Урок для учнів 5-го класу з природознавства на тему "Природа і ми" (інтелектуальна гра)

Про матеріал
Матеріал підійде для учнів 5-го класу у якості узагальнення матеріалу. Надає можливість розширити світогляд про цілісність природи та її явищ, про закономірності природи і місце людини в ній, розширити уявлення учнів про природу.
Перегляд файлу

План-конспект уроку на тему:

Інтелектуальна гра “Природа і ми

Мета уроку: навчальна: розширити світогляд про цілісність природи та її явищ, про закономірності природи і місце людини в ній, розширити уявлення учнів про природу;

 виховна: виховання навичок колективної роботи, комунікабельності; екологічне виховання;

 розвиваюча: розвиток пізнавального інтересу, творчих здібностей, мисленнєвих процесів (аналіз, синтез, систематизація, узагальнення), вмінь самостійно робити висновки.

Тип уроку: урок-гра.

Форма уроку: інтелектуальна командна природнича гра.

Методи і методичні прийоми: розповідь, бесіда, пояснення, пантоміма, прийом “Мікрофон”, демонстрації: фотоматеріали живої природи, ігрові методи навчання, фотографування.

Обладнання й матеріали: фотографії, стінгазети, мікрофон, бланки з кросвордами й картки зі словами – назвами тварин для пантоміми, аркуші паперу, фломастери; два дипломи, призи – закладанки для книг.

Хід уроку

1. Організаційний етап

 Епіграф до уроку

 

Коли дивлюсь на світ широкий,

Як листя на вітру тремтить

І як воно – поодиноке –

Зірветься крізь вогненну мить –

Мені не шкода, не болить,

Бо так задумала Богема:

Сумління наше боронить…

 

Її жовтець, метелик, зорі,

Її туманність та блакить –

Все пригортає мимоволі,

Тече, і в’яне, і бринить,

Тріпоче, в’ється, поливає –

До себе думку привертає

І до душі нам говорить…

 

На неї погляд кида зверхньо,

Вона ж, як матір, - пригорта:

За звичкою і так натхненно –

Крізь весни всі і всі літа,

І те ми швидко забува,

Що є у ній найпотаємне…

Природа – їй святе ім’я!

  • Як ви думаєте, чому обрано саме такий епіграф до уроку? Про що буде наша розмова?

Учні розкривають зміст уроку.

2. Повідомлення теми і завдань уроку.

 Тема: “Природа і ми”.

 Завдання: довести єдність людини і природи.

 Форма: інтелектуальна гра.

3. Вступна частина

 1) Поділ класу на дві команди.

 2) Команди обирають назви й капітанів.

 3) Учитель записує назви команд й прізвища капітанів на дошці.

4. Основна частина

 І гейм – “Гонка за лідером”

Учитель задає командам питання (по черзі). Якщо відповіді немає, то відповідає інша команда – команда супротивника. Час для надання відповіді – 10 секунд.

 Питання:

1.Легенда стверджує, що причиною відкриття тонізуючих властивостей цієї рослини були абіссінські кози. Вони поїдали ягоди й гілки цієї рослини, а потім гралися цілу ніч. Пастухи, яким кози не давали спати, встановили причину їх нічного неспокою. Так була відкрита основна властивість цієї незвичайної тонізуючої рослини. Що це за рослина? (Кава).

2.У минулому була годувальницею народів Африки і Азії. Їй вклонялись ще десять століть тому. У давній Греції її гілка слугувала символом перемоги. В Індії на її листі писали священні книги. Її зображення чеканили на монетах. Її іменем називали міста. (Пальма).

3.Як можна, спостерігаючи мурашник, дізнатися про наближення дощу? (Перед дощем мурашки ховаються в мурашник і закупорюють ходи).

4.Як по мурашнику визначити сторони світу? (Мурашки завжди влаштовують мурашники з південної сторони дерева, пенька або куща, щоб повніше використати сонячне тепло. Сторони світу можна встановити також за формою мурашника. Південна сторона його більш похила, а північна – крута.)

5.Скільки ніг у павука? (8)

6.Скільки крил у жука? (4)

 Жартівливі запитання:

7.Про кого можна сказати, що він двічі “народжується”, а раз – помирає? (Про птаха).

8.Хто тричі “народжується” перш, ніж стати дорослим? (Про комах).

 Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал. Всього – 8 балів.

 

 ІІ гейм – “Пантоміма” (валеологічна хвилинка) – презентують по одній.

Учитель заздалегідь готує картки з написаними на них видами тварин. Поділяє картки на дві групи. Капітани призначають спритних й кмітливих та артистичних однокласників, які візьмуть участь у геймі.

 Завдання: покажіть лише за допомогою жестів й міміки тварину. Але без звуків!

 Види тварин:

  • ведмідь;
  • заєць;
  • риба;
  • комар.

 ІІІ гейм – “Кросвордландія”

 Капітани команд по сигналу вчителя підбігають до вчителя і з рук забирають бланки з кросвордами на них (рівноцінними, однаковими). Яка з команд швидко і правильно розв’яже кросворд, та й отримує більше балів: 6 – за правильність і 1 – за швидкість й першість у виконанні.

 

Підберіть назви садових рослин і впишіть їх у клітинки так, щоб по діагоналі була літера “И”.

 

1

И

 

 

 

 

 

 

 

2

 

И

 

 

3

 

 

И

 

 

4

 

 

 

И

 

 

5

 

 

 

 

И

 

 

6

 

 

 

 

 

И

 

 

 

Кросворд “И по діагоналі”

 Відповіді:

1.Вишня.

2.Слива.

3.Малина.

4.Персик.

5.Обліпиха.

6.Смородина.

 

 IV гейм – “Вгадай по фотографії”. Конкурс капітанів

 Форма проведення: капітани запрошуються за окремий стіл перед дошкою і виконують завдання.

Завдання: якомога швидше записати назви тварин, спираючись на їх фотографії.

 Представлені фотографії: білка, лелека, сова, зозуля, сонечко, жук-олень, бджола. Перед конкурсом вони закриті, потім вчитель їх відкриває.

Максимальна кількість балів – 7 (за кількістю правильно розшифрованих фотографій).

 

 Пауза: про яку природу ми з вами говорили? (Живу чи неживу. – Про живу. А саме: тварин, рослин.)

 

V гейм – “Загадкове поле”

 Всі загадки про неживу природу

1.Два брати весь вік живуть, один на одного дивляться, а докупи не зійдуться. (Небо і земля).

2.Синя хустина, червоний клубок – по хустині качається, людям усміхається. (Небо і місяць).

3.День і ніч крутиться, ніхто нічого не помічає. (Земна куля).

4.Вертиться, крутиться, ніколи не стане. На нім живуть люди, і гори, і ями. (Земна куля).

5.Високо стоїть, одне око має, всюди заглядає. (Сонце).

6.Маленьке, кругленьке – весь світ перебігло. (Сонце).

 Кожна загадка – по балу.

 

Пауза: про яку природу ми з вами говорили? (Живу чи неживу. – Про неживу. А саме: небо, землю, місяць, сонце.)

 

5. Заключна частина. Підсумки уроку

1. Доведіть єдність людини і природи: за темою стінгазети.

2. Прийом “Мікрофон”

  • Найбільше мене вразило…
  • Найцікавіше було дізнатися про…
  • Найкраще мені сподобалося…

3. Фотографія на згадку.

 

6. Аналіз роботи учнів

 1.Підрахунок балів, нагородження переможців і учасників дипломами й преміювальними балами (І місце – 12б., ІІ місце – 10б., коли можна буде їх оцінити).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 січня 2019
Переглядів
2772
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку