаються у воді?(Обтічна форма тіла)
  • На які групи розподіляють риб залежно від типів водойм, у якому вони мешкають? (Прісноводні і морські)
  • Які творчі роботи ви приготували?(Короткі розповідь цікавих фактів про риб)

 

III. Повідомлення теми уроку.

 

- До якої великої групи належать риби нам допоможе пригадати кросворд (Тварини) (Слайд 6)

 

 

 

  1.Риба, яка може вдарити током( Скат)

  2. Яку рибу, що мешкає у Тихому океані на глибині  7 кілометрів, нещодавно знайшли вчені?   ( Рибу- равлика)

3. Українська народна страва – риба смажена в сметані. Що це за риба? (Карась)

4.  Яку рибу використовувала Мальвіна замість дзеркала?(Дзеркального коропа)

5. Про яку рибу  приказка «Хто цю рибу не їдав, той і моря не знав» (Бичок)

6. Неначе тигр  полосатий ,

  До речі ще він і зубатий.( Окунь)

 

7. Не дрімають карасі,
   знають добре геть усі:
   стерегтись потрібно злюки,
   хижої, страшної … (Щуки)

- Сьогодні ми помандруємо до царства тварин, дослідимо питання:

Проблемне питання(Слайд 7)

  •  Які тварини першими заселили суходіл? 

Мені будуть допомагати учні, які теж готувалися до цього уроку.

 

 IV.Мотивація навчальної діяльності

  • Дізнаємося багато цікавого про зародження життя на землі, навколишній світ , щоб стати справжніми друзями природи.

 

V. Вивчення нового матеріалу.
1) Розповідь з елементами бесіди

а) Словникова робота

    - Що таке суходіл? ( Відповіді учнів)

- Чи правильно ви відповіли на запитання підскаже інтернет.

Включить нетбуки, відкриваємо інтернет- браузер. У пошуковому рядку пишемо слово суходіл. (Знайти )

Суходіл – частина земної поверхні, що не вкрита водою.

   - Моря і океани називають колискою життя. Як ви вважаєте чому?

- Справді, вода займає на нашій планеті дуже велику територію. У  морях  і океанах почалося зароджуватися життя. Багато тисяч років тому назад відбувалися великі зміни у кліматі природи. Тому рослини і види тварин теж змінювались. Першими до суші стали пристосовуватися земноводні.

– Як ви вважаєте, чому їх так назвали? ( Живуть і на землі, і у воді) (Слайд 8)

1) Клас земноводні або амфібії (амфібії – подвійне життя )- стародавні  тварин. При вивченні викопних решток тварин, вченими було припущено, що земноводні походять від кистеперих риб. Перші земноводні стали пристосовуватися до суші, і на відміну від кистеперих риб, вони втратили зябра і стали дихати за допомогою легенів, також замість плавців у них з'явилися п'ятипалі кінцівки.  (Слайд 9)

 

        б) Робота з підручником (інтерактивна вправа  «Навчаючись – навчусь»)             

Відкрийте підручник ст.107, розгляньте малюнки. На які групи розподіляють земноводних? (Хвостаті і безхвості) (Слайд 10)

 

  • До класу земноводні відноситься близько 4000 тисяч видів  тварин, серед яких виділяються групи:

  Хвостаті земноводні - налічується близько 340 видів.

 Тіло складається з голови, шиї, тулуба, передніх і задніх ніг.  У деяких є хвіст.

 У земноводних мяка, волога шкіра, вкрита слизом. Основна частина цих тварин повзає або плаває, при цьому рух тіла змієподібний.

Тритон. Живе в вологих місцях. Загальна довжина біля 8 см, з котрих половина припадає на хвіст.

Тритон Карпатський занесено до Червоної книги України. Тритони дуже реагують на забруднення води, вирубку лісів. (Слайд 11)

 

Саламандра. Довжина тіла від 5см до 2метрів. Через шкіру виділяє ядовиту речовину, щоб захиститися від  хижаків. (Слайд 12)

 

  Безхвості земноводні - налічується близько 2900 видів.

          - Чи доводилося вам чути навесні голосне квакання ? (Жаба) (Слайд 13)

   - Послухаємо вірш, який склала учениця нашого класу:

       Жабка квакає на лузі,

       Бо зраділа сонцю дуже,

      А бузько як прилетить,

      Жабка з лугу щезне вмить.

 

 Жаба зелена. Може бути тривалий період без води. Легко переносить спеку. Через короткі задні ноги погано стрибає. ( відео «Розмноження жаб»)

 

 

в) Робота з підручником (інтерактивна вправа  «Навчаючись – навчусь»)    

- Прочитайте ст.107-108, що ще вам розповів Мудрий Лісовичок про жаб?        

(відео «Розмноження жаб»)

Підведемо невеличкий підсумок. Назвіть земноводних тварин. Які істотні ознаки земноводних?(Заповнюється таблиця) (Слайд 14)

(Група тварин з м`якою шкірою, вкритою слизом. Частину життя можуть проводити на суші, а для розмноження йдуть  у воду, де й відкладають яйця (ікринки). З них вилуплюються пуголовки. Наприклад, жаби, квакші, саламандри, тритони.)

 

  • Ви дуже активно працювали  на у уроці, вам допоможе відпочити  білий колір. Сядьте зручно.

            Хвилинка релаксації (кольоротерапія відео « Біле диво») (Слайд 15)

 

г) Робота з підручником     

- Відкрийте підручник на ст. 108, поміркуйте у чому подібність цих тварин. Спробуйте назвати одним словом.(Плазуни)

 2) Клімат змінився, став сухим. Це призвело до масового вимирання земноводних. Ті ж особини, які вижили у більш вологих місцях, дали початок іншим земноводним і плазунам. Їх називали стегоцефали,у яких була більш міцна шкіра і вони розмножувалися не ікрою, а більш пристосованими до нових умов яйцями, всередині яких були поживні речовини для харчування малят. (Слайд 16)

 

Тіло плазунів укрите сухими лусочками. У черепах ці лусочки зрослися й утворили міцний панцир. (Слайд 17)

Тіло складається з голови, тулуба, хвоста. Час від часу плазуни линяють, тобто скидають стару шкіру. Деякі взимку залягають у сплячку.

Вуж звичайний . Живе в різноманітних вологих місцях - по берегах рік, озер, боліт, в вологих лісах. Дуже рухливий, любить тепло. Основною їжею служать жаби, інколи риба.

Під час линьки скидає свою шкіру.(Слайд 18)

 

Ящірка. Найбільш активна ящірка вранці. Втікаючи від небезпеки часто вилазить на дерева та кущі. А ще при небезпеці може відкидати хвіст. Живиться в основному комахами. (Слайд 19)

 

 Хамелеон. Хамелеони – це ящірки. Відомі тим, що змінюють колір шкірию. настрою.  Налічується близько 90 видів.  Хамелеони частіше всього зустрічаються в Африці. (Слайд 20)

 

Болотяна черепаха. Живе у воді, любить виходити на сушу, по якій повзе більш жваво, ніж сухопутні екземпляри. Вона дуже добре плаває і пірнає.    Влітку, будучи активною, може до 2-х діб не спливати з води. Осінь і зиму проводить на дні водойми в сплячці.  (Слайд 21)

 

     - Послухаємо вірш, який склав учень нашого класу:

Мама каже: «Ой,Степашко,

Ти повзеш як черепашка!»

Думає весь час хлопчина,

Що за диво ця тварина?

Черепаха – це плазун,

гарний та незграбний  він.

Може лізти по горах,

Плавати в річках,морях.

На кінцівках тягне дім.

Панцир міцний має

Кожен з нас це знає,

Що і дім це, і броня

В небезпеці там життя.

Понад сто років живе,

Мудрості навчить тебе.

