Якісний аналіз - невід'ємна частина хімічних знань. У конспекті міститься коротка характеристика основних якісних хімічних реакцій на деякі аніони, методика їх проведення та якісні сигнали, що спостерігаються.
9 клас
Тема. Якісні реакції на деякі йони.
Мета уроку:
Тип уроку: комбінований.
Форми роботи: розповідь учителя, хімічні демонстрації.
Обладнання: таблиця розчинності, розчини наступних солей: натрій хлориду, калій броміду, калій йодиду, натрій сульфату, калій ортофосфату, натрій карбонату, арґентум нітрату, барій хлориду; розчин сульфатної кислоти, пробірки.
Базові поняття і терміни: якісна реакція, якісний реактив, якісний сигнал, осад.
Хід уроку
І. Організація класу
Вітальня учителя з класом, перевірка відсутніх, оголошення теми уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Інколи у газетах, телепередачах чи просто від знайомих можна почути про небезпечність вживання неперевірених овочів чи фруктів через високий вміст у них нітратів. Або про те, що потрібно споживати молочні продукти, адже там багато кальцію. А хто ж встановлює наявність і проводить виміри різних речовин у фруктах, молоці, чи будь-яких інших джерелах? – звичайно ж хіміки! І сьогодні ми з вами спробуємо дізнатись яким чином можна перевіряти присутність деяких сполук.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Cu(OH)2 + HCl = ;
NaOH + H3PO4 = ;
Na2SiO3 + H2SO4 = ;
BaCO3 + HNO3 = ;
AlCl3 + KOH = .
IV. Вивчення нового матеріалу
Якісна реакція – це реакція, за допомогою якої можна визначати певні йони.
Для виявлення певних речовин, йонів, або навіть цілих груп сполук, перед хіміком може ставитись два завдання: 1) що за речовина міститься у досліджуваному розчині; 2) скільки цієї речовини там наявно. Виконання першого завдання носить назву якісний аналіз, а другого – кількісний аналіз. Вивченням кількісного і якісного аналізу займається така дисципліна, як аналітична хімія. Сьогодні на уроці ми будемо вивчати основи якісного аналізу.
Виявлення галогенід-аніонів (Cl -, Br -, I -)
Для виявленні хлорид-, бромід-, йодид-аніонів у розчині використовується одна й та ж речовина – арґентум (І) нітрат.
Речовина, за допомогою якої можна виявити характерний йон у розчині, називається якісним реактивом. Отже, якісним реактивом для визначення галогенід-аніонів є розчинна сіль AgNO3.
Як ви знаєте до галогенів також належить Флуор, однак ми не внесли фторид-аніон у перелік галогенід-йонів. Це пояснюється тим, що його не можна виявити арґентум (І) нітратом. (відшукайте у таблиці розчинності AgF). На практиці F- виявляють за допомогою кальцій хлориду.
Інструктаж з правил ТБ!
У трьох пронумерованих пробірках містяться розчини хлорид-, бромід-, йодид-аніонів. У кожну з них додають кілька крапель розчину арґентум нітрату. У першій пробірці спостерігається утворення білого сирнистого осаду арґентум хлориду:
NaCl + AgNO3 = AgCl↓ + NaNO3;
У другій пробірці випадає блідо-жовтий осад аргентум броміду:
KBr + AgNO3 = AgBr↓ + KNO3;
У третій – утворюється жовтий осад аргентум йодиду:
КІ + AgNO3 = AgІ↓ + КNO3;
(Учням пропонується скласти повні та скорочені йонні рівняння до даних реакцій)
Як ви бачите, схожі аніони схожих за властивостями елементів, мають різні кольори осадів при взаємодії з одним і тим же якісним реактивом. Поява характерного забарвлення, запаху чи виділення газу при виконанні якісної реакції – називається якісним сигналом. Поява якісного сигналу свідчить про те, що ми знайшли той йон, що шукали.
Виявлення сульфат-аніонів (SO42-)
Якісним реактивом при визначенні сульфат-аніонів є розчинні солі барію (барій хлорид, барій нітрат). Якісним сигналом є утворення дрібнокристалічного білого осаду барій сульфату:
Na2SO4 + BaCl2 = BaSO4↓ + 2NaCl;
(Учні записують повне й скорочене йонне рівняння)
Для проведення реакції до близько 2-3 мл розчину натрій сульфату додають кілька крапель розчину барій хлориду. Спостерігається поява білого осаду.
Виявлення ортофосфат-аніонів (PO43-)
Для того щоб у розчині електроліту виявити ортофосфат-аніон використовується уже знайомий вам якісний реактив – арґентум (І) нітрат.
У пробірку наливають близько 2-3 мл розчину калій ортофосфату і додають декілька крапель розчину AgNO3, при цьому спостерігається утворення жовтого осаду арґентум ортофосфату:
K3PO4 + 3AgNO3 = Ag3PO4↓ + 3KNO3 .
(Учні записують молекулярне рівняння у повній і скороченій йонній формі)
Виявлення карбонат-аніонів (СO32-)
Карбонати – це солі карбонатної (вугільної) кислоти. (Пригадайте якою є дана кислота за силою?) У зв’язку з тим, що карбонати утворені слабкою кислотою, сильніші кислоти можуть витісняти її із солі. Але чи стійкою є дана кислота у розчині? Звісно, що ні! Вона розкладається на вуглекислий газ та воду. Тепер звертаючи увагу на цю інформацію, давайте подумаємо що може бути якісним реактивом на карбонат-аніон і яким повинен бути якісний сигнал. (відповідь: якісний реактив – будь-яка мінеральна кислота, якісний сигнал – поява бульбашок вуглекислого газу).
До кількох мілілітрів розчину соди доливаємо 1-2 мл розчину сульфатної кислоти. Спостерігаємо «закипання» розчину і виділення газу:
Na2CO3 + H2SO4 = Na2SO4 + CO2↑ + H2O;
(Учні записують молекулярне рівняння у повній і скороченій йонній формі)
V. Узагальнення і систематизація
а) Заповніть таблицю:
Йон
|
Якісний реактив |
Якісний сигнал |
Cl-
|
|
|
Br-
|
|
|
I-
|
|
|
SO42-
|
|
|
PO43-
|
|
|
CO32-
|
|
|
б) Поясніть cуть понять: «якісна реакція», «якісний реактив», «якісний сигнал».
VI. Рефлексія
Учні по черзі висловлюються одним реченням:
Сьогодні я дізнався… Було цікаво…
Я виконував завдання… Було складно…
Тепер я зможу… Я зрозумів…
У мене вийшло… Я відчув, що…
Мене здивувало… Я навчився…
Я отримав… Я зміг…
Я спробую… Мені захотілося…
VII. Домашнє завдання
Опрацювати §13 (ст. 68).
Дати відповіді на контрольні запитання; письмово виконати вправи 6, 7, 9, 10 (ст. 72)