Урок "Якісні реакції на деякі йони."

Про матеріал

Якісний аналіз - невід'ємна частина хімічних знань. У конспекті міститься коротка характеристика основних якісних хімічних реакцій на деякі аніони, методика їх проведення та якісні сигнали, що спостерігаються.

Перегляд файлу

9 клас

Тема. Якісні реакції на деякі йони.

Мета уроку:

  • сформувати уявлення в учнів що таке якісна реакція, якісний реактив, якісний сигнал, формування умінь застосовувати одержані знання на практиці;
  • розвивати вміння самостійно приймати рішення, спостережливість та вміння аналізувати, логічне мислення, стимулювати активну пізнавальну діяльність;
  • виховувати любов до предмету, формувати екологічну культуру учнів, виховувати встановлення звязків одержаних знань з практикою.

Тип уроку: комбінований.

Форми роботи: розповідь учителя, хімічні демонстрації.

Обладнання: таблиця розчинності, розчини наступних солей: натрій хлориду, калій броміду, калій йодиду, натрій сульфату, калій ортофосфату, натрій карбонату, арґентум нітрату, барій хлориду; розчин сульфатної кислоти, пробірки.

Базові поняття і терміни: якісна реакція, якісний реактив, якісний сигнал, осад.

 

Хід уроку

 

І. Організація класу

Вітальня учителя з класом, перевірка відсутніх, оголошення теми уроку.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 

Інколи у газетах, телепередачах чи просто від знайомих можна почути про небезпечність вживання неперевірених овочів чи фруктів через високий вміст у них нітратів. Або про те, що потрібно споживати молочні продукти, адже там багато кальцію. А хто ж встановлює наявність і проводить виміри різних речовин у фруктах, молоці, чи будь-яких інших джерелах? – звичайно ж хіміки! І сьогодні ми з вами спробуємо дізнатись яким чином можна перевіряти присутність деяких сполук. 

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка письмового домашнього завдання.
  2. Скласти йонно-молекулярні рівняння таких реакцій:

Cu(OH)2 + HCl = ;

NaOH + H3PO4 = ;

Na2SiO3 + H2SO4 = ;

BaCO3 + HNO3 = ;

AlCl3 + KOH = .

 

 

IV. Вивчення нового матеріалу

 

Якісна реакція – це реакція, за допомогою якої можна визначати певні йони.

Для виявлення певних речовин, йонів, або навіть цілих груп сполук, перед хіміком може ставитись два завдання: 1) що за речовина міститься у досліджуваному розчині; 2) скільки цієї речовини там наявно. Виконання першого завдання носить назву якісний аналіз, а другого – кількісний аналіз. Вивченням кількісного і якісного аналізу займається така дисципліна, як аналітична хімія.  Сьогодні на уроці ми будемо вивчати основи якісного аналізу.

 

Виявлення галогенід-аніонів (Cl -, Br -, I -)

Для виявленні хлорид-, бромід-, йодид-аніонів у розчині використовується одна й та ж речовина – арґентум (І) нітрат.

Речовина, за допомогою якої можна виявити характерний йон у розчині, називається якісним реактивом. Отже, якісним реактивом для визначення галогенід-аніонів є розчинна сіль AgNO3.

Як ви знаєте до галогенів також належить Флуор, однак ми не внесли фторид-аніон у перелік галогенід-йонів. Це пояснюється тим, що його не можна виявити арґентум (І) нітратом. (відшукайте у таблиці розчинності AgF). На практиці F- виявляють за допомогою кальцій хлориду.

 

Інструктаж з правил ТБ!

 

У трьох пронумерованих пробірках містяться розчини хлорид-, бромід-, йодид-аніонів. У кожну з них додають кілька крапель розчину арґентум нітрату. У першій пробірці спостерігається утворення білого сирнистого осаду арґентум хлориду:

NaCl + AgNO3 = AgCl↓ + NaNO3;

 

У другій пробірці випадає блідо-жовтий осад аргентум броміду:

 

KBr + AgNO3 = AgBr↓ + KNO3;

 

У третій – утворюється жовтий осад аргентум йодиду:

 

КІ + AgNO3 = AgІ↓ + КNO3;

 

(Учням пропонується скласти повні та скорочені йонні рівняння до даних реакцій)

 

Як ви бачите, схожі аніони схожих за властивостями елементів, мають різні кольори осадів при взаємодії з одним і тим же якісним реактивом. Поява характерного забарвлення, запаху чи виділення газу при виконанні якісної реакції – називається якісним сигналом. Поява якісного сигналу свідчить про те, що ми знайшли той йон, що шукали.

 

Виявлення сульфат-аніонів (SO42-)

 

Якісним реактивом при визначенні сульфат-аніонів є розчинні солі барію (барій хлорид, барій нітрат). Якісним сигналом є утворення дрібнокристалічного білого осаду барій сульфату:

 

Na2SO4 + BaCl2 = BaSO4↓ + 2NaCl;

 

(Учні записують повне й скорочене йонне рівняння)

Для проведення реакції до близько 2-3 мл розчину натрій сульфату додають кілька крапель розчину барій хлориду. Спостерігається поява білого осаду.

 

Виявлення ортофосфат-аніонів (PO43-)

 

Для того щоб у розчині електроліту виявити ортофосфат-аніон використовується уже знайомий вам якісний реактив – арґентум (І) нітрат.

У пробірку наливають близько 2-3 мл розчину калій ортофосфату і додають декілька крапель розчину AgNO3, при цьому спостерігається утворення жовтого осаду арґентум ортофосфату:

 

K3PO4 + 3AgNO3 = Ag3PO4↓ + 3KNO3 .

 

(Учні записують молекулярне рівняння у повній і скороченій йонній формі)

 

Виявлення карбонат-аніонів (СO32-)

 

Карбонати – це солі карбонатної (вугільної) кислоти. (Пригадайте якою є дана кислота за силою?) У зв’язку з тим, що карбонати утворені слабкою кислотою, сильніші кислоти можуть витісняти її із солі. Але чи стійкою є дана кислота у розчині? Звісно, що ні! Вона розкладається на вуглекислий газ та воду. Тепер звертаючи увагу на цю інформацію, давайте подумаємо що може бути якісним реактивом на карбонат-аніон і яким повинен бути якісний сигнал. (відповідь: якісний реактив – будь-яка мінеральна кислота, якісний сигнал – поява бульбашок вуглекислого газу).

До кількох мілілітрів розчину соди доливаємо 1-2 мл розчину сульфатної кислоти. Спостерігаємо «закипання» розчину і виділення газу:

 

Na2CO3 + H2SO4 = Na2SO4 + CO2↑ + H2O;

 

(Учні записують молекулярне рівняння у повній і скороченій йонній формі)

 

V. Узагальнення і систематизація

 

а) Заповніть таблицю:

 

 

Йон

 

 

Якісний реактив

 

Якісний сигнал

 

Cl-

 

 

 

 

Br-

 

 

 

 

I-

 

 

 

 

SO42-

 

 

 

 

PO43-

 

 

 

 

CO32-

 

 

 

 

б) Поясніть cуть понять: «якісна реакція», «якісний реактив», «якісний сигнал».

 

VI. Рефлексія

 

Учні по черзі висловлюються одним реченням:

 Сьогодні я дізнався…  Було цікаво…

Я виконував завдання…  Було складно…

 Тепер я зможу…  Я зрозумів…

 У мене вийшло… Я відчув, що…

 Мене здивувало…  Я навчився…

 Я отримав…  Я зміг…

 Я спробую…  Мені захотілося…

 

VII. Домашнє завдання

 

Опрацювати §13 (ст. 68).

Дати відповіді на контрольні запитання; письмово виконати вправи 6, 7, 9, 10  (ст. 72)

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Скрипник Руслана Миколаївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Авер'янова Юлія Геннадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Березан О.В.)
Додано
29 липня 2018
Переглядів
32671
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку