Конспект уроку
з громадянської освіти та історії
для 10-го класу
Підготувала учитель історії
КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Яким чином толерантність та інклюзія торують шлях до суспільства рівних можливостей? Толерантність та інклюзія
Мета: визначити, що собою являє толерантність та інклюзія, яким чином ці поняття прокладають шлях до суспільства з рівними можливостями; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; формувати толерантне ставлення до оточуючих.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
називати, поняття толерантність та інклюзія;
-
розуміти яке суспільство слід вважати рівним;
-
визначати роль кожного в розвитку суспільства рівних можливостей.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, кросворд, ребуси, відеоролик.
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
-
Кросворд.
-
Умисне обмеження прав і законних інтересів одних осіб порівняно з іншими на підстав раси, статі, віку, національності і т.д. (Дискримінація)
-
Можливість забезпечення рівними правами та можливостями різних соціальних груп задля задоволення їхніх потреб. (Рівність)
-
Те, що часто повторюється та стає загальноприйнятим. (Стереотипи)
-
Негативні та несправедливі думки щодо певного об’єкта. (Упередження)
-
соціально схвалювані уявлення більшості людей про те, що таке добро, справедливість, патріотизм, любов, дружба тощо. (Цінності)
-
Здатність витримувати щось, миритися з яким-небудь становищем. (Терпимість)
-
Визнання багатоманітності думок, поглядів, напрямків, партій, суб’єктів економічного, політичного й культурного життя демократичного суспільства як основи його розвитку. (Плюралізм)
-
Їх виконують люди, відповідно до соціального стану. (Роль)
-
Стійкі упередження, що базуються на міфологічних уявленнях про світ та місце людини в ньому. (Забобони)
-
Сукупність людей, об’єднаних спільними інтересами, потребами, взаємними симпатіями або видами діяльності. (Соціум)
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Вправа «Асоціативний кущ».
Ексклюзив
Діти записують на дошці слова, що асоціюються у них з поняттям «Ексклюзив». Пояснюють та роблять висновки.
-
Висловіть припущення, яке відношення це поняття має до нашого уроку?
-
Сьогодні ми поговоримо про поняття ексклюзія в контексті громадянської освіти. Також з’ясуємо значення понять «інклюзія», «сегрегація», «інтеграція». Порівняємо поняття «інклюзія» та «толерантність».
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Словникова робота.
(Інклюзія)
(Ексклюзія)
(Сегрегація)
(Інтеграція)
-
Чи знайомі вам ці терміни?
-
Що вони означають?
-
Установіть відповідність між терміном та їх визначенням.
Інклюзія
Ексклюзія
Сигрегація
Інтеграція
|
-
процес збільшення ступеня участі всіх громадян в соціумі, насамперед тих, що мають труднощі у фізичному чи розумовому розвитку
-
сприйняття певних осіб чи груп як знаходяться поза області, на яку поширюються закони моралі і справедливості.
-
різновид дискримінації, який полягає у фактичному чи юридичному відокремленні в межах одного суспільства тих суспільних груп, які вирізняються за расовими, гендерними, соціальними, релігійними, мовними чи іншими ознаками, та в подальшому законодавчому обмеженні їхніх прав
-
поцес взаємозближення й утворення взаємозв'язків
|
-
Що об’єднує ці поняття? (Ставлення до людей)
-
Робота в парах.
-
Опрацюйте схеми. Проаналізуйте їх. Наведіть приклади.
-
Перегляд відеоролику.
-
Робота в малих групах.
-
Зберіть квітку. Порівняйте їх.
Клас ділиться на дві групи. Кожна з них отримує набір «Квітка» (пелюстки з надписами з серединкою «толерантність» та «інклюзія»
Порівнявши свої «квіти» учні/учениці роблять висновок про зв'язок толерантності та інклюзії.
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Вправа «Яблуко».
Наочно демонструє нищівні наслідки нетолерантності, зневаги та булінгу, вчить дітей усвідомлювати наслідки своїх дій.
Вчитель показує гарне яблуко та просить групу описати його — форму, колір. Тоді дістає схоже яблуко. Перше — передає групі з проханням дбайливо передавати його класом, при цьому усміхатися, говорити добрі слова один одному. Після цього учитель єкласом друге яблуко і просить робити все навпаки. Можна, за бажання, жбурляти та різати яблуко, писати всякі дурниці на поверхні, глузувати з нього, колоти іншими предметами.
Рефлексія:
-
Яке з яблук ви б хотіли скуштувати та чому? Чим відрізняються тепер два яблука? Чому одне з них перетворилося на сміття?
-
Скільки може «жити» яблуко, з яким обійшлися добре? Скільки «живе» понищене?
-
Як ця ситуація схожа на ситуації з реального життя? Чи ми так вчиняємо з людьми? Коли саме та чому так відбувається?
-
Підсумки уроку.
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Опрацювати с. 57 – 58 підручника.
-
Вивчити конспект.