 

  • А ви знаєте , що у сучасних плазунів( змій, крокодилів, черепах)малеча вилуплюється з яйєць? (Слайд 22)

 

  • Яких плазунів запам`ятали? Які істотні ознаки плазунів?(Заповнюється таблиця) (Слайд 23)

 

(Група тварин, тіло яких вкрито сухою лускою. Пересуваються на чотирьох ногах або плазують на череві.

  • Наприклад, ящірка, гадюка, вуж,крокодил , черепаха. Розмножуються яйцями, але їх не насиджують.)

3)Подорож до краєзнавчого музею

- А зараз ми здійснемо незвичайну подорож до Прилуцького краєзнавчого музею.(відео «Подорож до краєзнавчого музею») (Слайд 24)

- Яких земноводних і плазуні можна  зустріти на території Прилуцького краю?

 

4)Пригадай! Чи доводилося чути тобі про динозаврів – вимерлих родичів сучасних плазунів? (Мультфільм «Динозаври») (Слайд 25)

 

5 ) Виставка книг

- Підкажіть, будь ласка, а де ми з вами можемо знайти цікаву інформацію про тварин?

- Що знаєте про Червону книгу?

6) - Учні нашого класу знайшли в цих книгах цікаву інформацію.

-Давайте тепер звернемося до рубрики «А чи знаєте ви, що ...» (виступи  підготовлених дітей)

 

1. А чи знаєте Ви, що стать черепах залежить від температури. Стать дитинчати, що збирається з'явитися на світ, залежить в цей період від середньої температури При високій температурі в «гнізді» на світ з'являються самки, за низької - самці. Черепахи живуть більше 100 років!.

 

2. А чи знаєте Ви, що хамелеони міняють свій колір залежно від емоційного стану, коли він переляканий, або його взяли в руки, або якщо він переміг у бійці іншого.

 

3. А чи знаєте ви, що зуби оновлюються не тільки у акули? Наприклад, у алігатора їх зазвичай близько 80 і в міру того, як старі сточуються або ламаються, у нього відростають нові - гострі. А живуть крокодили до 80 - 100 років! Крокодили - єдині тварини, у яких немає мови.

 

4. А чи знаєте ви, що змії носять своєрідні окуляри і міняють їх багато разів в житті.
У змії над кожним оком є абсолютно прозора повіка, як скельце окулярів. Перед линькою такі "окуляри" каламутніють, і зір змії погіршується, а під час линьки вона скидає всю свою шкіру цілком разом з цими "окулярами". У неї ви­ростають нові повіки - абсолютно чисті і прозорі.

 

VI. Закріплення вивченого матеріалу

1)Зоовікторина (Слайд 26-29)

 

а)Назвіть земноводних

Рак,карась,жаба,в`юн,квакша,вуж,саламандра,ящірка,тритон.(Перевірка-жаба,квакша,саламандра,тритон)

б)Хто відкладає ікру у воду?

Змія,черепаха,жаба,гадюка,тритон.крокодил,квакша,ящірка,хамелеон.(Перевірка-квакша,тритон,жаба)

в)Назвіть плазунів

Кобра,краб,ящірка жаба, тритон,крокодил,черепаха,рак,квакша. (Перевірка-кобра,черепаха,ящірка,крокодил)

 

2)  Гра «Дозвольте відрекомендуватися»(групова робота)
- У кожної групи свій малюнок.

- Ви доторкнетеся до початку зародження життя на нашій планеті. Домалюйте силуети тварин.  До якої групи вона належить? Доведіть свою думку.(Крокодил,жаба,черепаха,

змія)

 

 

              

    C:\Users\Людмила\Desktop\Урок природознавства\krokodil-1.jpg            C:\Users\Людмила\Desktop\frog-2.jpg           C:\Users\Людмила\Desktop\Урок природознавства\2434362.jpg

 

 

 

3) Тестова робота на нетбуках

- Після виконання завдань на екрані нетбука з`являться бали за тест.

 

 

                                                    Тест

1. Які істотні ознаки шкіри земноводних? (2б.)

          а) шкіра суха

          б) шкіра вкрита слизом

          в) шкіра волога і вкрита лусочками

      2. Які тварини першими вийшли на суходіл? (1б.)

            а) земноводні

б) плазуни

в) динозаври

       3. Яка істотна ознака плазунів? (1б.)

            а) вони плавають

            б) можуть літати

            в) пересуваються плазуючи

      4. Знайди рядок із зайвою твариною:    (1б.)

а) черепаха, крокодил, динозавр

б) тритон, квакша,саламандра

в) гадюка, в`юн, вуж

    5. Який вигляд мають пуголовки?   (2б.)

            а) маленьких рибок

б) хвостатих личинок

в) ікринок

     6. Хто з цих тварин відкладає яйця?    (2б.)

           а)     C:\Users\Людмила\Desktop\Урок природознавства\Земноводні і плазуни\53f925526906b.jpg

 

           б)           C:\Users\Людмила\Desktop\Урок природознавства\Земноводні і плазуни\jabazel10.jpg

 

 

           в)           C:\Users\Людмила\Desktop\Урок природознавства\Земноводні і плазуни\cherepahi8.jpg

 

 

 

     7. Вибери правильне твердження:               (1б.)

            а) динозаври - давно вимерлі родичі риб

б) динозаври - давно вимерлі родичі китів

в) динозаври - давно вимерлі родичі плазунів

 

     8. Яка земноводна тварина занесена до Червоної книги України?  (2б.)

            а) жаба

б) тритон

в) саламандра

 

Відповіді: 1.б; 2; 3.в; 4.в; 5.б; 6.а,в; 7.в; 8.б.

 

  • Чи все вдалося у роботі над тестом? (Самооцінювання учнів)

 

VII. Підсумок уроку.

  • Яке питання ми досліджували на уроці?

Чи можете ви відповісти, які тварини першими заселили суходіл? (Слайд 30)

 

 

VIII.  Рефлексія (Слайд 31)

- Ваші оченята підказують мені, що вам є, що сказати.

  • Я дізнався…
  • Я здивувався…
  • Я хочу прочитати про…

 

 VIII. Домашнє завдання (Слайд 32)

  • Діти, на своїй планеті ми не гості,не тимчасові мешканці,а мудрі господарі. Природа чекає від нас доброти та мудрості. Будемо її досліджувати, примножувати її незрівняні скарби. Збережемо її разом!

 

  • Завдання додому : доведіть, що на нашій планеті потрібні і жаби, і ящірки, і змїї .
  • Дякую за активну роботу на уроці! Ви всі старанно працювали. Молодці! (Слайд 33)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Джерела:

 

            1. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних  закладів із навчанням українською мовою   

        1- 4 класи - К.: Видавничий дім «Освіта»; - 2012

 

  2. О.Пометун, Л.Пироженко Сучасний урок Інтерактивні технології навчання  // К.; «А,С,Л,».-2005.

 

  3. Природознавство: підруч. для 3 класу загальноосвіт.навч.закл./ І.В.Грущинська.-К. Видавничий

     дім «Освіта», -2013.- с.105-108

 

  Вірш «Жабка» ( автор : учениця 3-В кл. Івахненко Анна)

  Вірш «Черепашка» ( автор: учень 3-В кл. Романенко Микола)

 

Ресурси інтернету:  

 

 fotki.yander.ru    фото

 

http://mimege.ru/search/prognoz-pogody-foto  шаблон «Погода»

 

https://www.youtube.com/watch?v=ZZzOOBYO8TY  відео «Розмноження жаб»

 

https://www.youtube.com/watch?v=8gadWRkplyo        мультфільм «Динозаври»

 

http://www.proshkolu.ru/user/kornienko47/file/2736304/  шаблони

Відео “Біле диво”, “Подорож до музею”    авторські

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 серпня 2018
Переглядів
8489
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку