Урок. "Японія – Країна Вранішнього Сонця: культура, традиції, мистецтво. Мацуо Басьо. Відображення японських уявлень про красу в поезії митця"

Про матеріал

Матеріали уроку дають можливість учителеві ознайомити учнів з культурою та традиціями Японії, творчістю японського поета Мацуо Басьо;

Перегляд файлу

Японія – Країна Вранішнього Сонця: культура,  традиції,  мистецтво.

 Мацуо Басьо.  Відображення японських уявлень про красу в поезії митця

Мета: ознайомити учнів з культурою та традиціями Японії, творчістю японського поета Мацуо Басьо;
допомогти шестикласникам глибше поринути в таємниці японської поезії, усвідомити її красу і своєрідність;
ознайомити із характерними ознаками хайку;
формувати вміння бачити і цінувати прекрасне в буденному, велике в малому;
розвивати навички виразного читання та аналізу хайку, вміння висловлювати свої думки;
виховувати почуття поваги до звичаїв та традицій інших народів, любов до природи.
Обладнання: презентація «Японія – Країна Вранішнього Сонця: культура, традиції, мистецтво»;

Тип уроку: вивчення нового матеріалу
                                                         Перлина любить ховатися у непоказній оболонці 
                                                                                                              Японське прислів’я

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

Слово вчителя.  «Поетичне бачення світу» - саме таку назву має розділ, який ми розпочинаємо сьогодні вивчати. І першою країною, куди ми помандруємо буде Японія. 
  На невеликих островах у Тихому океані розташована «країна,  де сходить сонце» - Японія.  Протягом тривалої історії вона створила свою самобутню національну культуру. Для жителів цієї країни є традиційним тонке відчуття прекрасного, пошуки краси, їм властивий тісний зв'язок з природою, любов до якої виховується з дитячих років. Японці говорять: «Любіть природу, любіть квіти, любіть дерева, небо, красу у великому й малому - і ви навчитеся любити життя».

Японці добре знають свою історію, цікавляться народними звичаями і традиціями,

люблять читати  народні казки та легенди.

  • Пригадайте, які японські казки читали у 5-му класі?
  •  Чого повчають вони?

А зараз я вам нагадаю казку про зайця і черепаху, які вирішили позмагатися: хто швидше подолає відстань і прибіжить до фінішу. Самовпевнений заєць вирішив подрімати під кущем, поки доповзе повільна черепаха, та й проспав усе. А працьовита та наполеглива черепаха виграла змагання.
Цю казку японські матері неодноразово розповідають маленьким японцям. «Праця – основа основ!» – учить мама дитину з раннього віку. А ще японська народна мудрість вчить: « Перлина любить ховатися у непоказній оболонці»
   (звернутись до епіграфу уроку). (Слайд 1).

  • Поясніть, як ви розумієте значення цього прислів’я.

(Уміння побачити незвичайне у звичайному, красу у тому,  що  багатьом здається  незначним,  буденним).

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Як ви зрозуміли, сьогодні ми помандруємо у далеку, дивовижну Японію . Країну, яка подарувала світові неперевершеного майстра хайку Мацуо Басьо.  Щоб краще зрозуміти,  про що пише поет, варто пізнати світ, у якому він жив і творив. Отже,  хто такі японці?  Що це за країна?  Якими звичаями вона славиться?

ІІІ. Робота над темою уроку

Запрошую вас погостювати разом з українським туристом у японському домі, зустрітися з господарями і дізнатися про звичаї та традиції  народу.
Завдання для учнів: будьте уважними  слухачами.  Після гостин вам доведеться дати відповідь на запитання:  «Що нового ви дізналися про Японію із розмови?»


  Група №2.  Драматурги.    Інсценівка. «Гостювання в японському домі»


Турист. Доброго ранку! Так ми бажаємо один одному добра й щастя,  які має принести новий ранок!
Господарі дому (японці). Охайо годзаїмас!  Це означає – ми обидва рано встали й збираємося працювати.
Турист. Цікаве у вас вітання!
Господар. Так, наша народна мудрість говорить: «Хороша людина – працьовита людина». У нас, японців, дуже мало землі, де б ми могли вирощувати рис і овочі, мало природних ресурсів. Тому добробуту ми можемо досягти своєю працею.
Господиня. Наша природа надзвичайно красива і разом з тим жорстока та підступна. Так і чекай то землетрусу, то тайфуну, то цунамі або повені, які знищать поля, зруйнують будівлі. Відновлювати все втрачене дуже важко, а тим більше самому. Тому ми дуже дружні, за діло беремося цілою общиною.
Турист. А що то у вас за дзвіночки на вході,  папірці якісь почеплені?
Господар. Це наша давня традиція. На тих папірцях – вірші. Їх можна у нас побачити скрізь – і на картинах, і на предметах побуту: рушниках, серветках. Вірші ми читаємо вдома і в кафе, наодинці і з друзями.
Господиня.  Наші вірші може зрозуміти той,  хто любить природу. У нас є навіть такі свята, як ханамі -  «милування квітами» , цукімі – милування місяцем. Ось послухайте дивовижні рядки

Милуюся місяцем

Навколо ставка проблукав

Цілісіньку ніч.

Турист. Я зрозумів! Ви любите спокій, зосередженість. Мабуть, у вас немає поганих людей?
Господар. Та ні, але у нас навіть злочинці люблять поезію. Ми, японці, любимо розповідати про випадок, який стався ще дуже давно: один чоловік,  пізно повернувшись додому, застав у себе вдома крадія. Злочинець, злякавшись, почав просити пробачення і тут же зімпровізував хайку (так називаються у нас вірші). Хазяїн теж відповів віршами. Так вони змагалися до глибокої ночі, після чого господар відпустив злодія, ще й нагородив його за поетичний талант. Ось так то!

Турист.  Здається я трохи починаю розуміти японців. Дякую за цікаву розповідь. А ще я чув,  що японці люблять  влаштовувати чайні  церемонії.  Не запросите?
Господиня. Із  задоволенням,  але тільки ввечері,  коли будемо відпочивати після роботи.
2. Перевірка завдання «Уважні   слухачі».  То що нового, цікавого дізналися про країну?
Учитель. Мені здається, що вас зацікавила розмова туриста з місцевими жителями, тому я пропоную здійснити віртуальну екскурсію до дивовижної країни Японії .
А допоможуть  нам це зробити учні-екскурсоводи.

Група №1. Екскурсоводи.

Усім привіт! Мене звати…. . Сьогодні я буду вашим екскурсоводом і допоможу здійснити віртуальну екскурсію до Країни Вранішнього Сонця. (Слайд №2).

Японію називають країною,  де «сходить Сонце». Вона розташована на чотирьох великих островах – Хоккайдо, Хонсю, Кюсю, Сікоку – і безлічі невеликих островів, що прилягають до них. . (Слайд №3).

 Три чверті території Японії займають гори, але найвищою є гора Фудзіяма.  Японці шанують її як національну святиню. Фудзіяма знаходиться на острові Хонсю. Десять місяців на рік вона майже повністю вкрита снігом, але форма її настільки досконала, що нагадує правильний конус. (Слайд №4).

Японія високорозвинена країна. Це країна найновіших технологій та електронних винаходів. А якими ж є жителі Японії?

Давайте послухаємо мою помічницю.

Розповідь учениці. Японці дуже ввічливі, завжди усміхнені і стримані люди. З раннього дитинства батьки навчають дітей не демонструвати публічно свої емоції, не плакати, не капризувати.  (Слайд №5).

Японці дуже гостинні. Вони завжди знайдуть чим пригостити навіть несподіваного гостя. (Слайд №6).

Екскурсовод.  Усі знають Японію як країну, де основними продуктами харчування є дари моря.

Не менш знаною у Японії є і чайна церемонія. Про традиції та хід чайної церемонії я запрошую розповісти майбутніх рестораторів.

Група №3. Ресторатори.

Чайна церемонія відбувається у спеціальному будинку. Чайний будиночок знаходиться у саду, який імітує гірський схил, зарослий бамбуком і хвойними рослинами. У кінці доріжки, що веде до чайного будиночку, знаходиться колодязь, водою якого учасники дійства омивають руки, обличчя, після чого проходять у чайний будиночок. (Слайд №7).  Біля входу гостей  зустрічає, кланяючи,  господиня. У кімнаті для чаювання повинна панувати напівтемрява. Готувати і подавати чай для всіх присутніх є обов’язком господині. Усі учасники дійства сидять на колінах навколо низького чайного столика.  Перший етап чаювання: у чашку гостя наливається не більше 3-ох ковтків густого напою. Після першого ковтка, згідно етикету, гостю дозволяється поставити питання про посуд, майстра, який виготовив чайне начиння. Другий етап: розливається менш міцний чай. Посуд має бути виготовлений у єдиному стилі, без додаткових прикрас. На цьому етапі гості розмовляють про квіткові композиції, що прикрашають чайну кімнату, обговорюють вислів, вибраний господарем для чайної церемонії. Церемонія завершується, коли господар залишає чайний будиночок. (Слайд №8). 

Екскурсовод. Я думаю, що вам також буде цікаво дізнатися, якому типу житла віддають перевагу японці. Послухаємо з цього приводу дизайнерів.

Група №4. Дизайнери.

Японці віддають перевагу просторим, світлим натурально оздобленим кімнатам. Досить часто їхні будинки прикрашають сувої полотна із ієрогліфами, екібана, де символічно поєднується вічне і миттєве, замість стільців – маленькі подушечки. (Слайд №9). 

Екскурсовод. (Слайд №10-11).   

Японці цінують красу в усьому. Вміють милуватися природою. У них навіть є такі  свята як

Цукімі – свято милування місяцем.

Ханамі – свято милування квітами: сакурою, сливою, персиком.

У Японії камінь є символом величі і краси природи. Послухайте історію про Сад Каміння. (Слайд №12). 

 Розповідь учениці. У японському місті Кіото, на подвір’ї  монастиря Рьоандзі, є Сад Каміння. Складається  він  із 15 кам’яних брил. Розміщені вони так, що ченці, які в задумі рухаються по веранді будинку настоятеля вздовж саду, з будь-якого місця можуть бачити тільки 14. П’ятнадцятий лишається невидимим. Це – символ істини, яку вони шукають.

Екскурсовод. Улюбленим мистецтвом краси у японців є екібана.

Розповідь учениці і перегляд відео слайдів. Мистецтво краси.  (Слайд №13-15).

 - Екібана - прикладне мистецтво комбінування квітів та гілок у вазі. Ці композиції не продаються і не даруються, вони виготовляються для себе, для своєї родини) . Японці – найкращі у світі квіткарі. Саме їм належить авторство вдумливого складання квіткових композицій – екібана. В таких композиціях використовуються не тільки квіти, але й гілочки бамбуку, сосни, квітучі гілочки сакури чи сливи, плоди, насіння, кора. Неухильно дотримуються такого правила: до білих квітів і гілок з білими квітами додають червоні квіти, а до червоних – зелені рослини або рослини світлого забарвлення. Окрім цього, основу становить композиція ліній, яка складається за принципом трьох площин: три основні гілки символізують небо, людину і землю;

- бонсай  -  мистецтво вирощування карликових дерев у горщиках, які обмежують їх ріст (слайд №14);

- нецке - це маленькі скульптурки, які зображують японських богів, скажімо бога багатства Дай коку або бога мудрості Фукуроку. Дарувати нецке – бажати мудрості, багатства (слайд №15);

- орігамі - традиційне японське мистецтво: з квадратного аркуша паперу шляхом складання виходять різні фігурки та предмети.

Розповідь учениці і перегляд відео слайдів. Миттєвості краси.  Театр Кабукі.   (Слайд №16-17). 

Екскурсовод. Я впевнена, що сьогоднішня мандрівка допомогла вам краще пізнати Японію, зрозуміти японців і навчила вас бачите велике у малому, незвичайне у звичайному, розуміти й цінувати мистецтво.

Мистецтво незбагненне й незрівняне

Його не може розум осягнуть.

Є в ньому вічна і священна тайна,

Що кличе людство на духовну путь.

Учитель. Оскільки ми вже з вами знаходимося в Японії, то пропоную зупинитися в одній мальовничій місцині, неподалік від міста Едо, на березі ріки Суміда.
Що ми бачимо?  В затінку бананової пальми похилого віку чоловік у старому вбранні й  капелюсі малює пензликом ієрогліфи. Це і є Мацуо Басьо.  (Слайд №18).

Дома у вас була можливість ознайомитися з біографією поета, неперевершеного майстра хайку.

Надаю слово біографам група№5. Цікаві факти із життя поета.

Анкета поета (слайд№19)

1.Імя поета 

2.Рік народження –

3.Країна, місце народження –

4.Соціальний стан родини –

5.Рід заняття, захоплення –

6.Історія псевдоніма –

7. Рік смерті. Вшанування поета –

Учитель.

Японці мають свої надзвичайні, самобутні вірші. З одним із них зараз познайомимося. Це хайку – японський вірш. (слайд№20 -21)

-  Сподобався такий віршик?
– Чим,  він відрізняється від тих поезій, які ви вивчали раніше?( Слайд №22-24)
Висновок: хайку – неримований, лаконічний вірш.
Запис в зошитах:
Будова хайку: 5+7+5=17 складів
Характерні ознаки хайку: постійна кількість рядків; відсутність рими; стислість; увага до деталей, використання «сезонних слів».
7. Аналіз хайку.
Слово вчителя. Японські вірші незвичайні. Тому й аналізувати їх не можна так, як звичні нам поезії. Насамперед,  їх треба відчувати і малювати в уяві картину, яку зображує поет. Тож заплющуйте очі і фантазуйте.

 Змарніла красуня

Розквітла? Це спогади

На схилі віку.

Уявімо стару сакуру,  яка на подив усім розквітла знову. А далі домальовуємо образ  літньої людини, котра поринула  у спогади про весну свого життя, немов та сакура,  що вбралася у весняні шати.
Поради: як читати хайку.  (Слайд №25). Читання  хоку. Стор.172- 174.

 Бесіда з елементами аналізу.

-   Які враження справили на вас поетичні мініатюри Басьо?

-   Виразно прочитайте хайку, що сподобалися найбільше. Поясніть свій вибір.

-   Знайдіть у них «сезонні слова» та інші ознаки хайку.

-   За яким принципом складалися в Японії збірки хайку?

  (Порядок віршів визначається тонкими змінами станів природи).


Робота в групах.  Літературознавці . Група №6.
Учні в групах обговорюють хайку, коментують його, виступаючи біля дошки.

   Творча пауза. (Слайд №26).

 І група. Скласти хайку із груп слів, записаних на дошці:

Гілки, снігах, самі, залишились, у, соснові, скількох, собою! (У скількох снігах залишилися соснові гілки самі собою).

ІІ група. Тінь, літає, полі, метелик, на, одна-однісінька, всьому. (На всьому полі одна-однісінька тінь – літає метелик).

Підсумок уроку
Бесіда за запитаннями
– Згадаймо, які особливості мають незвичайні вірші – хайку?
– Чим ці вірші вас зацікавили?
– Важко чи легко писати хайку?
Заключне слово вчителя
Японці уміють насолоджуватися красою соснової гілки, краплинами роси, тоді як європейці прагнуть охопити поглядом увесь ліс. Для японця природа – це скарбниця прекрасного. Уміння цінувати красу і насолоджуватися нею потрібно виховувати у собі все життя.
Нам з вами випала сьогодні надзвичайна удача – пройнятися думками Генія,  його уявленнями про красу, природу, благородство. Така поезія вдосконалює душу: навчає співчуття, доброти, чутливості.
А поет залишається ніби осторонь цього процесу творення душі – пізнання себе. Гадаю, ми не можемо поставити крапку на цьому… Продовжимо на наступному уроці

V. Домашнє завдання  (Слайд №27):  навчитися виразно читати хайку Мацуо Басьо;  написати власні хайку, намалювати ілюстрації до них.

 

 

Презентація до уроку   PPT

Презентація "Культура,традиції і мистецтво Японії. Мацуо Басьо. Хайку" 6 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

1.  Країна, де сходить сонце… Урок вивчення японської поезії. 5 клас [Електронний ресурс].-Режим доступу: http://ostriv.in.ua/publication/code-619290CA46A29/list-B65BB05F26

2. М. Басьо. Виразне читання хоку напам'ять | Плани конспекти [Електронний ресурс].-Режим доступу: http:// ukrtvory.in.ua ›

3.  Мацуо Басьо – один з найвидатніших поетів світу. Хоку ... [Електронний ресурс].-Режим доступу: https://www.schoollife.org.ua/matsuo-baso-odyn-z-najvydatnishyh-poetiv-svitu-hoku-...

4. Мацуо Басьо - презентація з зарубіжної літератури – SvitPPT [Електронний ресурс].-Режим доступу: http://  svitppt.com.ua/zarubizhna-literatura/macuo-baso0.html

5. Мандрівник: Про Японію - країну, де сходить сонце. [Електронний ресурс].-Режим доступу: http://mandrivnikl.blogspot.com/2015/02/blog-post_17.html

6. 30 найцікавіших фактів про Японію - Tochka.net [Електронний ресурс].-Режим доступу:https://travel.tochka.net/.../6950-30-samykh-interesnykh-fakt...

7. Природа у хоку японського поета Мацуо Басьо – SvitPPT . [Електронний ресурс].-Режим доступу: http://svitppt.com.ua/zarubizhna.../priroda-u-hoku-yaponskogo-poeta-macuo-baso.html

8. Розробка уроку Мацуо Басьо. Хоку - Методичний портал. [Електронний ресурс].-Режим доступу: http:// metodportal.com/node/45

9. Розробка уроку зарубіжної літератури "Мацуо Басьо. Хайку ... . [Електронний ресурс].-Режим доступу: http://teacherjournal.in.ua/.../rozrobka-uroku-zarubizhnoji-literaturi-matsuo-baso-khajku-vi...

10.  Світова література. 5 клас. Конспект уроку. Презентація. Мацуо ... . [Електронний ресурс].-Режим доступу:http://osvitaportal.com.ua/.../163-svitova-literatura-5-klas-konspekt-uroku-prezentatsiia-mat...

11. Світ природи.[Електронний ресурс].-Режим доступу:  http://svitppt.com.ua/zarubizhna-literatura/oduhotvorennya-prirodi-v-poezii-macuo-basohoku.html

12. "Японія: культура, звичаї, традиції" - презентація з географії - SvitPPT  [Електронний ресурс].-Режим доступу: http://svitppt.com.ua/.../yaponiya-kultura-zvichai-tradicii.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 лютого 2021
Переглядів
2029
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку